- Milyen processzort vegyek?
- TCL LCD és LED TV-k
- Milyen egeret válasszak?
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- A régi node-okra koncentrál a szankciók miatt Kína
- Ülésezik a hardveregylet
- Mini-ITX
- Gaming notebook topik
- Rendkívül ütőképesnek tűnik az újragondolt Apple tv
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
Hirdetés
-
Ülésezik a hardveregylet
ph Az irodai készülékek és monitorok társaságát egy ház, egy egér és egy DAC egészíti ki.
-
Free Play Days 2024 - 17. hét: Railway Empire, Prison Architect
gp Extraként a TramSim: Console Edition című játékot is kipróbálhatják az érdeklődők.
-
A személyre szabott reklám lehet a streaming következő slágere
it A jobb célzott hirdetések érdekében adatplatformot indít a Warner Bros Discovery.
Új hozzászólás Aktív témák
-
ABE
őstag
Kerestem a topicok között, de nem találtam olyat, ami kimondottan a buszokkal foglalkozna. Bátorkodom hát megnyitni ezt a témát azok számára, akik kicsit is vonzódnak a buszok iránt. Jöhet ide minden a buszokkal kapcsolatban: élmények, tapasztalatok, vélemények, képek kedvenc járművekről. Lehet szó hazai vagy külföldi gyártásúról, régiről vagy újról, jöhet csuklós, emeletes, szóló, bármilyen...
Kedvcsinálóként egy-két kép a kedvencek közül:
A kedvenc típusom (Ikarus 395/E95)
A legendás Ikarus 200-as széria egy korai képviselője
Modern batár (Setra 431 DT)
Csuklós-emeletes busz a 70-es évekből (Neoplan Jumbocruiser)
Modern csuklós (Van Hool AG330)
Budapesten is járt próbafutáson a duplacsuklós Volvo 7500
Magyar megvalósítás ugyanarra a témára néhány évvel korábban (Ikarus 293)
-
ABE
őstag
A Camion Truck & Bus magazinban olvastam a King Long buszokról egy tesztet, amikor az első eresztés érkezett a helyközi típusokból (a fene se fogja a XJ+!%+"4342 típusjelzést megjegyezni...). A tesztben több hiányosságot is említettek, főleg a vezető munkahelyét kritizálták, pedig aztán a Camion magazin nem szokott túl kritikusan értékelni. Még nem utaztam vele, de lehet, hogy egyszer rászánom magam egy ilyen útra. A Volvók szerintem amúgy egyáltalán nem rosszak, egyszerűen nem arra lettek tervezve, hogy a 7-es vonalán gyilkolják őket. Bár, ahogy hallottam, lett volna lehetőség opciós futómű erősítést kérni, de ez elmaradt.
Most látom, a kezdő HSZ-ben a Van Hool típusát elrontottam, mert az egy AG300-as.
[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
Sejtettem, hogy meg fogod találni a topicot.
Látom a 395-tel nem vagyok egyedül, legszebbnek ebben a festésben találom:
Egy érdekesség az Ikarus aranykorszakából:
Ikarus 286 Amerikában [forrás]
Remélem a képek feltöltésénél nem gond, ha a netről vadászom le őket, és egy megbízható tárhelyre feltöltöm a képeket. A kezdő HSZ-ben lemaradt, de innentől kezdve igyekszem én is forrást megjelölni.
A Škodákról írhatnál kicsit bővebben is, nekem sajnos még nem volt szerencsém hozzájuk. A csuklós ajtóelosztása egészen furcsa, még nem találkoztam ilyennel. Persze beférnek ide a trolik is, az a piros T280-as gyönyörűen fel van újítva!
Jut eszembe: a napokban láttam a Keletinél egy átfestett Ik412-est, úgy látszik, már ezeket is elérte a felújítás (mondjuk ideje is volt). Ami érdekes, hogy a 412-es típusokra jellemző fényezés helyett a hagyományos szürke-kék BKV kombinációt kapták, elég ergyán néznek így ki. Majd próbálok képet lőni róla, ha megint meglátom.
[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
Ez tényleg nagyon kényelmes busz, a Balaton Volánnak is van belőle, egyszer sikerült elcsípnem a Budapest-Székesfehérvár vonalon. Az emelkedő üléssor érdekes kialakításúvá teszi. Amit gyakrabban sikerül elkapnom, az az Irizar Century (Scania és Volvo alvázas is szokott közlekedni), de a legkényelmesebb ezen az útvonalon az MAN Lion's Coach volt. A legkényelmetlenebb pedig, igeeeeeen: a Credo EC12
[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
Igen, az egy elég régi harmonikaajtós (vagy nevezik ráncajtónak is) Ikarus 260-as.
Viszont ebből a típusból sokfelé exportáltak, leginkább keletre, szóval bárhol lehet, nálunk ilyen színezéssel ráncajtós már nem nagyon van.
[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
Sajnos sok E95-ös el van hanyagolva, Somló Volánossal én is utaztam már, olyan 15 év körüli buszok, 1,5 millió km biztos van már a korai eresztésekben. Sőt, több is, a Volánbusznak már évekkel ezelőtt volt (igaz, Scania motoros, 93-as évjáratú) E95-öse, ami 1,5 millió fölött járt. Ahhoz képest, hogy elvileg 10 évente illene ezeket a buszokat felújítani, azért bírják a strapát.
Ha jól emlékszem, a 250-es buszok felújításkor jellemzően Euro 1-es Rába D10-e motort kaptak, ami 180kW-os (245 ló), ahol még nem koptak ki a forgalomból, jó eséllyel találkozni ilyennel. Persze a régi zörgős motorral voltak az igaziak (gondolom az is Rába lehetett?). A C56-osok (régebben 256.44) meg már egész bitang motorral vannak szerelve, pl. a 280 lovas Detroit Diesel egész szépen mozgatja, autópályás tempót is simán tartja.
A Credo meg... na, félig magyar, mert eredetileg cseh tervezés, csak átvették a licenszet, aztán fejlesztettek újabb típusokat.
És itt hirtelen ajánlanék egy jó kis honlapot: Buszok honlapja
-
ABE
őstag
Jaaa, én aszittem, hogy az Inter Regio-ról beszél, a helyközi Regio és a városi Localo tuti, hogy saját fejlesztésű karosszálás Volvo alvázra, olvastam róla, hogy külön engedéllyel nyúlhattak hozzá a leszállított alvázakhoz. A 7700-as egyébként tudomásom szerint Lengyelországban készül, a Regio-tól teljesen más kategória és konstrukció, igazából csak a homlokfal kialakítása hasonlít kicsit.
A trolis leírást meg köszi, máris átnyálazom!
-
ABE
őstag
Ha a 263-as ismeretlen volt, akkor talán érdekelhet ez is:
Ikarus 283
Ez volt az Ikarus szériában gyártott leghosszabb autóbusza, ami érdekessége, hogy a hátsó tengely nem kormányzott, viszont nem tolócsuklós. Ennél hamarabb létrehozták a 282-est, ami szintén 18 méteres volt, de az a hátsó kormányzott tengely korlátozott teherbírása miatt nem terjedhetett el.
[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
A 283-as nem terjedt el itthon, igazából én is csak azért találkoztam vele, mert az Alba Volánnak van ilyenje.
Annak a 290-esnek valóban elég morbid formája van, első látásra tényleg nem tudni, hogy jön-e vagy megy?
Hoztam én is pár képet, ha már a reptéri buszoknál tartunk. A következő járművek úgynevezett PALT rendszerűek voltak, aminek a lényege az volt, hogy az autóbusszal biztosították volna az utasok és a csomagok repülőgéphez szállítását, illetve a beszállást is.
Ikarus 692.01
Ikarus 692.03
Ikarus 695.01
Ikarus 695.02 a tesztpályán
Még egy ajánlott oldal: Ikarus Fan Club
-
ABE
őstag
Keddi "fogás": Ikarus 386, elég ritkán találkozni vele a Budapest-Székesfehérvár útvonalon. Ami érdekessé teszi, hogy valószínűleg motorcserés volt, ugyanis egy Detroit Diesel dohogott benne, ilyennel tudtommal nem szerelték őket. Eddig csak 256-os és Classic típusokban találkoztam ilyennel, amikben gyárilag volt. Már induláskor feltűnt a jellegzetes hangja, leszálláskor lecsekkoltam, és beigazolódott a sejtés.
[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
Jó ez a Tourismo is, kényelmes busz, mentem vele Bécsbe. Hazafelé a sofőrnek siethetnékje volt, néha belekarcolt a 120-ba is.
Ilyen szempontból amúgy egy olasz rendszámú, 3 tengelyes Bova Futura vitte eddig a prímet, osztrák autópályán 130-cal haladtunk, és megelőzött minket.
-
ABE
őstag
Utasként nézve a 412-es tényleg ritka fos egy busz, iszonyatosan ráz, kemény, zörög, hátsó része szűk, és ha hegyi útvonalra rakják, még lomhább is érzésre, mint a 415-ös.
435-ös milyen motorral van szerelve? Ha jól tudom, a BKV-nál a 400-as szériában DAF motorok vannak, azokkal van a gond?
-
ABE
őstag
Nyilván az alacsonypadlós kialakításnak vannak hátrányai, de a hátsó résznél a legnagyobb probléma a szűk ajtó, ezt szerintem másképp kellett volna kialakítani, hátráltatja a gyors és kényelmes utascserét. A futóműve meg totál nem a pesti utakra van kitalálva, utaztam már más alacsonypadlós típusokkal is, de azok nem voltak ilyen kellemetlenek. Jól tudom egyébként, hogy az Ikarusnak ez volt az egyetlen ilyen kialakítású típusa? Ez a tető tartja a buszt dolog elég neccesnek tűnik, már találkoztam olyan 415-össel, aminek két ablak között el volt törve a karosszériája, akkor mi lesz hosszabb idő után a 412-esekkel?
MaciG
Utasként én is nagyon szeretem a 435-öst, mondhatom azt is, hogy városi viszonylatban a kedvenc.
Közben utánanéztem, a BKV 435-ösei DAF LT 195 Euro I típusú motorral vannak szerelve.
[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
Én is Volvónak néztem elsőre, de valahogy nem áll össze a kép. Ajtóelosztás alapján városi busz, de 5 ablakkal? Akkor ez megvan vagy 12 méter. Meg fura, hogy a pécsiek honlapján van a kép, nekik viszont nincs Volvójuk tudtommal. Megyek vissza gugliképkeresni...
[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
Na igen, de pár megállót menni egy műanyag székes városi busszal még mindig jobb, mint 1,5 órát utazni egy teherautó alvázas "busszal". Amúgy szvsz. itthonra csak ilyen műanyag üléses buszokat szabadna rendelni, egyszerűen undorító, ahogy a szövet ki tud nézni pár év után.
Egy kép arról, amikor sulibusszal mentünk a Hiltonba:
-
ABE
őstag
A kiírás szerint a csuklós hossza 18.7 méter, ami alapján elképzelhetőnek tartom, hogy Neoplan Centrolinert szereznek be.
-
ABE
őstag
"megengedett legnagyobb hosszúság:
- az autóbusztól eltérő gépjárművek | 12,00 m |
- pótkocsi | 12,00 m |
- csuklós jármű | 16,50 m |
- közúti járműszerelvény | 18,75 m |
- csuklós autóbusz | 18,75 m |
- kéttengelyes autóbusz | 13,50 m |
- kettőnél több tengelyes autóbusz | 15,00 m |
- autóbusz + pótkocsi | 18,75 m"[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
Van erről valamilyen infód, hogy a trolikban milyen típusú elektromotorokat használnak? Itt most elsősorban nem a gyártmányra, hanem a konstrukcióra vagyok kíváncsi, de ha egy konkrét motorról tudnál valami specifikációs linket adni, azt is megköszönném. Egész konkrétan a fordulatszám-nyomaték karakterisztikája érdekelne.
[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
Múltkor szóba került a 70-es troli, hogy nincsenek rajta ZIU-k. Nos, biztonsággal jelenthetem, hogy többségében még azok közlekednek, bár a vonalon van pár Solaris Trollino is.
A másik, hogy említettem a felújított 412-es Ikarust, találtam róla egy kis leírást: Húszmillió forintból újul meg egy 412-es Ikarus Kíváncsi vagyok, meddig fogják bírni a strapát.
Ma pedig egy Credo LC 11-gyel jöttem haza, Balaton Volános busz volt, pont a jobb hátsó kerék fölött ültem, és élvezhettem valami kotyogó-zörgő hangot, meg a kemény rugózást. Szóltam is a sofőrnek, hogy valami gáz van a hátsó futóműnél, mert szokatlanul zajos és kemény, majd nézessen rá. Meg is köszönte, hogy szóltam, pedig azt hittem, hogy el fog hajtani.
-
ABE
őstag
Ehhh, nemááá, hogy ilyen drága legyen egy troli!
A mostani árakkal nem vagyok tisztában, pár éve még láttam kezdőárakat buszokra, amikor a BKV beszerezte a Volvo 7700-asokat, a típus ára 65 millióról indult. Akkoriban a szóló alacsonypadlósok ára emlékeim szerint úgy 45-50 millió körül volt, de erre nem merek megesküdni.
Ha a felújítással újabb 10 évet elmennek a 412-esek, akkor szerintem már megérte a 20 milliót.
-
-
ABE
őstag
Több oldalon is azt a hírt láttam, hogy az új Ikarus a Nyugat-Európában gyártott, hasonló kategóriájú buszoknál mintegy 30-40 százalékkal lesz olcsóbb, ami a szóló autóbusznál olyan 170-190 ezer eurót, míg a csuklósnál 260-300 ezer eurót jelent.
Javítsatok ki, ha tévedek, de a nyugati márkák alapvetően keleten gyártanak (törököknél, lengyeleknél pl.), és kb. ilyen szinten van az áruk. Vagy most akkor melyik az a busz, amit Nyugat-Európában gyártanak, és 30-40%-kal drágább, mint ez a busz lesz?
-
ABE
őstag
Megpróbálok majd előguberálni egy olyan régebbi Camion magazint, ahol még voltak árak buszokról, de határozottan emlékszem, hogy pl. a csuklós Volvo 7700 65 millától indult, és ha megnézed EZT a cikket, akkor nekem úgy tűnik, lényegesen nem olcsóbb a magyar busz, de legalábbis nem 30-40%-kal.
Múltkor láttam az újságosnál haszonjármű katalógust, lehet, hogy benevezek rá.
[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
A 280-as típus nem racionális okból van kinézve, csak csuklós-200-as fétisem van, ha már kaland. De abban mondjuk az a jó, hogy sokfelé ismerik keleten, ahol meg nem, még ott is egyszerűbb megjavítani, mint egy 395-öst. Na jó, inkább azt mondom, hogy mindkét busszal csinálnék egy-egy világjárást.
Egyébként jó sok évvel ezelőtt volt egy magyar csoport, talán a 80-as évek második felében, vagy már ki tudja mikor, egy 386-ossal mentek nagy túrára. Majd utánanézek, hogy is volt a történet, TV-ben is benne voltak anno.
Az orosz képekről jut eszembe: volt 4x4-es Ikarus is, abból vajon van még fellelhető példány?
Közben megtaláltam a könyvben a "terepjáró" buszok típusait: Ikarus 259.00 K1 és K2, illetve 259.50 K1.
[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
Szeretem a kihívásokat. Bamakóba is 280-assal mentek.
-
ABE
őstag
Ma ismét elcsíptem egy Volvo-Drögmöllert, konkrétan ezt a darabot. Nagyon baba, hogy az emelkedő szintű üléselosztás igen kellemessé teszi bámészkodás és térérzet szempontjából a belteret. Ellenben a rugózása, az ülés kényelme nem extra, és ebben a darabban érzésem szerint gyengélkedett a klíma, plusz jó néhány műanyag már megadta magát, megtöredeztek, zörögtek. Azért jó kis busz ez, ezerszer inkább, mint bármelyik vadiúj Credo.
-
-
ABE
őstag
Valószínűleg attól is függ a dolog, hogy az adott volán társaság milyen üléstípussal és kiosztással rendelte a buszokat. E95-ből pl. a Volánbuszos verziók a legjobbak szerintem, a Bakony Volános meg a legbénább, legalábbis amikkel eddig utaztam. Credo kb. egykutya, bár ott is van különbség, hogy az EC (elővárosi), vagy az IC (városközi) verziót fogod ki. Igazság szerint a Credo elővárosi forgalomra okés lenne, de amiket városköziként futtatnak, azok már nem az igaziak hosszabb távon. Múltkoriban egy korábbi szériás IC-vel mentem, ami korrektebbül fel volt szerelve, de hát manapság a társaságok azért veszik a Credo-t, mert olcsó, és ebből fakadóan nyilván minél puritánabb verziót rendelnek.
-
ABE
őstag
Szerintem alapvetően azért mennek este lassabban a buszok, hogy tartsák a menetrendet. Persze vannak olyan sofőrök, akik sz@rnak rá. Ha meg az orrod előtt menne el a sietős busz, akkor az k*rna fel.
Egyszer utaztam valami vadállat sofőrrel késő este a 8-as vonalán Budapesten, a 22 perces menetidőből valami 15-16 perceset csinált. Biztos voltak páran, akik örültek neki...
[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
Utazási feltételek megszegése miatt le kellett volna szállítani az egész pereputtyot.
Egyik alkalommal a Népligetnél valami félcsöves kinézető fazon akart felszállni a buszra, kezében koszlott szatyrokkal. A sofőr mondta neki, hogy azt ide ugyan nem hozza fel. Akkor lehet-e a csomagtartóba? Erre válaszolja: ez nem kukásautó, menjen át a másik buszhoz.
-
ABE
őstag
-
ABE
őstag
Egy kis áttekintő az Ikarusról: A magyar buszgyártás fénykora
-
ABE
őstag
Nem akarom lelombozni a kedved, de sajnos arra nulla esély van, hogy manapság egy magyar buszgyártó szinte a nulláról elindulva számottevő sikereket érjen el külföldön. Azt figyelembe kell venni, hogy anno az Ikarus kiváltságos helyzetben volt, és ez már nem fog megismétlődni. A cikkben ugyan nem írnak országokra lebontott adatokat, de az biztos, hogy a "világ minden tájára eljutottak az Ikarusok" azért kicsit csalóka kijelentés. Tény, hogy sokfelé importáltak belőlük, de azért az igazán mérvadó darabszámokat nem holmi egzotikus, távoli tájakon adták el, hanem inkább a volt szocialista országokban.
"Az 1948-2003 közötti időszakban az Ikarus közel háromszázezer autóbuszt gyártott, ezeknek mintegy 15%-a Magyarországon került forgalomba, 10%-a tőkés és fejlődő piacokon, míg a fennmaradó rész a volt KGST országokban."
[ Szerkesztve ]
-
ABE
őstag
Én is remélem, hogy a magyar buszokat elkezdik venni itthon. Igazából a külföldi értékesítéssel kapcsolatban azért vannak kétségeim, mert már a nagyobb gyártók is tudnak olcsón adni buszokat, legyártatják valahol Lengyelországban, Törökországban, mittomén még hol, és árban kb. ugyanott vannak. Közben jóval nagyobb darabszámban értékesítenek, saját alvázuk, motorjuk van, amit szintén el tudnak adni, szóval kedvezőbb a helyzetük. De az ex-szocialista országokban is nehezebb a szitu, pl. lengyeleknek ott a Solaris, oroszoknak a MAZ, Kamaz, meg még ki tudja mi. Reméljük, hogy itthon azért sikerül megélniük.