Bevezető, versenytársak
Május elején jelentek meg a piacon lévő, RDNA 2 architektúrára épülő GPU-k frissített, vagy inkább mondjuk úgy, hogy némi gyári tuningon átesett változatai, a Radeon RX 6950 XT, a Radeon RX 6750 XT és a Radeon RX 6650 XT. A hármas két nagyobb tagját megjelenéskor tudtuk is tesztelni, a legkisebb modell viszont most jutott el hozzánk.
Mint azt az előző tesztben már ismertettük, a +50-es számmal egy minimális tuningot kapunk – hogy pontosan mennyit, az a szériától függ; a most bemutatásra kerülő RX 6650 XT esetében például a hivatalosan 2589 MHz-es Boost órajelet 2635 MHz-re emelték, az alap órajel 2359-ről 2410 MHz-re nőtt, az eddig használt 16 Gbps-es VRAM modulokat pedig 18 Gbps-osra cserélték. Az órajelekben a változás minimális, a videomemóriánál viszont jelentősebb a gyorsulás, ami jól jöhet azokban a játékokban, ahol az eddigi 256 GB/s-os sávszélesség jelentette a korlátot. Sajnos méret terén továbbra is 8 GB-tal van dolgunk, ami 2022-ben már az alsó limitnek tekinthető. A GPU belső felépítése nem változott, és a kártya továbbra is PCIe 4.0 x8 interfészt használ.
Tesztalanyunk az MSI Gaming X sorozatába tartozik, ami az említetteken felül még további „gyártói tuningot” is kapott, ez 2523 MHz-es alap és 2694 MHz-es Boost órajelet jelent.
Versenytársak
Tesztünk résztvevői közül az alábbi kártyák jelentik a tesztelt MSI Radeon RX 6650 XT Gaming X 8G VGA közvetlen vetélytársait:
VGA megnevezése | Gainward GeForce RTX 3060 Ti Ghost OC |
ASUS ROG Strix GeForce RTX 3060 Gaming OC |
MSI Radeon RX 6600 XT Gaming X 8G |
MSI Radeon RX 6650 XT Gaming X 8G |
AMD Radeon RX 6700 XT |
---|---|---|---|---|---|
Kódnév | GA-104-200 | GA-104-300 | Navi 23 XT | Navi 23 KXT | Navi 22 XT |
Gyártástechnológia | 8 nm (Samsung) | 7 nm (TSMC) | |||
Mikroarchitektúra | Ampere | RDNA 2 | |||
Tranzisztorok száma | 17,4 milliárd | 12 milliárd | 11,1 milliárd | 17,2 milliárd | |
GPU-lapka mérete | 393 mm2 | 276 mm2 | 237 mm2 | 336 mm2 | |
GPU alap/turbó órajel | 1410/1695 MHz | 1320/1882 MHz | 1968/2589 MHz | 2523/2694 MHz | 2424/2619 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban |
210 MHz | dinamikusan változó | |||
Shader processzorok típusa |
stream (16+16 co-issue) | multiprecíziós vektor | |||
Számolóegységek száma | 4864 | 3584 | 2048 | 2560 | |
Textúrázók száma | 152 textúracímző és -szűrő |
112 textúracímző és -szűrő |
128 textúracímző és -szűrő |
160 textúracímző és -szűrő |
|
ROP egységek száma | 10 blokk (80) | 8 blokk (64) | 2 blokk (64) | ||
Memória mérete | 8192 MB | 12 288 MB | 8192 MB | 12 288 MB | |
Memóriavezérlő | 256 bites crossbar | 192 bites crossbar | 128 bites hubvezérelt | 192 bites hubvezérelt | |
Memória órajele terhelve | 14 000 MHz (GDDR6) | 15 000 MHz (GDDR6) | 16 000 MHz (GDDR6) | 18 000 MHz (GDDR6) | 16 000 MHz (GDDR6) |
Üresjáratban | 51 MHz (GDDR6) | dinamikusan változó (GDDR6) | |||
Max. memória- sávszélesség |
448 000 MB/s | 360 000 MB/s | 256 000 MB/s | 280 000 MB/s | 384 000 MB/s |
Dedikált HD transzkódoló |
NVENC7 | RME | |||
Hardveres videó- lejátszás támogatása |
NVDEC5 | ||||
Hivatalos fogyasztás | ~200 watt | ~170 watt | ~160 watt | ~180 watt | ~230 watt |
6650XT MSI módra és a tesztkörnyezet
Nem először van dolgunk az MSI Gaming X sorozatába tartozó videokártyával: ez a cég felsőkategóriás szériája, mely többféle hűtőrendszerrel is létezik, esetünkben a két darab TORX 4.0 ventilátorra és négy hővezető csőre épülő, Twin Frozr 8 fantázianevű megoldást kapjuk. A TORX 4.0 légkavarók érdekessége, hogy lapátjaikat párosával „összefogták”, ez az MSI szerint a légáramlást jobban fókuszálja lefelé – figyelembe véve, hogy a bordázat csak milliméterekre van a lapátoktól, ez talán nem annyira lényeges. Ami fontos nekünk, az a hatásfok és a hang – ezen a két területen pedig az MSI nagyon jól teljesít, a ventilátorok még nagy terhelés mellett is alig hallhatóak (egy jobban szigetelt gépházban valószínűleg el is tűnik a hangjuk), miközben a GPU hőmérsékletét teljesen elfogadható szinten tudják tartani még így is.
A bordázat, mint említettük, négy hővezető csövet használ és bőven túllóg a PCB-n. Ennél a túllógásnál a kártya hátoldalára került díszítő/merevítő lemez is megkapta a maga nyílásait, hogy így a hátsó ventilátor „átfújhassa” a levegőt a VGA túlsó oldalára.
Extrákat illetően a Gaming X tesztelt változata, bár felső kategóriás, de nem kényeztet el túlzottan bennünket, nincs dupla BIOS, nincs extra kivezetés ventilátorokhoz és/vagy ARGB-hez. A kártya maga sem világítja be a szobát, egyedül a felső él MSI felirata kapott egy diszkrét ARGB fényt.
Csatlakozókból egy HDMI 2.1 és három DisplayPort 1.4 áll rendelkezésre, a plusz tápellátásról pedig egy 8 tűs PCIe csatlakozó gondoskodik.
Méreteit illetően az MSI kártyája 278 x 130 x 51 mm-es, tömege pedig 894 gramm, tehát nem egy monstrum, de azért három kártyahelyet elfoglal az alaplap felett (viszont a ház hátoldalán csak két slotnyi nyílást igényel).
Tesztkörnyezet
A tesztre használt hardverösszeállítás nem változott májusi tesztünk óta: ASRock B550 PG Velocita alaplap, AMD Ryzen 7 5800X processzor és Patriot Viper DDR4-3600 RAM képezi a rendszer alapját.
Alaplap | ASRock B550 PG Velocita |
---|---|
Processzor | AMD Ryzen 7 5800X (PBO: Enabled) |
Processzorhűtő | Fractal Design Celsius S36 |
Memória | 4 x 16 GB Patriot Viper 4 Blackout DDR4-3600 |
Videokártya | - AMD Radeon RX 6700 XT (illesztőprogram: Adrenalin 27.20.15002.118) - - Sapphire Pulse Radeon RX 6600 Gaming 8 GB (illesztőprogram: Adrenalin 21.30.17.06) - - ASUS ROG Strix GeForce RTX 3060 Gaming OC (illesztőprogram: 461.64) - - Gainward GeForce RTX 3060 Ti Ghost OC (illesztőprogram: 457.40) - MSI Radeon RX 6650 XT Gaming X (illesztőprogram: Adrenalin 22.5.2) |
SSD | - Kingston UV500 480 GB - Patriot Viper VP4100 1 TB |
Ház | Cooler Master Test Bench V1.0 |
Tápegység | FSP Aurum PT 1200 |
Operációs rendszer | Microsoft Windows 10 Professional x64 21H2 |
A szoftverek – játékok – frontján továbbra is a megszokott programokat használjuk, méréseinket pedig az OCAT segítségével végezzük, az eredményeket pedig átlagolva és az alsó/felső 5 százalékot eldobva vesszük figyelembe:
Játékprogram | API | Videojáték-motor | Beállítások |
---|---|---|---|
Assassin’s Creed Valhalla | DirectX 12 | AnvilNext | Minden maximumon, de Adaptive Quality=OFF |
Dirt 5 | DirectX 12 | Ego | Minden maximumon, DXR bekapcsolva (ahol elérhető) |
Far Cry 6 | DirectX 12 | Dunia | Ultra preset, Motion blur On, DXR Shadows bekapcsolva (ahol elérhető) |
Godfall | DirectX 12 | Unreal 4 | Epic preset, DXR bekapcsolva (ahol elérhető) |
Hitman 3 | DirectX 12 | Glacier 3 | Minden maximumon |
Horizon Zero Dawn | DirectX 12 | Decima | Ultimate Quality, Clouds: High |
Metro: Exodus Enhanced Edition | DirectX 12 | 4A | Extreme Preset, RTQ Normal, Reflections Hybrid (csak DXR-rel fut) |
Shadow of the Tomb Raider | DirectX 12 | Foundation | Minden maximumon, SMAAT 2x, Ambient Occlusion: BTAO, FidelityFX sharpening |
Strange Brigade | Vulkan | Asura | Ultra preset, Async Compute on |
Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint | Vulkan | AnvilNext | Ultra preset, resolution scale 100% |
World War Z: Aftermath | Vulkan | Swarm | Minden maximumon, AA: TAA, FidelityFX CAS On |
Figyelembe véve a kártya teljesítményét, ezúttal a QHD és FHD eredményekre koncentrálunk, UHD felbontásban az általunk használt beállításokkal egyszerűen túl alacsonyak a számok ahhoz, hogy megfelelő élményt kapjunk.
Eredmények: Assassin’s Creed Valhalla
Eredmények: Dirt 5
Eredmények: Far Cry 6
Eredmények: Godfall
Eredmények: Hitman 3
Eredmények: Horizon Zero Dawn
Eredmények: Metro Exodus Enhanced Edition
Eredmények: Shadow of the Tomb Raider
Eredmények: Strange Brigade
Eredmények: Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint
Eredmények: World War Z
Összefoglalva az előző oldalakon látottakat, az RX 6650 XT nem okozott meglepetést: pont azt hozza, amit az AMD eszközölte módosítások kapcsán vártunk tőle. A gyorsulás alapvetően 10% körül mozog – ebben pedig nemcsak a 6600-6650 közötti különbség van benne, de az is, hogy az RX 6600 XT egy alap órajelekkel üzemelő változat, a 6650 XT pedig az MSI által tuningolt modell.
Tehát a 6650 XT teljesítményben minimális előrelépést hoz csak a 6600 XT-hez képest, ami azt teszi lehetővé, hogy valamivel jobban megvesse a lábát a QHD felbontás mellé is ajánlható VGA-k mezőnyében. Ezt persze játéka válogatja: vannak olyan címek (például a DXR-t használó Metro Exodus Enhanced Edition), ahol 2560x1440 pixeles felbontáson már túl alacsony a sebesség, de a szoftverek többségében nyugodtan vállalható ez a beállítás.
Fogyasztás, hőmérséklet
Az AMD hivatalos specifikációi szerint az RX 6600 XT 160 wattos TGP-jét az RX 6650 XT kedvéért 180 wattra emelték, és ennek hatása látszik a fogyasztást bemutató diagramon is. Pusztán a grafikus kártyát nézve ez egy körülbelül 12 százalékos pluszt jelent, a teljes rendszerre vonatkoztatva persze ennél kisebb az eltérés. Amennyiben viszont a működés közbeni viselkedést nézzük, akkor rosszabb a helyzet, nagyjából 18 százalékkal fogyaszt többet az RX 6650 XT – a végeredmény tehát az, hogy pusztán a GPU-t tekintve egy elég gyenge teljesítmény/fogyasztás értéket kapunk.
Az MSI kártyájának bemutatásakor már megjegyeztük, hogy a hűtőrendszer mennyire jól teljesít, alább pedig látható ennek bizonyítéka: a szinte teljesen néma ventilátorokkal is kifejezetten alacsony hőmérsékleti értékeket láthatunk.
Értékelés
Már a RX 6750 XT és RX 6950 XT kapcsán is látszott, hogy az AMD ezeket a kártyákat afféle átmeneti megoldásnak szánja, hogy legyen valami újdonság a piacon, amíg megérkezik az RDNA 3. Ezt fokozottan érezni az RX 6650 XT-nél is, mely gyakorlatilag az RX 6600 XT-t váltja (az AMD az utóbbit ezzel ki is vezeti a piacról, de persze a raktárkészletek miatt ezt egy ideig nem fogjuk még észlelni).
Az összesített eredményeket megnézve az látszik, hogy az RX 6650 XT minimális előrelépést kínál az RX 6600 XT-hez képest (a különbséget nálunk növeli az MSI kínálta gyári tuning), viszont ezért cserébe nagyobb fogyasztással is kell számolnunk. A teljesítménynövekedés mértéke azonban nem akkora, hogy a besoroláson bármit is változtasson, ezek a VGA-k továbbra is elsősorban a QHD felbontásban játszók számára lehetnek jó választások.
Sajnos a 8 GB VRAM a jövőállóságot némileg rontja már, ebből a szempontból kár, hogy az AMD egyszerűen csak gyorsabb modulokat használt. Mondjuk az is igaz, hogy így viszont ár/érték arányban a kategória egyik legjobb ajánlatát kapjuk, hiszen a 6650 XT ugyanúgy 190-200 000 forint körüli árszintről indul, mint a 6600 XT, tehát egyértelműen jobb választás nála. A gond ott van, hogy körülbelül 10-15%-kal drágábban már a 6700 XT is elérhető, ez pedig nemcsak több mint 20%-kal nagyobb teljesítményt kínál, de VRAM-ból is több került rá, ami hosszabb távon számíthat majd igazán sokat.
Ha nem szeretnénk vagy nem tudunk a 6650 XT árszintje fölé menni, akkor szóba jöhet az RTX 3060 – ez körülbelül annyival lassabb, mint amennyivel olcsóbb; az RTX 3060 Ti esetében pedig már magasabb árakról beszélünk, így az RX 6700 XT által elfoglalt területre kerülünk. Ez egyébként az ilyen gyárilag tuningolt, felső kategóriás RX 6650 XT változatoknál is igaz: a tesztre kapott példányt például 220 000 forint körüli áron láttuk az online boltokban, ez pedig már az a szint, amennyiért az egyszerűbb 6700 XT-ket is megvásárolhatjuk, azok pedig egyértelműen gyorsabbak lesznek, bár valószínűleg hűtésük nem lesz majd ennyire csendes.
AMD Radeon RX 6650 XT GPU | MSI Radeon RX 6650 XT Gaming X grafikus kártya |
Wombath
Az MSI Radeon RX 6650 XT Gaming X videokártyát a HRP Europe Kft.-től kaptuk kölcsön a teszthez.