- Miniképernyős, VIA-s Epomaker billentyűzet jött a kábelmentes szegmensbe
- Különösen rendezett beltér hozható össze a Cooler Master új házában
- A középkorra és a pokolra is gondolt az új AMD Software
- Új gyártástechnológiai útitervvel állt elő a TSMC
- A Gigabyte is visszaveszi alaplapjainak alapértelmezett tuningját
- Milyen egeret válasszak?
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- Milyen TV-t vegyek?
- Fujifilm X
- 3D nyomtatás
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Milyen belső merevlemezt vegyek?
- OLED TV topic
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
Hirdetés
-
A személyre szabott reklám lehet a streaming következő slágere
it A jobb célzott hirdetések érdekében adatplatformot indít a Warner Bros Discovery.
-
Különösen rendezett beltér hozható össze a Cooler Master új házában
ph A 49,73 literes térfogatú, látszólag jól szellőző modell tárt karokkal várja a konnektoraikat rejtő ASUS és MSI alaplapokat.
-
A Video AI lehet a One UI 6.1.1 ütőkártyája
ma Vagy hogy fogja a mesterséges intelligencia manipulálni a mozgóképeket?
Új hozzászólás Aktív témák
-
Piftuka
veterán
"vagy réjönnek hogy totál értelmetlen felbontást növelni?"
Nem értelmetlen, csak a "consumer" piacon jellemző kereslet számára még nincsen reális előnye.
Azt szerintem könnyű elképzelni, hogy a HDR mellett a felbontás növelés a jövő útja, amennyiben a cél a minél élethűbb, a valóságot leginkább reprodukáló látvány megteremtése.
Ám az ennek megfelelő minőségű és méretű televízió még nem elérhető. A SONY által jelenleg felkarolt "Micro LED" technológia lehet az egyik út, ám az még nagyon drága, és jelenleg csak 4K felbontást tudtak kihozni belőle.
Viszont hosszú távon azért belátható, hogy egy moziban elhelyezett több méteres 8K, vagy általad is említett 16K, 32K, stb. Micro LED panelekből álló kijelző páratlan képi élményt tud nyújtani. Valószínűleg egy modern, "menő" mozinak nem is különösebben megterhelő az a pár millió dolláros beruházás, amely ezzel jár együtt.
(Ahogyan sok ezer igen gazdag ember is megengedheti magának ugyanezt.)
Otthoni felhasználásnál is van már most jelentősége a 8K kijelzőnek, mert egy ideje bőven elérhető áron lehet 6K digitális kamerát vásárolni. Valószínűleg egy-két éven belül a 8K változatuk is ugyanennyire megfizethető lesz.
Akkor pedig, aki a felvett képi tartalmat otthon, az eredeti felbontásában szeretné élvezni, annak szüksége lesz egy 8K televízióra.
A 8K streaming, és a Blu-ray filmkiadás jövője persze kérdéses. Mindazonáltal elméletben pár éven belül az is megvalósulhat. Akkor pedig megint csak jól jön a 8K felbontású készülék.
Viszont nyilván nem az ~50-60 colos méretben. Ezeknek az igazi előnye 80-100 col körül van."Aquila non captat muscas."
-
Piftuka
veterán
"Gemini man 4k hdr hfr --> ez már kb most élethű.
Ugyanez 8k 24p-ben már nagyon nem lesz az."Hááát, azért ez messze nem ennyire egyértelmű. A kibontakozott beszélgetés is igazolja.
Abban igazad van, hogy a mozgásmegjelenítésen is van mit fejleszteni a televíziók vonalában.
A HFR kapcsán én viszont gabber01 fórumtársunk véleményét osztom, mert jelenleg éppen annyira természetellenes, mint az interpoláció. (Amelynek "erőltetett" használatával kapcsolatban megint csak maximálisan egyetértek veled.)
Plasztikus, mesterséges, túl steril, és valószerűtlen látványt nyújt; CGI alkalmazása nélkül is. Demo anyagban még el is megy az ilyen (én is láttam ilyen "állejtős", vevőcsalogató, gyári HDR HFR Demo-t prémium tévén), de a filmeknél egyszerűen "nem áll össze a kép".
Én azt mondom, valahol a "kettő között van az igazság".
Ha most oldalra fordítom a fejemet a szobámban, akkor megjelennek azok az éles kontúrok, amelyek a HFR videókat jellemzik, ám a pár méterre lévő ablakon kitekintve már az a látvány fogad, amit egy jó minőségű BD film produkál egy jó tévén.
Nyilván nem a valóság, a kinti világ "felbontása" csökkent... csak éppen az ablak nem 100%-ban tökéletesen tiszta, és egyenletes.
Ezen kívül (és ez ablak nélkül is megfigyelhető) a kinti világ látványában a levegő páratartalma, tisztasága, és még egy rakás egyéb természetes tényező is felel azért, hogy mennyire élesen látod a dolgokat, pláne messzebbre nézve. (És most tekintsük alapnak, hogy az ember szeme, a látása ép, és egészséges.)
A jelenlegi technológiák mellett még mindig a kép élessége, a tökéletesen zajosodástól mentes, tükörtiszta, éles kép megjelenítése az egyik fő kihívás a filmlejátszásban, de a látott hiányosságok egy részéért a még mindig nem kellően nagy felbontás felel.
Persze... a ~40-50-60 colos készülékeknél a 8K hiányát nem annyira érzi az ember, ha a többi komponens kedvére való képi élményt produkál, ám a nagy, több méteres kijelzők területén már muszáj lesz feljebb lépni pusztán emiatt is.
Én így látom.
(Te pedig szvsz egy kicsit pesszimistán látod a témát, olvasván a többi itteni vonatkozó hozzászólásaidat.)
"Aquila non captat muscas."
-
Piftuka
veterán
"Ha csak a "megengedheti magának" volna az akadály a 8K terjedése előtt, akkor már most is milliókat adtak volna el, ahogy az előrejelzések is jósolták. "
- Csak hát a fenti hozzászólásom még véletlenül sem állította ezt.
Ha nem lett volna egyértelmű, arra reagáltam, hogy "felesleges a 8K", kifejtettem, hogy milyen területek miatt nem az, azt is, hogy még miért nem elterjedt a "consumer" piacon.
Illetve leírtam, hogy hosszabb távon a megfelelő megoldásnak a "Micro LED" tűnik. Amely kapcsán megemlítettem, hogy még drága (ezért "consumer" terméknek még nem nevezhető), amúgy már most is egy rakás ember megengedheti magának.
Ez pedig tény. A 219 colos, 4K felbontású változat ára 700.000 EURO, amely egy menő élsportoló, üzletember, vagy egy BBC műsorvezető számára "aprópénz". És akkor még nem is beszéltünk az extrém gazdagokról.
(Ha dollármilliomos lennék, én is simán megvenném a SONY-tól a komplett szettet ennyiért. )
- Ami pedig a 8K elterjedését illeti.... arra majd az idő úgyis választ ad.
Ám nem szabad feledni, hogy 4K felbontással kapcsolatos hírek is hasonló indulatokat váltottak ki az emberekből. Éveken keresztül ilyeneket lehetett még itt a PH!, tévés cikkeinél, fórumtémáinál is olvasni...
Most pedig a felhasználók zöme 4K tévét vásárol minden további "zokszó nélkül".
És igazából nem is értem ezt a retrográd hozzáállást sokak részéről! Ráadásul egy szakmai, és technológiai fórumon...
[ Szerkesztve ]
"Aquila non captat muscas."
-
Piftuka
veterán
"Ez a 8K kifejezetten színtiszta marketinges pótcselekvésnek látszik."
Pedig már most sem az.
Amikor ilyen megfizethető kamerát vásárolhatsz: Kandao Qoocam 8K
Még (fél)professzionális megoldás is létezik: Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 6K Body
A SHARP pedig a hírek szerint idén Q3-Q4 körül kihozza a "8K Camera" nevű eszközét, ~1 millió forint alatti áron...
Akkor teljesen reális igény, hogy az ezekkel készült filmeket, fotókat ne HD Ready, Full HD, vagy 4K tévén nézd vissza.
Nekem 4K kamerám van, amely egészen kiváló videofelvételek készít, és jelenleg csak Full HD tévén tudom visszanézni. Nyilván nem rossz, de "nem az igazi".
Ha most vennék televíziót, pusztán emiatt is 4K tévé lenne, mert a családi nyaralásokon, kirándulásokon, vagy horgászatokon készült felvételeket családi körben, nálam szoktuk megnézni.
És ugyan ez csak egy példa, és nyilván nem reprezentatív egy globális tévé piacra, de abban azért egészen biztos vagyok, hogy messze nem az egyetlen ember vagyok a Földön, akinek ilyen igényei vannak.
"Aquila non captat muscas."
-
Piftuka
veterán
"az OLED-et fejlesszék és minél elterjedtebb legyen. 4K/HDR/OLED. Ezt az irányt lenne érdemes jelenleg követni. Az LCD szürke "feketéit", inhomogén képét pedig már jó lenne elfelejteni."
Azért a gyakorlatban, és puszta technikai paraméterek alapján is egy jó minőségű, natív ~5:000-6:000:1+ kontraszttal rendelkező készülék esetében messze nem "szürke fekete" szín megjelenítéséről beszélünk.
Az OLED pedig nem az egyetlen lehetséges irány, és nem is szabad, hogy az legyen.
Nekünk tartalomfogyasztóknak, felhasználóknak az a jó, ha minél több technológia fejlődik egymással párhuzamosan olyan szintre, hogy aztán a vásárlási döntésünk során a legnagyobb dilemmánk az legyen, hogy az egyformán jó 28 féle tévéből melyiket vásároljuk meg.Amellett az OLED is még messze van attól, hogy tökéletes megoldásnak lehessen nevezni. És éppen az uniformitás, homogenitás még mindig az egyik legnagyobb kihívás a technológia számára.
Ráadásul a minél fejlettebb HDR, és az ahhoz szükséges "über" fényerő nem jó barátja a technológiának.
Én azt mondom, várjuk meg a QD-QLED, a QNED tévéket is... drukkoljunk a "Micro LED" sikerének, és bízzunk abban, hogy tényleg több (képminőség szempontjából) egyenértékű alternatíva lesz mindenki előtt.
"Aquila non captat muscas."
-
Piftuka
veterán
"A másik ami nekem ilyen gimmick az a HDR. egy 55" fullhd LG oledem van, este nézek valami filmet, és egy sötétebb jelenet után jön valami nappali utca, hát a 120cd fényerő és homlokon vág, [..]Egyébként komolyan HDR = high dinamyc range, és max 4000:1 kontrasztarányú LCD-t használnak erre? vicc az egész"
Az a vicc, hogy nem vicc.
A valóság reprodukciójához ez is szükséges. Ha sokáig egy alagútban autózol, majd kihajtasz a fényre, akkor egy pillanatra semmit nem látsz.
Ahogyan akkor sem, ha egy pillanatra belenézel a napba.
A cél, hogy ezt a televíziók is képesek legyenek produkálni. (Nem, nem azt, hogy "megvakítson", ha sokáig nézed, mint ahogyan azt a Nap tenné.)
Ahhoz pedig szükséges a minél nagyobb fényerő. Hidd el, az sem véletlen, hogy a világ legjobb mastering monitora is egy 4.000 nit-es SONY (egyébként OLED)!
Ott pedig, ahol rengeteg természetes fény éri a szobát, megint csak jól tud jönni a jó kontraszt és a magas fényerő kombinációja.
És hogy milyen tévét "használnak erre"? Akár egy ~13:000:1 natív kontraszt arányú Samsung Q9-et.
És minden tisztelettel, de nem egy "Tesco gazdaságos LG OLED" a jó referencia, amikor fényerőről és HDR-ről beszélgetünk.
Ugyanis ha megnéznél egy jó minőségű 4K HDR Blu-ray filmet, vagy gyári demó videót egy ilyen kaliberű, "zónás", általad lesajnált LCD televízión, akkor valószínűleg másként tekintenél a képminőség fogalmára.
"Aquila non captat muscas."
-
Piftuka
veterán
Először is... nyugodjál meg, attól megnyugszol! És velem ne kiabálj, ha kérhetem!
Olvastam a tesztet, láttam (csak sorban mentem végig a hozzászólásokon), és érdekes, de két fontos dolgot érdemes ennek kapcsán megemlíteni.
Az egyik, hogy nem derült ki, milyen emberek szerepeltek tesztalanyként. Nekem is van olyan ismerősöm, akinek ha mutatom a judder-t, akkor sem látja. (És ez nem degradáló; egyszerűen nem érzékeny rá... szerencsés.)
Édesapámnak előfizettem a HD csomagokra, első sorban a sportcsatornák miatt. Mégis többször, amikor átmentem hozzá az SD változatot nézte. Amikor rákérdeztem, miért, azt mondta, hogy "nem látja a különbséget".
A másik lényeges dolog, hogy a teszt nem azt írja, hogy "nem látszik a különbség", hanem, hogy "a különbség marginális".
Azért ez nagyon fontos különbség a két állítás között.
Vagy ha a jónál a "még jobb" csak egy hajszállal jobb, akkor már nem is érdemes dolgozni érte? Tán nem arról szól a fejlődés, hogy folyamatosan csiszolunk, javítunk valamit?
(Halkan jegyzem meg, hogy a 8 bit vs. 10 bit, és 10 bit vs. 12 bit színpaletta között is kb. ilyen lehet a különbség a gyakorlatban, mégis fontosnak tartom azt is, hogy legalább a prémium vonalon a panelek színmélységét tovább növeljék.)
"Aquila non captat muscas."