- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Így építsd a billentyűzeted!
- Házimozi belépő szinten
- Milyen egeret válasszak?
- Hobby elektronika
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Milyen TV-t vegyek?
- Alapértelmezett konfiguráción sok Core CPU-nak lehet stabilitási gondja
- Gaming notebook topik
- Milyen processzort vegyek?
Hirdetés
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
-
Sokat fogyaszt az AI, egyre több az adatközpont, kell az atomenergia
it Az AI-t kiszolgáló adatközpontok olyan nagy energiaigénnyel bírnak, hogy egyre több atomenergiára van szükség.
-
Megbírságolták a Razert a Zephyr maszkok miatt
ph A cég elég olcsón megússza az ügyfelei félrevezetését, de az üdvözlendő, hogy az Egyesült Államok hatóságai nem siklottak el az ügy felett.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Tigerclaw
nagyúr
Elég furán venné ki magát, ha fél kW-ot zabáló "agy" kerülne egy várhatóan elektromos autóba, aminél kritikus, hogy az, hogy mire elég az akku kapacitása. Egy 18 kerekes kamionba talán még elmenne, de személyautóba abszolút nem. Majd készítenek inkább hozzá egy a célra épített SoC-ot, ami pár wattból megoldja, amit kell.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
Egon
nagyúr
A jelek szerint nem igazán vagy tisztában azzal, hogy egy level 5 szintet teljesítő hardvernek milyen számítási kapacitással kell rendelkeznie (deep learning vonalon). A másik variáció, hogy az nV teljesen el van tévedve, és egy 500 W-os cuccot hoz ki a 3 W-os fogyasztási kategóriába. Szerinted melyik a valószínűbb?
"Bonyolult kérdésre egyszerű választ keresni helyénvaló, de ritkán célravezető megoldás" (Wayne Chapman)
-
RozogA87
tag
Ez a DL TOPS milyen mértékegység? Értem én hogy számítási teljesítményt jelöl, de elég semmitmondó.
Az intelligens emberek hajlamosabbak a mentális betegségekre. Állítják a hangok a fejemben.
-
AusWolf
őstag
Kocsit OFF, de miért is jó ez az önvezető autósdi? Elveszi az embertől a vezetés élményét. Aki meg nem szeret vezetni, vagy részeg, az nyugodtan mehet busszal, vonattal, biciklivel, gyalog, taxival, stb.
Az önvezető autó olyan, mint az önmegivó sör.
-
Egon
nagyúr
Ez azért meglehetősen összetett kérdés.
Pl. a fene se szeret vezetni, ha nyaralni megyünk (sok-sok órát folyamatosan, monoton autópályás közlekedéssel, amiben kb. nulla "vezetési élvezet" van). Reggel, kockás fejjel a dugóban araszolni megint csak nulla vezetési élmény. És még sorolhatnám. Hovatovább egy átlagos vezető életében az a ritka, ha élvezet vezetni.
A taxi drága, nyaralásra nyilván nem praktikus, az összes többi alternatíva kényelmi foka össze sem hasonlítható a saját gépjárművel.
Személy szerint alig várom már az önvezető autók megjelenését. Szívesebben olvasgatnék munkába jövet-menet (vagy éppen stírölném a csajokat a nélkül, hogy aggódnom kellene a figyelemmegosztásból eredő esetleges baleseti veszély miatt), mint hogy gyökkettővel araszoljak a dugóban...[ Szerkesztve ]
"Bonyolult kérdésre egyszerű választ keresni helyénvaló, de ritkán célravezető megoldás" (Wayne Chapman)
-
Z10N
veterán
"Összességében tehát a Drive PX Pegasus 16 darab egyedi tervezésű ARM processzormagot, két Volta IGP-t, valamint további két újabb generációs dedikált GPU-t használ."
"a Drive PX Pegasus 500 wattot igényel majd. Ráadásul az NVIDIA léghűtés alkalmazását tervezi, ami azért érdekes, mert nagyobbik Drive PX2 még 250 wattos fogyasztás mellett is vízhűtést használt."
Hogyan hoztak ossze a fogyasztas duplazast ilyen energiatakareokos komponensekkel? Illetve a hutes milyen hangos lesz igy? Ezekivul egy elektromos autoba egyik sem elonyos: magas fogyasztas es hangos hutes.
[ Szerkesztve ]
# sshnuke 10.2.2.2 -rootpw="Z10N0101"
-
félisten
"Ehhez képest Elon Musk, a Tesla első embere most azt nyilatkozta, hogy a vállalat akár már 2019-ben megkezdheti a világ első Level 5-ös önvezető autóinak a sorozatgyártását. Ez az autonóm vezetés legmagasabb szintje, melyben már egyáltalán nincs szükség humán beavatkozásra a közlekedés során. Musk szerint egyébként a Teslákban már most is ott a Level 5-höz szükséges hardver, de a szoftver egyelőre még nem elég fejlett.
Két év múlva tehát jöhetnek a Tesla első teljesen önvezető autói, melyek autonóm vezetési képességeit azonban leghamarabb várhatóan csak három év múlva lehet majd maximálisan kihasználni, ugyanis nem valószínű, hogy a technológia előbb kapná meg a szükséges hatósági és kormányzati engedélyeket."
Talán?
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
myckie2
őstag
"Kocsit OFF, de miért is jó ez az önvezető autósdi?"
Ha saját magadtól nem jössz rá, hogy miért jó egy önvezető autó, akkor nálad komoly problémák vannak.
"Aki meg nem szeret vezetni, vagy részeg, az nyugodtan mehet busszal, vonattal, biciklivel, gyalog, taxival, stb"
Erre inkább nem is mondanék semmit...
-
Feketelaszlo
senior tag
Megadja az embernek az élet élményét, ha Boyracer Béla nem üti el (nem tudja elütni). Aki meg vezetni szeret az még mindig mehet a Hungaroringre, Rabócsringre, Euroringre pályanapra vagy versenyezni (hogy a sok szlalom és rallysprint eseményt ne is említsem).
(#7) Z10N: Mihez képest hangos? Egy zárt garázsban lehet, hogy kineszeled, hogy a tűzfal mögött valami zúg, de a forgalomban aligha. A teljesítményelektronikai elemek mellett ez a veszteség nem óriási, s azoknak is van a hűtőkörében általában ventilátor (de többnyire még az akkuknak is).
-
RozogA87
tag
Akkor a Drive PX Pegazus több mint 106 Teraflopsot tud?! Hát ez azért durva. Crysis nem szaggatna az biztos.
Az intelligens emberek hajlamosabbak a mentális betegségekre. Állítják a hangok a fejemben.
-
Tigerclaw
nagyúr
A többségnek csak közlekedési, szállítási eszköz minden gépjármű és csak oda akar érni valahova időben, minél olcsóbban és épségben. A környezet védelme, az erőforrások megőrzése és a biztonság miatt is jobb lenne ha a jelenleg utakon futó gépjárművek száma a töredékére csökkenne, miközben ellátná ugyanazt a feladatot, amit ma végez. Ehhez jól jönnének az önvezető autók. Optimálisabb kihasználás lenne, hiszen amikor bemegy valaki vásárolni, kint hagyja az autóját a parkolóban, amikor hazaért szintén leparkol...pedig közben más szintén használhatná.
Jelenleg mondjuk utópisztikusnak tűnik egy olyan jövő, ahol olcsó önvezető taxikkal, mikrobuszokkal, buszokkal közlekednek az emberek, pedig a technológia már most is létezik, hiszen ha az összes gépjármű önvezető lenne, akkor teljesen hálózatban működnének és jóval egyszerűbb AI-ra lenne szüksége az járműveknek. Akár megosztott, akár központi AI lenne, pontosan tudná hogy a többi körzetben futó jármű jelenleg hol tartózkodik, merre, milyen sebességgel halad, hol a következő checkpoint, szóval olyan lenne, mintha a kereszteződés előtt már pontosan tudnád, hogy milyen és hány jármű fogja keresztezni az utadat.
A fő probléma szokás szerint az ember. Sokkal előrébb tarthatnánk ha az emberek nem ragaszkodnának a rossz dolgokhoz. Ezt nem csak az autósokra értem, hanem az autóiparra is.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
Z10N
veterán
válasz Feketelaszlo #10 üzenetére
A vizhuteshez kepest. Nyilvan becsatlakozik egy hutorendszerbe, de egy elektromos autonal a zaj kibocsajtas toredeke a belsoegesuhoz kepest, igy eszrevehetobb. Ertem, hogy egy autonal ez nem tetel, de ha mar a jovo autoirol van szo akkor legyen hatekony es csendes, nemdebar?
# sshnuke 10.2.2.2 -rootpw="Z10N0101"
-
-
Feketelaszlo
senior tag
Az utcazajban gyakran a belsőégésű motort sem tudod kihallani - csak ha valami jellegzetes nagy köbcentis munkagép vagy hasonló jön, tényleg simán elnyomja a menetszél, többi közlekedő, emberek, stb. hangja. Persze értem mire gondolsz, de ahogy a cikk is érzékelteti, ez valószínűleg még eléggé nullverziós dolog - azok a szériaautók amik ezt megkaphatják úgyis olyan hangszigeteléssel bírnak, hogy akár légkalapács keltette nyomáshullámokkal is tervezhetné az nVidia a hűtést, azt sem hallanák meg. Mire a "miautónkban" is ilyen lesz, addigra meg tán negyed ekkora teljesítményből is megoldják a dolgot.
-
Tigerclaw
nagyúr
Gondolom amint meglesz a megfelelő szoftver, akkor a célhardvert is építhetne hozzá, illetve a gyártástechnológia is fejlődik pár lépcsőt, így talán akkor 50W-ból is elfut majd, ami most 500W-ot eszik.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
Z10N
veterán
válasz #06658560 #16 üzenetére
Ha a nem megfelelo hutes miatt megsul akkor teljesen mindegy. Szoval nem az uzembiztonsagon volt a hangsuly. Amugy meg ha az elozo verzional vizhutes volt miert nincs nagyobb hotermelesnel is? Egy elektromos autonal meg igen is szamit az a fel KW, mivel mindenhol sporolni probalnak ahol csak lehet.
Ui: Ezeket a kerdeseket meg ne nekem tedd fel. Nem tervezek autokat. Ha igy lenne nem kerdeztem volna.
[ Szerkesztve ]
# sshnuke 10.2.2.2 -rootpw="Z10N0101"
-
Z10N
veterán
válasz Feketelaszlo #17 üzenetére
Akkor sem stimmelnek ezek igy, meg egy prototipsunal se. Amugy ez meg egy olyan problema, hogy egy fanatikus vizhuteses csendmaniast gyozzel meg a ventillatorok hasznalatarol vs. "passziv borda mindenhova".
# sshnuke 10.2.2.2 -rootpw="Z10N0101"
-
félisten
Kb semmit nem tudni erről a dologról,felesleges azon aggódni, milyen hangja van., elektromos autóknál is a légszállítást ventilátorokkal oldják, meg , mind a fűtést mind a hűtést, amik jóval nagyobb zajkibocsájtást adnak egy, valószínűleg a menetszelet is kihasználó, akár nagy méretű, de alacsony fordulatú ventilátornál. A menetzajról és a környezeti zajokról már ne is beszéljünk. Egy egy átlagos téligumi zajkibocsájtása magasan meghaladja egy ventilátorét, 65-72 dB,..
[ Szerkesztve ]
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
AusWolf
őstag
Igen, egyértelműen velem van a probléma, amiért más véleményen vagyok, mint amit a többség elvár. Ez miért dühít téged ennyire?
(#13) Tigerclaw: Szerintem az önvezető autókkal nem lesz kevesebb jármű az utakon. Előbb-utóbb ebből is lesz minden családban legalább egy. Egyébként talán ebben sem a többséget képviselem, de én kifejezetten szeretek munkába járni, és hazavezetni (ami a kettő között van, azt kevésbé, de ez más téma).
Az önvezető autó olyan, mint az önmegivó sör.
-
alevan
őstag
Jelenleg ami a legközelebb van, a teherszállításban alkalmazni. Kamionvezetőkből világszinten hiány van. Amivel már sikeres teszteket lebonyolítottak, hogy egy "vezér" járművet követ több "szolga". Persze a szolgák oda kell figyeljenek lámpákra, többi járműre, gyalogosra. Viszont az útvonal megmarad az ember által vezetett kamiontól.
A következő lépés, hogy kigurul a gyár udvaráról a termék és a célálomásig elmegy emberi beavatkozás nélkül.
Ez hatalmas idő és pénzmegtakarítás, hisz nincs kötelező pihenőidő, fáradt gépjárművezető, szakszervezetekkel való bajlódás.
"Ezért lovagol a pokolba a konzumer IT piac. A hülye igények... . Azt sem tudod, hogy mit akarsz de az jöjjon havonta frissités formájában."
-
apatyas
Korrektor
"ez az NVIDIA első olyan fejlesztése, amely ötös szintű (Level 5) autonóm vezetést kínál, így a teljesen önvezető autókba készül"
Talán kötekszem, de szerintem nem a vas vezeti az autót, hanem a szoftver, amit rá fejlesztenek, azt pedig nem az Nvidia csinálja, vagy rosszul tudom? Valahogy máshogy kellene fogalmazni.Másrészt: ha az egyes autókban van a deep learning, ami idővel okosodik vagy bármi ilyesmi, akkor ki a fene fog felelősséget vállalni azért, hogy az autó hogyan fog viselkedni? Ezt inkább úgy tudom elhinni, ha a deep learning eredményeit betöltik az egyes autókba, de a konzumer példányokon ugyanaz a program fut, ugyanazokkal a paraméterekkel.
pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)
-
Feketelaszlo
senior tag
Simán meg lehet győzni az első fagyos téli reggelen, amikor nem megy sehova a járműve, mert totál elfelejtette (vagy nem is tudott róla), hogy folyadékhűtéses a benne levő számítógép és már 10 éve nem cserélt hűtőfolyadékot. Az (autó)ipari standardek a legprimitívebb emberszabású üzemeltetőket feltételezve íródnak, s ez a lehető legspártaibb megoldások életben maradását segíti elő. Bár ez az ok-okozati összefüggés lehet, hogy fordított irányú. Ha valamely alkatrésznek a működéséhez nem kell feltétlen kiegészítő hűtő/fűtő/szűrő/kenő rendszer, akkor azt ki kell hagyni.
[ Szerkesztve ]
-
mpioca
tag
Számtalan oka, van, de szerintem a legfontosabb, hogy sokkall biztonságosabb és megbízhatóbb lesz, mint az emberi vezetők. Az AI Nem alszik el a volán mögött, nem lesz 120 éves 1/10-es látásélességgel és 5 másodperces átlagos reakcióidővel, valamint nem fog bekokózva részegen vezetni (a halálos közúti balesetek ~1/3-a alkoholos befolyásoltság alatt történik). Ezenfelül az AI a többi járművel összehangoltan fog tudni közlekedni, nem lesz szükség jelzőlámpákra, kevesebb dugó fog kialakulni, olcsóbb lesz a tömegközlekedés és a szállítmányozás, és még sorolhatnám tovább. Kötelező CGP Grey vidi, 3:20-nál kezd az önjáró autókról beszélni, nézd meg az egészet.
[ Szerkesztve ]
-
Z10N
veterán
válasz Feketelaszlo #27 üzenetére
"Simán meg lehet győzni az első fagyos téli reggelen, amikor nem megy sehova a járműve, mert totál elfelejtette (vagy nem is tudott róla), hogy folyadékhűtéses a benne levő számítógép és már 10 éve nem cserélt hűtőfolyadékot."
Felrertetted, nem gepjarmurol volt szo, hanem pc-rol a peldamban."Az (autó)ipari standardek a legprimitívebb emberszabású üzemeltetőket feltételezve íródnak, s ez a lehető legspártaibb megoldások életben maradását segíti elő."
Ez mondjuk igaz es helytallo is.A chipek mereteben az 500W hotermeles mar nem elhanyagolhato es huteni kell, szoval nem bitnam egy darab ventillatorra.
# sshnuke 10.2.2.2 -rootpw="Z10N0101"
-
#74018560
törölt tag
Remélem ezzel a Forma 1-be is beneveznek. Megnézném
Amúgy meg azt nem értem, hogy ha az emberek elfelejtenek majd vezetni, akkor hogy lesz kevesebb baleset, amikor az AI nem fogja tudni vezetni az autót (köd, hó, özönvíz, sártenger stb)...
[ Szerkesztve ]
-
Z10N
veterán
A zaj csak masodlagos volt. Itt a hotermelessel van a gond es a vizhutes elhagyasaval.
Amugy meg nem artana mar itt is fejlodni, ugye mindenki ssd-t hasznal, mert nem kell mozgoalaktresz.
Meg usb-t optikai lemez helyett vagy vizhutest leghutes helyett es meg sorolhatnank. Ha van jobb hasznalni kell.
# sshnuke 10.2.2.2 -rootpw="Z10N0101"
-
MongolZ
addikt
válasz Feketelaszlo #27 üzenetére
"Az (autó)ipari standardek a legprimitívebb emberszabású üzemeltetőket feltételezve íródnak, s ez a lehető legspártaibb megoldások életben maradását segíti elő."
Ugye ez most egy vicc? Pont az autóipar, amelyik az utóbbi 20 évben extrém módon bonyolódott és rákényszerítette a felhasználókat, hogy minden sz*rért márkaszervízbe kelljen lassan menni?
#13 Tigerclaw:
"A fő probléma szokás szerint az ember. Sokkal előrébb tarthatnánk ha az emberek nem ragaszkodnának a rossz dolgokhoz. Ezt nem csak az autósokra értem, hanem az autóiparra is."
Amíg az önvezető autók (mindegy, hogy miért) sokkal, de sokkal lassabban haladnak, mint az ember vezette autók, addig nincs miről beszélni. Természetesen itt nem az autópályázásról beszélek, hanem a mindennapi szituációkról. Googlenak volt egy olyan videója, amelyikben bemutatták, hogy úúú micsda "váratlan helyzeteket" (=lerobbant autó az út szélén) tud kezelni a rendszer, ami annyiban kimerült, hogy 10-15 kmh-val kikerülte a minimális szembeforgalommal rendelkező utcában az akadályt, miközben akármelyik ember kikerülte volna 50 kmh-val...
Ezeknek az önvezető autóknak ott lenne sok értelmük, ahol most senki nem használja őket: elzárt területeketn, kizárólagos útvonalakon. Ott nem kellene "minden" eshetőségre felkészülni, lehetne vonatozni, stb, sokkal jobb lenne a hatásfokuk.[ Szerkesztve ]
-
Danex
addikt
Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a Teslákban is van léghűtés és nem is kicsi. Mikor szuper töltésen van az autó vagy 200KW felett vesznek ki a rendszerből az akksikat hűteni kell. Tehát a léghűtés alkalmazása elektromos autónál nem probléma.
Ahogy ez a 500W-os érték is peak érték lehet, nem valószínű, hogy a rendszer csutkán járna maximum dugóban / városban nagyon nagy forgalomnál és akkor már biztosan nem a ventilátor lesz a nagy zaj okozója.
Fogyasztásilag meg ,ha jól rémlik bár lehet hülyeséget mondok, de a klímarendszerek / fűtés stb, 0,75-2KW körül fogyasztanak, na most egy teljes kényelmi rendszer fogyaszt 500W-ot az szerintem nem vészes.
A motorok takarékosan 20KW körül lehetnek pályatempónál, ~2.5%-os többletfogyasztás egy ilyen technológiára belefér... max hozzávágnak az akksihoz 2kwh-t úgyis csak a csúcsmodellekben lesz benne.
-
Z10N
veterán
-
rvs
aktív tag
Második: jól gondolod. Végeredmények vannak a szoftver oldalon, nem aktív ontanulas.
Elsőre: az eltérő szinteknek eltérő követelménye van, mind szamitasban, mind backendben. Azért itt arról is szó van hogy ez a cucc megkapta az ASIL-D minősítést és van benne elég kraft ahhoz hogy n db kamera/lidar/akármi jelet szimultán, megfelelő késleltetések mellett (csak példa, hány fps kell a 130 km/h-hoz, hogy jó legyen a response time?) és biztosítsa a szoftvernek a megfelelő inputot, ami aztán tudja vezérelni ezen (vagy más ECU-n keresztül) az autót. (Drive by wire)
-
-
MongolZ
addikt
Igen, a robot tényleg tud hatékony lenni, kivéve, ha...
és itt jön a probléma, mert a mai világban, amikor a 99,9%-ban az autókat emberek vezetik, szinte kizárólag "kivéve, ha" dolgok vannak. Ha minden meg van tervezve, és minden a tervek szerint működik, semmi zavaró tényező nincs, akkor igen, tud hatékony lenni. Csak a való élet nem ilyen.Egyébként meg őszintén szólva nem hinném, hogy ennyivel hatékonyabb lenne egy robotvezérlésű autó (max annyival, hogy annyival óvatosabb, hogy a sebességhatárokat sokszor el sem éri, emiatt jóval kevesebb a légellenállása). Az emberek többsége nem csak padlógáz/padlófék üzemmódot ismer, hanem tud nomrálisan vezetni, aki meg mégsem, a fékezéskori energiavisszanyerés miatt kevésbé büntetődik. Gondolok itt azokra, akik látják, hogy 300 méter múlva piros a lámpa, de azért még nyomja neki, mert ez sajna gyakori.
Amikor bejöttek a modern automata váltók, ott is azok nyertek sokat, akik nem tudtak normálisan váltani, nem azok, akik tudtak...[ Szerkesztve ]
-
MongolZ
addikt
-
hardzsi2
aktív tag
Egyrészt nem csak villanyautók lesznek a jövőben, hanem a hibridek is jó ideig velünk maradnak, ahol egy nagyfogyasztó nem feltétlen felezi meg a hatótávod - és a villanyautók és akkuik is fejlődnek.
Másrészt brutálisat fejlődött egy évtized alatt a szenzor és processzálás is: nézd csak meg a 2004-es DARPA Challenge szenzor-erdejét itt: www.computerhistory.org/atchm/where-to-a-history-of-autonomous-vehicles vagy a korábban komlett csomagtartót elfoglaló feldolgozóegységet itt: www.extremetech.com/extreme/237005-your-next-car-may-be-the-most-powerful-computer-you-own.
Ehhez képest az nVidia jövőbeli L5 megoldása (voltak előzményei is, nem ma kezdték az autóipari együttműködésüket) brutális teljesítményt fog kínálni igen kompakt méretben és meglehetősen visszafogott teljesítményfelvétel mellett - miközben a fentebb hivatkozott korai próbálkozások feldolgozási kapacitásának többszörösét kínálja:
www.nvidia.com/en-us/self-driving-cars/drive-px[ Szerkesztve ]
flood-resistant mirror driller (cuccok: Skylake NUC és Xbox One X)
-
-
Tigerclaw
nagyúr
Ha összeadom azt, hogy jelenleg egyszerre folyik az átállás a hibrid, sőt teljesen elektromos meghajtásra, illetve az önvezetésre, akkor azt látom a jelenlegi autóárakból, hogy már ez nagyon nagy mértékben csökkenti majd az új autóvásárlók számát, hiszen még optimális esetben is duplázódnak majd az új autó árak, ha a gyárak meglépik ezeket.
Persze könnyen lehet hogy visszakozniuk kell a csökkenő kereslet miatt, arról nem beszélve hogy ezt a nagy ugrást csak nagyon erős kormányzati támogatással léphetik meg, hiszen ha nem tiltják majd be az új benzin és diesel üzemű járművek forgalomba helyezését, akkor az elektromos autóknak ezekkel is versenyezniük kell, és látjuk hogy ilyen körülmények között, ennyi év után is milyen alacsony a piaci részesedésük.
Jelenleg az is utópiának tűnik, hogy csak elektromos autók fussanak az utakon mondjuk 2050-ben, még ha csak a jelenlegi EU országokat nézem is. A váltáshoz kell fejlesztés, amivel szerintem nem lesz baj, kell hozzá az, hogy a jelenleginél sokkal olcsóbban gyártsanak elektromos autókat és kell hozzá szabályozás ami fokozatosan tiltaná a benzin, diesel és gáz üzemű autók forgalomba helyezését, majd később a használatát.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
Elzárt területen mit teszteljenek?
A valódi környezetben kialakuló helyzeteket kell majd kezelnie az önvezető rendszernek.
Az önvezető autó, emberi kontroll mellett közlekedik. Sok esetben a lassú hajtás nem is az önvezető rendszer lassú működéséből származik a a felelős járművezetőnek fel kell ismernie, ha a rendszer hibás outputot generál az inputra. Ehhez sokkal hosszabb reakcióidő szükséges az ember számára (is).A másik probléma, hogy ma még senkinek sincs teljesen korrekt elképzelése, hogy kell egy önvezetőrendszer felépíteni. A verseny miatti nyomás azt hozza, hogy többszörös számítási teljesítményt rendelnek az eszközhöz. Ebből nem lehet baj, az elégtelenből viszont igen.
Itt is ugyan az történet ismétlődik meg, ami többi járműfejlesztésnél. Például az ABS indulásakor drága volt, csak a luxus autók vezetői élvezhették az előnyét. Ma már nélküle nem lehet új járművet forgalomba hozni.
A fokozatosság elvét kissé félreértelmezik néhányan. A fokozatos bevezetés az, ha egy adott időponttól nem lehet már belsőégésű motoros gépjárművet forgalomba helyezni. A meglévőek viszont maradhatnak egy ideig.
Így lehet X év alatt teljesen kivezetni a már nem kívánt technológiát.A fokozat nélküli bevezetés az, ha kijelentik, például 2030-tól nem lehet kémiai hajtású járművet forgalomba engedni. Se újat, se régit.
Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!
-
addikt
-
duke
aktív tag
"Elég furán venné ki magát, ha fél kW-ot zabáló "agy" kerülne egy várhatóan elektromos autóba, aminél kritikus, hogy az, hogy mire elég az akku kapacitása. "
Egy elektromos auto vontatasi teljesitmenye 60-80 km/h-nal 10-20 kW. Vagyis az 500 watt fogyasztas mar most se meghatarozo. A jovoben az akkumlatorok kapacitasa noni fog, a vezerlo szamitogepek teljesitmenye pedig meg drasztikussan csokkeni fog. Kb 5-10 ev mulva mire az onvezeto autokat mar kilehet engedni a forgalomba, a szamitogep fogyasztasa elhanyagolhato lesz az akku kapacitashoz kepest.
-
duke
aktív tag
Igazabol mar ma is gond nelkul belelehet rakni egy autoba annyi akkumlatort, aminek 500 wattnyi fogyasztas jelentektelen, csak meg draga. 10 ev mulva egy 100 KWh -os akkucsomag, ami Teslakban van, negyedebe otodebe fog kerulni mint most, es a legolcsobb autokban is lesz ennyi. Es addigra egy ilyen szamitogep tuti nem fogyaszt tobbet 100 watt-nal. Vagyis valoszinuleg a 100000 Wh -hoz aranylik majd a 100 wattos fogyasztas.
-
aelod
veterán
Majd a modder versenyeken jöhetnek az elektromos autók rendszerdeszkáinak különböző berhelései.
(#57) duke
Jövőbe látsz?
[ Szerkesztve ]
"It's simple, if it jiggles, it's fat."
-
Az akkumulátorok előállítási költsége csökkenni fog. Ezzel együtt, ha többet lehet bezsúfolni belőlük egy autóba, változatlan költséggel, hosszabb távolságra energiát lehet biztosítani a jármű felhasználójának.
Igen, a jövőbe látok. Ezt mondta a varázsgömb és a BMW.
Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!
-
félisten
Pont erről szól a lvl 5 szintű önvezető autó, hogy ezt nem így oldja meg.Jelenleg nincs lvl 5 szintű önvezető autó, tesla nyilatkozata is enyhén túlzó, ugyan is pont NV nél vezettek le egy röpke számítási görbét- amit ha megtalálok beteszek ide- hogy tulajdonképpen mekkora számítási kapacitás kell ahhoz, hogy maximálisan és biztonságosan, megfelelő számítási tartalékokkal megfeleljen a Lvl 5 szintnek akár ilyen végső sebességhatárokat feszegető autónál is, mint mondjuk a Tesla P85D.
Persze, hogy Tesla most ilyen dolgokat nyilatkozik, hogy nekik képes már most a hardver erre. Nem, nem képes. A lefejezéses baleset utáni bírósági ítélet tulajdonképpen rávilágított arra , hogy gyakorlatilag az önvezető autóik még fél úton vannak a valóságos önvezető autókhoz. valahol Lvl 2 és 3 között helyezkednek el, jó szándékúan lvl 3 ,de a bíróság nem éppen jó szándékú mostanában velük..Előző felvetésedre azért annyit hozzátennék, hogy egy 700 lóerős, 931Nm nyomatékú, 3.2 másodperc alatt százra gyorsuló autónál, az 500 watt tulajdonképpen elhanyagolható, egy Toyotánál már kevésbé valóban de a visszatöltő rendszer fejlődésével ez már nagyon könnyen megoldható, ráadásul a rendszer áramfelvétele nem folyamatosan 500 watt.
[ Szerkesztve ]
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
Jack@l
veterán
Deep learning teraops, valószínű 8 bites számítás.
A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.
-
#06658560
törölt tag
Utána néztem már, mennyit fogyaszt egy Lidar: a Velodyne autóiparba is ajánlott két modellje tipikus teljesítménye 8 és 12 Watt. Maximum mondjuk harminc százalékkal több kell, ebből összesen három, plusz a radar, plusz az infravörös modul. Mindennel együtt akkor jelenleg mondjuk 1kW az összes energiaigénye az autonóm vezetést biztosító rendszernek. Ez számomra még bőven jó a jelenlegi tesztfázisban.
-
duke
aktív tag
Egyebbkent igen, latok jovobe.
De jovobe latas nelkul is egyertelmu a trend. A vilag osszes nagy autogyara nemetorszagban, kinaban, japanban, usaban oriasi akkumlator gyarakat tervez epiteni 5 even belul. 10 ev mulva nagysagrendileg tobb akkumlatort fognak vilagszerte gyartani, es az oriasi mennyiseg miatt nem ketseges, hogy joval olcsobb lesz, es technologiailag is valoszinuleg fejlettebbek lesznek az akkumlatorok.
A szamitogepek teljesitmenyenek, fogyasztasanak valtozasat, meg nem kell bizonygatni, errol szol az utobbi 40 ev. Amit most bejelentett az NVIDIA, azt 10 ev mulva szazad ekkor fogyasztassal, otszor ekkora teljesitmennyel, 5 dollaert fogjak arulni az ebay-en kulcstarto meretben. -
AusWolf
őstag
Na ez nem egy rossz gondolat. Pihenőidő nélkül a kamionozás veszélye (pl. kalózok, csempészek) is minimalizálódik. Már csak az a kérdés, hogy mit szólnának hozzá a kamionosok, ha beközölné velük valaki, hogy holnaptól nincs szükség a munkájukra.
(#28) mpioca: Szerintem ahhoz, hogy megbízhatóbb legyen, rengeteg fejlesztés szükséges. Ráadásul ami ember által lett tervezve, az el is romolhat. Nyilván egy ember is lehet öreg, részeg, béna, stb, de azzal, hogy egy gépet teszünk hozzá a képlethez, ugyanúgy hozzáadunk egy lehetséges hibaforrást, mint ahogy elveszünk egy másikat. Hányszor lehet a hírekben közúti balesetről hallani? És hányszor lehet itt, vagy akármelyik másik fórumon arról hallani, hogy valakinek elromlott a számítógépében, vagy az autójában valami? Mi van, ha a hiba épp utazás közben jön elő? Én nem bíznám az életem egy AI-ra, legalább is a technikai fejlődés jelenlegi szintjén biztosan nem.
[ Szerkesztve ]
Az önvezető autó olyan, mint az önmegivó sör.
-
dabadab
titán
Hogy mozgásban is látszódjon valami (ez a Devbot, a fejlesztéshez használt autó):
Egy kör a berlini pályán[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
tecsu
addikt
válasz #06658560 #66 üzenetére
Még messze van a ténylegesen autonóm vezetéstől egy jármű a közutakon.
Persze Kaliforniában, szépen felfestett utakon összegyűlik a sok kilométer, de az még nem azt jelenti, hogy az autógyár büszkesége végig tudna evickélni - mondjuk - Rómán csúcsforgalomban, mert arra még - sajnos vagy nem - néhány évtizedig képtelen lesz.https://www.youtube.com/watch?v=F7uwRuF6pYw
-
tecsu
addikt
-
.mf
veterán
válasz Feketelaszlo #10 üzenetére
"Megadja az embernek az élet élményét, ha Boyracer Béla nem üti el (nem tudja elütni). Aki meg vezetni szeret az még mindig mehet a Hungaroringre, Rabócsringre, Euroringre pályanapra vagy versenyezni"
Eddig a Boyracer Bélákkal nem sok gondom akadt, ellenben a Figyelmetlen Fruzsikákkal, akiknek nehezére esik egy jobbkézszabály, macisajt, stoptábla, körforgalom értelmezése, tükröt csak sminkelésre használják, holttérbe véletlenül se néznek be... Az utóbbi egy hétben ezekre mind akadt példa, 3-4 elég necces helyzetem volt, pedig igyekszem kerülni a városi forgalmat és az aszfaltot. Az ilyeneket örülök, ha kivonják a forgalomból; de attól még szeretném, ha én magam vezethetnék, nem pedig egy gép vinne. Kicsit más érzés a Hring, Euroring, Kakucsring és társai (amin akár százszor vagy többször is végigment az ember), mint egy jóleső, nem-száguldós kanyargás egy erdőn át vezető úton.
Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/
-
Jack@l
veterán
Pedig de [link]
Az önvezető autókat meg már idén vagy jövő év elején bedobják a publikumnak. Elevickélnek földutakon is hordós földtúrásos részekkel együtt. (láttam tesztet erről)[ Szerkesztve ]
A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.
-
#06658560
törölt tag
-
tecsu
addikt
válasz #06658560 #72 üzenetére
Marketingvideókat magamtól is találok sőt, kéretlenül is felbukkannak.
Többet érne olyan link, amiből kiderülne, hogy tényleg képesek autonóm vezetésre a járművek, normál és nem megrendezett, illetve szűrt körülmények között.
Sajnos ilyet nem találni, hiszen a rendszer még nem képes erre.https://www.youtube.com/watch?v=F7uwRuF6pYw
-
tecsu
addikt
Persze úgy, hogy az "önvezető" majd nem az "önvezetőt" fogja jelenteni.
Egyre nagyobb a rásegítés, ez tény; de azon kívül, hogy jelenleg egyik ország jogszabályai sem engednék, még messze vagyunk a teljesen robot autóktól, pláne a közember.
Nyilvánvaló, hogy eleinte az 50-100 milliós értékű kategóriában lesz ilyen mint extrém luxus vagy az iparban és tömegközlekedésben.
Egyelőre még a hajózás és a kötöttpályás hálózatok (ami azért jóval egyszerűbb), is igénylik az emberi beavatkozást.https://www.youtube.com/watch?v=F7uwRuF6pYw
-
tecsu
addikt
válasz #06658560 #75 üzenetére
Nem tudom, hogy a vágásokat észrevetted-e, illetve azt, hogy semmiféle jegyzőkönyvi adatok el nem hangoztak vagy egyáltalán bármilyen statisztika bemutatásra került?
Ma leginkább úgy történik egy "önvezetési" teszt, hogy előre felmérik az útviszonyokat és egy csapat kiválasztja, megtervezi a teszt útvonalát, ahol akár több lehetőség is van, persze.
Nehézsége miatt kihagyják azokat a részeket, ahol rossz a felfestés, esetleg újrafestik, odébállnak autókkal stb.
Van olyan is, hogy ezeket direkt beleveszik a tesztbe, figyelve a szenzorok érzékelését és a gép döntéseit, később kielemezve azt, felkészítve a jövőben hasonlókra.
Van olyan teszt is, ahol szuverén döntést hoz a gép A-ból B-be, de itt is körtültekintően határozzák meg A-t és B-t, illetőleg ekkor fordulnak elő a balesetek egy elütött lepkétől, havas táblától, lekopott felezővonaltól stb. Még a jelenlegi legfejlettebb rendszer, a Googlé is.Ha tudsz olyan tesztről, ami valós forgalmi körülmények között integrált és tényleg önálló és balesetmentes, akkor lássuk a linket! Sok ilyen és sokféle kellene természetesen ahhoz, hogy egyáltalán komolyanvehető legyen a forgalomba engedés ötlete.
[ Szerkesztve ]
https://www.youtube.com/watch?v=F7uwRuF6pYw
-
-
tecsu
addikt
válasz Hieronymus #77 üzenetére
[link]
Ahogy nézem, ezek a szabályok csak tesztelésre vonatkoznak, külön szerződésekkel és folytonos felügyletet igényelnek.https://www.youtube.com/watch?v=F7uwRuF6pYw
Új hozzászólás Aktív témák
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Ukrajnai háború
- Stellar Blade
- AMD off topik: VGA, CPU, APU és minden, ami AMD
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Így építsd a billentyűzeted!
- Linux felhasználók OFF topikja
- Bemutatkozott a Moto G32 4G
- Luck Dragon: MárkaLánc
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest