- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- Samsung LCD és LED TV-k
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Milyen monitort vegyek?
- Nyárköszöntő hardverszemle
- Elkészült Oroszország első litográfiai berendezése
- Vezetékes FEJhallgatók
- Autós kamerák
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
Hirdetés
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
-
Friss GPU IP-ikkel is készült az ARM
ph Az új Immortalis dizájn elég jól skálázhatónak tűnik.
-
Mobvoi TicWatch Pro 5 Enduro - kitartás kartárs?
ma WearOS 3.5, két kijelző, hosszú üzemidő, és zavaró apróságok a legújabb TicWatch modellben.
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
Szevasz
Persze, hogy érdekel a dolog !
Nekem is van egy PC tápból kiszedett tekercsem, még annak nem tudtam megmérni az induktivitását, de hátha haveromnak lesz olyan műszere, amivel ez megy.
Jelenleg is csak 2 amper körül ad le, de annál még tartja a feszültsége, legalábbis a doksiban megadottaknak megfelelően, bár itt már van ezért fesz. esése némi. Nekem a stabil fesz melletti 1.7-1.8A elég a kapcsolásomhoz, ha azt ellátja, akkor jó lesz, bár mindenképpen bosszant, hogy nem adja le a stabil fesz. melletti 5A-t. az márcsak azért is jobb lenne, mert akkor feltételezem, hogy kisebb terhelés mellett kisebb lenne a fesz. esése is és az nekem nagyon fontos (legfeljebb 2 tized millivolt, vagy különben a kapcsolásomban kell módosításokat eszközölnöm)
Az Ón-oxidot nem tudom biztosan, csak rémlik valami könyvemből, hogy mintha ez lenne az LCDk üvegén, mint átlátszó vezető réteg. A hétvégén talán utána tudok nézni !
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
zLegolas, And
Köszi, köszi !
Majd áttanulmányozom.
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
No, Ja-no, vagy And !
Erre van e valami ötleted, hogy mi lehet a probléma, vagy a gyenge pont?
A táp azt produkálta, miután betettem egy kisebb magot, valamivel rövidebb dróttal. hogy ha jobban megterheltem, akkor felment a leadott áramerő 4.5-4.8A-re, a feszültség is változott, de nem ám lefelé, hanem felfelé, olyan 3.8V körülire és nem volt stabil, hanem kissé lüktető. E mellett az IC is intenzíven elkezdett melegedni ilyenkor.
Esetleg ez a tekercs már 10mikrohenry alatti lehet és már nem megy az oszcilláció, hanem időnként folyamatos áramfolyás van?
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
No, hát, ámbár ez nem egy szkóp, de azért hasonlóakat mutatott a TV-nk, ahogy zavarja a táp működés közben. Talán valamelyest hasonlóak ezek a vonalak, a doksiban leírtakhoz, legalábbis nagy vonalakban. [link] Nem a háttér a lényeg !
Egyébként a további tapasztalataim: próbáltam azt, hogy az egyész lényegi részt (tekercs + kondi + shottky) közelebb viszem az IChez, de ez csak rontott a helyzeten, egyből vevesebb áramerőt adott le. Ha csak a shottkyt vittem közelebb, ahogy a doksi írja, akkor sem javult a helyzet. Gondolom az első esetben a visszacsatoló vonalhoz került a tekercs túl közel és ezért romlott a helyzet, mivel ilyet is ír a leírás. Viszont ha a végén hagytam az egészet, de teljesen láb-lábat érve forrasztottam be, akkor javult eyértelműen a helyzet. Arra is felfigyeltem, hogy a fóliacsík végén, amikor nagy a fogyasztás, akkor már 2 század Vtal kevesebb a feszültség, mint a tekercs + kondi + shottky csomópontban. Megvastagítottam a vezetőcsikokat, így már a fóliacsík végén is közel ua. a feszültség, mint a csomópontban, de a későbbiekben valszeg a kimeneti drótokat a csomópontba fogom egyenest forrasztani, akkor gyak. nem lesz fesz. esés.
Összegzés: tehát a tekercs + kondi + shottky együttest nem szabad közel tenni az IC-hez, akkor sem, ha úgy lenne a legjobb a vezetés, hanem inkább a vezetőcsíkot kell megvastagítani, hogy távolabbra sem legyen probléma a veszteség nélküli vezetés. Ezeket az alkatrészeket viszont egymáshoz a lehető legközelebb kell forrasztani, láb-lábat érve és ide kell csatlakoztatni a kimeneti (vastag) vezetékeket is a tápból.
Már csak a kpcsolásom tápcsíkjait kell megvastagítanom, hogy ne legyen ott sem jelentős a feszültségesés, tehát esetemben 2, max. 3 század Vnál nagyobb.
Üdv.:
Ui.: Ja-no, gondolom a vizsgaidőszak közeledte miatt kisebb a forgalom az oldalon.[Szerkesztve]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Ugye!
Ez valóban jóval kevesebbet melegszik, mint egy hagyományos stabilizátor. Legalábbis 800mA körül igen csekély a lanygosodása az ICnek kicsi bordával, a shottky hasonlóan enyhén melegszik és a tekercs is enyhén.
A stabilizátor ICm (LM 317) egy hatalmas bordával is igen jó fűtőtest volt ugyanilyen terhelésen.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Én sima 3V-os (Kodak) Li fotoelemet töltöttem fel vagy kétszer is olyan kb 30mA áramról, hogy nehogy baj legyen és egy egyszerű kis adatper 3V-os részéről vettem a kaját, ami valamivel többet ad puffer kondi nélkül is, mint 3V. Az elem rajta volt vagy két 24-36 órát és néztem a fezsültséggét, illetve a változását, ami kb 3.15V-ig ment fel.
Ezek után még egész jól bírta az elem a digi gépet. kb. valamivel több, mint a feléig, mint eredetileg.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Ja-no And vagy valaki !
Még mindíg (vagy már megint) arról az lm2878-as kapcs üzemű tápegységről van szó.
A kérdésem az lenne: szerintete, az lehet e a kisebb teljesítmény, leadott áram oka, hogy vastag vezetékkel van tekerve az induktivitás? Vagy csak a kapcs. FETet terheli meg jobban?
Előre is köszi!
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Köszi az infókat, nem vettem észre korábban!
Most megnéztem azokat!
A tekercsekre vonatkozó dolgok kissé bonyolultak számomra. A nyáktervvel kapcsolatban már sokmindent tapasztaltam a saját nyákomon is, de amit ír ez a leírás is, hogy minél közelebb tegyem az egyes alkatrészek lábait a nagyáramú körben, azt én is kipróbáltam, de nem hozott eredményt.
Sőt, amikor az IC lábaihoz raktam a diódát és tekercset, akkor még kisebb volt a leadott áramerő. Ílyenkor viszont a visszacsatolás vonalhoz is közelebb voltka ezek a zavarforrás alkatrészek.
Eddig az hozta az egyértelmű javeulást, legalábbis a kimeneti fesz. stabilitásában, hogy megvastagítottam az IC, a tekercs és a dióda lábai közötti vezetékrészt, úgy, hogy rézdrótotforrasztottam rá egy adag cinnel. Így a kimeneti feszültség terhelve is hasonló, mint a tekercc és dióda csomópontban (3.32V és 3.30-3.31V), míg korábban lement a feszültség a kimeneti ponton 3.28-3.26V környékére is nagyobb terhelésnél (800-900mA).
De mindezek ellenére is csak 2A körülig stabil a kimeneti fesz., utána már jelentősebben esik a feszültség terhelésre.
Ezek alapján nekem úgy tűnik, hogy már csak a tekercs marad hátra, mint lehetséges hibaforrás!
Most olyan 1.2mm-es, lakkszigetelt (litze) dróttal van tekerve, egy kb 2cm átmérőjű mag (aminek a képét már korábban belinkeltem piros lakkszigetelt dróttal).
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Mit értesz időkorlát alatt?
Nem emlékszem ilyen dologra, hacsaknem a PWM szabályozás része.
A tekercs drótvastagságára azért voltam kíváncsi, mivel éppen Te írtad egy korábbi hozzászólásodban, hogy van az IC FETjének egy ellenállás értéke, amit a tekercs ellenállása nem kellene, hogy elérjen, vagy alámenjen. Ha ez mégis közel van hozzá
, tehát vastag, nagy áramot elviselő drótból van tekerve az induktivitás, akkor ez okozhatja e azt, hogy csökken a leadot áramerő, vagy egyszerűen csak a FET élettartamára és az IC melegedésére veszélyes, kinyomhatja könnyen a FETet?
Az első ICm egy igen vastag drótos tekerccsel halt meg.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Winner_hun #1933 üzenetére
Hi
Már FIGYELMEZTETTELEK az #1688 hozzászólásomban a hibás, zárlatot okozó keresztkötésre [link].
De úgy látszik nem figyeltél (vagy nem akartál ) .
Erre figyelmeztetett And is az előzőekben.
Azt is kifogásoltam már korábban én is a hasonló kapcsolásokra (bár lehet, hogy teljesen ugyanez volt), hogy a 12V-os ág stabilizálása 12V-os autó akkuról nem megoldható, legalábbis egy átlag stabilizátorral, mivel a stabkockán a működése közben eső feszültség miatt a bemeneti jelentősebb magasabb kell legyen, mint a kimeneti névleges stabilizált.
Amit And javasolt, azzal valszeg megoldható, feltéve ha az adott akku elég friss, új, jól töltött, tehát alaphelyzetben, üresjárásban van vagy 12.5V a fesze. De persze ha indítózás van, vagy valami jelentősebb terhelés, akkor már ez a 0.5V külömbség sem lesz meg a tényleges bemeneti és a névleges kimeneti fesz között, tehát a kimenet stabilitása megszűnik és fesz esés lép fel.
A legjobban, minden körülmények között stabil 12V-ot egy 12V-os autó akkuról akkor lehet elérni, ha egy kapcsolóüzemi, le-fel transzformáló tápegységet használsz, ami, ha kicsi a bemeneti feszültség (12.5V alá esik), akkor feltranszformál (step up üzemmód), emeli a feszültséget, illetve ha magasabb akkor letranszformál (step down üzemmód), csökkenti a feszültséget, ezzel stabilan tartava a kimenet feszültségét széles bemeneti tartomány mellett.
Persze a dolog szépséghibája, hogy, bár ilyen táp ICt lehet venni - persze nem túl olcsón - de a kapcsoláshoz szükséges induktivitás elkészítése, pláne beszerzése már igen nagy nehézséget jelenthet.
Egyébként menetközben, amikor az autó generátorja tölt, akkor megvan a szükséges feszültség az egyszerű stabilizáláshoz is (van vagy 13.2-13.5V már kezdetben).
Emellette a kapcsolásba szerintem nem árt legalább egy-egy 100nF-os kondenzátor a két tápIC be, illetve kimenetére sem, mivel az autó elektromos rendszerében gerjednek rendesen zavarhullámok.
És még emellett az a diódát inkább a stabkocka be és kimenete közé kellene betenni záróirányba (tehát hogy az akku felöl ne engedjen át áramot), illetve ha védeni akarjuk az áramkört, illetve az ezzel táplált fogyasztót a fordított polaritás ellen, akkor pedig a tápfeszültség bemenetre (értsd akku felöli pont) nyitó irányba kelle bekötni ismét egy diódát, ami viszont további feszültségesést von maga után, tehát a bemenet feszültsége vagy újabb 0.5V-tal kell magasabb legyen, hogy a kimeneti feszültség stabil legyen.
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Nem, nem foglalkoztam még buck konverterrel gyakorlatban, csak elméletben, böngéyzstem az interneten valamelyik gyár IC listáját és ott csemegéztem.
Gondolom, hogy kellene legyen benne ilyen, mert néha bekapcsoláskor többet ad (kb. 3.8V) és 0.5-1 másodperc alatt lemegy a megfelelő értékre. Bár lehet, hogy éppen ezért nincsen benne ilyen, mivel akkor értelmezésem szerint azonnal le kellene kapcsoljon, mihelyst rossz érték van a kimeneten és újrakezdje az oszcillációt!
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Winner_hun #1947 üzenetére
Hi
1. a stab kockák bekötése - min, ahogyan már előttem valszeg And is leírta - az ICt szemből nézve, tehát a feliratos részével vagy szemben, akkor balról jobbra vannak megadva a lábak jelzése, tehát bal láb-bemenet, középső GND (föld, az akku negatív pontja, illetve az autó vázelemei is azok), jobb láb-kimenet (szabályzott feszültség).
2. amit megadtál, tehát amit vettél az összesen 10 ohm, 5W (vagy párhozamosan kötve 2.4 ohm, 10W). Ha nem tudsz olyat beszerezni, akkor lehet az IC bemenetét közvetlen is a tápfeszültségre kötni, de akkor egy jelentősebb hűtőborda is kell rá, mivel akkor az összes hő az ICn fog távozni, ami a 12-14V-ból 5V-ra való csökkentéskor keletkezik, vagyis amit az IC elnyel, mint szabályozott, változó értékű ellenállás.
De ez teljesen normális megoldás, mivel amúgyis erre van az IC felkészítve, hogy nagyobb terheléseknél hűtőbordára lehessen szerelni a hűtőfülénél fogva.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Ez a kapcsolás egyszerűen a videókártya függőleges és vízszintes szinkronjelekből egy összetett, kompozit szinkronjelet készít és ez elvileg csatlakoztatható a TV készülék SCART, vagy EURO csatlkaozójába.
Ezek a jelek minden videókártyán jelen vannak, számomra inkább az a kérdés a dologban, hogy mintha a videókártyák a monitoroknak a különböző felbontások esetén a szinkronjelek polaritását is változtatnák, ebben az esetben pedig az áramkör nem működik mindíg megfelelően.
Adott felbontáson persze jó lehet, bár akkor sem teljesen tiszta, hogy mit kezd a TV a legalább 60Hz-es frissítési frekvenciának, mivel annak 50Hz kell.
Bár ha van progi, ami átprogramozza a videókártyát, akkor ez megoldható.
Igaz nekem is volt egy hasonló kapcsolásom - valahonnan kaptam -, ami ugyanezt csinálta, még abban a korzsakban, amikor nem voltak TV kimenettel rendelkező videókártyák, és volt egy progi is hozzá, ami a frekvencia átkapcsolás megcsinálta.
És ebbe a váltásba halálozott el egy videókártyám is.
Tehát csak fenntartásokkal javaslom a kipróbálását.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Az induktivitásokat, valyon milyen frekvencián mérik általában (netán 10kHz), mivel hogy, ha jól tudom, eltérő frekvencián az értékük is változik?
Azokat a 47mikorhenrysekat milyen frekvencián garantálják, nem tudod véletlenül?
And
Az nem lehet, hogy amit írtam korábban, hogy az egyik boltban azt mondták, hogy kétfajta ferritmag van, az egyik folytótekercsnek jó, a másik pedig trafónak, kapcs üzemű tápegységbe, hogy aszerint különböztetik meg így, hogy milyen frekvenciánnál, az azon a frekvencián szokásos alkalmazásoknak megfelelő tekercset ideális rá elkészíteni?
Tehát értem ez alatt, hogy 10kHz-nél inkáb hangtechnikai alkalmazás a gyakoribb tehát az ott szükséges eszközökbe, pl. hangváltóba, hagfalakba való tekercset lehet ideálisan elkészíteni belőle,
több 10kHz-es alkalmazásoknál pedig inkább a kapcs üzemű tápegységekbe való tekercseket ideális a mag paraméterei alapján rá elkészíteni.
A másik, hogy talán Luke egyik likjében olvastam, hogy a kapcs üzemű tápegységekben alkalmazott indiuktivitások magja akkor jó, ha megfelelő méretű légrés van a ferritmag felek között.
Ez tényleg ennyire fontos e, vagy csak egyes magvaknál amelyek paraméterei egyébként nehezen felelnének meg ilyen feladatokra (pl. magas Al érték)?
Másik, hogy a fazékmagoknál ez érthető, a két fél között lehet távolságot, légrést tartani, de a gyűrűmagoknál hol lehet benne légrés?
Mivel azok tudtommal egydarabból vannak, vagy netán két teljes gyűrű az oldalával ősszehozva?
tehát lehet, hogy ez lenne a másik típusú mag, a légréses?
Na, jó sok kérdést szegeztem neke!
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Winner_hun #1960 üzenetére
Hi
Ahoz valóban egy rendesen bordázott, (legalább 3-5mm) vastag alu profil borda kell, egy kb 12 négyzetcentis már biztosan megteszi.
A kondikat természetesen a tápfeszültséggel párhuzamosan kell bekötni, tehát a két tápvezeték (+, - (GND)) közé.
Igen, max zárlatnál egy kisebb pukkanás, kicsi füstölés és tönkremegy, bár mintha ezek az ICk zárlat ellen is védettek lennének, túlmelegedés ellen úgytudom, igen. A kondik viszont mindenképpen elszállnak fordított polarítás mellett, dehát figyelni kell, nem kell bekötni fordítva.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Winner_hun #1966 üzenetére
Én inkább azt javaslom, hogy kb. a max árammal kalkulálj, vagyis a 0.9A-hez mérd a dologkat, amít az előbb írtam, az már jó lesz hozzá, bár lehet, hogy valamivel kisebb borda is elég, de akkor jobban ízzad. Az sem előny, mert még esetleg valami műanyagot a környékén meglágyíthat, szóval jobb a biztosabb, ezesetben a negyobb.
A pasztázás nem rossz ötlet, de tényleg csak nagyon vékonyan, azaz a hűtőfül közepére teszel egy gombostűfejnyit és hozzászorítod a bordához.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
And és Ja-no
Ennél szerencsére nekem már eddig is jobb volt a helyzet, igaz ez 5A-es elvileg.
A múlthét végén próbálkotam ismét a konverterrel. Van egy fazékmagom, aminek az egyik oldalára Al: 250 van írva, a másik felére pedig Al: 1200. Jó mi !
A márkajelzés legalább mindkét oldalon egyforma: HAGY
Nem hiszem hogy a két fél teénylegesen különböző lenne.
No, mindegy, készítettem rá közelítőleg egy tekercset, kb. 0.8mm-es derótból és 11 menetet, a magátmérője olyan 0.5-0.6cm lehet.
Ezt kötöttem rá az eddig, PC tápból kivett gyűrűferrittes tekercs helyére.
Ezzel most 3.8A jön ki nehány százados fesz. eséssel, illetve úgy tünt, hogy a bekapcsolás után olyan 3.17V körül lehetett és utána felment vagy 3.28 körülre, de lehet, hogy csak a müszerem mérési késése miatt volt az eleje 3.17V. némi zörgés is hallatszott a mag felől ekkor.
Ez már nekem - legalábbis a szerkezetemhez, amit táplálok vele - megfelel, de azért továbbra is zavar, hogy nem adja le a táp a hivatott maximumot.
Számomra ez is azt bizonyítja, hogy a legtöbb a magon múlik, viszont csak nagyon spéci mag tudja ezt kiszolgálni, tehát a gyáriak sem feltétlenül jók minden esetben.
Leginkább kifejezettem hozzá kellene induktivitást készíteni.
Üdv.:
Ui.: And: igen, az engem valóban nem nyugtat meg, nem az a fajta vagyok, mindíg próbálkozom !
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Én a múltkor próbáltam számolni a hatásfokot a szerint, hogy mi a maximális, még stabilnak mondható leadott áram és ekkor mennyit vesz fel a tápegység. E szerint nekem a múltkor is megvolt a 80-85%, talán valami 82% körül, valamelyik korábbi megvillanásomban ott van.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Csak kíváncsiságból: ezeknél a ferritmagvaknál az anyaga különbözik gondolom az letérő Al értékeknél, de miben? Változtatni tudják a sűrűségét gyártáskor, vagy/és valamilyen szennyező/más anyag/adalék hozzáadásával érik e ezt el?
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Tud valaki csuklóból (de felőlem már testrészéből is jöhet ) egy olyan stabkocka típust, ami alacsony feszültségesésű és 1.5-nál már megy és szabályozható a fesz.e?
Elég a 100mA leadott áram is.
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Ne civakodjatok gyerekik' !
A watt és a V/A elméletileg ugyanaz, mivel a teljesítményt a felvett áramerő és az akkor mérhető feszültség szorzatából lehet kiszámolni.
Az tény, hogy inkább V/A-ként írják rá.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
''minden meg van tervezve, csak nem tudom elkészíteni, mert nincsenek meg hozzá az eszközeim''
Ne mondd már, hogy nem tudsz egy nyáklapot elkészíteni, pláne ha megvannak a tervek is!
Veszel pl. alkoholos modell festéket, meg kül. vastag ecsetet és vas(ferri)-kloridot. Veszel még az elektrobolban nyáklapot.
A kész nyáktervet átrajzolod a nyáklapra és kifested a megmaradó részeket, majd a vasklorid oldatban lemaratod, a festéket alkohollal letörlöd és kész is!
Bár ha jól értem, még sincsen meg minden terved, mert nincsen nyákterved. Akkor viszint ideje, hogy megpróbálj a kapcs. rajzból nyáktervet készíteni. Ezt leginkább papíron teheted meg, úgy, hogy megpróbálod az egyes alkatrészeket valami előnyös elrendezésbe összeszedni, majd ez után megpróbálod összehuzalozni, kb 2-3mm-es vonalakkal. Utána átnázed, hogy mely vonalakat lehet előnyösebben vezetni, illetve mely alkatrészeket lehet előnyösebb helyzetben elhelyezni és e szerint készítessz új nyáktervet. Majd ezet mégegyszer tovább finomítod és akkor már egyre sűrűbb, kompaktabb és logikusabb elrendezésű lesz.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz kovacstibor79 #2011 üzenetére
Hi
Kösz az infót.
Már próbálkoztam ilyen progikkal, de valhogy nem nyerte meg a tetszésemet, hogy ilyen-olyan formátumban, külön alkatrész listával, forrasztási pontokkal, rajzolattal, stb. kell megadni a kívánt kapcsolst, mire elkészíti esetleg azt a rajzot. Szedtem össze vagy három ilyen progit is, de mindegyik bonyolúlt volt számomra. Mire meg megtanulom, akkorára kézzel is megvan.
Egyébként a megadott linkben csak egy korlátolt FREE verzióhoz lehet hozzájutni, ami talán 10*8cm-es nyákot hajlandó max. tervezni, másrész a német szöveget sem igazán értem, igaz a progi van angolul is.
Mindegy, azért letöltöttem ezt is, majd meglátom.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Szerintem is nézd meg az IC(k) bordáját, ha van rajta (gondolom), mert ezt nem írtad!
Ha van rajta és a helyén van rendesen, akkor biztosab hibás az IC, de ha nincs, vagy nincsen a helyén, akkor a hűtésen kell csak javítani.
Ha a borda csak szolidan meleg, miközben az IC már tüzes, akkor pedig a hővezetés terén lehet baj. Tegyél egy pici pöttyöt proci hűtő hővezető pasztásból és úgy szereld vissza rá fixen, erősen rögzítve a bordát.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Valóban, ellenállás nélkül, 11 darab LED (jóesetben is csak 11*3V=33V lenne a max fesz), 230V~ -on, legfeljebb egy villanásníira világítana, és akkor se nagyot, mert tulterhelve a LEDek fénye jelentős melegedés után csökkenni kezd és elég.
Tehát ellenállás mindenképpen kell !!!
Kb. egy olyan 12k ohmos ellenállás kellene, minimum 5W-osban ehhez.
Elvileg a LEDeknek van egy zárofeszültség korlátjuk is (5V), de véleményem szerint az ilyen, ellenállásos alkalmazásokban ez nem probléma, mert az ellenállás mindkét irányban korlátozza az áramot és ha a LED zároirányban átenged teljesen, mert túl magas a feszültség, akkor sincs baj, legfeljebb hasznos munka nélküli áramfogyasztás lesz belőle.
És a gyakorlat is ezt támasztja alá, már régóta használok 230V-ról ellenállással LEDet és semmi baja. Iagaz, csak gyengén van meghajtva, nincsen a maximumon.
A záróirányú korlátozás szerintem akkor lehet problémás, ha úgy hajtunk LEDeket, hogy a tápfeszültség meghaladja az 5V-ot és direktben kötjük a LEDeket az éppen szükséges max feszültségre, ebben az esetben, ha van negatív periódus is, akkor semmi sem korlátozza a LEDek áramfelvételét, és a lecsökkent ellenállás mellett túl nagy áram folyhatna, ami tányleg tönkre teszi azokat. Persze ez csak több darab LED sorba kötése esetén lehetséges csak, viszont ha van megfelelő munkaellenállá akkor az a záróirányban vezetővé vált LEDeket is védi.
Remélem, érthetőé vált számodra nehány dolog.
Üdv.:
Ui.: egyébként jól tetted, hogy inkább megkérdezted, mert a kérdés még mindíg kevesebbe kerül, mintha kipurcanna nehány LED !
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz gabor128 #2060 üzenetére
Ha arra gondolsz, hogy a LEDek soros kötésben nem egyforma terhelést kapnak, mivel az ellenállásuk sem teljesen egyforma, nem sikerülhetnek teljesen egyfármán a gyártás során, akkor az ellen az lehet a megoldás, hogy a fő, előtét ellenálláson kívül, még kisebb (10-ed, 20-ad akkora) ellenállásokat is beteszünk az egyes LEDek közé.
Így személyre szabott lesz a feszültség, tehát az egyenetlenségekből adódó különbségeket a közbeiktatott ellenállások eszik meg.
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Ja és tovább folytatva a dolgot,
az eltérő színű LEDeknek eltérő a nyitófeszültségük és az üzemi feszültségük is.
Piros: 1,65V min.-1,88V max., zöld: 1,9-2,2V, sárga: 2,0-2,4V, kék: 2,9-3,4V, fehér: 2,8-3,25V
Ezek az értékek gyártönként és típusonként változnak, de nagyjából ezen tartományokban mozognak. Attól is függenek, hogy az adott LEDet mekkora árammal lehet terhelni. Az általam megadott tartományok, föként a 20mA terhelhetőségűekre jellemzőek. Vannak még 2mA-esek is, ezek inkább az egyes tartományok alsó részén találhatóak és vannak több típ-több száz mA-es, speciális változatok is, ezeknek többnyire magasabb a feszültségtartományuk is.
Az adott LED áramfelvétele függ az alkalmazott feszültségtől és eltérő áramerő mellett pedig eltérő feszültség értékekkel is jellemezhetjük ezeket.
Ellenállás nélküli használat esetén nagyon pontosan, tizedre, századra be kell állítani a feszültséget, hogy biztonságosan lehessen használni a LEDeket.
Mondjuk egy adott feszültségre beállított feszültségstabilizátor IC-ról, vagy stabil tápegységről lehet közvetlenül is hajtani (pl. LM317 lin. fesz. reg. IC)
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Nem rég volt szó nyák készítésről.
Itt van egy nyák, amit én készítettem az általam leírt hagyományos, egyszerű módon.
Tervezés, átmásolás, vagy indigózás és markeres kihúzás, festés, maratás, festék lemosás, és az eredmény: [link]
Biztos, hogy nem a legszebb és van modernebb módszer is, de szerintem azért elég jól nézki így is. És még lehet vékonyabb vonalakat is készíteni, ha szükséges, bár a festékem sajnos könnyen sérül, pláne a vékonyabbaknál.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Ez tény!
Én ugyan használok így két fehér LEDet (az átalakított, LEDes modellvasúti kocsiban), de azok csak kb. 5-7mA-ig vannak kihajtva. Ennél nem igen várható az, hogy vészesen megnövekedjen a felvett áram. Egyébként gondoltam arra is, hogy egy-egy ellenállást is beteszek a biztonság kedvéért, de azt elhagytam, mivel úgyis gyengén van csak hajtva.
Megy stabilan!
Üdv.:
Ui.:Amit leírtam, azt csak a kollega tájékoztatására írtam, nem szentírás és nem isfelvágásból tettem!Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Tényleg, ez már feltünk nekem is, hogy a lapodon a vezetőcsíkok nem vörösek!
Ezek szerint még ónoztad is?
Az a gyantás, alkoholos dolog micsoda?
Alkoholban oldott gyantába belemártod az egész lapot, vagy hogy csinálod?
Azon már én is többszőr gondolkodtam, hogy a kezdetben gyönyörűen fénylő rézfelület idővel lemattul és bebarnul, ez ellen valamit kellene tenni.
Mit javasolsz?
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Tud valaki valamit a gyakorlatban az ingyenes mintapéldány rendelésekről? Én próbálkoztam múlt héten a National Semiconductorral, de csak annyit válaszoltak, hogy sajnálják, de nem tudják küldeni. Mást nem irtak, de adtak egy linket, abból azt sejtem, hogy valamelyik közelebbi képviseletükhöz kellen fordulnom. Igaz, hogy van magyar cég is, de azoknak az oldalán meg nem leltem ingyenes mintapéldány rendelési lehetőséget.
(Spoerle nevű valami cég)
Htévégén próbálkoztam a Dallas(-Maxim) céggel, azoknál ment a folyamat, de egyelőre csak annyi a reakció, hogy mivel hétvégén adtam fel a rendelést, nem tudják azonnal küldeni, de többet még nem reagáltak.
A Texas cégről kaptam még olyan infót, hogy el is küldi, ha rendelünk tőlük, de az elsőhöz hasonlóan nem jött össze, itt egyértelműen európai képviseletre irányított az oldal, ahol megint az előbb említett cég és még három neve szerepelt, de szintén nem találtam az oldalakon ingyenes mintapéldányokat, hiába regisztráltam.
Ha valaki rendelt már sikeresen, akkor légyszi, írja már meg, hogy hogy és melyiktől !
Üdv.:
Ui.: ja és a N.S-nál nem si mindegyik darab ingyenes, némelyeknél külön postázási, kézbesítési díjat akar felszmolni, ami ráadsul sokkal több (7-9$), mint maga az alkatrész ára (0.x$).
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz kovacstibor79 #2136 üzenetére
Hi
És a Texas téged is valamelyik európai képviseletéhez irányított?
Konkrétan ki kellett választani, hogy európa, és azon belül (lehet, hogy nem közvetlen) volt példáúl Spoerle és Routronik, stb. nevezetű cég?
Itt hol leltél ingyenes mintapéldányt, illetve mien úton mentél tovább?
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Ha tényleg nagyon egyszerűt akarsz, a kkor ajánlom az LM317-es fesz. szab. ICt.
Be max. 40V és 1.2V és 37V között állítható a kimeneti feszültsége, max 1.5A áramerő mellett, na meg jó hűtés sem árt hozzá.
Az adatlapot megtalálod a neten.
Ez sem rossz.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Ha az én módszeremre gondolsz, akkor én ezt a problémát egyszerű fúróval szoktam megoldani. Egy milliméteres fúróhegy + egy kézi tokmány és kész. De van egy kicsi 12V-os hobbi fúróm is, ha sok a likasztani való, akkor azt is szoktam használni. Ha vastagabb az alkatrész lába, akkor értelemszerűen nagyobb hegy kell. Múltkor 3A-es, shottky diódákat szereltem egy lapba, annak 2, vagy 2.5 mm-es lik kellett.
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
Új hozzászólás Aktív témák
- SAMSUNG 55Q80T Premium 4K Qled smart Tv!2026.Garis!
- Új AMD Gamer PC R5 5500 vagy R5 5600/RX 6700 10Gb/500Gb M2 SSD/16Gb DDR4 3200Mhz/700W 2-3Év gari
- Honor Super Charger (Max66w)
- Honor X7a 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Új AMD Gamer PC R5 5500 vagy R5 5600/RTX 3060 12Gb/500Gb M2 SSD/16Gb DDR4 3200Mhz/700W 2-3Év gari
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen