Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Batman2

    őstag

    válasz Gyula84 #18195 üzenetére

    Biztosan valami elmágnesezte !

    Nincsen a közelében egy nagyobb hangfal, hangszóró, vagy bámri egyéb mágneses tárgy? :U
    Az is lehet, hogy a automata lemágnesező elektronikája adta meg magát és azért foltosodott be, megpróbálhatod egy kisebb állandó mégnessel, 3-4 centiről "elmosni", elhúzgálni fonoman a foltokat.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #18201 üzenetére

    Szevasz

    Éppen ez az, hogy sehogy sincsen jelölve, legalábbis felülről ! :(

    Alulról onnan lehet tudni, hogy amelyik érintkezője nagyobb, az a negatív, amelyik pedig csak egy egészen vékony csík, az a pozitív.
    Emiatt 5ször is megfordítottam minden egyes darabot a csipesszel, mielőtt odaforrasztottam, hogy jó rakjam be, de azért csak becsúszott az az egy hiba ! :N
    Azt a LEDet 3 szor kellett forrasztanom, mert mindíg zárlat lett a lábainál, míg végre összejött és közben csak sikerült megfordítanom.
    Mivel épen kiszedni már nincs esély, ha mindkét lába be van már forrasztva, így inkább megszaggattam a fóliát és keresztbe kötöttem.

    Sajnos a melegedés a komoly probléma,
    pláne, mivel rosszul emlékeztem és +85 fok a nomrmál működési tartomány maximuma, 100 fok az a rövid időtartamű max. határ és 120 fok a tönkremeneteli határ.

    Egyelőre kifogástalanul működik, már biztos több mint 10 órát ment összesen, max. 1-2 órás periódusokkal. de így biztosan nem fog több 10 évig működni, valahogy lejjebb kellene vinnem a hőmérsékletét.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz _ATi_1 #18202 üzenetére

    Egyszerű fűrész és reszelő, semmi különleges eszköz, a minta korong fel lett ragasztva a lap hátuljára.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #18201 üzenetére

    Teljesítmény, méret, ár, fogyasztás alapján ez a legjobb a TME-nél, legalábbis én úgy találtam, csak nagyon nehéz szerelni és sérülékeny !
    51 db. ból 3 ment tönkre, mire elkészítettem a lámpát, így csak 48db. LED került rá fel, 50 helyett.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz xKacsax #18239 üzenetére

    A kiszállítással nem volt semmi gond, 1 napot késtek összesen az ígért időponthoz képest, az utánvét is rendben volt és az ár is, mivel 5Ft volt a szállítás az elmult akció keretében.

    1600Ft-ért már kicsit rosszabb dolog az utánvét, sajna.

    Amivel még adósok, hogy nem volt minden cucc raktáron, amit rendeltem, azok nem tudom mikor érkeznek meg, lehet hetek kérdése.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz johniee #18243 üzenetére

    Keress fényorgona kapcsolásokat, azt kell módosítani, hogy nem vakucső, vagy ízzó, hanem LEDek meghajtására legyen alkalmas !

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz _ATi_1 #18315 üzenetére

    Mágnesszelepnél arra figyelj, hogy olyat szerezz, ami garantáltan 0 bar nyomástól működik, mivel a legtöbb mágnesszelepnek némi folyadék nyomásra van szüksége, hogy nyitott állapotban valóban áteresszen !

    Én kerti öntöző rendszert akartam régebben készíteni, de az is a mágnesszelepen bukott meg, mert amit kaptam, az elvileg 0 bar-tól ment volna, de gyakorlatban minimum 0,3-0,4bar kellett neki, a kertemben pedig vezetékes víz hálózat és házi vízmű híján nem állt rendelkezésre ekkora nyomás, csak kb. 0,15-0,2, egy kb. 2m magas víztartály tele töltött állapotában.

    Emiatt csak csordogált a víz nyitott állapotban, azzal öntözni nem lehetett.

    De elvileg vannak talán tányleg 0 bar-tól működőek, csak azok olyan 30ezer forintnál kezdődnek.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Üdvözlet mindenkinek !

    Olavsgattam itt és máshol is sokmindent a fotomaratásról, a TN 120-as és POSITIVE 20-as fotolakkról.
    Nekem TN 120-as van, még 2006-ban vettem.
    Valamikor talán 2008-ban járt tán le, de még működik (szobahőn volt tárolva).
    A napokban használtam éppen, bár többszőr kellettt már felvigyem a lakkot a felületre, hogy összejöjjön a dolog.

    A fontos, így több, mint 6 év után plána, hogy nagyon alaposan fel kell rázni a flakont, vagy 10 percig egyfolytában, vízszinetesen tartva, alaposan mixelni.
    A rézlapot acetonnal lemosom előtte, ha nagyon maszatos, oxidos már, akkor egy kis folyékony súrolószerrel és dörzsis szivaccsal felcsiszolom.
    Alapaos mosás, szárítás, majd lakkozás.

    A lakk terülésével vannak problémák, nekem nehezen megy megfelelő fedettségű, egyenletesen terült lakkréteget összehozni, igaz elég ritkán használom, nem vagyok edzésben. ;)
    De harmadszori próbálkozásra már ment.
    Hagyom levegőn megszáradni, majd hajszárítóval, újabban enyhén felmelegeített kenyér pirítón száritom pár percet.
    Lahülés után ráteszem a fóliát, lefedem polikarbonát CD tok műanyag lappal, majd mehet a levilágítás.

    A levilágítást egyetlen 15W-os, arc barnító szolárium fénycsővel végzem, kb. 8-10cm távolságból.
    A friss lakknak a nyomatokkal és a fedő műanyag lemezzel együtt eleinte 5-6 percre volt szüksége egy jó minta elkészítéséhez, mostmár 10 perc kell, de még mindíg megy.
    A lakk színe most, öregen sem barna, mint ahogyan pár helyen olvastam, hanem kékes zöld.
    Ha jó volt a megvilágítás, akkor már szabad szemmel lehet látni, hogy a majdani nyák minta fűzöldebb, míg a megvilágított rész zöldeskék lesz.

    Az előhívást saját készítésű NaOH oldatban végzem, eszem ágában sem volt még az előhívóért is fizetni.
    Igaz, kezdetben volt némi probléma az előhívással, mert nem tudtam a lúg oldat pontos koncentrácóját, ezért előszőr túl töményet készítettem és e meg nem világított területet is azonnal leoldotta.
    Aztán hígítottam és jó lett.
    Mostmár tudom a koncentrációt, a gyári ajánlás 7g NaOH / 1L víz, én ioncserélvt vízzel készítem, de még nem probáltam a gyári koncentrációt, mert még van a saját beállított lötyimből.
    A megfelelően világított lakk 10-15 másodpercen belül elkezd oldódni a megvilágított területeken, lilás elszíneződéssel, közben folyamatosan mozgatom a lötyit, hogy elkeveredjen a leoldott lakk és friss vegyszer jusson a laphoz.
    1-2 perc alatt teljesen kész az előhívás és minden segédeszköz, ecset használata nélkül teljesen tiszta réz felület lesz a megvilágított területeken.

    Ha rendben van a lakkozás, és jó volt az előhívás, akkor a legfinomabb rajzolat esetében sincsen probléma, a lakk rendesen ellenáll és kimaródik a rajzolat, ahonnan pedig az előhívó eltávolította a lakkot ott azonnal megy a maratás, nincs lakk maradék.

    A lakkot az előírásnak megfelelően acetonnal szoktam eltávolítani, de valahol olvastam, hogy állítólag denaturált szesz is oldja.

    Az egyetlen szépséghiba, hogy a nyáklap vágási felületeit és a hátulját kicsit megfesti az oda kerülő lakk és onnan acetonnal is nehezen távolítható el.

    A másik hátrány, hogy állítólag igen ártalmas a lakk belélegzése, mérgező, így egy kicsit macerás, korlátozott a használata, leginkább szabad levegőn.
    Náyáron az erkélyen, de télen a kagylóban, vagy méginkább a mosogatóban, egy újságpapírra téve szoktam végezni a lakkozást, de jó büdös lesz tőle a szobában is az biztos, sajnos.
    Fontos a vízszintes elhelyezés az egyenletes lakkozáshoz.

    A nyomatot átlátszó, nyomtatható, ragacsos hátú ablakfóliára szoktam készíteni, egy helyre kétszer nyomtatok a jobb fedettség érdekében, közben kb. 10 perc száradási idővel, majd a fóliát, mivel ragacsos a háta, felragasztom egy teljesn átlátszó, írásvetítő fóliára és két ilyen, kétszeres nyomatot szoktam egymásra illeszteni és celuxal a szélein összeragasztani, majd ezt a szendvicset használom a levílágításhoz.
    Az elkészítés kicsit macerásnak tűnik, de fél óra alatt biztosan megvan és igen jól szokott sikerülni az egymásra illesztés is, a nyomtató pedig szerencsémre elég pontosan nyomtat kétszer ugyanoda, így megmarad a finom, pontos rajzolat és garantált a fedettség, nincsen alámarás.

    Szóval így, egyetlen flakon 6 éves tapasztalatával merem ajánlani a TN 120-at ! :K
    Sok sikert.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Ez a legújabb munkám:

    3,2 x 2,8 x 1,9mm-es LEDekből, egyenként 1700-2500mcd fényerővel, egy ilyen panelon 72db LED van + még majd kettő csatlakozik hozzá a tető panelon, ami előre fog világítani, a 72db a panelon meg oldalra. Több ilyen panelből (3,4,5) építek össze 1db lámpát, így 900-1300Lumen fényerőre lesznek képesek.

    Ez már a ritkított panel, előszőr egy sűrübbet készítettem, de az túlságosan melegedett, ráadásul másfajta és vastagabb nyáklapra, ez most 0,8mm-es, üvegszálas műgyanta lap, ezen sokkal jobb a hőleadás ezen mintázattal, így már valszeg közel maximumra fogom tudni hajtani a LEDeket.
    A panelok foto technikával készülnek, a már korábban leírt módszerrel.

    A már elkészített, 3db. sűrübb panelből elkészített LED lámpa körülbelül 80-85W-os ízzónak megfelelő fényt ad, nem sokkal marad el a fénye a 23W-os energiatakarékos fénycsőénél, ami korábban a helyén világított !

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz szaszayanou #18464 üzenetére

    Szevasz

    Egy panel (72db. LED) 4,6W teljesítmény felvétellel rendelkezik max..

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #18465 üzenetére

    Szevasz

    Azért ilyen, látszólag furcsa a felosztás, mert valójában 37db LED van sorbakötve a kész LED lámpában, ami úgy jön össze, hogy itt a lapon van 2 x 36 db. és +1 darab csatlakozik hozzájuk minden 36db-onként a több panelből összeépített "oszlop" tetején, ami részlegesen befedi azt.
    A +1 LED az az első 12-es oszlop után csatlakozik be a tetjén és az köti össze a további 24 db.-al a panelon.
    A panelok próbája alatt persze csak drótdarabokkal rövidre zárom a +1 LED-hez való csatlakozásokat.

    A most készülő lámpán vizsont már lehet hogy egységenként 2db LEDet fogo tenni a tetjére, kipróbálom, hogy elfér e, akkor többet világít előre is, nem mintha így probléma lenne, mert pontosan ugyanolyan jól szór a már elkészült lámpa, mint a korábbi energiatakarékos fénycső a helyén !!

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Itt a próba kötése a panelnak:

    És itt van az elkészített lámpa egy oldala a tetőpanellal együtt:

    Az ellenállásokat a panel mögé helyeztem, a kürtőben vannak, így kifelé nem is látszanak, ezért nincsenek a panelon, egyébként csak jelképes értékű és funkciójúak, 33-39ohmosokat kötök be, az egyes egységek közötti esetleges minimális külömbség kiegyenlítésére.
    Állítólag ennyi sorba kötött LED esetén, de már 10 fölött elhagyható az előtét ellenállás, van már annyi mozgása, rugalmassága feszültségben a LEDsornak, hogy ne jelentsen gondot egy kis fesz. változás, de én biztosra akarok menni és nem sajnálom belőle az ellenállást.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #18483 üzenetére

    Szevasz

    Egy ilyen 72 LEDes panel kb. 1db 1000-esbe kerül (csak LED és nyák, kondi és egyéb nélkül).

    Meleg fehér az össze LEDem, nem szeretem a hideg fehér fényt, legfeljebb még a semleges, nap fehér színt.
    Ezek kb. 3000K fokosak, látható a kristály fölötti gyanta szinéből is, hogy jó sárga a foszfortól.
    A másik fajta, nagyobb teljesítményű, de sokkal kisebb LEDek szintén meleg fehérek, azok pedig 2700K-esek, a gyakorlatban egy picivel vörösesebb a fényük.

    Egy adag tiszta fehéret (5000K) is akartam rendelni a kisebbekből, de aztán visszamondtam a rendelést a nehéz szerelhetőség miatt, utólag már bánom, mert 51db-ból csak 3 ment tönkre szerelés közben és még így is bőven megérte.
    Ha pedig másfajta anyagú, kicsit nagyobb lapra szereltem volna, a fóliából több hőtőfelületet képezve a melegedése sem lett volna olyan vészes, akár még ki is lehetett volna hajtani a maximumra, ami hatalmas fény lehetett volna, látva a mostani fényüket, ami alig több, mint fél kapacitás.
    A hobbi munkákhoz lett volna jó egy erős tiszta fehér, ahol minden jó kontrasztos, élesen elválnak a kontúrok és élénk, szinhelyes az össze szín !

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Volkov #18493 üzenetére

    Szevasz

    Milyen márkájú járgány ez ?? :F
    Akkoriban még nem sokban volt kompjúter, pl. merciről tudok.

    Szerintem nem az elektronikával, mármint magával a kompjúterrel lehet a baj, mert ha az meghülyül, akkor semmit sem csinál, hanem a jeladónál keresném a problémát !

    Ha valami HALL jeladó, akkor lehet már elfáradt és hibás jelet ad le, vagy lehet egyszerűen csak koszos a jeladó és meg kellene takarítani, kontaktok is lehetnek már korrodáltak, amitől pl. megnőhet helyenként az ellenállás, nagyobb lehet a feszültségesés a megengedetténl, stb. és ezért is adhat a jeladó nem megfelelő jelet !

    Én előbb ott néznék körül !

    A kompjútert meg úgy is le lehet tesztelni, már ha tényleg 12V-os PWM jel kell neki, hogy készítesz egy négyszög generátort egy 555-ösből és beállítod valamilyen kitöltésre, a frekvencia és a kitöltés alapján pedig, ha nem is egyszerűen, de biztosan ki lehet számolni, hogy az milyen fordulatnak fele meg !

    De ha már fogyasztás adatokat is mér, akkor csak kell legyen ott még másfajta érzékelő is, mint egy sima, fordulatszámot PWM jellé alakító jeladó, valami az üzemanyagot is kell mérje, egy átfolyás mérő.

    Vagy arra értetted, hogy PWM jelet ad ki ?

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Volkov #18495 üzenetére

    Szevasz

    Sajnos én is az oszcilloszkópot tudnám javasolni, ami meg tudná mutatni, hogy mekkora feszültség csúcsok vannak, tehát a bekapcsolt, "1" jelszint esetén mekkora a feszültség !
    mivel ez viszonylag gyorsan változik, így multiméterrel nem lehet rendesen lemréni, mert az csak átlagokat fog kiírni, ha nem annyira gyors a változás, akkor még régi mutatós műszer esetleg meg tudná mutatni a csúcs értékét.

    Akkor a motorvezérlő kapja azokat a jeleket, amit továbbít ehhez a kompjúterhez, de szerintem kell kapjon fordulatszám és gázpedál állás jelet is !

    Önmagában a sebességből és az üzemanyag szint változásából nem igen tudja pontosan kiszámolni, illetve előre megsaccolni, hogy mekkora lesz a fogyasztás az adott körülmények között (befecskendezett üzemanyag mennyiség, motor terhelése - sík terep, emelkedő, lejtő).

    Minden esetre a gázpedál környékén is nézzél szét, hogy van e valami érzékelő, pl. egy potméter, illetve erősen ajánlott az üzemanyag szint jeladót megtakarítani, ha nem volt mostanában, mert rengeteg trutyi le tud benne rakódni és nem úgy csökken benne az üzemanyga szint, mint ahogyan a tankban !

    Nálam össze vissza volt az üzemanyag szint jelzése, kiszedtem a mérő és egyrészt el volt benne szakadva a tartalék jelző és ki volt ugorva az ellenállás huzal a csuszka érintkezőből, ezért össze-vissza ugrált, félre mért.
    Azóta rendben van és megbízható.

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Volkov #18495 üzenetére

    Igen, az 555-ös az eredeti PWM jellel azonos frekvenciára állítva alkalmas lehet a jel késleltetésére és a jel szélességének csökkentésére is, de ez csak azonos jel esetén működik, változó kitöltés esetén a négyszögjel generátor kitöltési ideje is folyamatosan, azonosan változó kellene legyen, hogy mindíg egy kicsit le tudjon csípni az eredeti jelből !

    Ezt is meg lehetne szerintem oldani, van sejtésem hogy milyen módon, de a pontos értékek beállítása az számomra igen nehéz lenne.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Volkov #18502 üzenetére

    Jó, igazából mindegy , miből számol, a lényeg szerintem, hogy nem a kompjúter hülyölt meg, tehát nem megfelelő jelet kap, ami pedig a jeladók alapján képződik, tehát én csak a jeladóknál, érzékelőknél keresném a hibát, valamelyik nem megfelelő értékeket szolgáltat,
    vagy ha mindegyik jól mér, akkor viszont tényleg valami hiba van az üzemanyag ellátó rendszerben !

    Ennél többet nem tudok segíteni.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz mezis #18506 üzenetére

    Én csak a labda szonda hiányán csodálkozom, mert elvileg a rendszer csak azzal együtt tud működni, az alapján tudja, hogy milyen a keverék, többet, vagy kevesebbet kell adnia a levegőhöz (gyorsítás, fokozott terhelés, hideg üzem).

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Az eddig elkészült két LED lámpa:


    Az érintésvédelmükön még dolgozni kellene, de saját használatra teljesen megfelel, egyszer nem rázott még meg. :K

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Batman2 #18510 üzenetére

    ki maradt az "m", lambda, bocs.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Volkov #18516 üzenetére

    Addig rendben van, hogy nem érzékeli, de ha tényéleg az injektor nyitva tartási idejéből számítja a dolgokat, akkor az alacsonyabb (vagy magasabb) üzemanyag nyomás bekavarhat, mert ha kicsi a noymás, akkor több gázt kell nyomjál, jobban be kell nyomd a gázpedált, hogy ugyanúgy menjen a járgány, és több ideig lesz nyitva az injektor, hogy elég üzemanyag menjen a hengerbe, ez pedig fals fogyasztási eredményt fog adni !

    Tehát közvetlen lehet hogy nem méri, de közvetetten, az injektor nyitva tartási idejének figyelése által igen !

    De igazából, ha mindíg stabil az elétérés, akkor ez csak szépséghiba, ki tudod tapasztalni, hogy valójában mennyi az üzemanyag és mennyit fogyasztott.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Volkov #18522 üzenetére

    Viszont szerintem arényosan kellene kurtitani a jelet, tehát a kicsit kevesebbel, a nagyobbat többel !

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Lompos, Moha köszi ! :)

    Tervezek még 4 szögű - 4 panelos és 5 szögű - 5 panelos lámpát is, mostmár úgy tűnik, hogy a melegedés sem fogja útját állni a dolognak, már csak az a kérdés, hogy kell e nekem bárhol is akkora fény, amit egy 5 panelos tudna nyújtani.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Volkov #18618 üzenetére

    Igen, a színkód alapján mindkettő 100Kohmos, de nem biztos hogy rossz és azért mérsz az egyiken jóval kevesebbet,
    mivel be van szerelve, ahol más alkatrész is befolyásolhatja a mérhető értéket !

    Forrasztdd ki a kérdéses ellenállást és mérd meg úgy, ha akkor is ekkora az eltérés, akkor próbálj helyette egy új cseredarabot !

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Itt van nehány kép a már bemutatott két LED lámpámról működés közben:



    És itt van a legújabb termékem !



    Ez szimntén 3szögű oszlop, de a panelek kicsit meg lettek nyújtva és szellősebbre véve a mintázat, így jobban tudnak hűlni a LEDek és a kétszeresére bővítettem a tetőpanelt is a LEDek számának tekintetében.
    Ezáltal lehetőségem volt a maximumra hajtani a LEDeket, így elképesztő fényt adnak és még mindíg belül vannak az üzemi hőmérséklet tartományon !
    Az egyik helyiségbe betéve az ott üzemelő 26W-os energiatakarékos fénycső fényével összevetve teljesen azonos fénymennyiséget és azonos eloszlásban produkálja, és azonnal, a fénycsővel ellentétben, nagyon meg vagyok vele elégedve !
    A féncsőaz adatai szerint 120W-os ízzónak felel meg, 1550lm fényáramot produkál !

    A korábbi, zsúfoltabb, oszlop formájú LED lámpám le van fokozva, csak kb. 2/3-ad "gázzal" megy, mivel túlsűgosan melegszik maxra hajtva, de még így is nagyon jó annak is a fénye, kb. 85-90W-os ízzóéval lenne egyenértékű.

    Még jónehány lámpát tervezek készíteni, kisebb teljesítményűt is, kisebb helyiségbe és csillárok oldalkarjaiba is, részben rövidebb oszlop, részben pedig 3- és 4szög alapú piramis formájában, még ritkásabb és több hűtőfelülettel ellátott panellel, zárt búrákba és talán készítek egy még nagyobb teljesítményű, 4 lapos oszlopot is, a legnagyobb szoba csillárának középső, fő helyére.
    Ezen túl már ismerősök is jelentkeztek, párat készítek nekik is, másnak is felcsillant a szeme erre a fényerőre ! ;)

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz totya694 #18639 üzenetére

    A táp ICk, vagy a DB tranyók azok, amik a nagyobbik panelon tetemes hűtőbordával vannak ellátva ?? :U

    Kicsit kacifántosnak tűnik a felépítés, egy rész egyik panelon, másik másikon.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz xKacsax #18654 üzenetére

    Szevasz

    Tudtam, hogy valamit még kifelejtettem !

    Egy ilyen lámpa 4000Ft-ban van alkatrészileg, ez az oszlopra van kiszámolva, de a tárcsa formájú is itten körül van, mivel ugyan kevesebb a LED rajta, de többe is kerültek egyenként.
    Elvileg az is képes lenne ugyanarra a fényre, mint amit az oszlopok produkálnak, csak a panel kicsi mérete, anyaga és a hűtőfelületek kicsisége miatt azt is le kellett fokoznom, hogy ne égjenek el.
    A következő páldányt már ezen tapasztalatok bírtokában másképp készíteném, és akkor az is ugyanolyan nagy fényre lenne képes, mint a legújabb oszlop !
    A munka kb. 2 nap lehet rajtuk, ha összeszámolom és napi 8 óra munkát számolok.

    A legújabb, legnagyobb fényteljesítményű oszlop fogyasztása 16,5W körül van, az előtét összes veszteségével együtt.
    A tárcsa formájú 8, a régebbi oszlop pedig 12W körüli fogyasztással rendelkezik,
    az elvi maximumuk azoknak is 16W körül lenne.

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz MasterMark #18667 üzenetére

    Lehet, érdemes minden összekötött cuccot egy konnektroból hajtani (ha nem úgy van), mondjuk egy 6-os elosztóba bedugva, abba biztosan belefér mindenm és szinte egy pontban földelődnek, így nem alakul ki nagy hálózat és a földelő vezetékeknek is minimális az impedanciája.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz mezis #18676 üzenetére

    Szevasz

    Köszi az infókat, hasznos gyűjtemény !

    A Philips fénycsőnél gondolom, elrontottad véletlen azt a 80 000 órát, és 8000 órát akartál irni ! :U

    A kompakt fénycsöveknél úgy tudom, hogy maga egy jó minőségű cső kb. 15-20 000 órára képes és ezt csökkentheti az előtét minősége.

    Nagyon remélem, hogy az én LED lámpáim több tiz évet fognak üzemelni !
    Mindent megadtam hozzá, hogy hosszú legyen az élettartamuk, már csak a LEDeken múlik, hogy önmagukban mennyit birnak.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz atesss #18678 üzenetére

    A LEDes verzió panele szinte ugyaúgy nézki, mint az általam gyártott lámpák egy panelja, csak sokkal kisebb a hűtőfelületnek meghagyott nyák, ezért aligha hiszem, hogy nagy élettartamot megérne, puffer kondija sem hiszem hogy legyen.

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz atesss #18678 üzenetére

    A kompakt fénycső simán megy inverterről, semmi baja sincsen tőle, szoktam arról hajtani, ha az autóban sötétben szerelek valamit.

    Ízzó fényerő szabályozóra pedig egy egyszerű fázishasítós kapcsolást javasolnék, ott a kisebbek is bírják vagy 300-350W-ig !

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz yohnsee #18681 üzenetére

    Szevasz

    Nem tudom, hogy az UPS mekkora frekvenciával dolgozik, bár gondolom, hogy 50 hertzel, ha régi, mivel akkor egy méretes, rendes, vasmagos hálózati trafó van benne.

    Szóval szerintem simán belefér a műszered 10MHz-es mérési tartományába, de mielőtt bármit is a műszeredre kötnél, tegyél be a jelforrás és a műszered közé egy legalább 1K-os ellenállást, nehogy a műszered tönkremenjen, ha nagyobb áramok folynak ott !

    De akár valami 1-2W-os, kicsi 12V-os izzóval is ellenőrizheted, hogy a FET-ek kapnak e vezérlő jelet, annyit biztosan elbír a meghajtó áramkör, és mivel 50% kellene legyen a jel kitöltési tényezője, így ha mindegyik FET vezérlő jelére kötött izzó egyformán kellene világítson, és akkora fényerővel, mint ha 6V-ra kötnéd, mivel a 12V a 50%-ban ki, 50%-ban be van kapcsolva !

    LEDet is köthetsz rá előtét legalább vagy a 2K-os ellenállással, akkor elvileg láthatod azt is hogy vibrál a fénye, ha rendesen pulzál a vezérlő jel és nem nulla, vagy + tápfesz állandóan !
    A LED is kb. fél fényerővel kell világítson a vezérlő jelekről, mint ugyanolyan előtéttel a +12V tápról.

    De akár beköthetsz egy 2K-os ellenállást előtétnek és mondjuk egy 470mikrós kondit az ellenállás után, párhuzamosan azzal és akkor kb. a fél tápfeszt kellene tudjad mérni fesz. mérés állásban a műszereddel az 50%-os jel miatt.
    De ha nem egyszerű négyszög jellel működne, hanem módosított, több lépcsős négyszögjelle, akkor is 50% szerintem az össz kitöltés, tehát az izzós, LEDes és fesz. méréses módszereknek működniük kellene, a freki mérés visziont ekkor nem tudom mit jelezne.

    Elgondolásom szerint valahogy így kelle legyenek a dolgok, de persze lehet, hogy nem jól tudom.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz mezis #18676 üzenetére

    Szevasz

    Ami úgymond "kiégett", azok pontosan hogyan mentek tönkre ? :U
    szóval egyáltalán nem világítanak, vagy nem mindegyik LED, esetleg már csak gyengén mennek ?? :F

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz totya694 #18700 üzenetére

    Szó-mi-szó, elég érdekes paraméterek ! :U :(

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz totya694 #18767 üzenetére

    Sőt, 8,5 vagy 9,5V-ig !!!

    Hatalmas terhelés az indítás, még az üres indítómotoron is látszik, hogy micsoda indulási áramfelvétele van (Lsd. cikk grafikon), nemhogy, ha rajta is van a terhelés !!!

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #18777 üzenetére

    A Hall érzékelő az állandó mágneses teret is képes érzékelni, tehát akkor is ad jelet, vagy csak a változó mégnese térben keletkezik benne feszültség, mint ahogyan a tekercsekben ?? :F :F
    Amik esetében legjobb tudomásom szerint csak változó mágnese mező tud áramot indukálni, a vezetékben folyó egyenáram mérése ezért is kicsit problémásabb, mint a váltakozó áramé.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Kommy #18800 üzenetére

    Én w123-as (fekvőlámpás) mercedes üzemanyag szintjezőjét javítottam már !
    Abban egy ellenállás huzal van, ami egy U alakot ír le a mérő alu henger házában, és az ellenállás huzal mindkét vége a mérő tetején egy-egy csatlakozó formájában van kivezetve.
    Egyik kivezetés valamelyik tápfeszre csatlakozik, másik pedig a mérőműszerhez.

    Nálam az volt a baj, hogy az úszónak a két oldalán levő érintkező párja szét volt hajolva így alig érintkezett (lazán fogta közre a huzalt) másrészt az egyik oldalon ki is volt ugorva az érintkezők közül a huzal.
    A tartalék jelzés lakkszigetelt vezetéke pedig el volt szakadva.

    Így maximum tanknál 0-át jelzett a műszer, majd olyan 3/4 tantól lefelé bizonytalanul, ingadozva jelzett valamit.

    Az úszó érintkezőit kellett rendbe tennem, hogy szorosan fogják közre a huzalt, a gázolajban is biztosan érintkezzenek és ki kellett pucolnom a mérőház alját, ahol egy labirintus műanyag tárcsa van, ami lassitja az üzemanyag ki-be áramlását, hogy menet közben a lötyögést ne kövesse a mérő.
    Csakhogy ez a labirintus és a ház alja tele volt iszappal, ami jeletősen rontotta a mérő működését.

    Ezeket végezd el a mérőn és akkor jónak kell lennie !

    Ha mégsem, akkor magánál a jelző műszernél a műszerfalon, az óracsoportban valami kontakt hiba lehet, valami vezeték bizonytalanul érintkezik, lötyög, esetleg oxidos !

    Sok sikert !

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Batman2 #18724 üzenetére

    Mezis !

    Jársz erre ??
    #18724

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz yohnsee #18793 üzenetére

    300Ft-ért már csak a méretes trafóért megérte, no meg az érdekesség, a kíváncsiság kedvéért ! :K
    Ennyiért én is szivesen vennék egyet, tanulmányozni kicsit a belső felépítését ! :K

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz mezis #18858 üzenetére

    Szevasz

    Van egy vásárban vett, "gyári" lámpán, rendes 5mm-es LEDekkel, az is ezt csinálta, egyszer csak veszem észre, hogy egy LED már nem világít benne, de a többi megy zavartalanul !! :Y
    Elkezdtem törni a fejem, hogy na, ezt hogy csinálhatták, hogyan van kötve, hogy egy tönkremegy, de a többi ettől függetlenül világít ?? :F

    Szerintem arról lehet szó, hogy vezetni vezet továbbra is, mint egy normál dióda, ezért világít a többi, csak fényt nem ad, mivel egészen biztosan jónehány sorba lehet kötve egymással.
    Ha viszont nagyobb feszültséget adnék annak az egy rossznak, akkor valszeg még világítana, csak sokszoros áramfogyasztással és hatalmas melegedéssel.
    Így viselkedtek azok a LEDjeim, amik egy-egy pillanatra túláramot, túlfeszültséget kaptak.

    Vagy azért kaphatnak túláramot, mert túlságosan meg vannak hajtva, minél kevesebb LEDből, minél több fényt ki tudjanak szedni, vagy azért, mert a gyáriakban nem használnak pufferkondenzátort, ezért pulzáló áramot, erőteljes áramlökéseket kapnak, amit egy darabig bírnak, aztán egyszer csak meghasad a kristály, vagy valami hasonló és károsodik a szerkezete.
    (a nagyobb LEDes paneljaim mindegyik rendben működik, nem tapasztaltam ilyet, igaz, mindegyiket megfelelő puffer kondival ellátott előtétről próbálom ki)

    Mikor készítettem az első LED lámpámat, volt egy furcsa tapasztalatom ! :U
    Az első lámpám, ami az apró LEDekből készült, előszőr kicsi (10mikró) puffer kondenzátorral lett összerakva az első próbához és mikor bekapcsoltam, nagyon csalódott voltam, mert vagy 2 LED már alapból nem világított, és vagy 3-4 pedig pislogott, vibrált !! :Y
    Azt gondoltam, hogy bizonyára a forrasztáskor károsodott és tönkrement, illetve részlegesen tönkrement, viszont vezetett, mivel sorba vannak kötve és a többi pedig világított ! :U
    Megdupláztam a puffer kondit, még mindíg volt kettő, ami nem világított, de már csak egy vibrált, az is kevésbé.
    Aztán vettem nagyobb kapacitású kondit és azzal összeépítve meglepődve tapasztaltam, hogy mindegyik világít, és egy sem vibrál, teljesen stabil minden !! :Y
    A lámpa azóta is kifogástalanul működik, ugyanabban az összeépítésben, a kondi most 470mikró asszem.

    Hogy ez a jelenség micsoda, és mitől van, mitől múlt el, azt nem igazán tudom, de tapasztaltam.
    Az az 4-5 problémás LED lehet, hogy azrt volt problémás, mert egy picit károsodott a beforrasztáskor, vagy pedgi gyárilag már gyengébb volt, mint a többi, de a lényeg, hogy megfelelő méretű kondival együtt, mégiscsak világítanak kifogástalanu, mostmár sok órája és sok ki-be kapcsolás óta ! :K :R

    Szóval kísérletileg kipróbálnék bekötni az ilyen, "ossz" lámpába egy vagy legalább 100mikrós, megfelelő feszültségű puffer kondit, hátha "megjavul" !! :K

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz mezis #18859 üzenetére

    Egyszerübb a dolog ennél !
    Mivel váltóáramú a hálózatunk, így kinézel egy szimpatikus utcai transzformátort ahova legalább vagy 10-12kV megy és a környékére, a vezetékek, illetve a trafó szórt mágneses mezejébe elhelyezel egy nyitott vasmagos tekercset !
    Az szerintem szépen fogja csapolni a mégneses mezőt és akkora feszültséget produkál, amekkora menetszámú tekercset hozol össze ! :K

    Még jobb, ha van a közeledben egy 400kV-os távvezeték, ott már hatalmas lehet a szórt mágneses mező, kisebb készülékeket egészen biztosan el tud látni egy ilyen környezetbe helyezett kisbeb csapoló tekercs ! ;)

    Ezt minél közelebb érdemes a vezetékhez, annál hatékonyabb lesz a csapolás, persze még a biztosági zónán belül maradva ! :K

    De ha valami adóállomás van a környékeden, akkor is szépen működik ez a módszer, sőt, egyetlen kihúzott drótszál ís már valamire használható energiát szed fel !

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Apropo !

    Egy fólia kondinak mennyi az élettartama, ha váltóáramot eresztek rajta keresztül, azt szűri, hamarabb megy e tönkre az állandó kisülés - újratöltődéstől, mint egyenáram esetében ?? :F :F

    Gondolok itt az hálózati áramra kapcsolt, előtétként alkalmazott szűrő kondikra !

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #18874 üzenetére

    Szevasz

    Ez igaz, a három fázis mágneses mezeje együttesen lehet tényleg kioltja egymást, ezzel nem kalkuláltam ! :U
    Bár ennek ellenére mégiscsak van valami szórt tere a nagyfesz vezetékeknek, mivel egészégre is ártalamas lehet hoszabb távon a közelükben tartózkodni, ugyanígy pl. egy trafóház fölött lakni, sok történet kering és sok kérdés vetődött fel már e témában (főként megszaporodott rákos-daganatos megbetegedések, stb.) ! :U

    Az adó erőterének csapolása arról a régi történetről jutott eszembe, hogy állítólag régen olyan nagy volt az adó körül a térerő, hogy a szabadba kitett fénycső talán már önmagában is világított, illetve egy kifeszített drótról (mondjuk ruhaszárító) már működött a vasaló ! :)

    Persze lehet, hogy ez is már csak a múlt, mert már más az adótechnika is, és ahogyan írtad is, sokkal kisebb teljesítményeken dolgoznak (viszont valszeg több átjátszóval).

    Egy kis szeblámpa izzóra való áramot ezért lehet, hogy lehetne mindkét esetben csapolni ! ;)

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #18876 üzenetére

    Szevasz

    Bizonyára igazad van, amit leírtam, mind csak hallomás, x.-ed kézből, szóval én magam semmit sem tapasztaltam közvetlen. :N
    Azt jó tudni, hogy akkor csak a fénypor világít a fénycsőben, valódi kisülés viszont nincsen benne, köszi az infó ! :K

    Viszont a nagyfesz vezetékek "szemetét" akkor csak meg lehetne csapolni valami kis nyilt magvas, vagy szimpla légmagvas szabad tekerccsel, nem ? :U
    Az kisebb izzókhoz biztosan elég lenne szerintem.
    Majd egyszer kipróbálom, hogy beállok egy nagyfesz. távvezeték, vagy vasúti felsővezeték alá egy kis tekerccsel, meg egy multiméterrel és megmérem, hogy indukálódik e benne valami, mostmár nagyon kiváncsi vagyok rá ! ;)

    Egy jópofa dolog, ha megy a kis 15W-os, levilágításra használt szolárium csövem és a közelébe van nehány SMD (vagy nomrál) LED, akkor azok szépen elkezdenek világítani és úgy tűnik, mintha világítanának a semmiből, mert ugye csal az asztalaon hevernek, nincsenek sehová sem kötve !! :)
    Nagyon szépen gerjeszti az UV a foszforukat, olyan színhőmérséklettel nagyjából, amilyet normál módon is világít a LED ! :)

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #18888 üzenetére

    Mármint ezek szerint az UV is gerjeszti a kék mellet, mivel a fehér LED kristálya tudtommal UV tartományban nem sugároz, csak kékben, de abban elég sokat !
    Gondolom, ennek egy részét alakítja át piros közeli tartományba ez a fluoreszkáló anyag, ettől lesz melegebb a fénye a fehér LEDeknek és annál inkább, minél több ilyen anyagot kevernek a kristályt fedő, átlátszó gyantába !

    Azt már a korábbi fehér, normál LEDeknél is észrevettem, hogy van valami sárga anyag a kristály körül, ami némileg módosítja a krtistály által kisugárzott hullámhosszt, de ez a korábbi 3 és 5mm-es LEDekben egyszerű arany tükörnek látszott, nem fluoreszkáló anyagnak (semleges fehér LEDek voltak, még a meleg fehérek mejelenése előtt).
    Viszont mikor megvettem az első meleg fehér LEDemet, láttam, hogy ott már valami más is van, mivel az nem egy tiszta sárga udvar, amiben jól látható maga a kristály is, hanem valami opálos anyag, aminek a szine erős barack virág színhez hasonlít.
    De ezt gondoltam, hogy legfeljebb valami egyszerű színanyag, ami kissé megszűri a kristály fényét és ezáltal módosítja a hullámhossz tartományt, mint a színes búrával rendelkező LEDeknél a búra színező anyaga.

    Ezért lepődtem meg, mikor előszőr észrevettem, hogy ez az anyag fluoreszkál UV fényben, tehát UV aktív, nem csak egyszerű színanyag ! :)

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #18890 üzenetére

    Ez igaz, viszont az SMD LEDek dokumentációjából nekem úgy tűnik, mitha a fehér LEDek kristálya valami két rétegű, két különböző hullámhosszt kibocsátó megoldás lenne !
    És ez eltér a meleg fehér:
    "The White source color devices are made with Gallium Arsenide Phosphide on Gallium Phosphide White Light Emitting Diode."

    és a fehér illetve hideg fehér LEDek esetében:
    "The White source color devices are made with Gallium Arsenide Phosphide on Gallium Phosphide Green Lithe Emitting Diode."
    (Optoflash LED esetében)

    Lehet én nem értem jól, de ez mintha a kristály felépítésére vonatkozna és nem a kristály, illetve a fluoreszkáló festék kettősére !
    Tehát mintha létezne egy hideg (kékes)-fehéret és egy tiszta fehéret világító kristály, és a kitöltő gyantába kerevrt fluoreszkáló festékkel csak a finomhangolást végeznék !

    Annál is inkább, mivel létezik "jégkék" elnevezésű SMD LED, aminek a belseje a kristály is teljesen átlátszó, semmiféle festék anyag, vagy arany tükör nincsen benne és kékes fehér fényt világít !
    Szerintem ez a eredeti fénye a kristálynak, módosítás nélkül.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Üdv. mindenkinek !

    Van pár darab diódám, amin mindössze annyi felirat van, hogy "B12", nagy mérettel és kisebb méretben pedig még "04", amúgy kék színnel van ráírva és olyan a mérete, kinézete, mint az 1N4007-esé.

    Miféle lehet ez ??? :U :F :F

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz atesss #18954 üzenetére

    Asszem 28-32%-os kénsav kell a savas ólom akkukba !
    Az akkumlátor savként vett kénsav az 1az1ben jó, ha viszont vegyszer boltos savad van, az valszeg töményebb, esetleg hígabb !

    Ha töményebb, akkor semmi gond, csak ki kell számolnod, hogy mennyi ioncserélt, vagy desztillált vízet kell hozzá tegyél, hogy meg legyen a kívánt töménység, kivéve, ha tömény kénsavad van, mert annak a hígítása macerás, veszélyes :Y , mert heves hőreakció kíséri, szóval nagyon óvatosan, körültekintően kell végezni, megvan a hígítás szabálya, hogy hogyan lehet, és hogyan tilos, csak már nem tudom biztosan, így nem mondok inkább semmit !! :U

    A vegyszer bolti elvileg még jobb minőségű is (pl. ha "a.r." jelzésű), mint a sima akkumlátorsavként megvehető, mert tisztább, így hoszabb ideig is tarthat vele az akku, tökéletesebb lehet a reakció az akkuban a kevesebb szennyező anyag miatt ! :K

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz mezis #18956 üzenetére

    Azért sajnos valamennyi elektrolit, vagyis hígított sav is távozik a cellából, elég csak megnézni egy öregebb, vagy meleg környezetben működő hagyományos, nyitott cellás akkt, gyakran van kirakódás az akk sark környékén és gyakran keletkezik korrózió is a az akk krönyéki fém tárgyakban, a korróizót pedig csak a sav okozza !

    Töltéskor pedig pláne távozik kis sav, gőz is folyadék permet formájában, pláne, ha kicsit bgyogtatjk is az akkut , vagy szintén már öregebb és van egy kis zárlat is már a celákban, nem egyszerre töltődnek fel, némelyik már forrni, bgyogni kezd, mire a másik éppen töltöt lesz.

    Szóval nem kellene, de rlőfordulhat sav veszteség !

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

Új hozzászólás Aktív témák