Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • CYBERIA

    őstag

    válasz Reggie0 #27 üzenetére

    Hát, 300 lehet sok is meg kevés is. Van olyan, aki meg a 300+ lovas dízelét sportautónak képzeli.
    Az agyban dől el minden. :D

    APU: AMD, MB: AMG :) A peresztrojka nálunk olyan gyors, hogy már ma jobban élünk, mint holnap! | Tudja Mohnke, a nyugati demokráciák dekadensek. Előbb-utóbb alulmaradnak a szigorúan fogott keleti népekkel szemben. | Volvo och SAAB beundrare. | A vér nem válik vízzé.

  • Jack@l

    veterán

    válasz Reggie0 #46 üzenetére

    Kössz, így már érthetőbb, de még így is nehezen képzelem el, hogy a hátad mögöt érezd a hangot. Jobb esetben fel tuda húzni majdnem az orrod vonalába az érzetet.

    A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #51 üzenetére

    Ha 1-dimenziós sugarakkal számolunk, amik a leegyszerűsített ábrákon láthatóak. Az említett Chesky tesztlemezzel és egy megfelelően jó sztereó hangrendszerrel teljesen jól lehet hallani, hogy előtted - és a hangszórók mögött - vagy mögötted van éppen körbejáró a dobos... Illetve, hogy pontosan hol van. Mégegyszer mondom: hullámtér. Némi magassági információ is visszajön! (Akkor is működik, ha nem pont ugyanolyan a szoba, mint az eredeti. Sőt, a legjobb, ha hangszigetelés van körben a falakon. Egyébként a lemezen van valós és mesterségesen előállított változat is.) Az otthoni Sonyn persze messze nem fog ennyire jól kijönni. Pedig nem kell hozzá űrtechnológia.

    (#50) MZperX75: A harmadik ugye csak vicc a részedről?

    [ Szerkesztve ]

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #53 üzenetére

    Nem folyamatosan dobolt a dobos, hanem másodpercenként néhány rövid dobütés volt egy kisebb méretű dobon. Annyira tisztán hallatszik az adott irányból, mintha valóban ott lenne a szobában. Ha felcseréljük a hangszórók kábelét, akkor pedig a "tükörképét" kapjuk. De vannak a lemezen másféle térbeli tesztek is. Pl. egy a fejünk fölött(!) elhúzó vadászgép. Annyira jó volt (egyéb szempontból is), hogy már attól, hogy most így felidézem, újta megjött a kedvem, hogy építsek egy hasonló rendszert (na nem teljesen saját kútfőből). Ugyanis házilag épített hangszórók és erősítő volt. A CD-játszó pedig egy régi Denon. Bár a hangszóró saját (már nem az enyém, hanem akinél voltam) fejlesztés volt, elég komoly anyagköltséggel, nem tölcséres rendszerű. De tölcséres alapon is lehet jót csinálni. (Akit érdekel, talán valamikor össze lehet hozni egy ilyen meghallgatást.)

    A több hangszóró leginkább azért kell, mert üzletben nem tudod megfizetni azt a "jóságot", ami ehhez kell... (Házilag pedig kevesen építenek, és persze attól, hogy valami házi építésű, nem feltétlen lesz jó.)

  • dabadab

    titán

    válasz Reggie0 #57 üzenetére

    "a ter osszes pontjat sem lehet egyertelmuen ket hangszoroval lefedni."

    Es ket fullel?...

    DRM is theft

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #60 üzenetére

    Forrás!? Az a hangszóró volt. :P

    Semmit sem jelent a nyilvánvaló tapasztalat? Ez kb. olyan, mint annó az okosok, akik nem voltak hajlandóak belenézni a távcsőbe és a mikroszkópba, mert hogy ott nem lehet semmi érdemleges...

    A felkínált lehetőséggel nem élsz, helyette inkább besorolsz a "halandzsázó audiofilek" közé, hát kösz, nincs több hozzádfűznivalóm.

    Inkább arról írnék néhány sort, hogy a hétköznapi rendszereken miért olyan semmilyen a sztereó hatás. A hangtechnikában kicsit is járatosak tudják, hogy az alap erősítőkapcsolásban van egy jókora visszacsatolás (a kimenet referenciaként szolgál az erősítés mértékének szabályzásában). Ehhez jön, hogy a legtöbb kommersz erősítő IC alapú, amiben tranzisztorok egész során halad át a jel, mire átér, ez a jelentősen késleltetett jel lesz aztán visszacsatolva (mindez "rekurzívan"). Ez aztán szépen össze is mossa az eredeti jel hangjainak finom fáziseltéréseit...

    [ Szerkesztve ]

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #63 üzenetére

    Személyes tapasztalat viszont 0 van, látom...

    Tök mindegy, hogy 44kHz-es vagy más... Ejj, hát még az elméletet sem igazán ismered...

    A hely ismerősömék "főhadiszállása", a többit priviben.

    "bizonyithato tapasztalatok"

    Pfff...

    "Az erositos sztorihoz inkabb nem mondok semmit."

    Haha, ne fogd vissza magad... Ja, hogy megint a 44kHz-ből indulsz ki, mintha mindegy lenne a fel- és lefutási idő és sokminden más.

    [ Szerkesztve ]

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #65 üzenetére

    Az elméletnek is vannak szintjei. Te valami nagyon felületes szinten nézed ezt a dolgot és ez hamis meggyőződéshez vezet. Azt pedig magad nyilvánítottad ki, hogy nincs személyes tapasztalatod ezen a téren. De nyilván tudod, hogy végső soron az az "erősebb".

    Nekem van, és nem fogom magam elé húzni a szemellenzőt! Vagy befogni a fülemet.

    Basszus, hangról beszélünk! Nem pedig 44kHz alatti digitális adatátvitelről, aminek szinte mindegy a kábelezés, a felfutási/lefutási idők több ns-es változásai, stb. Hang esetén ennél sokkal kisebb változások is igen nagy hatással vannak. És ez még csak nem is audiofil határmezsgye, simán mérhető.

    Haha, elektronikai tervezéssel foglalkozom már vagy 15 éve. Ez a munkám... (Igaz, elsősorban nem analóggal, hanem digitálissal.)

    Mi értelme ennek, hogy pusztán elméleti alapon, azt is felületesen, tapasztalat nélkül, hülyeségnek nyilvánítasz valamit? Ennyire nem tudod elviselni, hogy valami nem úgy van, ahogy gondolod?

    Nos, én meg azt javasolnám a számodra, hogy a hangtechnikával ismerkedj meg. Aztán pedig gyere el, és hallgasd meg...

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #67 üzenetére

    Ember, hát értsd már meg, hogy amit a fülről és a hangról tudsz, az nagyon felületes elméleti tudás, amit nem igazol a gyakorlat!

    Bármikor meggyőződhetsz erről, továbbra is áll az ajánatom. Már ha bele mersz nézni abba a bizonyos távcsőbe/mikroszkópba... (Eddig ugye semmit sem reagáltál a privimre.)

    Egyébként az időzítésbeli zavarok amplitúdóbeli zavarokként is jelentkeznek, ns-ek már több %-os torzítástként. Levezessem, vagy magadtól is be tudod látni?

    Nem érv volt, hanem tény (reagálva a kijelentésedre).

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #69 üzenetére

    Nagyon egyszerű. Íme egy kép (bár nem pont erre készítettem):

    A zöld pontok az adott mintavételi frekivel digitalizált hang szintjei pontos időzítésekkel, a pirosok pedig ide-oda csúszkálva (44,1kHz-es mintavétel, azaz ~22ns-es ciklusidő mellett +/- néhány ns). Ha ezt a jelet mérési céllal újradigizzük, pontos időzítésekkel, akkor hol alacsonyabbnak, hol magasabbnak fogjuk mérni az amplidúdót a helyes értéknél. Hangzásban pedig katasztrófa.

    [ Szerkesztve ]

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #71 üzenetére

    Amióta 1/44100 = ~22,6ns. (Valóban helyesebb a perciódusidő.)

    Elvégzi helyettem az RMAA (RightMark Audio Analyzer). Még jópár évvel ezelőtt szórakoztam olyannal, hogy újrakapuztam az SPDIF jelet, aztán receiver (butább fajta) + D/A, és ez visszavezetve a line in-re a méréshez. A pontos értékekre már nem emlékszem, de több ns szándékos jitter jelentős torzításokat hozott.

    Nem tudom, hallottál-e a reclockingről, ami a jitter minimalizálására szolgál (SPDIF/AES bemenetű külső DAC-okban). Nem hogy ns-ek, hanem 100 és 10ps-ek között is teljesen jól hallható a különbség. (Természetesen egy kellően jó láncban.) Ja, persze, ez is csak humbuk és babona.

    Érdekes, az SPDIF/AES receiver IC-kben is kiemelt fontosságú a jitter minimalizálása. Pl. a CS8411-es doksijában ezt olvashatjuk: "Clocks and Jitter Attenuation - The primary function of these chips is to recover audio data and low jitter clocks from a digital audio transmission line.". A Master Clockra 200ps jitter van megadva. (Ezek PLL alapúak, ami nem olyan jó, mint egy jól megcsinált reclocking, ami független, teljesen stabil órajelről megy, mert nem az esetlegesen néha bekövetkező bithibák kizátását helyezi az első helyre, hanem az általános hangminőséget.)

    Ami az erősítőt illeti, drasztikus hatása van nem csak a hangminőségre, hanem a térhatásra is annak, hogy akár a legjobb OpAmp IC van benne, vagy saját, néhány tranyóból álló kapcsolás (az sem mindegy persze, milyen kapcsolás), van-e benne feedback és milyen, stb. Még azt is tagadod talán, hogy az A-osztályúak jobban szólnak az AB osztályúaknál (a B-ről nem beszélve)?

    Téves elképzeléseid vannak a fül érzékenységéről. Attól még nem lesz igaz, mert ez áll a régi tankönyvekben.

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #74 üzenetére

    Bakker, jól van, 22us. Fejből írtam, az utóbbi napokban neveset aludtam, és most is éppen pár ns-es jelekkel dolgozok, összekeveredett. Úriember ebből nem von le túl messzemenő következtetést...

    Nagyon-nagyon tévedsz! A bithibák elkerüléséhez messze nincs szükség ilyen alacsony jitterre! Különben is, az SPDIF Biphase Mark Code-ot használ! Ez nem RS-232!!!

    Magam is írtam, hogy a master clock jitteréről van szó, ami a sokszorosa a bitrátának - és ami adott esetben egy osztó után megy kifelé a D/A-ra!!! Ami rohadtul nem szereti a jittert. Bár a ma általánosan használt delta-sigmák jobban bírják, mint a multibitesek, de hogy 100ns jittert sem hallani... Ez a nevetséges! Esetleg valami PC speakeren...

    Mondom, gyere el és meggyőződhetsz róla, hogy ez mekkora tévedés.

    [ Módosította: mukibuci ]

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #76 üzenetére

    Hát ez az... Az RS-232-nél nincs belekódolva a bit clock a jelbe, ezért azt az adott bitráta vonatkozásában nagyon pontosan tartani kell, a vételi oldalon a start és a stop bit alapján pontosan meghatározni a legoptimálisabb mintavételi pontokat, stb. (Tudom, mert írtam már uC-re RS-232 kommunikációt, amikor még nem volt bennük erre külön hw.) Az SPDIF-nél nem a bithibák elkerülésére szorítják le még kommersz vonalon is 50ps-re a master clock jitterét.

    Nem tudom, mit akarsz ezzel a kommersz alkalmazásokról szóló doksiról. Mintha egy ilyen dönthetne arról, hogy van-e értelme bárminek, ami jobb, mint az átlag hi-fi...

    Mondom... Nem nézel bele a távcsőbe/mikroszkópba, mert ott nem lehet semmi, és aki lát valamit, az hülye. Komoly, hogy még rokonnal is képes voltál elméleti alapon vitázni, ahelyett, hogy engedted volna, hogy megmutassa, miről beszél? Szerintem ez egyfajta gyávaság. Maradj meg a kis világodban, de nincs jogod másokat leszólni, mert nem csukott szemmel és füllel járnak. (Megjegyzem, számomra is vannak erősen vitatható dolgok ezen a területen, de olyasmit tagadni, amiről bárki könnyedén meggyőződhet, az már egy kicsit erős.)

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #83 üzenetére

    Mondom, magyarázod a térhajlást megfigyelőnek, hogy nem láthatott, mert az lehetetlen (a newtoni fizika alapján). A távcsőbe belenézni meg nem akarsz. Azt hiszem, patt...

    (Mint ahogy azok a mérnökön sem akarnak. Eszük ágában sincs szembemenni a mérnöktársaikkal - főleg, ha a megcélzott terület a hétköznapi kommersz audio. Nem éri meg.)

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #86 üzenetére

    Csomót!? Hát persze, te vagy a nagy audio high-end zarándok! Na hát ez az, amit nem hiszek el...

    Még én is csak két valóban igazán jó rendszert hallottam (a négyből, amit volt alkalmam meghallgatni).

    Összeesküvéselmélet? Ugyan! A fül érzékenységének van egy klasszikus, tankönyvi meghatározása, az átlag mérnökök ehhez alkalmazkodnak (ez a hi-fi kategória). Itt sem kedvelik azokat, akik kilógnak a sorból, és azt mondják, hogy amit a többiek csinálnak, az egy nagy 0. Ha még valóban tud is jobbat (akár sokkal jobbat) csinálni és demonstrálja, hogy ennek van is értelme, azaz teljesen jól hallható(*) a különbség, az merőben új igényeket állít az ő munkájukat, tudásukat illetően is. Vannak mérnökök, akik állnak ennek elébe, szeretnek újat tanulni, stb. - és vannak, akik inkább befogják a fülüket... Sajnos az utóbbiak vannak többen. Az élet sok területén megfigyelhetjük ugyanezt. Ez nem összeesküvélelmélet, ez az emberi természet.

    * Az átlag hi-fi és a valódi high-end között egyszerűen ég és föld a különbség, úgymond a süket is hallja. De ilyen nem terem minden bokorban! Csak nagyon kevesen képesek ilyet építeni (készíteni). Viszont sajnos nagyobb üzlet ez annál, hogy csak ők próbálkozzanak. Sokan csak picivel jobbat tudnak csinálni a hi-fi-nél, aztán ezt a különbséget próbálják szavakkal felnagyítani. Ezt én is utálom!

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #88 üzenetére

    Nem mindegyik. Én olyan helyre tudlak vinni, ahol valódi audio high-end van.

    Objektíven nem lehet, de ha 10 emberből 10 jól hallja a különbséget, az eléggé meggyőző.

    Kamuzással és porhintéssel vádolsz meg nyilvánosan, a megbizonyosodás elutasításával? Ez nem más, mint hitelrontás (abból is a jellemtelen fajta), amiért akár be is perelhetnélek - és megnyerném a pert, mert ott nem az elmélet döntene, hanem a gyakorlat. Ugyanis minden józan eszű ember tudja, hogy az elméleteink tökéletlenek, a valós tapasztalat a döntő. Még a természettudományban is.

    Kezdem azt hinni, hogy te valójában fogyatékos vagy: hallássérült. Ezért nem hiszel senkinek, és mivel magad képtelen vagy megbiznyosodni, inkább tíz körömmel ragaszkodsz a saját elképzelésedhez. Ehhez persze jogod van. De ahhoz nem, amit itt művelsz.

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #90 üzenetére

    Kollektív hallucináció, ez jó... Illetve inkább a fantáziád jó...

    Szerinted tényleg a hi-fi a csúcs? Hát az régen rossz lenne...

    Izé, nem s Fraunhofer Intézet felelős az mp3-ért...? Ja, dehogynem...

    Amúgy nem tudom, hol is tartanak jelenleg a progresszív biológusok az emberi érzékek, jelen esetben hallás határainak megállapításában, és mennyi az egyszeri hangmérnökök fáziskésése ebben az ügyben... Lehet, csodálkoznál, ha utánanéznél.

    Haha, te az összes audiofilt vádoltad meg félrebeszéléssel, én csak egy részüket...

  • dezz

    nagyúr

    válasz Reggie0 #92 üzenetére

    Te benned is azt az érzetet keltené. És mindenkiben, aki eddig eljött. De bizonyára nem is high-end audio guruk azok a srácok, hanem profi hipnotízőrök vagy épp "mentalisták". :)

    Az audiofil területen vannak esetek, amikor annyira kicsi a különbség, hogy tényleg nagyon nehéz elválasztani a képzelettől. (Sajnos ezt egyesek kihasználják, úgymond a zavarosban halásznak.) Éppen ezért mondom, hogy itt nem ilyen esetről van szó. Ha nem lett volna valóban döbbenetes az élmény, nem állnék ki mellette. (Megjegyzem, minden anyagi érdek nélkül, ugyanis ez számukra hobbi. Bár korábban próbálkoztak betörni a high-end audio piacra, de rá kellett jönniük, hogy túl kicsik hozzá, a fizetőképes vásárlóerő sznob, stb.)

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák