Hirdetés

Olympus Tough TG-610 - szolid tömeg

Külvilág, ergonómia

Az Olympus (Mju) Tough sorozatával kedveskedik mindazoknak, akik életvitelük, hobbijuk vagy egyszerűen csak nyaralásuk során kerülnek olyan közegbe, ahol erősen ajánlott a külvilág atrocitásai ellen védett fényképező használata. A régebben Mju Tough elnevezésű készülékek idén már csak szimplán a „Tough”, azaz kemény jelzőre hallgatnak. Persze az újítások nemcsak az ütés-, fagy-, víz- és törésálló masinák nevére korlátozódnak, hanem a szolgáltatások sorára és a készülékek fizikai tulajdonságaira, no, meg persze valamelyest a megjelenésre is. Lássuk!

Az előlapot szemlélve nem nagyon lehet felfedezni újítást az elődökhöz képest. Maradt a vaku, a LED és a lencserendszer elrendezése is a régiben - minek is változtatni ezen, ha már bevált (legalábbis a gyártónak)? Mi azonban továbbra sem vagyunk maradéktalanul elégedettek az optika ablakának elhelyezésével, hiszen a gyanútlan újonc tulaj első pár képén nagy valószínűséggel furcsa sötét belógást fog látni, ami nem más, mint bal kezének egyik ujja lesz. Kis iróniával mondhatnánk, a TG-610 ösztönöz a tudatos fotózásra, hiszen már a kézbe vételnél is oda kell figyelni.

A hátlapra immár 3”-os kijelző került, így valamelyest változtatni kellett a kezelőszervek elrendezésén. Korábban szinte az összes Tough masinán négyirányú nyomógomb segítségével lehetett egyes funkciókat közvetlenül elérni, illetve a menüben bóklászni. A TG-610-nél ezen az említett okból kifolyólag változtattak: egy miniatűr joystick igyekszik átvenni ezt a szerepkört. Működtetés szempontjából nekünk a régebbi megoldás jobban bejött; a kis joystick-kapcsoló kellően érzékeny, ám peckét határozottan kell az adott irányba billenteni, aminek néha az a vége, hogy véletlenül más funkcióra billen - bosszantó. A zoom billenőkapcsolója igen apró lett, leginkább körömmel vagy ujjbeggyel lehet működésre bírni.

A masina alján csak a hangszóró és a mikrofon nyílásai, valamint a műanyag állványmenet látható. Az akkut és a memóriakártyát a készülék oldalán található vaskos, gumírozott szigetelésű ajtó mögé kell behelyezni:

A vaskos ajtónak hátránya, hogy mélyen a készülék belsejében van a memóriakártya és az akku helye. Utóbbi annyira nem bántó, hiszen töltése gépen belül történik (nincs külső töltő a masinához), de a kártyacsere kicsit macerás. Legkönnyebben úgy lehet kihalászni az SD kártyát, ha benyomjuk, majd hirtelen elengedjük, így gyakorlatilag kiugrik a gépből.

A fényképezőgép tetején csak a bekapcsológomb és a kioldó található. Sok újat nem tudunk mondani a Tough TG-610 ergonómiájáról, hiszen a korábban tapasztaltak itt is érvényesülnek. A leírtakhoz már csak a fentebb említett dolgok társulnak (memóriakártya kivétele, joystick nehézkes használata), de ez ne tántorítson el senkit!

Hirdetés

Adatlap

Olympus Tough TG-610
Érzékelő típusa, mérete CCD, 1/2,3"
Effektív felbontás 14 MP
Optika Olympus Lens (ekv. 28-140 mm) 5x
Optika kezdő fényereje (W-T) F3.9-F5.9
Képstabilizátor van
Képstabilizátor jellege szenzoreltolásos, mechanikus
Záridő 1/2000-4 mp
LCD HyperCrystal III LCD 3" 920 000 képpontos felbontással
Belső memória van, 19,5 MB
Támogatott memóriakártyák SD, SDHC, SDXC
AF típusa TTL iESP AF kontrasztérzékeléssel
AF módok iESP, arcérzékelés, szpot, követő
AF élességállítási tartománya 3 cm-től
ISO érzékenység-tartomány auto, 80, 100, 200, 400, 800, 1600
Fénymérés módja ESP és szpot mérés
Fehéregyensúly auto, felhős idő, napfény, izzó, fénycső 1, víz alatti felvétel
Vaku 20 cm-3,5 m (ISO 800 mellett)
Vakuüzemmódok auto, vörösszemhatás-csökkentés, derítő, tiltás
Exponálás egy kép, sorozatfelvétel (0,6 kép/mp), nagysebességű sorozatfelvétel (3 kép/mp 5 MP felbontás mellett), önkioldó 2 és 10 mp)
Üzemmódok i-Auto, P, mágikus szűrő, panoráma, sémák, videó, 3D fotók
Scene üzemmódok portré, retus, tájkép, éjszakai felvétel, éjszakai felvétel + portré, sport, beltéri felvétel, gyertyafény, önarckép, naplemente, tűzijáték, ételfotózás, dokumentum, vízpart és hó, víz alatti pillanatfelvétel, víz alatti nagylátószögű felvétel 1, víz alatti nagylátószögű felvétel 2, víz alatti makró felvétel, kisállat (macska), kisállat (kutya), hó
Első kép elkészítésének ideje 5,13 mp
Két kép közötti idő 2 mp
Felbontás 4288x3216, 3264x2448, 2560x1920, 2048x1536, 1600x1200, 1280x960, 640x480, 4288x2416, 1920x1080
Nyers (RAW) fájl nincs
Effektek popművészet, pinhole, halszem, rajz, lágy fókusz, punk, csillagfény, akvarell
Videófelvétel van, MP4 (H.264)
Videó minősége 720p, VGA, QVGA @ 30 fps
Videó maximális hossza 720p: maximum 29 perc, VGA, QVGA: korlátlan (max. 4 GB fájlméretig)
Extrák filmek lejátszása képkockáról képkockára, gyors előretekerés, lejátszás visszafelé; mágikus szűrők; víz- (5 m-ig), törés-, fagy- (-10°C-ig), ütés- (1,5 m) és porálló kivitel; érintésvezérlés
I/O interfész USB 2.0, HDMI
Áramellátás LI-50B Li-ion akku
Méret 99,5 x 64,5 x 26,1 mm
Tömeg 190 gramm akkuval és memóriakártyával együtt
Bruttó fogyasztói ár 69 990 Ft
Garancia 2 év

Menürendszer

Az Olympus TG-610 menürendszere hét fő pontot gyűjt négy csoportba. Az első körbe tartoznak a fényképezőgép fotózással kapcsolatos paraméterei, a másodikban a filmfelvétel adatai érhetőek el, a harmadikban a képvisszanézéssel kapcsolatos sorok olvashatók. A negyedik csoport végül az általános beállításokat tartalmazza.

A TG-610-ben is az újabb Olympus masinák menüje látható, így annak, aki olvasta az utóbbi egy évben a gyártó kompaktjairól megjelent cikkeinket, valószínűleg nem tudunk sok újat mutatni.

A kijelzőn 3 x 3-as segédrács jeleníthető meg olyan információk mellett, mint például az alkalmazott tároló (memóriakártya vagy belső memória), a tárolóban még hátralévő kapacitás fényképekre bontva (az adott felbontás mellett), a felvehető filmek összes hossza, a választott felbontás és tömörítés, a képstabilizátor állapota, hisztogram, ISO érték, fehéregyensúly és hasonlók.

A kijelző jobb szélén megjelenő gyorsmenüt úgy érhetjük el, ha a joysticket felfelé vagy lefelé billentjük. A főmenübe vagy innen (legalsó pont), vagy közvetlenül a menü gomb megnyomásával juthatunk.

Képeink visszanézésekor alapvetően csak azok önmagukban jelennek meg, de az info gomb megnyomására többféle mennyiségben kérhetünk adatokat a kijelzőre. Fenti kép a maximális információt mutatja.

Utólagos retusra is lehetőségünk nyílik: választhatjuk a szép bőrt, a csillogó szemet vagy a drámai tekintetet, amin már korábbi tesztjeinkben is jót mulattunk. Elkészült képeinket átméretezhetjük, készíthetünk képkivágást, de hangjegyzetet is adhatunk hozzájuk. Ha igényeljük, rendelkezésünkre áll az utólagos árnyékkompenzáció, de a vörösszemhatás javítása is.

Működés

In medias res: korábbi "keménylegényes" tesztjeinkben (itt most az Olympus készülékeiről van szó) szinte minden esetben azt vettük észre, hogy az adott masina más kategóriába sorolható társaihoz képest nagyon lassan éled fel, azaz a bekapcsológomb megnyomását követően relatív hosszú időnek kell eltelnie ahhoz, hogy az első fénykép elkészülhessen. Ezek a mért értékek mindig öt másodperc felett voltak pár tizeddel - ez most sincs másképp, a TG-610-nek 5,13 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy az első fotót rögzítse. Két kép elkészítése között szerencsére már nem kell sokat várni, kereken két másodpercnyi kényszerpihenőt mértünk (nem sorozatfelvétel módban). A TG-610 ötszörös átfogású optikája 1,97 mp alatt megy végig a teljes gyújtótávolsági tartományon.

Az Olympus TG-610-ben még a régebbi TruePic III+ jelfeldolgozó processzor tevékenykedik, ezért a kínált művészi szűrők között még hiába keressük a „drámai színeket”. Ennek egyik előfeltétele a TruePic V (vagy TruePic V+), amely több, eggyel nagyobb kategóriába sorolható masinában már megvan (pl. az XZ1-ben). Persze, így sem kell szégyenkeznie a gépnek, hiszen nyolc másféle szűrő inspirálhatja a fotós fantáziáját: Pop Art, Pin Hole, Halszem, Ragyogás, Rajz, Lágy Fókusz, Punk és Vízfesték. Ezek közül gyengébben muzsikál a Halszem és a Ragyogás, de az összes többi valóban hasznos és nagyszerű kiegészítő.

Kezünk remegését, illetve a lassú záridőket a kétféle stabilizálást nyújtó rendszer hivatott kivédeni: mechanikus (szenzormozgatásos) és digitális képstabilizátor egyaránt rendelkezésünkre áll. Fenti képen a mechanikus működése látható. Próbánk során arra a következtetése jutottunk, hogy segítségével kb. másfél FÉ előnyre tehetünk szert.

Most, hogy itt a tavasz és lassan (de biztosan) virágba borulnak a rétek, a mezők, a TG-610 makró és szupermakró funkcióját is próbára tehetjük. A készülék szupermakró állásban LED-es megvilágítást is nyújt opcionálisan, így az akár 3 centire lévő témát kellően megvilágíthatjuk. Sajnos ezt a LED-et filmfelvétel közben nem lehet használni, pedig fénye jól jönne például víz alatti felvételeknél.

Azt már az adatlapon is említettük, hogy az Olympus TG-610 ötméteres mélységig vízálló, -10°C-ig fagyálló (az akku azért annyira nem örül a nagy hidegnek), s akár másfél méteres magasságból is különösebb sérülés nélkül kibír egy pottyanást. A porállóság a vízhatlan felépítésnek egy pozitív velejárója, így sivatagban sem kell különösebben félteni a fényképezőt - persze, zárt akkufedél mellett.

Az érintésvezérléssel már korábbi modelleknél is találkoztunk, ezt a funkciót itt is „bent felejtette” a gyártó. Talán kesztyűs kézben vagy víz alatt lehet haszna a dolognak - igazából nem éreztük sehol hiányát. Ennek érzékenysége a menüben állítható, de a tapizáshoz nem lehet funkciókat szabadon hozzárendelni.

További szolgáltatások, melyek említést érdemelnek:

  • Eye-Fi memóriakártyák támogatása,
  • beépített használati útmutató,
  • USB vezetéken keresztül tölthető az akku - jó dolog, de egy dedikált külső töltő azért gyorsabban életet lehel a lemerült telepbe,
  • követő AF, ami például egy sétáló személy lekövetésére képes,
  • 3D képfelvételi üzemmód - ez sajnos megfelelő kijelző hiányában hasztalan funkció. 3D módban az első kép elkészítése után a fényképezőgépet az utasításoknak megfelelően el kell kissé oldalirányban mozgatni, hogy a készülék rögzíthesse a második felvételt, s így létrehozhasson egy sztereó, MPO kiterjesztésű képfájlt.
  • Régi kedvencünk is megmaradt, a Retus üzemmód ízlésesen retusált arcbőrt eredményez.

Az Olympus TG-610, bár elsősorban masszív és ellenálló felépítésével fogja célközönségét magához vonzani, ám a kemény külső érdekes lelket rejt hasznos funkciókkal és szolgáltatásokkal. A művészi szűrők, a retus mód még mindig kedvenceink közé tartozik; a lassú feléledési idő azonban továbbra is érthetetlen számunkra.

Képminőség

Aki egy komoly strapát bíró fényképezőgépet keres, annak valószínűleg elsődleges szempont a masina védekezőképessége, s csak ezután néz a képminőség és az egyéb funkciók, szolgáltatások után. A „terepjáró” készülékek választéka amúgy sem túl nagy, így hamar véget érhet a keresgélés. Vajon a TG-610 képminőségével is meggyőző tud lenni? Lássuk!

Az objektív se nagylátószögű, se tele végén nem mutat jelentős torzításokat, ezért két lehetőséget látunk: vagy digitálisan korrigált a képe, vagy valóban elenyésző az optikai torzulás mértéke. Sajnos a masina csak JPEG képeket ment, így nem tudjuk kideríteni a valóságot.

A gyártó csak ISO 1600-ig engedi manuálisan emelni az érzékenységet, ami a fenti zajos képek láttán igazán racionális döntés volt. Tulajdonképpen ISO 200 fölött elkezdenek összemosódni a részletek és furcsa pöttyöződés veszi kezdetét, amely az ISO érték növelésével egyre hangsúlyosabbá válik (lásd első, vonalas kép). Festményes képeinken ráadásul jól látható, hogy az erős zajszűrés nem túl jó algoritmussal dolgozik, a kép akvarellszerű lesz.

Sajnos képmintáink csak igazolják a fentieket, már alap ISO értéken sincs szép képe a TG-610-nek. Szép, napsütötte időben készült kinti képeink is vízfestékszerű, elmosott részletűek; tény, hogy cserébe nem látni színzajt a sötétebb homogén felületeken. Az optika jellegénél fogva nem érzékeny a becsillanásokra, így akár radikális szögben, erős ellenfényben is fotózhatunk. Színi hibák is csak igen mérsékelten vannak jelen, szerencsére.

Filmfelvétel és értékelés

Mozgóképeket legfeljebb HD felbontásban készíthetünk az Olympus TG-610-zel. A hangminőség elfogadható, de érdekes, gyors kattogás hallatszik folyamatosan. A szélre nagyon érzékeny a beépített mikrofon, már kis légmozgás is erőteljesen belehallatszik a hangfelvételbe. A képminőség egész jó, felvétel közben lehet használni az optikai zoomot, ami nem egy hátrány. Akinek művészkedni támad kedve, annak jó hír, hogy a művészi szűrők zömét filmjeinkre is alkalmazhatjuk (pl. Halszem, Pop Art, Rajz, Lágy Fókusz, Punk, Vízfesték). A készülék képes közben automatikusan élességet állítani, ráadásul elég gyorsan teszi ezt. A fényviszonyok változásainak lekövetése is igen fürgén történik, de az említett művészi szűrők némelyikénél igen lassú lesz a masina, képkockák esnek ki (a hangfelvételben nincs akadozás). A képstabilizátorból csak a digitális használható filmezéshez. Tesztfilm.

Értékelés

Az Olympus TG-610 kapcsán gyakorlatilag ugyanazt tudjuk elmondani (leírni), amit korábban a Mju Tough 8010-ről - már ami a képminőséget illeti: nem voltunk hasra esve tőle. Célhardver ide vagy oda, illett volna kicsit csiszolni a képalkotáson is, hiszen végső soron ez egy fényképezőgép, csupán a burok lett az átlagosnál ellenállóbb.

Termék megnevezése Olympus Tough TG-610
Jellemzés Középszintű strapa fényképező.
Pro + Minőségi felépítés,
+ hasznos szolgáltatások, funkciók,
+ a szűrőket filmfelvételhez is lehet használni,
+ erős AF segédfény,
+ megbízható fénymérés,
+ jó víz-, ütés-, fagy- és porállóság.
Kontra - zajszűrést nem lehet kikapcsolni,
- akvarellszerűen elmosott kép már alap ISO értéken is,
- gyenge vaku,
- LED nem használható filmfelvételhez,
- gyenge állóképminőség,
- nem éppen ideális ergonómia.
Ergonómia
Képminőség
Mozgóképek minősége
Ár/érték
Felépítés, anyaghasználat
Ennyire kellene
Alternatívák Olympus Mju Tough 8010, Panasonic FT1

MLaca

Az Olympus Tough TG-610 fényképezőgépet az Olympus Hungary Kft.-től kaptuk tesztelésre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés