Infinite Sim City Budapest szimulátorbirodalom

Szimulátorbázis

Szeptember elején egy szerencsés véletlennek köszönhetően jutottunk el az Infinite SIM CITY Budapest szimulátorbázisra, ahol autó- és repülőszimulátorokkal találkoztunk. Biztos számos olvasónk szívesen kipróbálná ezeket a gépeket, de eddig létezésükről sem tudott, ezért cikkünkben részletesen bemutatjuk, milyen szimulátorokon lehet játszani itt.

Szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit a Sim City központja Kelenföldön, egy irodaépületben az Etele úton. Az első emeleten lévő, 230 négyzetméter alapterületű, hat méter belmagasságú moziterem ideális helyszínválasztásnak tűnik, akár nagyobb társaságok befogadására is alkalmas. Már a bejáratot megközelítve látszik, hogy itt valami repüléssel, száguldással kapcsolatos dolog rejtőzik, mert mindenfelé valódi repülőgép- és versenyautó-alkatrészekbe botolhatunk.

A falakra hatalmas molinót feszítettek, a kiskunlacházi katonai repülőtéren rendezett gyorsulási verseny egyik látványos pillanatát örökíti meg kifutópályával, repülőgépekkel, sportkocsikkal, igazán remek atmoszférát teremtve a száguldáshoz vagy repüléshez. A látványt a tető alá felfüggesztett vitorlázórepülőgép-szárny egészíti ki, és láthatunk itt még egy csomó repüléssel, autóversenyzéssel kapcsolatos relikviát gumiabroncsoktól és kerekektől kezdve MI-8-as helikopter botkormányán, különböző mérőműszereken és komplett műszerfalon át a pilótaruhákig. Emellett kellemesen berendezett beszélgetős részt alakítottak ki ingyen Wi-Fi-vel, érdekes könyvekkel és gyereksarokkal azoknak, akik éppen egy szimulátorra várakoznak vagy csak elkísérték társukat a terembe.

A terembe bárki eljöhet, (ünnepnapokat kivéve) minden nap nyitva vannak reggel tíztől este tízig. Egy drágább mozijegy áráért fél órát lehet szimulátorozni, de célszerű előre foglalni, mert könnyen lehet, hogy a kiszemelt szimulátort éppen más használja, ha csak spontán toppanunk be.


Repülőgépek

A terem hossztengelyének két oldala két külön világot jelent. Jobbra sorakoznak a repülőgépek, szám szerint négy fix és egy mobil pilótafülke. Nem ám csak olyan holmi koncepciótlanul összeeszkábált, vásári mulatságról van itt szó, a pilótafülkék úgy készültek, hogy a csapat leutazott a kecskeméti katonai reptérre, és ott napokig fotózták, méregették a valódi MIG-29-esek pilótafülkéjét, majd ezek alapján készítették el a szimulátorok kabinját, szinte teljesen olyanra, mint az igazi, még a K-36-os katapultülés méreteit is pontosan levették.

Hasonló alaposság jellemzi a vezérlőeszközöket is. A botkormány és gázkar szerepét a Thrustmaster HOTAS Warthog rendszere tölti be, ami a legjobb kereskedelmi forgalomban kapható megoldás. Ezt a vezérlőt az Amerikai Légierő A-10C Thunderbolt II, de „elegáns” formája miatt csak Warthog (varacskosdisznó) vagy Hog (disznó) néven illetett harci repülőgépének kezelőszerveiről mintázták. Vezérlésében nem klasszikus, állandóan elromló potmétereket, hanem Hall effektuson alapuló mágneses rendszert használnak, így nem csak élethű, hanem minden konkurensénél pontosabban működik. A rendszert a Saitek Pro Flight pedálja egészíti ki, amit jó pár évvel ezelőtt mi is teszteltünk, azóta már nem is létezik PC-s alternatívája.

Nem hétköznapi a megjelenítés sem. A fixen rögzített négy MIG-nél Full HD felbontású projektort használnak, ami három és fél méteres képátlóval vetít az elé kifeszített vászonra. Mivel moziteremről van szó, a világítás nagyszerűen szabályozható, a kép fényességéhez igazítható. A kabinban lévő visszajelző műszerek is mind működnek, minden a helyén van, mint az igazi MIG-29-esben. A megjelenítésre a Trackir nevű, fejmozgást érzékelő rendszer teszi fel a pontot, aminek köszönhetően fejünk mozgatásával nézhetünk körül az égbolton, ellenfelünket vagy éppen csapattársunkat keresve.

A vezérlőből és megjelenítőeszközökből már sejteni lehet, hogy itt nem valami arcade-szintű lövöldözésről lesz szó. A MIG-eken az orosz Eagle Dynamics által több mint tíz éve fejlesztett Digital Combat Simulator fut, melynek alapja még 2003-ban, a Lock On: Modern Air Combatban került lefektetésre, azóta pedig folyamatosan fejlesztik, etalonnak számít a harcirepülőgép-szimulátorosok körében.

Legjobban a MIG-29 és Szu-27 repülési modellje van kidolgozva, amire a valódi, ilyen gépekkel repülő pilóták is azt mondják, nagyon közel van az eredeti gép minőségéhez. A legutóbbi frissítés óta a Szu-27 repmodellje már szinte tökéletes mása a valódinak, akár műrepülni is lehet vele. Ezen kívül már repülhető a SU-33 is egy Kuznyecov anyahajóról való felszállással, levegőben történő tankolási feladattal. Persze a többi, bő egy tucat géptípus kidolgozottsága is nagyszerű, az A-10-en például érezni, ahogy kezd oldalra sodródni, ha az egyik szárnyvégről már kilőtte a rakétáit, de a másikon még rajta vannak, így eltolódik a gép súlypontja.

A fix repülőgépek meghajtásáról Intel Core i7 processzorral, 16 GB memóriával, NVIDIA GeForce GTX 770 grafikus kártyával és SSD-vel ellátott számítógépek gondoskodnak, mert a szoftver nem igényel annyira erős vasat Full HD felbontás mellett. Nem csak egymással, hanem interneten keresztül a Digital Combat Simulator rendszerével is össze vannak kötve, így kötelékben is repülhetünk vagy megvívhatunk másokkal a világhálón keresztül.

Az ötödik, mobil MIG hardvere combosabb, ott a Core i7-4770K mellett már 24 GB memória és GeForce GTX 970 teljesít szolgálatot. Erre a gépre ugyanis ráköthető az Oculus Rift DK2, igaz, kicsit meg kell piszkálni a programot. Így aztán a megfelelő képfrissítési frekvenciához és kellően kicsi késleltetéshez szükséges a komolyabb hardver, a látvány viszont mindent visz, megéri az extra befektetést. Ráadásul ezt a combos mobil MIG-et rendezvényekre is ki tudják vinni, olvasóink például a Veletechen találkozhattak vele, igaz, akkor még három monitorral és szerényebb hardverrel volt felszerelve. A tervek szerint november végén, a PlayIT-en is megjelenik majd Veletech csarnokunkban.

Autószimulátorok

A terem másik oldalát az autószimulátorok töltik meg. Az alapot két fixüléses Playseat állás jelenti, a versenyautó kagylóüléseket pedig a Thrustmaster nagyszerű T500RS kormány- és pedálsorkészletével látták el. A repülők botkormányaihoz hasonlóan az autók kormányai is a legjobb, kereskedelmi forgalomban beszerezhető megoldások ipari motorral, szíjhajtással, három pedállal, melyek talajra támasztott (formula autós) és belógatott (túraautós) állásba is tehetőek. Szintén variálható a kormánykoszorú, rally stílusút és Formula-1-est választhatunk.

A megjelenítésről három darab Full HD monitor gondoskodik, melyeket Matrox Triplehead rendszeren keresztül GeForce GTX 670 hajt meg, a központi processzor pedig itt is Core i7, ami mellé rengeteg RAM-ot és SSD-t telepítettek. Játékok terén széles a választék, a legegyszerűbb, mondhatni féktelenül száguldozós program a GRID 2, ami három monitoron és pilótaüléssel frenetikus sebességérzetet ad. Aki a murván, kilinccsel előre közlekedést részesíti előnyben, annak a DIRT széria javasolt, a precíz autózást pedig az F1 GP 2013-mal lehet kipróbálni. A két fixüléses megoldás össze van kötve, tehát a benne ülők egymás ellen is versenyezhetnek.

Sokkal látványosabb jószág a Maximulator, amit egy lelkes magyar csapat épített. A hétéves fejlesztés eredménye egy úgynevezett full motion megoldás, mely az autóban jelentkező erőhatásokat a teljes utasfülke döntésével, elmozdulásával imitálja. A rendszer hat irányban mozog három tengelyen és három elfordulási ponton, működését ipari elektromotorok, lánchajtás és hatalmas rugók teszik lehetővé; legfeljebb 0,6 G-s gyorsulásra képes.


Az irányításhoz a Logitech G27-es kormányt, három pedált és botváltót magában foglaló rendszerét építették be. A megjelenítésről alapvetően projektor gondoskodik, de a Maximulator kompatibilis például az LFS szimulátorral, amely támogatja az Oculus Riftet, így a virtuális sisakot is használhatjuk vele, ami új dimenzióba emeli a játékélményt.

A terem legprecízebb autószimulátorával már korábban is találkoztunk. Pont nekik köszönhetjük, hogy az Oculus Rift DK2-t próbájakor rábukkantunk a Sim Cityre, ugyanis most itt állomásozik szimulátoruk. Dióhéjban annyit kell tudni a SimHouse által fejlesztett és épített eszközről, hogy két szervomotoros munkahenger mozgatja az ülést, továbbá a hátsó része ki tud csúszni. Mindezt pedig a lehető legélethűebben teszi, akár vezetéstechnikai tréningre, a driftelés alapvető fogásainak elsajátítására, sőt autóversenyzőknek gyakorlásra is használható. Jelenleg három monitorral és az Oculus Rifttel is használható, az ASUS támogatása révén pedig brutális hardver hajtja az akadásmentes megjelenítés érdekében. Ottjártunkkor éppen egy ipari motorra alapozó, egyedi kísérleti kormányt teszteltek rajta.

Autós vonalon már folyik az újabb, érdekes szimulátor tervezése. Egy kamionról van szó, aminek a fülkéjét a repülőgépekhez hasonlóan autentikusra tervezik, és ehhez igazodik majd a kezelőszervek elrendezése is. A kamionversenyek mellett hosszútávú, polgári vezetésszimulációra és vezetéstechnikai tréningre is használható lesz.

Mit lehet itt csinálni?

A Sim City bázisa alapvetően azzal a céllal jött létre, hogy azok is kipróbálhassák ezeket az érdekes gépeket, akik otthon nem tudnak vagy egyszerűen csak nem akarnak megvalósítani hasonlót. Az ötletet viszont továbbgondolták, aminek első logikus lépése a csapatban vagy egymás ellen játék. Már ha az autóversenyzés vagy légicsaták szimulálását játéknak lehet nevezni! A MIG-ekkel például aktív és nyugalmazott vadászpilóták is szívesen repülnek, aki nincs benne a témában, meglepődne, mennyien hódolnak a harci és polgári virtuális repülésnek.

Elsősorban számukra lehet érdekes a Sim City dogfight (légicsata) versenye, amit idén tavasszal rendeztek meg a tragikus hirtelenséggel elhunyt műrepülő pilóta tiszteletére, Nádas Tamás Dogfight Emlékverseny néven. Persze a kezdőknek sem kell félniük, a repülés alapfogásait negyed óra alatt elmagyarázza a Sim City csapata, az ügyesebbek néhány órányi gyakorlás után már fel tudják venni a versenyt a nagyokkal.


Akik valódi MIG-29-et is repültek: Péter "Pezo" Zoltán, Szabó "Topi" Zoltán Róbert, Peszeki "Peszke" Zoltán, Zsámboki "TibiApu" Tibor


Vadászpilóták a szimulátorokban: Takács Géza, Molnár "Bagira" Gábor, Peszeki "Peszke" Zoltán, Péter "Pezo" Zoltán

Autós vonalon éppen most zajlik egy Formula-1-es köridő bajnokság a fixüléses szimulátorokon, a Sim City Time Trial, amire ingyenes a nevezés. A résztvevőknek legfeljebb 12 körük, illetve 30 percük van arra, hogy az aktuális pályán a lehető legjobb időeredményt érjék el, A három legjobb eredményt elérő versenyző díjat kap. Ugyan a Hungaroringen (október 30.) és a monzai (november 6.) pályán tartott versenynap már lezajlott, de a barcelonai (november 13.) és szuzukai (november 20.) pályán még versenybe lehet szállni. További részletek itt olvashatóak.

Aki még nem tudja, hogy melyik szimulátor a neki való, annak azt javasoljuk, látogasson el november 16-án a Sim City egyéves születésnapja alkalmából rendezett, ingyenes nyílt napra. (És mint említettük, november végi rendezvényünkön, a Veletechen is ki lehet majd próbálni egy repülő- és egy autószimulátort.) A szimulátorközpontban versenyek mellett családi ünnepeket, céges bulikat is meg lehet rendezni, ami emlékezetes élmény lehet a résztvevőknek. Egyéni vonalon az Oculus Rift kipróbálási lehetőségét emelnénk ki; előzetes egyeztetés után sokféle játék játszható a DK1 és a DK2 verzióval is.

rudi

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés