Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #9 üzenetére

    Az a 9G Kuro is tud profitálni a HDR-ből (ahogy többé-kevésbé sok SDR készülék), mert:
    - megeszi 10 és 12 bit/channel precizitású bemenetet
    - a szokásostól tágabb fényerő tartományt fog át: ~0.001 és ~180 cd/m^2
    Viszont nyilván külső eszközzel kell megoldani a HDR->SDH tone mapping-ot (a saját valós fényerő tartományának megfelelően), ami nem feltétlenül olcsó játék: jelenleg erős és/vagy modern PC kell hozzá (erős GPU-val és/vagy olyannal , amiben már van dedikált H256 dekóder is, vagy CPU-ból is erős kell sok maggal). Nem tudom, hogy a dedikált asztali lejátszók vajon milyen minőségben kínálnak majd ilyen konvertálást, ha egyáltalán (talán csak letiltják a HDR-t mikor SDR készülékre kötöd őket, vagy valami abszolút fapados, buta megoldással konvertálják majd, esetleg csak a drága modellek tudják majd jól konvertálni, ami régi készülékek mellé párosítva sokszor nagyon okafogyott lehet...).

    Mondjuk kontrasztban nyilván egyértelműen lenyomja az LG OLED a Pioneer PDP-t, de mivel egyik sem rossz, az egyértelműen jobb mozgáskezelése miatt összességében én személy szint még mindig utóbbit preferálom. :DDD

    Kíváncsian várom, hogy miként festenek majd a HDR anyagok az LX5090H-mon, ha elérhetőek lesznek majd ilyen mozgókép anyagok és fejlesztem majd a PC-met úgy (inkább játék miatt), hogy megbirkózik a lejátszásukkal. Közben persze még jobban várom, hogy legyen megfizethető (bár az első lépés a puszta létezés lenne) 4k-s HDR-es OLED, ami támogat vagy natív >=120Hz bemenetet és/vagy impulzus módot. Akkor nyilván "kiszeretnék" a Pioneer-ből és kiraknám Kuro-t a konyhába ComeCentral-t nézni főzés közben. :D (Bár ez még mindenképp évek kérdése, mert az LG egyelőre nem látszik érdekelt lenni ebben.)

    (A fenti problémához azért hozzáteszem, hogy valószínűleg azokat a TV-ket is megérheti majd tovább korrigálni kívülről, amik a saját lábukon is elboldogulnak ezekkel az új formátumokkal. Ugyan úgy, ahogy az SDR-nél is sokszor megérhette 3DLUT-okat használni a beépített színtér emulálás helyett/mellett. Noha ez egyre bonyolultabb lesz. Sőt, emiatt a metadata trükközés miatt nem is tudom működhet-e majd rendesen a külső feldolgozás, mert valahogy "ki kéne akasztani" a belsőt, de legalább is reverse engineering jelleggel körbelőni, hogy pontosan mikor mit csinál. Majd meglátjuk...)

    Még nem néztem meg a videót és talán nem is térnek ki erre, de 99.9% biztos vagyok benne (mert az ő szemszögükből így van értelme és így lesz mértékadóbb a teszt), hogy itt sima SDR anyaggal etették a Kuro-t, nem szórakoztak ezzel, hogy külön PC-ről madVR-al HDR tone mapping-ot neki.

    És valószínűleg ugyan ez érvényes a színekre is, hogy Rec709-re volt beállítva a Kuro, nem tették át natív színtérbe, aztán konvertálták hozzá a Rec2020 anyagokat is PC-vel.

    Mert ez a másik, hogy sok SDR FullHD készülék tudja többé-kevéssé kamatoztatni azt is, ha tágul a források szabványos színtere, mert Rec709-hez túlszaturáltak voltak. Csak nyilván itt is érvényes, hogy mindenképp külső eszközzel (és viszonylag drágán) kell megoldani a konvertálást, mert maga a TV egyedül ezt nem képes megfelelően kezelni.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #17 üzenetére

    Fura, hogy az utóbbi pár évben minden LG TV-n, amit láttam, "zilált" a szénkezelés. Először azt hittem, hogy csak az első OLED-ek a furák, mert sietve alátették az LCD-ik szoftverét és nem hangolták át megfelelően ("majd utólag javítjuk frissítéssel" stílusban). Aztán láttam az UHD LCD-iket és azok is ugyan olyanok. Akkor azt hittem az új szabványok támogatásával van összefüggésben (pl. a Rec2020 támogatás volt az elsődleges, és nem figyeltek rá, hogy közben ne csússzon szét a Rec709 képmód, dacára annak, hogy még gyakorlatilag mindenki azt használja). majd láttam az olcsóbb FullHD LCD-iket is az újakból, és már nem annyira meglepően azokon is rosszabb a színkezelés, mint néhány éve volt az LG LCD-ken. Mármint az LG sohasem járt élen ebben, de szerintem látványos a visszafelé fejlődés. Nem drasztikus, még nézhető, élvezhető a kép, de fura, és szerintem indokolatlan, mert ha valamit már öt éve is meg tudtak csinálni középkategóriás készüléken is, ma már a belépőn is alaptudásnak kéne lennie. Talán ugyan onnan ered a probléma, hogy legalább egy olyan "képjavító" funkció is van a menükben, ami egyértelműen dolgozik tovább "OFF" állásba kapcsolva is + szerintem van ilyesmikből olyan is, amit "nem látunk" (nincs neki se marketingneve, se kapcsolója a menüben, csak teszi a dolgát, ami nem feltétlenül jó dolog).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #30 üzenetére

    Mérési eredmények értelmében látványosan nem additív RGB színtér az eredménye annak, amit a szoftver kidob, miután konvertál a panel natív színtere és a szabványok közt, hanem valami más (konyhanyelven "kettő meg kettő néha hét és fél").

    Elsősorban Rec709 tartalmak megjelenítésére gondolok. Rec2020-al még nem foglalkoztam komolyabban, mert a gyakorlatban úgysem használja még senki (én is töltöttem már le demót, de a mostani PC-men le sem tudom játszani szaggatás nélkül, illetve senkinél nem láttam még 4k-s HDR-es lemezes lejátszót se) és túl képlékeny még a dolog, hogy szerintem megérje most vele foglalkozni (nem is maga a Rec2020, mert az megint egy saláta [mint a Rec709 is volt a Rec1886 nélkül egy évtizeden át], amihez most jön öntetnek ezúttal a HDR, ami még nem egészen egyértelmű, hogy végül pontosan miként is fog működni a jövőben). Nem tudom mennyire közeli, szerintem tényleg közeljövő már, csak még nem tegnap vagy ma, hanem még mindig majd ez után...

    Az LG felhasználói menü csúszkáival nem nagyon lehet korrigálni a 3D-s színtér hektikus torzulásait. A menücsúszkák csak akkor működhetnek a várt módon, ha az alatta lévő szoftver kiszámíthatóan és korrektül dolgozik. Az LG most nem látszik betartani a szabályokat. Vagy szimplán hibás a modelljük, vagy csak meg van picit zavarodva az új szabványok miatt, ezt nem tudom.

    Ha teljesen rutinszerűen állítom be az ISF menüt úgy, ahogy egy ISF technikus csinálná hagyományosan (szimpla CalMan alapverzióval a hagyományos jellemző pontokat figyelembe véve), akkor minden jónak tűnik, de szabad szemmel nem tetszik, amit látok. Ha ezután elkezdek olyan színeket is mérni, amiket egy szimpla ISF kalibráláskor nem szoktak (mérni se, de főleg nem figyelembe venni a beállításokhoz), akkor a műszeres mérések is egyetértenek velem, hogy furán keveri a színeket. Az igazi csavar viszont ott jön, hogy ha megpróbálom az extra mérési pontok alapján tovább finomítani a képmód színbeállításait, akkor szabad szemre nagyon rossz végeredményt kapok, csak felerősödik a nem kívánt viselkedés.

    Mivel haza még nem hoztam ilyen TV-t, így nem próbáltam még egy nagyságrenddel több mérési pontot figyelembe véve még tovább játszogatni a beállításokkal. Abból kiderülhetne legalább annyi, hogy ez statikus, vagy esetleg dinamikus dolog (én már az utóbbit is elhinném, mert a dinamikus kontraszt sem kapcsolható ki dacára annak, hogy van ilyen nevű kapcsoló a menüben OFF lehetőséggel, illetve a HDR sem statikus tone response már, így nyugodtan elképzelhető, hogy ez "szivárog vissza" oda is, ahova nem kéne, vagyis az SDR üzemmódba).

    Nem egészen újdonság egyébként. Az alsó és középkategóriás Samsung-ok is butultak 2012-15 közt színhelyességben (miután 2010-12 közt sokat javultak és kiemelkedők kezdtek lenni az akkori felhozatalba), volt amik egy firmware frissítéssel utólag, amit aztán megörököltek az új szériák is. De az még picit kezelhetőbb, van hogy lehet játszogatni a beállításokkal addig, míg a mérési grafikonok és a szabad szem is egyetért, hogy megtaláltam valami köztes jó állapotot. Illetve a drágább Samsung-okon nem láttam ugyan ezt a butulást, csak az olcsóbbakon (a középkategória pedig lutri). Az LG sem nagyon rossz, ezt nem így kell érteni, csak egy kicsit fura. Őszintén sokkal jobban zavar az LCD-iknél az LCD technológia eredendő gyengesége, mint ez a színkezelési baki, így ezt csak az OLED-jüknél látom értelmét feszegetni (csak érdemes megjegyezni, hogy nem OLED specifikus a probléma), viszont ott is lehet nagyobb problémát is találni (pl. impulzus mód hiánya).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz dezz #34 üzenetére

    Nem (vagyis nem merem 100%-ra mondani, mert nincs előttem, de többször is alaposan körbe szoktam mindig járni a menüt ilyesmik után, még olyan almenüket is átnyálazok amikben nem logikus, hogy releváns beállítást rejthet), de erre gondoltam, hogy talán ilyesmi marad aktív Ki állásban is, ahogy sokszor a dinamikus kontraszt is olyan, hogy nagyon is látványosan dolgozik tovább OFF-olt kapcsolóval.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #42 üzenetére

    Szerintem a HDR-el most részben az is bekerül a képbe (hogy szándékosan így fogalmazzak :D), mint mikor egy 24/96 audiophile demóanyag egyértelműen sokkal szebben szól az átlagos, hagyományos 16/44.1 CD lemeztől, viszont ha ugyan abba a láncba betesznek egy jó minőségű konvertálást, ami a 24/96-ból is 16/44.1-et csinál, azt már senki nem tudja egyértelműen kiszúrni egy vaktesztben. A példában a trükk ugye az, hogy nagyobb figyelemmel és "odaadással", a korrektségre törekedve készült el az audiophil kiadvány, mint a hagyományos hétköznapi fogyasztóknak pumpált átlagos CD lemez. Most ugyan ez válhat érvényessé a HDR demókra is, bár csak részben, mert a 8-ról 10 bitre váltás teljesen valós és ténylegesen is hasznos dolog, sőt még az extra metadata trükközés is az, mert anélkül el kéne menni 16 bit környékéig, hogy azt mondhassuk már "nyers erőből" elértük/meghaladtuk az emberi érzékelést.

    A legnagyobb kérdés az HDR-ban a tone mapping, mikor a hatalmas elméleti kontraszt tartományt a metaadatot is felhasználva az adott készülék valós kontraszt tartományába konvertálják (és opcionálisan, hogy miként konfigurálja magát ehhez a kijelző, pl. egy LCD ami játszhat a háttérvilágításával, de akár az OLED is válthat meghajtási módok közt, ha esetleg van neki sötét és világos jelenetre optimalizált módja, stb). Ezt lehet jól és rosszul is csinálni, illetve látványosan (értsd: parasztvakító, csalóka, ámító/bódító) és "valósághűen" is. Most szerintem a legtöbb TV-re az előbbi érvényes, ami támogat valamilyen szinten HDR-t. Konyhanyelven arra használták fel, hogy a kicsit kritikusabb hozzáállású nézőknél is zöld utat kapjon a klasszikusan Kiemelt/Dinamikus képmódra jellemző bohóckodás. Persze ez még javulhat, főleg ha lesznek egyértelmű szabványok, hisz nehéz korrektnek lenni, ha nincs is mihez igazodni...

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    Elkezdtem visszanézni a live stream ismétlést, de úgy tűnik meg kell várnom a youtube videókat, mert ebben volt 40 perc néma csend (amit áttekertem) és ~20 percnyi bevezető előadás, aztán "signal lost" felirat (amit már nem tudtam áttekerni).

    Amit ebből kommentálni tudok, az az ISF-es előadó szavai az üzletszerű bér-kalibrálás lélektanáról. Nekem is nagyjából ezek voltak a tapasztalataim néhány év alatt, hogy jó hobbi, mert érdekes emberekkel találkozol, akiket változatos és többnyire szép otthonokban látogatsz meg, ahol általában szívesen fogadnak..., de ugyan így levontam én is ezt a következtetést, hogy mivel a szűkebb értelemben vett konkrét munkavégzés többnyire egy next-next-finish technikusi munka (amire kis túlzással egy közmunkást is be lehetne tanítani), így a munka során inkább a "szórakoztatás" kerül előtérbe (azt hiszem ő elmerészkedett eddig, de én nem akarok nagyképű lennie azzal, hogy szórakoztató művésznek nevezzem magam :D). tehát legalább olyan fontos, ha nem a legfontosabb eleme ennek az egész dolognak az, hogy aki kimegy és méricskél, állítgat, nézelődik, kérdezősködik és kommentál, az őszintén és tényszerűen próbálja meggyőzi a tulajt arról, hogy az 'elfogadható' és 'jó' közt helyezkedik-e el készüléke/rendszere, illetve pillanatnyi szempontból megpróbáltuk belőle kihozni a maximumot, amit korrekt és szabványkövetési szemszögből lehetett. Szóval ha nincs is "tökéletes" megjelenítő (vagy akár lejátszó, stb), de amit lehetett, az megtettük, optimalizáltuk a dolgot, amennyire lehetett (és ezzel akár növeltük az eszközök ár/érték arányát, illetve talán épp ezzel ütöttük meg végre abszolút értelemben is azt a szintet, amit elvárt a kliens).

    Persze nem mindig sikerül minden jól. Nálam azért nagyobb a hangsúly azon, hogy ez szerintem csak hobbinak jó, mert azt éreztem, hogy a magyarországi potenciális vásárlókör mérete és pénztárcája (és adóterhek, stb) mellett ezt nagyon nehéz, ha nem lehetetlen a gyakorlatban hosszú távon is számottevő profitot termelve végezni. A reklámok és marketing irányba pedig sohasem szerettem volna elmenni, mert az növelte volna a kiadásokat és ezzel a kockázatot, miközben elvette volna a dolog szépségét, hogy aki kihív magához, azt mind önszántából, saját ötletéből és óhajából hív, nem pedig én győztem meg arról, hogy neki kell egy ilyen szolgáltatás és akar érte fizetni, mert akkor lesznek olyanok, akik akkor is átverve érzik magukat a nap végén, akik egyébként tényleg hasznos munkát fizettek (pl. szkeptikusak voltak, pedig borzasztó volt a készülék alapbeállítása, viszont sikerült jól beállítani, csak ő ezt mégsem biztos, hogy így élték meg), ami elveszi az én örömöm is (ami számomra tagadhatatlanul a fizetés része, minimum a "borravaló").

    Na meg a szórakoztatással kapcsolatban felmerül, hogy a munkámmal kapcsolatban mindig én voltam a leg szkeptikusabb (dacára annak, hogy saját magamtól is nagyon jól felismertem és felfogtam azt, hogy fontos lenne a szórakoztatás eleme a munkának) és mivel igyekeztem mindig őszinte maradni, így rendre csak csalódást tudtam nyújtani a legtöbb LCD tulajnak, avagy igazából csak PDP-ket kalibráltam szívesen, mikor tényleg őszintén tudtam azt mondani, hogy "igen, szerintem is jó készülék és jól is van beállítva, biztos élvezetes lesz használni", LCD-knél nagyon ritkán tudtam magam visszafogni, hogy megemlítsem az LCD-kkel kapcsolatban, hogy nevetségesen alacsony az ~1000:1 kontrasztarányt, de hogy még a ~3000:1 sem az igazi, és hiába kezd kielégítő lenni az utóbbi (3000:1) kontraszt, ahogy hiába kezd kielégítő, vagy néha akár gyakorlatilag tökéletes lenni a mozgókép kezelés is agresszív BFI-vel némely LCD-ken, nekem még műszerekkel színhelyesre beállítva is "műanyag hatású" és "idegen, fura" a kép az LCD-ken, és hogy én csak a PDP-k képét tudom élvezni, stb. (Szubjektíven is igaz, hogy az LCD-ken inkább csak a hibákat tudom keresni, míg a PDP-ken megengedőbb vagyok a saját gyengeségeik tekintetében, bár amiatt, mert szerintem összességében úgyis utóbbi nyer már a rajtvonalban.) Ez pedig nyilván nem a legjobb ötlet "szórakoztatási" szempontból. Akkor is beleestem ebbe a csapdába, ha közben kiemeltem az adott LCD minden relatív erősségét (hogy pl. ez kivételesen homogén, vagy hogy kivételesen jó a kontraszt egy LCD-hez képest [még ha PDP-hez nem is], vagy hogy a legtöbb PDP-től jobb a mozgáskezelés az agresszív impulzus móddal, ami ennek a készüléknek az erőssége [amit úgysem fog az illető bekapcsolni, hiába próbálom rábeszélni, mert míg nem szokik hozzá addig vibrálni látja és nem fogja úgy nézni, míg hozzászokik...]). De, hogy nyers és őszinte legyek, én nem voltam hajlandó cirkuszi majombohócot csinálni magamból, főleg nem azért a kvázi nulla pénzért, amit ki tudtam belőle termelni, szóval miután elfogytak a PDP-k és nem jött olyan OLED, ami nekem tetszett, inkább visszamondtam ezt a vállalkozást még akkor is, ha egyébként legtöbbször szívesen járkáltam és találkoztam azokkal, akik házhoz hívtak. De ugyan úgy utáltam azt is, ha magamról megfeledkezve szidtam egy méreg drága LCD-t, hogy minden szar: se kontraszt, se normális színek, se homogén háttérvilágítás, se BFI, aztán a tulaj szomorúan fontolgatni kezdte, hogy eladja a frissen vásárolt drága készüléket, amit nyilván nem szerettem volna még sugallni sem, és el is mondtam, hogy nyilván nagyon kockázatos több éves használt PDP-t venni, így "azt kell szeretni, ami van" és nem is mindenki tud hozzászokni a PDP-k képalkotásához, mindig lesz aki vibrálni látja őket, stb.

    Szóval... én még ilyen önkényes célból is várom, hogy csináljon végre valaki egy olyan OLED panelt, ami megfelel az én elvárásaimnak is (ami nem is sok, mert jöhet 1:1 ugyan ez, amit most tol az LG, csak az a kib@szott impulzus mód ne legyen elfelejtve/kispórolva, mert az szerintem igen is fontos... lenne...!). Csináljon végre valaki olyat, ami mindenben utoléri és esetleg lehagyja (lassan 10 év után talán ideje lesz majd lehagyni is) a 2008-as 9G Kuro-kat (nem csak kontrasztban, vagy csak statikus képpont felbontásban, vagy egyedül csak mozgáskezelésben, hanem egyszerre mindenben), de legalább az utolsó generációs, mára szintén több éves Panasonic és Samsung PDP-kkel legyen egy mezőnyben (mindenben egyszerre, ne csak néhány diszkrét szempontból). Láthassak olyat, ami tetszik és örülhessek együtt azokkal, akiknek szintén tetszik, csak arról kelljen őket meggyőzni, hogy "igen, tényleg jó, minden forintot megért, nem csak győzködöd magad, vagy elhiszed a marketinget, hanem tényleg így van".

    A fentiek miatt nem érdekelnek túlzottan az ilyen új technológiák sem, mint a HDR és Rec2020, mert nekem mind irreleváns, míg nincs olyan készülék a piacon, ami ezektől függetlenül mindenben utoléri vagy lehagyja a régi PDP-ket. Nem akarok gyengébb nyers képminőséget több extrával, hanem jobb nyers képminőséget akarok. De ugyan ez előjön minden tesztoldalt és híreket olvasgatva is, hogy látom mások beadják a derekukat és dicsőítik a HDR-es LCD-ket, hogy mekkora királyság és ez a jövő, illetve az LG OLED-t sem szidják soha a BFI hiánya miatt, csak a kiváló kontrasztját méltatják....

    Szerintem talán még az sem véletlen, hogy Davis (D-nice) sem volt már ott idén a VE Show-n, még akkor sem, ha most is odabiggyesztették a régi Pio plazmát (ami neki is a kis szerelme, mint nekem) a többi mellé. Nyugodtan el tudom képzelni, hogy mivel ő is imádta a PDP-ket, benne is van legalább egy minimális összeférhetetlenség ez ügyben (még ha ő nem is tárgyalja ezt ki magában sem, nem még nyilvános fórumokon), még akkor is, ha ő mindig egyszerre volt elismert szakmailag és szórakoztatóművészként is (nálam azért mindkettő vitatható, mert sohasem volt hivatalos ISF vagy THX minősítésem, plusz egy átlagos magyar "depis hipszter" voltam, nem egy olyan szerethető arc, mint pl. ő -> ami köszönhető az ilyen megnyilvánulásaimnak, mint pl. ez is :))).

    Na, egyelőre ennyi jutott erről eszembe. Majd ha végig tudom nézni az egész VE Show-t (persze áttekerve a "reklámokat"), akkor még biztos írok, remélhetőleg kevésbé személyes dolgokat, csak ez most kibukott belőlem, miután végighallgattam az ISF-es emberkét. :D

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #79 üzenetére

    Plazmának itt már végképp nincs helye.

    Még nem tekinteném "stabilnak", de pár hete (mikor kipróbáltam az akkor frissen megjelent verziókkal, mert korábban még egyértelműen hibás volt) már használhatónak tűnik a madVR szoftveres HDR tone mapping a 3DLUT-os color management mellett is, illetve a DispCAL szoftver 3DLUT készítője is kapott HDR-es preset-eket.

    Tehát PC-ről hajtva már megoldható, hogy a hagyományos Rec709 színtér határok és ~80 cd/m^2 peak white helyett a némileg (nem sokkal, de valamivel azért tágabb) natív színtérre és a saját maximális ~180 cd/m^2-ére állítsuk be azt az öreg 9G Kuro-t, amivel ugyan még mindig hátrányban lesz (akár szaturált színek, akár maximális fényerő tekintetében), de azért szerintem számottevően kisebb hátrányban, mint mikor SDR-hoz van beállítva és SDR tartalommal etetik, miközben az LCD és OLED HDR-t kap. A 10 bit/channel fogadása és feldolgozása pedig teljesen alap dolog régi plazmáknál is (12 is menne, csak arra nincs API támogatás PC-n).

    Sőt, a VT60-nak (itt most inkább hagyjuk a lefojtott fényerejű ZT60-at, ha szó szerint vakítani akarunk) vörös és zöld irányban még szaturáltabb a natív színtere, mint a 9G Kuro-knak (pontosabban Panasonic-nál ezt kétkedve mondom, hogy natív színtér, mert sejtésem szerint itt mindig van némi konvertálás még Native preset-ben is, legalább is nekem így tűnt a gyakorlatban lehetséges szélsőséges beállítások összevetéséből) és fényerejét ennek is egész szépen fel lehet húzni (fejből most nem rémlik, de biztos tud minimum 120 cd/m^2-t kis ablakon, inkább 140 rémlik, még ha az ABL sokkal agresszívebb is ezeken a "szuperzöld" Pana plazmákon a tényleg áramzabáló Pioneer-ekhez képest, főleg ha utóbbi meg van tuningolva, hogy még annyit se vágjon vissza az ABL, mint gyári beállításokkal -> az enyém "nyilván" meg van :D).

    Ha a fentiek szerint végzünk összehasonlítást, az megjelenítéstechnológiai szempontból ad jobb összehasonlítást, míg végfelhasználói szempontból nyilván sokkal kevéssé reprezentatív, mert ezt elég bonyolult összehozni.

    De azért is jegyzem ezt meg, hogy azért vegyük észre, a HDR támogatás egyik fele kizárólag szoftveres kérdés. Mármint a készülék firmware-ben futó, vagy esetleg fix funkciós processzorba épített algoritmus. Csak a másik fele hardware-es olyan szempontból, hogy a jobb eredmény miatt minél tágabb színtérre és nagyon fényerőre (na meg kontrasztra) törekednek a gyártók, de ez utóbbin már SDR időszakban is ütyködtek, eddig is szerettek nagyon világos és élénk színeket felvonultatni már akkor is, mikor a tartalmak nem arra készültek (kivéve persze hogy a WLED olcsóbb volt, mint az RGB LED, így CCFL-ről LED-re váltva nem érte meg megtartani a túlszaturált színvilágot, míg nem jött a Rec2020). A szoftver oldal pedig adott esetén pótolható a forráseszköz oldalán is (főleg olyan esetben, ahol nincs local dimming, mert az nyilván nem utánozható PC-vel).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #82 üzenetére

    Ez tényszerűen mind igaz. Viszont,

    - a HDR techdemókon és néhány ritka életszerű jelenetet leszámítva, átlagosan mennyit veszítesz azzal, ha sohasem jutsz el ~180 cd/m^2 fölé? Egy átlagos film vagy TV sorozat játékidejéből mennyi, és mekkora mértékben csorbul pusztán emiatt az összélményből?

    Bár még nem próbáltam, de szerintem nem mindenkinek tetszene, ha pl. egy sci-fi filmben két órán keresztül folyamatosan tolják a képébe sötét szobában és vakfekete háttereken az ~1000 cd/m^2 lanse flare és lézerágyúgolyó effekteket. - Igen, néha itt-ott biztos nagyon jól tud mutatni, de csak indokolt helyen, nem kötelezően megvakítva a nézőt.

    Emiatt szerintem korlátozott mértékű az élmény , amiről le kell mondani, ha nem tud elég magasra menni a fényerő. (Mindenképp hátrány, a kérdés csak az, hogy összességében, átlagban mekkora.)

    - és ugyan ez igaz szerintem a szaturáltságra. Életszerű tartalmakban is bármikor előfordulnak olyan színek, amiket ezek a plazmák és régi LCD-k nem képesek megjeleníteni, de az új LCD-k és OLED-ek igen. Viszont ez sem feltétlenül jelent többet az esetek nagy részében, mint más olyan dolgok, amiket akkor is észlelsz, mikor mindet Rec709 tartalommal eteted, és arra kalibrálod. (Tehát megint: valós, tényszerű hátrány, de valójában mekkora, ha nem csak demókat nézel...?)

    Az LG OLED panele például nyilván magasan nyer kontrasztban (abszolút és relatív értelemben is), de mozgáskezelésben már hagy maga után kívánni valót és szerintem az sem elhanyagolható paraméter.

    Valamint biztos könnyű volt félreérteni, de nem azt próbálgattam bizonygatni, hogy "bárkinek bármire elég" akár a régi plazmák fényereje, akár a színtér lefedettsége, csak arra, hogy megfelelő felállásban csökkenthető a hézag a legegyszerűbb összevetéshez képest, mert úgymond "van a régi TV-kben egy kis tartalék" (nem ég és föld, de van, és most megfelelő szoftverrel ki lehet használni Rec2020 és HDR tartalmak mellett).

    Illetve amit vitatni lehet, hogy átlagos használat mellett mennyit is számít mindez (szóval megint kiemelve: mikor nem olyan tartalmat nézel, ahol szándékosan próbálják ezt kihangsúlyozni, hanem csak filmet készítenek és nem techdemóznak).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #84 üzenetére

    Tudom, hogy leírtad (fényerő), ezért hivatkoztam rá (nem azt akartam, hogy leírd újra, hanem hogy mérlegeld a saját érved, vagyis hogy ez csak korlátozott körű és számú szituációkban érvényesülhet).

    Na, ezt viszont nem szeretem. Se a felbontás, se a HDR ilyen jellegű konvertálását. Nem akkora hülyeség, mint a 2D->3D konvertálás, de nekem nem tetszik az ötlet, hogy manuálisan, ízlés szerint drasztikusan át legyen dolgozva valami. Szerintem úgy kéne használni ezt a szabványt, hogy örülünk annak, hogy lehetőséget nyújt bizonyos dolgokra és ilyenkor bátran bele is tesszük, ami belefér (ha van akkora tartalmunk), de nem kéne belevarázsolni a tartalmakba azt is, ami igazából nincs bennük, pusztán csak azért, hogy kitöltsük a hézagot az anyagunk és a konténerünk közt egy varázspálcával (akármilyen okos is és/vagy ember által finomhangolt az eljárás).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

Új hozzászólás Aktív témák