Radeon 9800 Pro, Geforce FX 5600

Radeon 9800 és 9800 Pro


Az új arculat

Március 6-án az ATI bejelentette új vizuális processzorait, kettő DirectX 9 és egy továbbfejlesztett DirectX 8 képességűt. A három termék három különböző piaci szegmenst céloz meg. A Radeon 9800 / 9800 Pro a hardcore gamerek szívét hivatott megdobogtatni, persze az árcédulán is szép szám áll majd. A Radeon 9600, a másik DirectX 9-es VPU a középkategóriában, a jó ár/teljesítménnyel rendelkező kártyát keresők között számíthat sikerre, míg a DirectX 8 képességű Radeon 9200 belépő szintű megoldás. Az ATI tehát tegnap az összes ma kapható asztali grafikus gyorsítóját frissítette!

Hirdetés

Radeon 9800 (R350)

A Radeon 9800 Pro és a sima 9800 nem meglepő módon a Radeon 9700 vonalat váltja. Az új VPU-k órajeleiről már sok találgatás látott napvilágot, és ahogy az lenni szokott, végül a valóság valami mást hozott. A Radeon 9800 Pro 380 / 680 MHz-en (VPU / DDR-memória), a Pro nélküli változat pedig 325 / 620 MHz-en fut. Ez utóbbi tehát MHz-re egyezik a Radeon 9700 Pro órajeleivel. Tudható, hogy április végén az ATI egy 256 MB DDR-II memóriával szerelt, 400 / 920 MHz-es Radeon 9800 Pro kártyát is izzítani szándékszik. Nem semmi.


Az új kártya

Az architektúra nagy vonalakban változatlan maradt a 9700 Pro-hoz képest, maradt a 256 bites memóriabusz, a 8 renderelő futószalag, az 1 textúrázóegység futószalagonként (pipeline-onként), a két 400 MHz-es RAMDAC, a 165 MHz-es TMDS transmitter, integrált TV kimenet vezérlő, HYDRAVISION támogatás. A 9700-as sorozat néhány szolgáltatását hatékonyabbá tették a tervezők, így találkozhatunk a SMOOTHVISION 2.1 és a SMARTSHADER 2.1, valamint a HyperZ III+ verzióival az új zászlóshajónál. Az előzetes tesztek szerint a Radeon 9800 Pro számottevően gyorsabb az nVidia Geforce FX 5800 Ultra megoldásánál, főként a nagy bonyolultságú alkalmazásoknál, ahol még a teljesképernyős élsimítást (FSAA) és az anisotropikus szűrést is bekapcsoljuk.


Forrás: Anandtech.com


Forrás: Anandtech.com

Talán kizárólag az nVidia pr-szekcióját bosszantandó, de az ATI külön frissítette DirectX 9-es shadereit egy ún. "Fragment-Stream FIFO Bufferrel", röviden F-pufferrel, mely lehetővé teszi, hogy tetszőleges hosszúságú shader programokat futtasson a VPU anélkül, hogy többmenetes renderelésre váltson. Elméletileg, persze, hiszen a VPU teljesítménye nem végtelen. Ha még emlékszünk, pont ez volt az a feature, aminek kapcsán az nVidia oly sokat hangoztatta, hogy a Radeon 9700-zal ellentétben a Geforce FX 5800 "túlmutat a DirectX 9 képességein, és mint ilyen, egy DirectX 9+ gyorsító".


Az F-puffer

Nos, az ATI rendkívül kreatív és frappáns pr-osai nem átallottak a Radeon 9800-at "DirectX 9++ gyorsítónak" titulálni. Gratulálunk. Már csak azért is, mert ez az egész túllicitálósdi teljesen fölösleges, hiszen egyelőre a "sima" DirectX 9 korlátait sem igazán feszegetik a játékok, és évekig még nem is fogják. A Radeon 9800 Pro 399 dollárt, a Radeon 9800 pedig 349 dollárt kóstál majd az áprilisi debütjén. A 256 MB-os turbósított szörnyetegért 499 dollárt szándékozik kérni az ATI.


Hogy könnyen megjegyezzük..

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés