Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • junior11

    veterán

    válasz Partz #9 üzenetére

    Hozzátéve hogy a Sonynak van az egyik legjobb képfeldolgozó elektronikája, semmi meglepő, hogy jobb, mint a Samsung, ez már régebben is így volt. Azért viszont megnéztem volna a Panasonic DX900 hogy szerepel, mert szintén az egyik legjobb LCD a piacon.

    The Truth Is Out There - Az igazság odaát van

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #9 üzenetére

    Az a 9G Kuro is tud profitálni a HDR-ből (ahogy többé-kevésbé sok SDR készülék), mert:
    - megeszi 10 és 12 bit/channel precizitású bemenetet
    - a szokásostól tágabb fényerő tartományt fog át: ~0.001 és ~180 cd/m^2
    Viszont nyilván külső eszközzel kell megoldani a HDR->SDH tone mapping-ot (a saját valós fényerő tartományának megfelelően), ami nem feltétlenül olcsó játék: jelenleg erős és/vagy modern PC kell hozzá (erős GPU-val és/vagy olyannal , amiben már van dedikált H256 dekóder is, vagy CPU-ból is erős kell sok maggal). Nem tudom, hogy a dedikált asztali lejátszók vajon milyen minőségben kínálnak majd ilyen konvertálást, ha egyáltalán (talán csak letiltják a HDR-t mikor SDR készülékre kötöd őket, vagy valami abszolút fapados, buta megoldással konvertálják majd, esetleg csak a drága modellek tudják majd jól konvertálni, ami régi készülékek mellé párosítva sokszor nagyon okafogyott lehet...).

    Mondjuk kontrasztban nyilván egyértelműen lenyomja az LG OLED a Pioneer PDP-t, de mivel egyik sem rossz, az egyértelműen jobb mozgáskezelése miatt összességében én személy szint még mindig utóbbit preferálom. :DDD

    Kíváncsian várom, hogy miként festenek majd a HDR anyagok az LX5090H-mon, ha elérhetőek lesznek majd ilyen mozgókép anyagok és fejlesztem majd a PC-met úgy (inkább játék miatt), hogy megbirkózik a lejátszásukkal. Közben persze még jobban várom, hogy legyen megfizethető (bár az első lépés a puszta létezés lenne) 4k-s HDR-es OLED, ami támogat vagy natív >=120Hz bemenetet és/vagy impulzus módot. Akkor nyilván "kiszeretnék" a Pioneer-ből és kiraknám Kuro-t a konyhába ComeCentral-t nézni főzés közben. :D (Bár ez még mindenképp évek kérdése, mert az LG egyelőre nem látszik érdekelt lenni ebben.)

    (A fenti problémához azért hozzáteszem, hogy valószínűleg azokat a TV-ket is megérheti majd tovább korrigálni kívülről, amik a saját lábukon is elboldogulnak ezekkel az új formátumokkal. Ugyan úgy, ahogy az SDR-nél is sokszor megérhette 3DLUT-okat használni a beépített színtér emulálás helyett/mellett. Noha ez egyre bonyolultabb lesz. Sőt, emiatt a metadata trükközés miatt nem is tudom működhet-e majd rendesen a külső feldolgozás, mert valahogy "ki kéne akasztani" a belsőt, de legalább is reverse engineering jelleggel körbelőni, hogy pontosan mikor mit csinál. Majd meglátjuk...)

    Még nem néztem meg a videót és talán nem is térnek ki erre, de 99.9% biztos vagyok benne (mert az ő szemszögükből így van értelme és így lesz mértékadóbb a teszt), hogy itt sima SDR anyaggal etették a Kuro-t, nem szórakoztak ezzel, hogy külön PC-ről madVR-al HDR tone mapping-ot neki.

    És valószínűleg ugyan ez érvényes a színekre is, hogy Rec709-re volt beállítva a Kuro, nem tették át natív színtérbe, aztán konvertálták hozzá a Rec2020 anyagokat is PC-vel.

    Mert ez a másik, hogy sok SDR FullHD készülék tudja többé-kevéssé kamatoztatni azt is, ha tágul a források szabványos színtere, mert Rec709-hez túlszaturáltak voltak. Csak nyilván itt is érvényes, hogy mindenképp külső eszközzel (és viszonylag drágán) kell megoldani a konvertálást, mert maga a TV egyedül ezt nem képes megfelelően kezelni.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • ROBOTER

    addikt

    válasz Partz #13 üzenetére

    Szerintem a nagyközönség számára a színtér mérete egy idő után szinte lényegtelen, nem tudják a túlszaturált képet és a nagy színteret megfelelően elválasztani, értékelni. A kontraszt és a fekete sokkal könnyebben tettenérhető az átlagembernek is.

  • adamssss

    veterán

    válasz Partz #17 üzenetére

    OLED-et majd akkor érdemes venni, amikor direkten OLED-hez fejlesztett vezérlő elektronika kerül a TV-kbe. Jelenleg az LCD vezérlőegységeket módosítják ezért jönnek elő a hibák. A paneltechnológia már tökéletes. (de hát ugye majd el kell adni a TV-ket jövőre is.) :)

    Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz Partz #13 üzenetére

    "Hyperion quantum-dot" :Y Lehet hogy több mérnököt és kevesebb marketingest kellene alkalmazniuk.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Jim Tonic

    nagyúr

    válasz Partz #24 üzenetére

    Mit keres technológia nevében Hyperion? Nem tudom eldönteni, hogy a görög titánhoz, a Szaturnusz holdjához vagy az űrcirkálóhoz van köze.

    Alcohol & calculus don't mix. Never drink & derive.

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #17 üzenetére

    Fura, hogy az utóbbi pár évben minden LG TV-n, amit láttam, "zilált" a szénkezelés. Először azt hittem, hogy csak az első OLED-ek a furák, mert sietve alátették az LCD-ik szoftverét és nem hangolták át megfelelően ("majd utólag javítjuk frissítéssel" stílusban). Aztán láttam az UHD LCD-iket és azok is ugyan olyanok. Akkor azt hittem az új szabványok támogatásával van összefüggésben (pl. a Rec2020 támogatás volt az elsődleges, és nem figyeltek rá, hogy közben ne csússzon szét a Rec709 képmód, dacára annak, hogy még gyakorlatilag mindenki azt használja). majd láttam az olcsóbb FullHD LCD-iket is az újakból, és már nem annyira meglepően azokon is rosszabb a színkezelés, mint néhány éve volt az LG LCD-ken. Mármint az LG sohasem járt élen ebben, de szerintem látványos a visszafelé fejlődés. Nem drasztikus, még nézhető, élvezhető a kép, de fura, és szerintem indokolatlan, mert ha valamit már öt éve is meg tudtak csinálni középkategóriás készüléken is, ma már a belépőn is alaptudásnak kéne lennie. Talán ugyan onnan ered a probléma, hogy legalább egy olyan "képjavító" funkció is van a menükben, ami egyértelműen dolgozik tovább "OFF" állásba kapcsolva is + szerintem van ilyesmikből olyan is, amit "nem látunk" (nincs neki se marketingneve, se kapcsolója a menüben, csak teszi a dolgát, ami nem feltétlenül jó dolog).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #30 üzenetére

    Mérési eredmények értelmében látványosan nem additív RGB színtér az eredménye annak, amit a szoftver kidob, miután konvertál a panel natív színtere és a szabványok közt, hanem valami más (konyhanyelven "kettő meg kettő néha hét és fél").

    Elsősorban Rec709 tartalmak megjelenítésére gondolok. Rec2020-al még nem foglalkoztam komolyabban, mert a gyakorlatban úgysem használja még senki (én is töltöttem már le demót, de a mostani PC-men le sem tudom játszani szaggatás nélkül, illetve senkinél nem láttam még 4k-s HDR-es lemezes lejátszót se) és túl képlékeny még a dolog, hogy szerintem megérje most vele foglalkozni (nem is maga a Rec2020, mert az megint egy saláta [mint a Rec709 is volt a Rec1886 nélkül egy évtizeden át], amihez most jön öntetnek ezúttal a HDR, ami még nem egészen egyértelmű, hogy végül pontosan miként is fog működni a jövőben). Nem tudom mennyire közeli, szerintem tényleg közeljövő már, csak még nem tegnap vagy ma, hanem még mindig majd ez után...

    Az LG felhasználói menü csúszkáival nem nagyon lehet korrigálni a 3D-s színtér hektikus torzulásait. A menücsúszkák csak akkor működhetnek a várt módon, ha az alatta lévő szoftver kiszámíthatóan és korrektül dolgozik. Az LG most nem látszik betartani a szabályokat. Vagy szimplán hibás a modelljük, vagy csak meg van picit zavarodva az új szabványok miatt, ezt nem tudom.

    Ha teljesen rutinszerűen állítom be az ISF menüt úgy, ahogy egy ISF technikus csinálná hagyományosan (szimpla CalMan alapverzióval a hagyományos jellemző pontokat figyelembe véve), akkor minden jónak tűnik, de szabad szemmel nem tetszik, amit látok. Ha ezután elkezdek olyan színeket is mérni, amiket egy szimpla ISF kalibráláskor nem szoktak (mérni se, de főleg nem figyelembe venni a beállításokhoz), akkor a műszeres mérések is egyetértenek velem, hogy furán keveri a színeket. Az igazi csavar viszont ott jön, hogy ha megpróbálom az extra mérési pontok alapján tovább finomítani a képmód színbeállításait, akkor szabad szemre nagyon rossz végeredményt kapok, csak felerősödik a nem kívánt viselkedés.

    Mivel haza még nem hoztam ilyen TV-t, így nem próbáltam még egy nagyságrenddel több mérési pontot figyelembe véve még tovább játszogatni a beállításokkal. Abból kiderülhetne legalább annyi, hogy ez statikus, vagy esetleg dinamikus dolog (én már az utóbbit is elhinném, mert a dinamikus kontraszt sem kapcsolható ki dacára annak, hogy van ilyen nevű kapcsoló a menüben OFF lehetőséggel, illetve a HDR sem statikus tone response már, így nyugodtan elképzelhető, hogy ez "szivárog vissza" oda is, ahova nem kéne, vagyis az SDR üzemmódba).

    Nem egészen újdonság egyébként. Az alsó és középkategóriás Samsung-ok is butultak 2012-15 közt színhelyességben (miután 2010-12 közt sokat javultak és kiemelkedők kezdtek lenni az akkori felhozatalba), volt amik egy firmware frissítéssel utólag, amit aztán megörököltek az új szériák is. De az még picit kezelhetőbb, van hogy lehet játszogatni a beállításokkal addig, míg a mérési grafikonok és a szabad szem is egyetért, hogy megtaláltam valami köztes jó állapotot. Illetve a drágább Samsung-okon nem láttam ugyan ezt a butulást, csak az olcsóbbakon (a középkategória pedig lutri). Az LG sem nagyon rossz, ezt nem így kell érteni, csak egy kicsit fura. Őszintén sokkal jobban zavar az LCD-iknél az LCD technológia eredendő gyengesége, mint ez a színkezelési baki, így ezt csak az OLED-jüknél látom értelmét feszegetni (csak érdemes megjegyezni, hogy nem OLED specifikus a probléma), viszont ott is lehet nagyobb problémát is találni (pl. impulzus mód hiánya).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • kokobe

    senior tag

    válasz Partz #40 üzenetére

    Ez a hdr szerintem egy vicc a hdr-es, tartalmak rosszabbul festenek mint a hdr nélküliek a fehér részletek totàl elvesznek...Valszeg a pana most is ràjuk kontràz ami a képminőséget illeti.

    [ Szerkesztve ]

    <---AMD___ATi--->

  • kokobe

    senior tag

    válasz Partz #42 üzenetére

    Az fix , hogy még nem kiforrott.Én amiket eddig néztem videókat ott nem tetszett itt képen tényleg jobb majd meglátjuk jövőben mit dob de azért én még ha tehetem veszek egy krp 600-ast a vt50-em után egy darabig elérhető áron nem igen lesz még vetélytársa.

    <---AMD___ATi--->

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #42 üzenetére

    Szerintem a HDR-el most részben az is bekerül a képbe (hogy szándékosan így fogalmazzak :D), mint mikor egy 24/96 audiophile demóanyag egyértelműen sokkal szebben szól az átlagos, hagyományos 16/44.1 CD lemeztől, viszont ha ugyan abba a láncba betesznek egy jó minőségű konvertálást, ami a 24/96-ból is 16/44.1-et csinál, azt már senki nem tudja egyértelműen kiszúrni egy vaktesztben. A példában a trükk ugye az, hogy nagyobb figyelemmel és "odaadással", a korrektségre törekedve készült el az audiophil kiadvány, mint a hagyományos hétköznapi fogyasztóknak pumpált átlagos CD lemez. Most ugyan ez válhat érvényessé a HDR demókra is, bár csak részben, mert a 8-ról 10 bitre váltás teljesen valós és ténylegesen is hasznos dolog, sőt még az extra metadata trükközés is az, mert anélkül el kéne menni 16 bit környékéig, hogy azt mondhassuk már "nyers erőből" elértük/meghaladtuk az emberi érzékelést.

    A legnagyobb kérdés az HDR-ban a tone mapping, mikor a hatalmas elméleti kontraszt tartományt a metaadatot is felhasználva az adott készülék valós kontraszt tartományába konvertálják (és opcionálisan, hogy miként konfigurálja magát ehhez a kijelző, pl. egy LCD ami játszhat a háttérvilágításával, de akár az OLED is válthat meghajtási módok közt, ha esetleg van neki sötét és világos jelenetre optimalizált módja, stb). Ezt lehet jól és rosszul is csinálni, illetve látványosan (értsd: parasztvakító, csalóka, ámító/bódító) és "valósághűen" is. Most szerintem a legtöbb TV-re az előbbi érvényes, ami támogat valamilyen szinten HDR-t. Konyhanyelven arra használták fel, hogy a kicsit kritikusabb hozzáállású nézőknél is zöld utat kapjon a klasszikusan Kiemelt/Dinamikus képmódra jellemző bohóckodás. Persze ez még javulhat, főleg ha lesznek egyértelmű szabványok, hisz nehéz korrektnek lenni, ha nincs is mihez igazodni...

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • Interceptor

    addikt

    válasz Partz #68 üzenetére

    Akkor így az eredmény sem hiteles, még akár fordított is lehet az állás, de inkább nagyon szoros.

    Nem kell drága gép, csak játékra kell

  • radi8tor

    MODERÁTOR

    válasz Partz #74 üzenetére

    Ez a ZD9-es annyit fogyaszt, mint egy plazma. Szép...

    ⭐ Stella

  • #94529552

    törölt tag

    válasz Partz #74 üzenetére

    Ezt mégis hogyan? :O Az olimpiát(vagy más fontos eseményeket) is majd újra megrendezik fél év múlva, mert valaki nem ért oda, vagy nem készült fel rendesen? Vagy inkább a marketing...

  • kokobe

    senior tag

    válasz Partz #77 üzenetére

    Én a tavalyi pana cz950-et még oda raknám verne mindent nah meg a krp600-ast meg a zt60-ast hogy legyen viszonyìtàsi alap! :DD

    <---AMD___ATi--->

  • kokobe

    senior tag

    válasz Partz #79 üzenetére

    Tudom bàr a kuro krp mindig jobb kicsit.Mindent összevetve a cz950-él összeségében nincs jobb képminőségű tv ami pedig az lcd-led technológia pofozgatàsàt illeti full szànalom nem mozira van kitalàlva és.

    <---AMD___ATi--->

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #79 üzenetére

    Plazmának itt már végképp nincs helye.

    Még nem tekinteném "stabilnak", de pár hete (mikor kipróbáltam az akkor frissen megjelent verziókkal, mert korábban még egyértelműen hibás volt) már használhatónak tűnik a madVR szoftveres HDR tone mapping a 3DLUT-os color management mellett is, illetve a DispCAL szoftver 3DLUT készítője is kapott HDR-es preset-eket.

    Tehát PC-ről hajtva már megoldható, hogy a hagyományos Rec709 színtér határok és ~80 cd/m^2 peak white helyett a némileg (nem sokkal, de valamivel azért tágabb) natív színtérre és a saját maximális ~180 cd/m^2-ére állítsuk be azt az öreg 9G Kuro-t, amivel ugyan még mindig hátrányban lesz (akár szaturált színek, akár maximális fényerő tekintetében), de azért szerintem számottevően kisebb hátrányban, mint mikor SDR-hoz van beállítva és SDR tartalommal etetik, miközben az LCD és OLED HDR-t kap. A 10 bit/channel fogadása és feldolgozása pedig teljesen alap dolog régi plazmáknál is (12 is menne, csak arra nincs API támogatás PC-n).

    Sőt, a VT60-nak (itt most inkább hagyjuk a lefojtott fényerejű ZT60-at, ha szó szerint vakítani akarunk) vörös és zöld irányban még szaturáltabb a natív színtere, mint a 9G Kuro-knak (pontosabban Panasonic-nál ezt kétkedve mondom, hogy natív színtér, mert sejtésem szerint itt mindig van némi konvertálás még Native preset-ben is, legalább is nekem így tűnt a gyakorlatban lehetséges szélsőséges beállítások összevetéséből) és fényerejét ennek is egész szépen fel lehet húzni (fejből most nem rémlik, de biztos tud minimum 120 cd/m^2-t kis ablakon, inkább 140 rémlik, még ha az ABL sokkal agresszívebb is ezeken a "szuperzöld" Pana plazmákon a tényleg áramzabáló Pioneer-ekhez képest, főleg ha utóbbi meg van tuningolva, hogy még annyit se vágjon vissza az ABL, mint gyári beállításokkal -> az enyém "nyilván" meg van :D).

    Ha a fentiek szerint végzünk összehasonlítást, az megjelenítéstechnológiai szempontból ad jobb összehasonlítást, míg végfelhasználói szempontból nyilván sokkal kevéssé reprezentatív, mert ezt elég bonyolult összehozni.

    De azért is jegyzem ezt meg, hogy azért vegyük észre, a HDR támogatás egyik fele kizárólag szoftveres kérdés. Mármint a készülék firmware-ben futó, vagy esetleg fix funkciós processzorba épített algoritmus. Csak a másik fele hardware-es olyan szempontból, hogy a jobb eredmény miatt minél tágabb színtérre és nagyon fényerőre (na meg kontrasztra) törekednek a gyártók, de ez utóbbin már SDR időszakban is ütyködtek, eddig is szerettek nagyon világos és élénk színeket felvonultatni már akkor is, mikor a tartalmak nem arra készültek (kivéve persze hogy a WLED olcsóbb volt, mint az RGB LED, így CCFL-ről LED-re váltva nem érte meg megtartani a túlszaturált színvilágot, míg nem jött a Rec2020). A szoftver oldal pedig adott esetén pótolható a forráseszköz oldalán is (főleg olyan esetben, ahol nincs local dimming, mert az nyilván nem utánozható PC-vel).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #82 üzenetére

    Ez tényszerűen mind igaz. Viszont,

    - a HDR techdemókon és néhány ritka életszerű jelenetet leszámítva, átlagosan mennyit veszítesz azzal, ha sohasem jutsz el ~180 cd/m^2 fölé? Egy átlagos film vagy TV sorozat játékidejéből mennyi, és mekkora mértékben csorbul pusztán emiatt az összélményből?

    Bár még nem próbáltam, de szerintem nem mindenkinek tetszene, ha pl. egy sci-fi filmben két órán keresztül folyamatosan tolják a képébe sötét szobában és vakfekete háttereken az ~1000 cd/m^2 lanse flare és lézerágyúgolyó effekteket. - Igen, néha itt-ott biztos nagyon jól tud mutatni, de csak indokolt helyen, nem kötelezően megvakítva a nézőt.

    Emiatt szerintem korlátozott mértékű az élmény , amiről le kell mondani, ha nem tud elég magasra menni a fényerő. (Mindenképp hátrány, a kérdés csak az, hogy összességében, átlagban mekkora.)

    - és ugyan ez igaz szerintem a szaturáltságra. Életszerű tartalmakban is bármikor előfordulnak olyan színek, amiket ezek a plazmák és régi LCD-k nem képesek megjeleníteni, de az új LCD-k és OLED-ek igen. Viszont ez sem feltétlenül jelent többet az esetek nagy részében, mint más olyan dolgok, amiket akkor is észlelsz, mikor mindet Rec709 tartalommal eteted, és arra kalibrálod. (Tehát megint: valós, tényszerű hátrány, de valójában mekkora, ha nem csak demókat nézel...?)

    Az LG OLED panele például nyilván magasan nyer kontrasztban (abszolút és relatív értelemben is), de mozgáskezelésben már hagy maga után kívánni valót és szerintem az sem elhanyagolható paraméter.

    Valamint biztos könnyű volt félreérteni, de nem azt próbálgattam bizonygatni, hogy "bárkinek bármire elég" akár a régi plazmák fényereje, akár a színtér lefedettsége, csak arra, hogy megfelelő felállásban csökkenthető a hézag a legegyszerűbb összevetéshez képest, mert úgymond "van a régi TV-kben egy kis tartalék" (nem ég és föld, de van, és most megfelelő szoftverrel ki lehet használni Rec2020 és HDR tartalmak mellett).

    Illetve amit vitatni lehet, hogy átlagos használat mellett mennyit is számít mindez (szóval megint kiemelve: mikor nem olyan tartalmat nézel, ahol szándékosan próbálják ezt kihangsúlyozni, hanem csak filmet készítenek és nem techdemóznak).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #84 üzenetére

    Tudom, hogy leírtad (fényerő), ezért hivatkoztam rá (nem azt akartam, hogy leírd újra, hanem hogy mérlegeld a saját érved, vagyis hogy ez csak korlátozott körű és számú szituációkban érvényesülhet).

    Na, ezt viszont nem szeretem. Se a felbontás, se a HDR ilyen jellegű konvertálását. Nem akkora hülyeség, mint a 2D->3D konvertálás, de nekem nem tetszik az ötlet, hogy manuálisan, ízlés szerint drasztikusan át legyen dolgozva valami. Szerintem úgy kéne használni ezt a szabványt, hogy örülünk annak, hogy lehetőséget nyújt bizonyos dolgokra és ilyenkor bátran bele is tesszük, ami belefér (ha van akkora tartalmunk), de nem kéne belevarázsolni a tartalmakba azt is, ami igazából nincs bennük, pusztán csak azért, hogy kitöltsük a hézagot az anyagunk és a konténerünk közt egy varázspálcával (akármilyen okos is és/vagy ember által finomhangolt az eljárás).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

Új hozzászólás Aktív témák