Hirdetés

Kipróbáltuk: a Thief új generációs hangzásvilága

A TrueAudio hatása

Az előbbi oldalon leírtak miatt a további elemzés érdekében bedobtuk a gépbe a szekrényben porosodó AMD Radeon R9 290X VGA-t, ami már támogatja a TrueAudio technológiát. Amennyiben ezt érzékeli a Thief, akkor a konvolúciós reverb hardveres gyorsítása is aktiválható. Ennek segítségével rögtön érződött, hogy az effekt technikai szempontból működik, hiszen a fix hardver miatt a teljesítmény megvan hozzá, így a bekeverés mindig megtörténik, és ennek meglesz a hallható eredménye. Utóbbi azonban felemásra sikeredett.

Helyenként a Thief megdöbbentően jó hangélményt produkál, míg más helyeken az eredmény finoman szólva is fura. Tapasztalatunk szerint maga a számítás mindig megtörténik, de önmagában a hardver nem tudja, hogy milyen hanganyagokkal dolgozik, egyszerűen csak azt teszi, amire utasítja a program. Amennyiben az adott területen az előre felvett impulzusválasz úgymond rossz, ott az effekt is gyenge lesz, vagy legalábbis nem ilyennek gondoljuk a valóságban. Ezzel szemben a jó impulzusválasz tényleg elképesztő minőségű hangélményt eredményez.

A Thief egyébként a Wwise konvolúciós rendszert használja. A Wwise modul eleve tartalmaz számos rendkívül jó minőségű opciót, amiket a licencelők nyilván felhasználhatnak, de a játékokhoz általában saját anyagokat is fel kell venni, aminek a minősége a felvételkor dől el. Ha ez nem az igazi – amit a hardver egyébként nem tud ellenőrizni –, akkor egyszerűen bekeveri a gyengébb minőségű tartalmat, és ez rontja az immerziós hatást. Vélhetőleg az eredmény sokszínűségének forrása, hogy az alkalmazott impulzusválaszok eltérő minőségűek. Szubjektív benyomásunk szerint főleg a külső területeken kapunk furcsa hatásokat, míg épületeken belül már jóval kedvezőbb az eredmény. Ez is arra utal, hogy maga a rendszer alatti technológia jól dolgozik, de a felvett impulzusválaszok nem egységesen jó minőségűek.

A fentiek mellett megtudtuk, hogy a TrueAudio hardverrel feldolgozott effekt a központi processzoron futtatott opcióhoz képest nagyjából 20%-os gyorsulást is jelenthet, ami önmagában érthető, hiszen a szoftveres mód a processzort terheli a számítással, míg a TrueAudio ezt a terhet teljesen leveszi róla. Mindenesetre ez nem lényeges, mivel – ahogy már írtuk – a ma elérhető leggyorsabb processzor is kevés ahhoz, hogy szoftveres módban hibátlanul dolgozza fel az új effektet.

Összességében a Thief esetében mindenképp dicséret illeti a fejlesztőket, illetve az Audiokinetic stábját, hogy bevállalták ezt a fontos lépést a jobb hangzásvilág felé vezető út érdekében. Két dologban azonban még fejlődni kell. Egyrészt az egyes, rosszul rögzített impulzusválaszokat ki kell cserélni jobb minőségűekre, főleg a kültéri hanganyagokra vonatkozóan. Ez tisztán a tartalomkészítők dolga, így programkódra vonatkozó módosítást nem igényel. Másrészt a processzorra hárított szoftveres megoldás jelen pillanatban nem ér semmit, persze ez később még a processzorok további fejlődésével változhat.

A későbbiekben ezt úgy lehetne optimalizálni, hogy csökkenteni kellene az impulzusválaszok hosszát, legalább a szoftveres módra vonatkozóan. Ha ez a paraméter maximum 1-2 másodperc volna, akkor csak a processzormag erőforrásainak 4-8%-át igényelné. Ugyan ez a hangzás alapvető minőségére negatív hatással lenne, de jelen pillanatban eleve használhatatlan a szoftveres beállítás, így ma a TrueAudio hardverrel nem rendelkező felhasználóknak ez csak egy aktiválható, de megfelelően gyors processzor hiányában jelenleg még nem életképes funkció. Rövidebb hanganyagokkal már reális alternatíva lehetne ennek a módnak az aktiválása, legalábbis a nagyon gyors processzorokon mindenképp.

Abu85

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés