- Hobby elektronika
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- Autóhifi
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- ASUS Vivobook Snapdragonnal: talán egy új korszak kezdete!
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Vezeték nélküli fejhallgatók
- Fával ékesíti magát a Jonsbo Mini-ITX gépháza
- TCL LCD és LED TV-k
Hirdetés
-
Minisforum dokkoló OCuLinkkel
ph Ezzel szinte bármilyen VGA-val kiegészíthetjük mini számítógépünk hardverét.
-
Az USA tisztifőorvosa figyelmeztető címkét ragasztana a közösségi médiára
it Figyelmeztető címkéket szeretne látni az USA tisztifőorvosa a közösségi médiában, ami főleg a serdülők számára lenne emlékeztető a platformok súlyosan káros hatásairól.
-
Akciófigyelő: nagyobb kedvezmények az Asus idei csúcsmobiljaira
ma A Zenfone 11 Ultra és a ROG Phone 8 árából is faragtak minimum 60 000 forintot.
-
PROHARDVER!
Motoros topik
Hirdetni a Hardveraprón lehet, nem a topikban!
Országos motoros rendezvények
Új hozzászólás Aktív témák
-
Caboose
tag
válasz Topiccsendőr #118097 üzenetére
"Magas fordulatnal a hajtorud megnyulik korulbelul a lokethossz 1%-aval."
Azért ez nekem soknak tűnik. Vegyünk egy egyszerű példát: 100x76,4mm furat/löket; 150mm hajtórúd hossz(kb). A te "ökölszabályod" szerint a hajtórúd megnyúlik 76,4/100=0,764mm-t. Ez 0,764/150=0,509% relatív nyúlás. Na most a legtöbb acél folyáshatárát a 0,2% fajlagos nyúláshoz adják meg. Szerinted a hajtórudak a folyáshatáron túl szoktak üzemelni? Nem hinném.
De menjünk tovább. Ugyan az az egyhengeres motor. Kb. 350g-os dugattyú. A maximális dugattyú gyorsulás (lassulás) a felső holtpont/alsó holtpont közelében szokott lenni. Ki lehet számolni szépen a dugattyú pozíció-fv. kétszeres deriválásával, a geometria ismeretében. Most az egyszerűség kedvéért vegyünk egy extrém magas 5000 G-s értéket. (egyhengeres motornál nem lesz ekkora sem)Ezzel: F=m*a= 0,35*5000*9,81= 17168 Newton, tehát 1,7 tonnányi erő, ami soknak tűnik.
De, ha kiszámoljuk, hogy a hajtórúd keresztmetszetére (10x25mm mondjuk) P=17168/(0,01*0,025)= 68 672 000 Pa= 69 MPa húzófeszültség hat, akkor már nem is olyan vészes, ha azt vesszük, hogy a legegyszerűbb biliacélnak is 235 MPa a folyáshatára...
Az égésből adódó terhelést direkt hagytam, ki ugyanis az összenyomja a hajtórudat. (mellesleg ha jól tippelek egy nagyságrendileg nagyobb érték)
Nem a hőtágulásra gondoltál eredetileg?Egyébként abban teljesen igazad van, hogy változik a hajtórúd és a dugatttyú formája és mérete. Nem csak a hő hatására, hanem a terhelés hatására is. Nekünk például, amikor motorokat indikáltunk a legnagyobb problémát az jelentette, hogy emiatt a deformáció miatt "elmászik" a motor valós felsőholtpont-hoz tartozó főtengely szöge (tized vagy század fokban mérhető de itt számít) és nagyon nehéz mérni, de a hőfelszabadulás számításnál meg sokat számít.
(Nyilván ez egy egyszerűsített számolás, részben hasracsapós adatokkal, de nagyságrendileg helyesnek kell lennie. De nyugodtan javíts ki, ha elszámoltam volna valamit, vagy ha én írtam hülyeséget.)
Új hozzászólás Aktív témák
Rokon topikok:
• Robogó, kismotor
• Nagyrobogósok baráti topikja
• Elektromos autók - motorok