Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz flash- #32747 üzenetére

    A rendszervakuk haklisak az akku feszültségre. Az új elemek hozzák a 1.5V-ot, de az akkuk sokszor csak 1.37 V körüli értéken mennek. Rajkj bele 4db AA elemet, valami normális minőségből, és ha akkor sem lesz bekapcsolás után 5 sec időb belül feltöltve, akkor sajnos a kondik adták meg magukat. Mivel YN... talán a Mikrosattal érdemes felvenni a kapcsolatot. Bár ők is átálltak inkább a Godoxra. Ahol még láttam YN cuccokat, az ha jól rémlik a Cfoto webáruház. Talán lesz tippük ki foglalkozik ennek a javításával. (az más kérdés hogy mennyiért tudják orvosolni a pár száz Ft-os alaktrész cseréjét... )

    #32748JahnoEgyetértve veled.. amikor megvettem ezeke a YN-kat sok sok éve, akkor örültem hogy micsoda tudás van belezsúfolva és milyen klassz a rádiós vezérlés a gyári kioldóval. Majd szomorúan konstatáltam hogy a való élet sajna más mint amit ők a prospektusba le mernek írni. Sokszor nem volt pontos az expo amit lőtt, és gyakori volt a villanás kimaradása is- nem a feltöltés hiánya miatt hanem csak úgy... mert meggondolta magát :)

    [ Szerkesztve ]

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz flash- #32751 üzenetére

    Nem akkuval, elem az amivel próbáld. Ezért írtam hogy tényleg ninc sjobb az Eneloopnál, de azok is 1.37 - 1.4 V körül jönnek le a töltőről. A kapacitásukat megőrzik, és én is ilyeneket használok ha nagyon kell... de volt hogy simán inkább elemeket vettem elő mert ott garantált volt az induló feszültésg. Az akku ha jól rémlik viszon jobban bírja a töltés felvételt- mármint a vaku részéről.
    Jobb minőségű elem... halottam már panaszt Duracellre, Panasonicra, Vartára, Sonyra... de én sián elvagyok pl a Varta piros extratartósával.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #32753 üzenetére

    15 éve volt egy hosszabb eszmecserénk stúdió vakuk kapcsán a tulajjal. Nem Mikrosatot vettem, hanem egy másik márkába ugrottam bele ami olcsóbban erősebb vakukat készített. A végén már ott tartottunk hogy küld nekem vakut, és fénymérővel mérjem össze a valódi villanási teljesítményt mert az övé is van olyan erős mint a másik gyártó által megadott. A végén nem lett belőle semmi.
    AZ elmúlt években sok sok pénzt hagytam náluk stúdiótechnika kapcsán. Mindig baromi gyorsak voltak, és mindig korrektek. A hírlevelükről régen leíratkoztam (egyik vásárlás kapcsán valahogy elkezdtek termelődni az üzeneteik) mert olyanoknak adtak tesztelésre cuccot akik annyira nem voltak képben hogy szinte fájt... illetve olyanoknak akik full feketén fotóztak végzettség nélkül. Ilyen emberek tesztjeire nem voltam kíváncsi.
    Majd jött még egy löket hogy ha hazai beszerzés akkor tőlük... az hogy a városunkban működő nagy ismert fotós cég olyan emberek szekerét kezdte el tolni akik két mondatot nem tudnak egymás után összefűzni értelmesen... de annyira megmondó embereknek érzik magukat hogy rajtuk röhög minden jóérzésű fotós itt helyben. Mert nulla produktummal már oktat és hasonlók... Nos olyan cégnek nem adok pénzt aki ilyen emberek felé sztja szét a nyeresége egy részét.
    Az más kérdés hogy hol találsz még hiteles figurát az országban... mert vagy dolgozik valaki és elégedettek a munkájával vagy netes tartalmat gyárt és akkor meg nincs ideje valódi melóra. De változik a világ ezt megértem... csak szerintem sokszor rossz irányba.

    Godox. Van belépő szintű cuccom is tőlük meg pro vonal is. Még az MS sorozatú vakukkal is simán lehet dolgozni, és az X kioldási rendszerük igen jóra sikeredett. Ledből is van tőlük... azzal sincs bajom. A fényformálóik viszont változó minőségűek, ott mostmár másik márkát preferálom. AMi vicc hogy a sima Bowens bajonettes fényformálónál sem tudnak egyforma bajotettet készíteni méretre. Egyik simán szorul a másik márkán- és fordítva. Nesze nekünk kínai minősgellenőrzés...

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #32755 üzenetére

    FV150-.es Godox led úgy érkezett, hogy kijelző hibás volt. Készítettem mobillal egy videot, és még vissza sem küldtem már küldték a cseredarabot. Más, alapból hibás cucc nem jött tőlük. De pl a 120-as Godox Oktobox egy kalap kaki. (nyitható változat) Gyenge pálcák, könnyen elfárad a szövet. A hordzsákja pl kritikán aluli.

    Bowens bajonett esetén a 3 karom mélysége eltérő. 1-1 mm difi van a gyártók között és az pont elég hogy az egyik cégé lazán felmegy, a másik szoros.. néha túlságosan is.

    Csoportok? Egynek sem vagyok tagja. És igazából nem is érdekelne semmilyen szinten. Ha szükségem van valamire megveszem. Azért mert tudom hogy kell. És a tesztek meg mindig a firss cuccokról szólnak- újonnan meg ami nem máködik az gyártási hibás. Amit cserélnek. De hogy egy 150W-os led mondjuk 2 év intenzív használat után mennyit veszít a fényerejéből- az sosem fog kiderülni.
    Vakuknál volt egy idő hogy elolvastam a bemutatót. Utána már azt sem... Tudom mekkora ereje van a 300Ws-nak, az 500-600 vagy 1000 Ws-nak. Tudom mi mire elég, és úgy vásárolok.
    Egy csomó plusz tudás pl hidegen hagy. Legyen állandó a WB, legyen kiszámítható a villanás erőssége (mármint hogy 1/16-on végig ugyanakkorát adjon le... ) és kb ennyi.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Timer #32756 üzenetére

    Godox bowens fényformáló rámegy a Godoxra, típustól függetlenül. De pl a 180-as csík, az 1000-es vakun szorul (Godox a Godoxon) de a 300-400-600-as vakukon meg nem.
    Az MS300 egy klassz kis könnyű cucc. Kisebb helyeken a fényereje elegendő... de pl egy 900-es paraboxban amin épp fent van a méhsejt, hamar elfogy. Néha túl hamar... Ami igazából akkor gond pl 1/1 villanások esetén hogy lassú az újtartöltés. És van amikor jobb ha a munka folyamatos és nem a fotósra kell várni. De 1/2 erejű villanásokig nekem sincs vele gondom.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Timer #32760 üzenetére

    Addig jó amig van lehetőséged ISO-t emelni és rekeszt nyitni. Nálunk a stúdióban a legtöbb fotós aki bérelni jön, a ledet preferálja. Mondjuk ebben az is kb közrejátszik hogy nem akarnak fényt mérni, nem akarnak szűk rekeszt használni. És mondjuk amikor sok száz Watt led körbevilágítja a modellt akkor bármi be fog állni élesre és nem kell keresgélnie.
    AMit Jahno mondott hogy a beállító izzót cseréld le led-re az működhet. De ugye drimellhetőre lesz szükséged, és nem árt ha bírja a folyamatos ki-be kapcsolásokat. Ebben pár éve még a halogén volt a nyerő. (most rákerestem a legalább 15W-os LED lampákra, amir drimmelhető és hidegebb fényű. Hááát, olcsón nem találtam... de legalább drágán igen. És főként külföldön)

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Lassú Víz #32763 üzenetére

    Máshol megtaláltam 2.310 Ft-ért, ami kedvezőbb ár mint a sima halogén beállítóké.
    A kérdés az hogy mennyire jól tűri a foglaltben lévő elektronika a vaku által termelt hőt..
    SZóval köszönöm a tippet a típusra, én anno külföldi oldalakon néztem de nem cseréltem le. (és igen, a Tungsram feltehetően nem jól fogja a jövő évet sem zárni)

    #32764Timer

    A ledekkel az a gond hogy oké hog ytakarékosabb mint a halogén, de fényerőben nullák.
    Mondom ezt úgy hogy van 500W-os ledünk, aminél azért kevés erősebb van a piacon...
    Illetve tud ő erős lenni ha feltekerem, de már 50% környékén is vakít, ami zavarja a szemet. Nem kicsit- nagyon. Múlt héten fotóztam kutyákkal modellt a stúdióban (doberman, német vizsla) Hát pont nem érdekli őket hogy villog a vaku. És lehet normális élességi tartománnyal dolgozni, mert szűk rekesz sem FV150-el sem 200-al nincs meg. Az FV150 vaku módban tudo ISO100-on közepes fényformálóval F5.0 környékét. És villanásnál +2Fé van benne az állandó fényhez képest. És ha már takarékossággal kezdtem... azért 150-200-300W-os ledekkel világítani az olyan mint ha folyamatosan menne hősugárzó. Áramfelvétel szempontjából... nem hőmérséklet miatt :) És ipari környezetben lévő stúdiónál ahol simán 200-300 Ft-os kWh árakat kapnak, fenntartás miatt sem mindegy hogy mit használnak. (plusz 160-200ezer egy ilyen led/db... (az 500W-os meg sokkal húzósabb), ehhez képest egy MS300 60ezer...)

    [ Szerkesztve ]

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #32766 üzenetére

    "LED meg nem azért gyengébb, mert nem halogén, LEDesből is vannak elég szép cuccok, ami éppen kell. "

    Akkor pontosítok. A megfizethető LED az ami fényerőben kevés. Ez kb a 150W-os határ... ami nem olyan drága (de, mert egy normális minőség sima 5600 K tudással ) 100e Ft feletti összeg.

    Az 500W-os ledünk alaprefivel 1m-re (61.000 lux) még majdnem a napfény erejét is hozza.
    ( napnyugta 400 lux, borult nappali fény 1000 lux, árnyékban nappal 10.000- 25.000 lux, közvetlen napsütés 30.000-130.000 lux)
    Ezért van az hogy feltekerve bizony a valóságban is vakít... ha meg nem vakít akkor meg kevés a szűk rekeszhez.

    #32771Timer

    Nálunk a stúdióban a sminkes egy légtérben dolgozik a fotóssal. Ha pl be van kapcsolva a sminkasztal "hollywood" világítása, akkor pl sima ledes fotózásnál bele tud szólni a képbe. (kb 70W-nyi led világít nála ami már érzeteti a fényét ha valaki egylámpás megoldással mondjuk 100W körüli teljesítménnyel fotózik)
    Én többek között ezért sem használom a ledjeinket. * Így simán mehet a vakuk mellett bármilyen lámpa, a stylist vagy a tulaj nyugodtan nézegetheti pl a kollekcióját és gondolkodhat... nem azvar a lámpák fénye. Nem megy a meló rovására.

    * persze az ilyen színeseknél néha a leddel kell megoldást keresnem, mert hiába van mondjuk 6-7 féle színfóliám, néha pont ninc solyan amit akarnak... már valahova betettem ezt a képet de ezek pont ilyen elvadult színek amik jók példának )

    [ Szerkesztve ]

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #32773 üzenetére

    A LED áram hasznosítása sokkal jobb, plusz a hőtermelés elenyésző. Így normális fényformálókkal lehet használni. Fogtam a kezemben sok éve Balogh lámpát. Még sima "izzólámpás" kivitelt 2 és 3KW-os méretben. Ún vasaló zsinórral kellett a 220V-os aljzatba dugni.
    - kevés hosszabbító bírta elviselni
    - brutálisan melegedett, a fényterelés csak a két fém lap volt...
    - iszonyat zabálta az áramot, és semmilyen lágytó nem volt elé betehető mert elkezdett sárgulni
    A halogénnél 20-30% hasznosul fénnyé. Ez van hogy csak 70 lumen/Watt
    A lednél ez 200 lumen/watt körüli értéken is mozoghat. Plusz CRI-ben a led már nagyon jó.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Timer #32776 üzenetére

    Semmi extrát nem tud, de ahogy írod, megfizethető áron volt állandó fény. Ami persze kb ipari helyen volt használható mert akkora áramfelvételt ami ezekhez kellett egyszerűen otthon nem lehetett produkálni. 1 konnektor - 1 lámpa. 3000W... ki is volt maxolva.

    Ahogy Jahno írta, stúdióvakuk már jó régóta beszerezhetőek voltak. Sokkal kisebb áramigénnyel- de azok csak fotózásra voltak jók. Az állandó fény a videozás szükséglete. Amcsi stúdióban azok a brutál lencsés lámpák... nos azok akár ennél is sokkal nagyobb áramot igényeltek. De Hollywoodban volt áram is bőven. Magyaroknak jutott a Balogh :)

    Egyébként a Balogh család vállalkozása a mai napig gyárt mind fényeket, mind pl lámpaállványokat. Bár áraikkal nem versenyképesek a kínai olcsó cuccok miatt- szerintem...

    #32775Jahno Jelenleg nem hiszek a LED vakuk közeli piac megváltásában. Abban igen, hogy led beállító fények lesznek majd megfizethető áron az új vakukban. De magát a villanócsövet LED-re cserélve, még nem látom benne a potenciált.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz racskobalazs #32854 üzenetére

    Nem bántásból írom, de ezeknek a diákoknak jó eséllyel 1x van csak ballagásuk.
    Olyan mint a tablófotózás. Ott is akadnak pár száz Ft-ért megoldom, ingyen megoldom... emberek. Gyakorolni nem így célszerű. A technika kell, de nem attól lesznek a képeid olyanok amiket ők majd 10 év múlva is meg tudnak nézni.
    A vaku nem működik ilyen helyen. A diákok vonulnak, ott ha nem 1 konkrét személyről kell képet átadnod, hanem mindenkiről, akkor esélyed sincs hogy normális követő fókusz nélkül pl lekövesd a vonulást. Lesznek helyek ahol közelükbe se tudsz menni. Oda tele kell. És fényerős. Vakuval nem tudsz olyan távolságba világítani.
    Ez a fenti rész a technikára vonatkozott. De akinek nincs ilyen jellegű ismerete hogy mi miután szokott következni, merre mennek, mit célszerű megörökíteni.. nos ezt ingyen sem célszerű elvállalni. Nem fogják holnap megismételni hogy legyen róla fotójuk.
    Az iskola keressen olyat aki csinált már ilyet. És azt nem rontotta el. Ez egyszeri... és nekik fontos.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Lassú Víz #32863 üzenetére

    Itt a diákok a sulitól kaptak képeket. AZ iskola fizette a ballagáson dolgozókat. De gondolom ebben vannak eltérések iskolánként, városonként...

    #32861tvamos Én a tablózásnál látom azt hogy vannak diákok akik ott fogják fel hogy az akép ami aznap készül, egy csekély pár évtizedre kikerül a suli falára. És azon nem árt ha normálisan festenek... Kapok ismerősöktől olyan fotókat hogy jajjj... és kérdezik hogy ezzel lehet-e vaalmit kezdeni. És valóban van olyan is ahol senkit nem érdekel, legyünk túl rajta és kész

    #32865Jahno Korrekt helyeken csapattal csináltatja az iskola. Azt megígérni hogy mindenkiről lesz fotó még úgy is necces... de ezekeknél a csapatoknál jó eséllyel fejenként 2 váz, normális szett van. És esélyes hogy korrekt sorozatot adnak át.

    Gyakorolni max csapatban lehet. AHogy esküvőn másodfotósként is van esély, de egyedül null atapasztalattal nem illik elvállalni semmit. Ingyen sem... mármint olyanról ami fontos valakinek és nem ismételhető. Manapság ha eldobsz egy követ, egy fotóst tuti eltalálsz. És nagyon nagy tévedésben vannak azok akik elhiszik hogy ez mindenkinek működni fog. Mármint mint pénzkereseti lehetőség, és biznisz.

    #32867tvamos "Ez igazan a fotoson mulik, meg birja-e rantani a vallat"
    Szerintem minden szakmában az a korrekt ha nem valamihez nem értek akkor nem vállalom el. Legyen az vízvezetek szerelés, vagy hajóépítés...

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz tvamos #32896 üzenetére

    Nem kell velem egyetérteni. Semmiben.

    Jelenleg ott tart a fotózás hogy egy feladatra jelentkeznek 100-an. Ebből 50 a feladatot csak "rosszul" tudja megoldani. 30 jól és 20-an pedig kiválóan. Az 50 rosszul dolgozónak miért is kell munkát adni? Pont az az eset mint egy állásinterjún. 1 helyre sokan jelentkeznek, de bénának nem fognak esélyt adni, ha vannak olyanok akik el tudják látni a feladatot.

    Itt most kitöröltem egy jó hosszú részt. És inkább csak annyit írok hogy a fotózás, bár már nem úgy tűnik, pont olyan szakma mint a villanyszerelés, szobafestés, mosógépszerelés...
    Annak aki elégedett a foltosra festett mennyezettel, a csíkosra mázolt ajtólappal az pont elégedett lesz a rosszul fókuszált fotókkal is. Aki ettől jobbra vágyik az keressen egy hozzáértőt. Festőből és fotósból is.
    Drágább? Esélyes. Boldogabb lesz tőle hosszabb távon? Tuti.

    Gyakorolni nem ügyfélen kell. Hanem tét nélkül. Otthon megnézni hogy melyik alapozó fedi el az ajtólapot, melyik maszkolószalag szedhető fel 2 nap száradás után is.
    Ha a vízvezetékszerelő előre közli hogy 20ezer a kiszállás, és 32-es kulcs helyett egy csőfogóval próbálja lelazítani az ú Grohe csaptelepet, akkor elküldöd a francba mielőtt kárt okoz. Ha egy fotós 2023-ban egy pincebuliban előveszi a Canon 350D-t a 18-55 kitobival és felpattintja a beépített vakut, akkor megkéred hogy húzzon haza. Nem csak a gép számít. De van egy minimum ami tudod hogy kell ahoz hogy dolgozni lehessen. Az más kérdés hogy sokan megvették a top technikát- a fotóik mégis "szakmai szemmel" nemhozzák a középszintet sem. De ez már csak ízlés kérdése. Számomra az viszont nem elfogadható hogy valaki olyat vállal el amihez nem ért. Tudom- nem értesz egyet. És ezzel kezdtem- nem is kell. Én továbbra is huszas pulzussal küldöm el a szakikat, ha látom hogy köze nincs a feladathoz.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #32897 üzenetére

    "Mindenki ezzel jön, hogy jajj majd ezt rontom el meg azt. No de akkor miképpen csinálom meg az első hármat és honnan szerzek gyakorlatot?"

    A szakmát próbálták iskolákban megtanítani. A fotózás pl sok gyakorlatból állt. Elvben. Pár helyen pedig az életben is... Mivel már nem kell iskola ahoz hogy kírja xy hogy fotós, a színvonal még lentebb szánkázott.
    A 2010-es évek elején nagyon sok fotós, másodfotóssal ment el dolgozni. Tét nélküli másodfotósokból 1 év elteltével általában főfőtósok lettek. Vagy közös vállalkozásba fogtak és dolgoznak a mai napig. Ez egy jól, és korrektül működő megoldás volt. Valós élettapasztalattal, valós helyzetekkel.
    Most kinek van esélye?
    - Aki tehetséges, aki képben van a technikában, aki készség szinten tudja használni a gépét és nem kell fél percet agyalni hogy mi miért nem az igazi... ehez a részhez nem kell sok korábbi fotózás, csak némi hozzáértés.
    - Aki elegendő összeggel rendelkezik, hogy megvásárolja a megfelelő technikát ahoz amit fotózni szeretne. Itt nem kell óriási dologra gondolni. Két 10 éves fx váz, két fényerős fixxel már elegendő tud lenni egy tisztességes és látványos esküvői sorozathoz is.
    - Akinek van érzéke a képek megfelelő időben, megfelelő szögből történő elkészítésére
    - És van érzéke az utómunkához

    Utóbbi kettő az ami gyakorlattal nagymértékben fejleszthető. A technikai háttér pedig a bevételekből bővíthető. De ha valaki esküvőn szocializálódik, az nyugodtan elvállalhat pl céges rendezvényt. A kreatív rész miatt pedig pl kültéri portrét. Lehetne sorolni... A lényeg, hogy nem véletlen egyre kevesebb fotós enged betekintést a munkájába. Mert nem olyan nehéz megtanulni dolgokat.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #32902 üzenetére

    Otthon megkéred a családtagothogy készít róla portrét. Nem egy végnél próbálod kitalálni hogy melyik világítás az ami működik fekete hűttéren szőke és fekete hajú embernél is...
    Vagy hogy kutyát melyik szögből fotózzak le egy eseményen.

    Azt felejtik el sokan, hogy egy tfcd alapú modellfotózásnál is
    - a fodrász időt áldoz, és pénz (bérleti díj, rezsi, vendég kiesés... bármi)
    - a sminkes detto
    - a modell esetleg ruhát vásárol, készül...
    Majd jön a nincs "tétje fotós", és készít egy sorozat hulladékot. Eredmény? Fodrász azt mondja ezt nem tudom kitenni. Sminkes azt mondja hogy bakker, ezek nem azok a színek amiket felkentem, ezzel mit csináljak? A modell? Hát.. ismerek olyat aki többet nem akart menni fotózásra mert eddig sem volt önbizlama, de most hogy "profi fotós" képén látta hogy ő ilyen csúnya, nagy a feje, hülyén áll .. hát neki semmi keresnivalója a jó csajok között.
    És igazából egy valaki volt béna- a fotós. Mert arra sem volt képes hogy normálisan "lopjon" ötlet a netről.

    #32903Jahno Korábban leírtam már vaalhol hogy az iskola olyan mint a gimnázium. Nem a logaritmus oktatás, nem az hogy mikor élt II RÁkóczi Ferenc, nem az hogy a ph érték mit jelent a tudás lényege, hanem összességében az ami rád ragad általános műveltségben a sok év alatt amig odajársz. Hogy mindenről lesz egy kis fogalmad.
    A fotós iskola (nem tanfolyam, nem 6 hónapos gyorstalpaló), hanem a normális közegű, kötelező gyakorlati oktatású helyekről beszélek- tehát iskolákról... ott volt egy két éves tanmenet. Akit érdekelt az megtanulhatta a fotóelhívást is. Tanult arról hogy hogy is alakult ki a fotózás, hogy voltak kísérletező emberek.. és arról hogy egyáltalán hogy működik a fényképezőgép amivel dolgoznia kell.
    És aki eljárt egy iskolába az nem mond nekem olyat a stúdióban hogy ő nem vakuzik mert aa milccel nem lehet... ahoz csak állandófény a jó.
    Alapokhoz jó a suli. A többi később megtanulható. Pont ahogy a google egy olyan eszköz ami segít a keresésben- de csak akkor ha tudod mit is akarsz megtudni.

    Nem iskolapárti vagyok/voltam. De normális vizsgáztatás esetén a hülyéket eddig is kiszűrték az egyetemről is, meg a normális egyéb sulikból is. Aki meg átment az kapott egy esélyt- egy "jogosítványt" arra hoyg ezzel foglalkozzon.
    Amikor a stúdió padlóját öntettük egy "burkolóval" akkor ismét rájöttem hogy minden szakma annyit ér amennyit az adott szakmunkás ki tud hozni belőle. Azóa is szívok az infinity háttér retusálásánál, mert elcseszte a szakembör a padló egy részét. Lehet legyinteni hogy a fotzás nem építészet, nem fog összedőlni a híd... de pont oylan károkat okozhat vele egy induló kiscégnek "kspénz kifoci" jeligéjű fotós mint az asztalos aki elcseszi a konyhabútort és évekig nézed hogy eláll a csempénél.. de nem már nincs pénz új munkalapot vágatni.

    Fotósok is csak legyintenek hogy megoldottam nem? Akkor meg mi a bajod, te hibád hogy nem lett jó a képanyag mert nem béreltél elég szép kastélyt, nem volt jó a modell, nem volt kellő napsütés.. stb.
    Egy hozzáértő fotós kihozza a legjobbat a legrosszabb helyből is.
    Most fotóztam egy pesti 5*-os szállodában két királylánnyal. Vittem akkus vakukat- a hely fényviszonyai miatt túl erősek voltak. Ezt előre nem lehet tudni sosem, így B tervként vittem akkus led lámpát. És hiába vittem 150-es fényformálót, ha csak a kisebb fért el.. de vittem azt is. Nem azért mert akkora király vagyok, hanem mert tudtam hogy nins olyan hogy ez vagy az mindenre jó. Így készült fotó a wellnessben mert befértem. Mert nem kellett 220V-os kábelt húznom mint a videosnak, aki nem akkus állandó fénnyel érkezett.
    Az autó tele volt cuccal? Igen. Jó lett a képanyag? A megbízó és a lányok szerint igen. Többt fizetnek mert ennyi szutykot vittem 1 vaku és fényformáló helyett? Nem. De ha kell a melóhoz- legyen. Engem így neveltek. Tőlem ezt várják el. A tisztességes munkát és nem a más kárán gyakorlást.
    Ha kiviszel egy kutyás ismerőst a parkba és futtatod az ebet- fotózod, akkor látod hogy élesben működhet-e. Ha jó a találati esély, akkor el lehet vállalni. Ha lassú a tele amivel dolgoznál akkor felejtős alapból. És még nem is bszéltem arról amikor napfénystúdió meghirdeti magát.. majd nem süt a nap. Ugyanez igaz a kültéri fotózásokra. Te felkészülsz, gyakoroltál.. de aznak esik. Lesz kép? Persze. Ha "vízálló" a rendszered, ha van esőkabát a szetthez, ha ilyen fényviszonyoknál is megy a váz af-a. Ha meg olcsó a szett és beázik akkor ők bukták a fotókat, te meg a géped.
    A gázszerelő is jött bekötni a főzőlapot az új konyhába. Én adtam neki 35mm-es fafúrót akkus fúró-csavarozóval hogy át tudja húzni a gázcsövet a munkalapon és a korpuszon. Mert van ilyenem.. neki meg otthon maradt. Egy fotósnak kevesebb esélye lesz hogy kap egy jobb vázat, obit, vakut a helyszínen... ha valami nem olyan mint ahogy gondolta.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz t72killer #32919 üzenetére

    Nem kell vásárolnod semmi plusz kütyüt. A ledek CRI-je normál esetben 83 körüli. de mivel önmagában a CRI ezeknél nem jelent semmit (és pl 2700 Kelvines ledeknél nem is beszélhetünk CRI-ről) nem kell foglalkozni vele. 90-es CRI értéket azok tudják melyek megkapták a High CRI led lamp jelzést. Ilyet fotós eszközparkban találsz. 94-95.. körüli CRI-vel. Háztartási eszköz nem fogja tudni. A legmagasabb besorolású Ultra High CRI led az 99-re képes... olyat meg kb max Hollywoodban láttak :)
    SZóval a tied 83-as. De ez is sokkal jobb mint egy neoncsőé. (51-76, fajától függően)
    A led esetén nem is ez a zavaróbb, hanem a PWM. Alapból sokszor észrevehetetlen, de LV üzemmódban vagy milcnél bizonyos beállítosoknál simán látható a vibrálása. Nos pl a fotózásra fejleszett led lámpáknál ilyen villogás nincs. A sima háztatrtási led meg Samsung chipes agyonmagasztalt VTAC esetén is simán vibrálhat.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Timer #33210 üzenetére

    Nem érdemes megjegyezned a nevét, mert annyira hiteles mint ettől kezdve a támogató cég.
    A sztory egyszerű, mert kibogozhatatlan :) Ismerősök hívták fel a figyelmet hogy van yt csatorna, megnézik... majd jött a sok negatív vélemény, ezért ilyenkor az ember a kevés szabadidejéből mégiscsak rááldoz pár percet hogy megnézze, miért is bántják.
    Nos video 1. Ő nem ért ehez, ahoz, és ahoz sem, mert még csak 3 éve foglalkozik vele.
    Nyit stúdiót, mert az kell, de nincsennek stúdiós munkái.
    Video 2. Ő 5 éve foglalkozik ezzel
    Video 3. Ő 120 éve ezzel foglalkozik.
    (a számok kívánság szerint helyettesíthetőek) a lényeg hogy egyik videoban nem akar belefolyni mert nem tudja, a másodikban már osztja a tudást... és természetsen ws-t tartanak stb.
    A támogató céget sajnálom. Valaki jó ötletnek tartotta hogy felkaroljanak valakit aki lelkes. És úgy érezték hogy ez jó lesz mindenkinek. 20 éve építik a vállakozást, nagynak tekinthetőek. Flekaroltak 3 olyan embert akiből az egyik elmondja:
    - neki nincsennek ügyfelei mert ő igazából alig fotózik, inkább oktat
    - a másik elmesléi hogy ő igazából tájakat fotózik- így neki nem olyan az ügyfélköre
    - a vezető arc pedig elmondja hogy fő terület esküvő és 30-on volt idén. Igaz, ő videos, fotós, vőfély, vendék meg arra jártam dolgokat is beleszámolt
    A támogató cég ezzel engem pl örökre elvesztett. Évente 2-3 milla tuti megy bővítésre. Ennek egy részre- sőt, jó része hozzájuk vándorolt eddig. Az első video óta ezt 0 Ft-ra csökkentettem. Ahogy több ismerős is. Az én pénzemből nem szeretném ha ilyen embreket támogatnának. Nagyon mellé nyúltak...

    Az ország tele jó fotósokkal. És biztosan vannak remek ws-k is. De amikor megnézed hogy valakinek van mondjuk 500 követője (ötszáz), és van egy semmilyen weboldala, plusz sem retusban sem ötletekben nem erős... majd bemutat egy videot hogy mennyire profi a stúdiója (2 vaku , 3 led össz kb 220 W-al.. ) és hogy menjetek béreljétek, de lesz ws is.. azt nem tudom komolyan venni. Meg nem is akarom. Csak olyan lett ez mint minden nagylétszámú "tömegsport". Fotózni mindenki tud, hisz meg vett egy vázat meg 1-2 obit.. és anya azt mondta hogy ügyes vagyok.
    Van egy fb csoport, ami munkaadásra- munka keresésre jött létre fotósoknak. A jelentkezők 80% ingyen vállal feladatokat- hogy legyen mit csinálnia és legyen referencia.
    Egy dolgot kellene megérteni. A fotózás csak részben kreatív tevékenység- a másik része az üzleti oldal. És az meg tele. Piaci rések nem igazán vannak. (már van aki nászéjszakát fotózik, más meg temetéseket...) Szóval aki most kezdeni, az sokkal jobban jár ha el sem kezdi. Mert ha jól is működik akkor is egy Aldi dolgozó keresete lesz meg éves átlagban. Sok rizikóval és buktatóval. De ehez sincs közöm :)
    Hosszú is lett meg eléggé negatív- de ez van srácok :)

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Timer #33212 üzenetére

    Nekem meg sem időm sem kedvem yt videokat meg ilyen posztokat nézegetni amit ők követnek el. Szerencsére van munkám- így inkább azzal foglalkozom.

    A vicc most az lett hogy boldog- boldogtalan stúdiót nyit. Kicsit, nagyot, közepeset. Enteriőrt, üvegkalitkát meg sima hagyományost... mert az milyen jó.
    - a stúdió akkor jó ha van elegendő bérlőd
    - elég bérlő akkor van ha a fotósoknak van melója
    - tudsz valami olyat adni ami miatt kitűnsz a tömegből.
    Nos az utóbbi kb addig működik amig a konkurencia azt nem mondja hogy ő is vesz egy ilyet- olyat- amolyat...
    Az egész fotózásra a múltkor egy cégvezető azt mondt ahogy röhej lett.
    Egy nagy létszámű csoportba kiírta hogy X feladatra fotóst keres. 130 reakció. 125 levél- árajánlattal. És ez nem Bp, hanem vidéki város. A 125 levélíróból 40-el leveleztek hosszabban.
    A feladat mondjuk az hogy fotózz le neki egy chrome bevonatos kamiont. Úgy hogy ne legyen rajta tükröződés.
    1. kell egy nagy stúdió (hangár)
    2. kell sok sok fény
    3. kell állvány
    Meg szakmai hozzáértés hogy ezt miként is lehet megoldani. Mik a buktatók.. stb.

    A jelentkezők 80%
    - esküvői fotós
    - kismamafotós
    - madárfotós stb..
    20% fotózott már stúdió technikával
    5%-nak van stúdiója, és saját felszerelése
    1% az aki már fotózott ekkora dolgot, és telefonon kommunikálva sem hebegett-habogott amikor volt egy kérdés.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #33214 üzenetére

    A stúdió fenntartás az nem filléres tétel. Az óradíjat meg úgy kell kalkulálni ráadásul hogy megérje a fotósoknak- de a bérbeadónak is. És ez az amit nehéz kimatekozni.
    A közös lónak meg mindig ... Ha valaki egyedül nem tudja megoldani, a haverokkal összeállnuk csak igen rövid ideig szokott működni.
    A városunkban volt aki egyedül kivette, ő a főnök, de társbérlőket keresett. Feltétel :
    legyen saját szetted, az övét nem használatod, kb ne legyél a konkurenciája stílusodban, és ha neki melója van akkor ne legyel a közelben sem. Elég gyakran változtak a bérlőtársak...
    A feladatok? Hát autót fotózni nem egyszerű. És nem olcsó. Arra még egy soktízmilliós autó eladásnál nem akarnak pénzt áldozni ilyen színvonalon. Új autót meg pesten fotóznak kb és kész.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Timer #33215 üzenetére

    Itt is az lesz. Mert ennyire nincs szükség. Addig maradnak amig pl anyuka, férj.. finanszírozza. Nyár pl stúdiózásnál kihaltabb szezon. De a bérleti díj, egyéb költségek ketyegnek. Ha valakinek nincs ilyen jellegű melója (mármint stúdiós) akkor csak bérlésre építeni nem gazdaságos. De majd rájönnek.. meg arra is hogy fotózást mint főállást művelni már nem éppen megérős. Főleg nem városonként 800 embernek.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Timer #33249 üzenetére

    Nagy csodára ne számíts. A D750 és a Z6II szinte azonos sznezorral rendelkezik. Abban javulás csak magas ISO-n lenne- de ott meg nem használod. Az EVF valakinek megszokhatatlan, de a Z6II -é szerintem teljesen jó. Világosabb, tágasabb a kereső, és informatívabb. Plusz ki tudsz kapcsolni minden "feliratot" így lesz egy nagy üres keresőkép a fókuszmezővel. A D750 szerintem egy túl jó váz. A Z8 kapcsán írták hogy ez lesz az új D700 utód... hát a D700-ra lehet nosztalgikusan gondolni de a 750 képi végeredményben simán megverte. És persze a 750-hez minden olcsóbb. A Z rendszer obi árai röhejesen magasak. 85 1.2 Z 1.2 milla? Elborult ... a 85 1.4 ART 300e használtan és simán hozza azt a szintet. Az AF sem tévedhetetlen, a sorozatsebesség meg ha nem munkára kell akokr pl nem releváns. Jó cucc a Z6II, de a 300e vs 800e árat nem látnám indokoltnak. (használt D750 vs új Z6II )

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Timer #33252 üzenetére

    A D750 és a Z6II között kb 1 Fé zajkülönbség van. Én a D750-t is mertem használni ISO12800-ig, a Z6II-t meg 40.000-ig. (itt már zajos, de extrém helyzetben inkább legyen zajos fotóm mint hogy ne legyen semmi)
    A milc esetén AF-nél majd a bőség zavarában kell tudnod eligazodni. Ha tömeg van és gyorsan kell exponálni akkor nem mindig jó a szemkövető AF. Nagyobb látószögnél szintén tud vicces lenni, mert volt hogy a személy mögötti óriásplakát (1m-re ült előtte) egy embert ábrázolt, és arra a szemre akart beállni.

    Markolat. No több mint 100e expo után azt kel mondanom hogy a gyári (más nincs is) túlárazott, de brutálisan. A gumi leválik róla, és volt hogy az érintkezőket kellett alkohollal megpucolni mert kiírta hogy az akku nem kompatibilis(gyári C-s akkuk voltak bent). Ez a sokadig gyári markolatom Nikontól, de ezért az árért valakit ott nagyon meg kellene verni.

    CFE- a legjobb dolog amit kitaláltak. Brutál gyors, strapabíró. Mondjuk jó drága, de ha már megvan akkor komplett kártya pc-re másolása is kellően gyors.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz #04331520 #33341 üzenetére

    Te troll vagy? Mi a fene az a lendszkép mód meg portrémód?

    A fényképezőgépen van 4 értelmes üzemmód. PSAM. A többi az a fényképezőgép automatikája- ami pont nem azt adja amit egy fotós szeretne. Leginkább.

    A portré nem más mint emberábrázolás. Félalakos képet szeretnél készíteni- de nem tudjuk hogy egy 1.5 éves kisgyerekről aki más távolságból tölti ki a képmezőt, mint az amcsi kosárlabra liga felnőtt versenyzője.

    Ha a cél az hogy faltól-falig éles legyen az alany, akkor használj F11-t. Ha meg "divatos" képet, akkor meg tegyél rá hogy nem éles csak a szem.

    Az FX szenzpr hatását túlértékeled. Megkérdezel egy KF flehasználót, nem is érti hogy mi az a picike izé amire a látványt akarod rögzíteni. Az APS-C tulaj meg lekicsinyli a M4/3 szenzort.. aki meg a mobilosokra néz furán.

    Két fontos elem van még amivel számolni érdemes- minőségi képalkotás esetén. (képminőségről van szó) Diffrakció és az objektív rajzolata. A diffrakció a pixelmérettel és a használt rekesszel van összefggésben. Egy 45 Mp-es fx szenzor F11 esetén már rosszabb rajzolatú képet fog produkálni mint F8-on. Ráadásul vannak olyan objektívek melyek a maximumot nyitott rekeszen fogják kihozni magukból. (szélek rekeszelve picit javulhatnak- de ez sincs már kőbe vésve) És ez csak a technikai oldala a fotónak.
    Ezektől az értékektől még nem lesz jó a fotód.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #33348 üzenetére

    Várvárj... belépő gépeken van
    tájképmód, portrémód, makromód, ugráló hóember napsütésben mód, meg tengerparti mód... AMikor nekem valaki azt írja hogy tájképmódban fotózik az hivatalosan azt jelenti hogy a vázon beállította a tájképre a módválasztót... és ott a váz jpg-ben nekiáll pl telített zöldekkel, szűk rekesszel, egypontos af mellett képeket készíteni.
    Portré módban meg kedve szerint a váz nyitottabb rekeszeket használ. A fényképezőgép kezelőjének ninc sbelszólása ezeknél a témamódoknál kb semmibe- ezrt kérdeztem meg hogy troll-e az aki F1.2-es obi vásárlás mellett porrtéfotót tájkép módban akar elkészíteni.

    #33347Újgyerek Most már értem a problémád- és szakmailag nem tökéletes megfogalmazásaid miatt értettem félre és gondoltam a "szórakozom kicsit a fórummal" dologra.
    F 1.2-es obi és az 1.4 között kb annyi az eltérés hogy legyen indokuk pl egy 50-es obi esetében 300e helyett 1 millás árcédulát rábiggyeszteni. 1.4 és 1.8 között az a 2/3 Fé nekem már mentett életet, én ha tehetem mindenbl 1.4-t veszek. (fixekről beszélünk persze, mert zoom esetén az 1.4 az nem játszik jelenleg egyik gyártónál sem)

    1.8 sokmidenre elég. Főleg FX szenzoron. Az élességi tartomány meg kb azt jelenti egy fotó esetében hogy nézzen ki jól a szemnek.. és pont nem fog érdekelni senkit hogy éles-e a haj a fül mögött vagy sem. Mondjuk azt hogy 15 éve csak fx vázakkal fotózom- munka szinten. Van pár expo már az ujjaimban, de még a kezdetekkor sem matekoztam azon hogy mi fog beleférni az élességbe. A helyszínen nincs rá idő, előtte meg sosem ezen agyalsz. Sokkal inkább a pózokon, világításon, helyszínen... A fotót fogd fel úgy mint egy festményt. Ott sem azt nézi senki hogy a vászon 1-1 kockájára jutó festék mennyire fed, mennyire részletes- hanem azt hogy ránézésre megfog, elidőzöm-e rajta, tetszik-e bármiért is...

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz tvamos #33425 üzenetére

    Félő, hogy nincs alkatrész hozzá. A Nikon szervíz (ahogy sok dslr modell esetén is) már nem kap hozzá alkatrészt, külsős szervízek pedig jó ideje hivatalosan nem jutnak csere darabokhoz. Ebay-t megnéztem, és lehet hogy rosszul kerestem de nem látok sehol "pótalkatrészt" hozzá. Vannak eladó Nikon 1 vázak, de a bekapcs gomb miatt anyagilag nem éri meg a vásárlásuk donornak. Lehet mázlid lesz és van akinél van szenzorhibás pl a Kalocsay műhelyben, de ha "típushiba" akkor azok a részek fogynak el elsőként a bontott darabokból.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Neck #33429 üzenetére

    Azért az A7IV ára nem egyliga a croppos cuccal amit ő vásárolt.

    A probléma szerintem ott van hogy egyik nap kérdez egy olyan dolgot, amit egy hozzáértő nem szokott feltenni.
    Majd másnap kérdez olyat, amiből kiderül hogy más hiányosságai is vannak technikai ismeretek terén.
    Soron következő kérdéséből kiderül hogy nincs végzettsége- de számlázni szeretne, mert pénzt kér olyanért ami munka.
    Közben elmeséli hogy 1/60-al portrézott és bemozdultak a képek... Ezen nem A7IV segít hanem a tanulás- tapasztalás.
    Ez régebben szakma volt. Már jó ideje nem az. Ennél már csak a zavarba ejtőbb amikor olyanok tartanak ws-t akik maguk is rászorulnának. Mondjuk pont semmi közöm hozzá, nem vagyok az oktatási hivatal embere.. de ez nem kicsit lett elrontva.

    A másik felvetésed- elegendő megapixel.
    Most két hét alatt két óriásplakátot kellett terveznem/fotóznom. (évente mondjuk max 10db ekkora méretet kell megcsinálnom- vagy ennél nagyobbat)
    Nyomdája válogatja, de most is 1:1-ben kérték 300 dpi mellett a plakát képét. Ez sokszáz Mp. Még a KF gépek sem tudják ezt a felbontást. De mégis ott vannak a plakátok és normál távolságból szemlélve az utcai plakát is élvezhető... Otthoni használatra a 12 Mp is bőven elgendő volt már tizenéve.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz #04331520 #33431 üzenetére

    Nézd, az hogy angolul "tanultad" a kifejezéseket, nem az zavart meg, hanem maga az egész kérdéssor. Illetve maga az egész folyamat amit leírtál... hogy kell-e neked 1.2-es obi vagy 1.4-es is elég, meg hogy milyen rekeszt használj hogy éles legyen a fej az orrtól a tarkóig.
    Fotós nem azért nem tesz fel ilyen kérdéseket mert tudja a választ, hanem mert nem számít. A fotózás ha hobby- akkor játék, önkifejezés, művészi hajlam kiélése stb...
    Ha meló, akkor
    - óriási önkritika
    - alázat a fotózás iránt
    - kellő felszerelés
    - technika magas szintű ismerete ... és még egy halom dolog. Pl üzleti dolgokban képben lenni. Jogszabályokban, mind a pénzügyek terén, mind a fotójogban.

    Te itt azon rágódsz hogy hog y1.2-es obi, vagy hogy nincs stabi a vázban. Azok akik ebből élnek meg azon hogy a 2. vagy 3. váz azonos legyen-e a fővázzal. Váltson-e kártyát pár év után vagy elfut még 200-300e expo után is a CFE kártya és ha vált, akkor még gyorsabbat vegyen nagyobb kapacitással vagy maradjon a beváltnál?
    Olcsón megoldod? Mit? Féláron a profik alatt vágod a fát... mert hogy a párnak nincs pénze drgábbra... Kb mintha elkezdenél autókat gyártani féláron a Suzukihoz képest, mert szegény embereknek nem tellik töbre. Igaz a te autód nem indul be mindig. Nem tud felmenni a Gellért-hegyre. Lefelé meg nem áll meg. De féláron van...
    Ilyen a fotózás is. Azért annyi jó esetben, mert van egy mögöttes tartalom. Egy szakmai rutin, sok ügyfél, felhalmozott tudás és technika. És sok sok befektetett pénz.

    Igen, volt a milcek előtt is fotózás. És akkor is volt aki sok pénzt kért. És sokan akkor sem 1.2 1.4)-es obikkal fotóztak.
    Régi mondás:
    - a művészek a fényről beszélgetnek
    - az amatőrök a technikáról
    - a profik a pénzről
    Ide most már iszonyat sok pénz kell. E a technika nem pótolja a hozzáértést. Segít a milc pl abban hogy látod előre az expot... de ha gőzöd sincs min változtass, akkor cseszheted.
    Pl vakuzás. Semmi nem atomfizika a fotózásban, mégis ismerek olyat akinek sok pénze van, tizenéve ebben utazik és még mindig gáz amit cisnál. És olyan sorozatot is láttam tegnap ami baromi jó- pedig pár éve csinálja a fotós. A utóbbi nem is olcsón. Mert van igény még a "drága" fotósra.
    Amúgy amikor egy Aldi eladó napi 6 órában 380e nettot visz haza, akkor azért el kell gondolkodni hogy fotósként hogy szedsz össze vállalkozásban havonta 500-e KATA ev-ként hogy megközelítsd ez az összeget. Pár ezres melkból. Minden hónapban...

    "Tisztában vagyok az árakkal." A technikát illetően? Az ogy profiként kell egy olyan obisor ami mostmár darabonként 300e-től indul? Régen 14-24/2.8, 24-70/2.8 70-200/2.8 sor elég volt pl a riportereknek. Ez most újonnan 3 milla. Plusz két 1 millás váz, mert kb az lett az új prfi belépő szint. 5m-nál járunk. FÉnyszegény helyekre a 2.8 az nem elég.. kell akárcsak 1.8-as obi is. Egy namvadt 1.8-as 50-es milcre 300e, a 35-ös még több, a 85-ös meg még piciel. Újabb 1 milla. Akkuk. Gyári 30e/db... Rendszervakuk darabja 100e. Táska. 50e-től. Szoftverbérlés, pc 500e-től, monitor 200e felett. Könyvelő, adóterhek...
    No ezt összerakni...

    [ Szerkesztve ]

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz vond #33437 üzenetére

    Ha valamtől hányingerem lesz az a mostani trend színvilág :(

    Nyári fotózások és valami kiégett erdő van a képen (kiderült hogy nem, az egy szép zöld erdő eredetileg), a menyasszony ruhája meghatározhatatlan színű (ez is origiben fehérnek indult a szalonban :D ) ... a bőre pedig olyan mint a fitness modelleknek színpadi barnítás 2. rétege után. Elcseszett wb mellett. Kínában előre köszönnek neki mert azt hiszik odavalósi.
    Hangulat? A nap képbe komponálva (ami lehetne jó is), de mivel a derítés és érdemi utómunka ismeretlen... kiégett égbolt, sötében bújkáló arc és társai.

    Másik "kedvenc"- "Szándékosan defókuszált kéepket adok át a sorozatban" fotósok. Aha. A technikailag kuka képeket benthagyja, mert az művészi. Bocs: ART... Nem, az elcseszett. Mindengy hogy a technikát tréfálta meg az ellenfény, a mozgó személy, a lassú AF... egyszerűen gáz. B variáció- tegnap mutatták, a bemozdult képek. Nem.. nem technikailag bemozdított, hanem amikor látszik hogy pont béna volt mert nem lett az ISO hozzááálítva a nyitott rekeszhez vagy hasonló hiba... a kép elindul, megugrik... és lesz egy olyan amit ott már törölnél a vázról. De nem. ez is Art. Bocs: ART. És ő a művész, a nagymenő... hagyjukmán :)

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz tvamos #33446 üzenetére

    "Kedvesek voltak nagyon a Nikonnal. Azt mondtak, hogy olyan 40-70 ezer korul lesz a javitas, de lehet, hogy sokat kell varni az alkatreszre."
    40 ezerért ne kedvesek legyenek, hanem rendeljenek egy működő példányt az ebay-ről :)Az nagyon sok pénz- szerintem. De ha van esmei értéke számodra, akkor jó döntés is lehet akár.

    #33448Lassú Víz Pár éve a 12 milla KATA-s cégként egész jó bevétel volt. Könyvelő olcsón dolgozott, tudtuk mennyit fizetünk be, plusz úgyis volt más legális bevételünk, így főállású fotósként azért nyugodtan vágtunk bele minden hónapba. Melónk jó része céges. (mondjuk 90% ) így tavaly jött váltás adónemben. A korábbi céges megoldás már anyagilag nem érte meg, így azon is változtatni kellett. Most a teher sokkal több lett, de ha az ember jót akar akkor nem csúszik be az Áfa körbe. Ahoz már nagyon nem éri meg fotósnak lenni. A könyvelő is drasztikusan emelt így is- Áfa-s esetén még hatványozódik.
    A költségek elszámolásást a hajunkra kenhetjük, kinek kell minden évben új váz vagy új obik? Ezért nem fogok két Z9-t venni hogy növeljem a kiadási oldalt.
    Az évi 12 milla mára tényeg nem lett sok, de fotósként ezt összeszedni még mindig nem egyszerű. És egyre nehezebb lesz ha azt nézem milyen kokurencia kerül ki minden hónapban. Azzal szerez ügyfelet hogy ingyen fotózik. Ez az ügyfélen kívül senkinek sem jó. De ezt nem kell magyarázni - úgyis érti mindenki aki nem megrendelőként van jelen a piacon.

    #33449lugosi Én ebben pl nem követtem a trendeket. 2006-tól fotózom esküvőket. Ninc solyan anygom amin ilyen képstílusban lenne utómunkázva- mert sosem tetszett. Idén még esküvőzöm, jövőre már nem. Az elején mondta egy bölcs fotós hogy aki 5 esküvőt látott, az látta az összeset. Igaza volt... Sajnálom néha a párokat amikor nagy marketing dumával mindenfélét rájuk sóznak "egyediség" címén. Legyen az dekor, ültetőkártya, szétváló dobócsokor.. vagy akár egy selfiegép amit nem, nem a fotós hoz, hanem a dj pl. Mert a dj-k is már videoznak pl mobillal, és pluszba ajándékba összevágják az anyagot mobilon és átadják... Én meg majd viszek partyhangfalat meg mikrofont és lehet karaokézni. Meeer az a fotós feladata. (ja nem)

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Timer #33450 üzenetére

    Sok éve kiszámoltuk hogy mennyit kell keresni a munkával töltött időben ahhoz, hogy a vállalkozás megtérülős legyen. Ez régen azt hiszem 10e/óra volt.
    - reklámozod magad esküvőfotósként (idő)
    - anyagokat raksz össze, majd jön az érdeklődés, leginkább írásban. Válaszolsz. (idő)
    - személyes találkozó (ez sem 10 perc lesz), szerződés
    - ha csak írásban beszélgetsz velük később.. az sem 5 perc lesz. (most 32 oldalas PDF-t kaptunk a helyszíntől hogy mit nem csinálhatunk szolgáltatóként a helyszínen... )
    - jegyesfotózás. Anyag feldolgozás... majd pár hét, hónap türelem ...
    - esküvő előtt a felszerelést összerakod, feltöltöd.. szóval karbantartás- megint idő
    - esküvő napja. Nem érkezünk tétre-helyre- befutóra... Ha készülődéssel indul a nap és fotózni kell, akkor sokszor külső helyszínen a sminkesnél indul a nap. Utána fodrász. Utána öltözés. Majd templomi. Csoportképek. Gratuláció (No1), utazás a vacsora helyszíne- ahol jó eséllyel meg lesz tartva a polgári. Újabb szertartás, tavaly volt olyan polgári ami 55 perces volt. Igaz, tényeg olyan volt amilyennek lennie kell.(Meghitt, sírós, nevetős, szívhezszólós... le a alappal ott minden érintett előtt) SZóval utána pezsgőzés, szülőköszöntés, csokordobás, gratuláció (no2).. és esetleg ott is csoportképek.
    Buli. Játékok, régen volt menyasszonyrablás meg hasonlók... majd várod az éjfélt, de csúszás van.. tortavgásá, átöltözés, menyecsketánc (tetszőleges sorrend).
    A nagy napon ez simán 12 órás meló is lehet.
    Utána jön a kreatív. Az helyszíntől, igényektől fügően 2-3-4 órás de akár több napos is lehet. Ez helyszín, kreativitás és leginkább pénztárca függő. Mert ha kivsz a pár Görögbe, akkor nem egy esti 1 órás fotózást szeretnének...
    Majd a fotós hazamegy. Másnap hulla, de letölti a fotókat, és válogat. Még gyors gépen is am ost "divatos" képmennyiség átnyálazása nem 1-2 órás művelet. Ninc solyan hogy algoritmus válogat... csak olyan van hogy a fotós aki ott volt, átnézi és a legjobbat összerakja belőle. Utómunka mértéke, egyénire hangolásáról függően hetekbe is tellhet. Anyagonként. Ez naponta legyen csak 4 óra meló... az sem lesz kevés.

    És ezt akarja valaki megoldani 100e-ért? 150e-ért? 2 heti munkát? Úgy hogy jó eséllyel saját autóval, milliókat érő felszereléssel megy akár az ország túlsó felére... No ez az igazán előremautató gazdasági szakértés a fotós részéről. (arról nem beszélve hogy a bevétel nem egyenlő a havi nyereséggel... )

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Timer #33461 üzenetére

    Őszintén? Táskával, és ki sem venni belőle. A táska meg esővédőben. AZ meg az egész nylon zsákban. Ha a szénpor grafitot is tartalmaz (hat) akkor az bekerülve megöli az elektornikát. Ha csak sima szépor, akkor hiába nem jut az obi beljesébe, a mechanikus részeknél megtapadva a koszon kívül kopást is okozhat. A fémpor hasonló- és egyik változat sem szerencsés. AZ ilyen melókat oda kell adni annak aki D80-al fotózik 2023-ban. Egy Z6II vagy D750 kockáztatni max akkor éri meg ha a bevétel meghaladja a teljes felszerelés árát. Szeretek fotózni és pont ezért egy ilyenért eszembe sem jutna szétcseszni...

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Timer #33475 üzenetére

    Nem értem ezeket a wokshopokat.
    - nem olyan helyszín ahova pl magadtól bejutnál
    - nem olyan modell aki alapból szóbaáll a legtöbb fotóssal
    - modell saját póza, vagy a ws-t tartó kérése
    - nem a te világításod (ha van világítás)
    - nem feltétlenül a te kedvelt fotózási szöged mert oda más állt be
    Szóval gyakorlatilag senki nem azt és úgy fotózza ahogy önmaga meg tudná oldani.
    A ws-n készült kép nem mehet portfólióba (pont a fenti dolgok miatt)
    Amit ott oktatnak simán fent van yt-n ngyenesen elérhető módon. (Nem az aktuális oktató tudását akarom ezzel kisebbíteni)
    Az oktatónak is addig jó, amig a résztvevők közül 30-an ki nem találják hogy csinálnak 1/3 áron saját ws-t... és leadják ugyanazt amit ő már elmondott.
    Amit tudni érdemes... ez egy telített piac. Mármint a fotós/videos. Kb mindenkinek van 10 fotós ismerőse. 1 melóra 1 fotós jut... Sorolhatnám a közhelyeket, de 10 most kezdődőből 2 ha marad 2 év múlva. Mármint a "pályán".

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #33489 üzenetére

    100e egy WS...
    100e-ből egy kezdőnek kijön egy halom stúdióbérlés, fizetős modell hívása.
    Az olcsó ws láttam hogy mennyit ér. Itt az oktató tudásában nem kételkedem... de pár mozdulatért ennyit kifizetni nem tudom kinek éri meg.
    Ráadásul mit is akar valaki egy ilyen ws-al? Fizetős melót? Az nehéz ügy... Ingyen melót? Az nem meló. Szóval szerintem ez zsákutca. Ahogy szinte minden most kezdőnek az egész fotózás. Melót kapcsolatok révén kapnak a fotósok. Az meg sajnos nem tudás kérdése... látom miket adnak ki egyesek a kezükből- csak azért mert ismerősnek melóztak.
    "Meg van ennek is a helye, akkor is ha nem érted." Értem én hogy szerinted megéri... nekem az éri meg ha havonta van 10 db kiállított számlám és a végösszeg pedig magas. Ez a vállalkozás lényege. Aki nem tud fotózni annak biztos jó egy ws- de ott max megszereti azt a műfajt amit megnéz. Utána otthon ráeszmél hogy a fotós aki oktat az nem egy szál derítőlappal meg egy kitobival próbál összerakni valamit. És akkor jön a következő beruházás. De mindenki felnőtt és el tudja dönteni mire van szüksége. Szerintem a legtöbb fotósnak másik állásra a megélhetéshez. És sok oktatónak pedig sok kezdőre - ugyanehez :)

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #33496 üzenetére

    Én heti szinten (van hogy hetente többször) fotózom fizetős modellekkel. És itt az ország szélén is van egy minimum összeg amit kialkudok a modellnek amikor együtt dolgozunk. (cég fizeti... és profit csak pénzért kapsz)
    És hogy lehet hozzájutni ilyen lányokhoz ha hobbyból fotózol? Pénzért. Az más kérdés hogy ha az anyag gyenge akkor am odell letiltja a publikálást. Mert neki van egy imidzse amibe pl nem fér bele az elrontott retus. Nem haragszik a fotósra- egyszerűen nem engedi megjelentetni a képeket. Ebből is lehet tanulni? Igen...

    A ws-ra járók jó része a ws-t tartó ismerőseim visszajelzése alapján fotózásból akar majd élni. Vagy már abból él... Persze van egy réteg aki aki azért megy pl csak budoar ws-ra mert másként nem lát fehérneműben jó csajt- de ez megint az ő dolga.

    #33497Timer 100e sok pénz. Nagyon sok. És hogy mit lehet tanulni? Hát a múltkor nekem átküdlött képanyag alapján néha semmit. És ez nem ár, hanem oktató függő.

    #33499lugosi Igen, ezek a ws-k erről szólnak. Pár "jó" csajjal csinálsz fotókat. Akik tudnak pózolni. Az időpont adott, ha előtte tudják hogy a környezeti fények hol előnyösek akkor oda visznek. És a helyszín mivel jó esetben fizetős- máskor oda be sem jut a fotós. Szóval lesz egy sorozata amit nem használhat portfólió építésre. Nem publikálhatja sajátként. Mindenzt egy vidéki szalagmelós fél havi fizujáért.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #33506 üzenetére

    Insta tele freelance modell megnevezésű lányokkal. Akiknél ki van írva hogy tfcd kizárva - és normális portfóliója van, azokkal többnyire már lehet kezdeni valamit.
    A cégek sokszor volt királynőket keresnek meg. Nem az aktuálissal, mert ők legtöbbször szerződéshez kötöttek- mármint máshoz... és sokba fáj ha hívod. A pro modellek esetén is az ügynökség alapdíja magas tud lenni. De ők többnyire tényleg megérik a pénzüket.
    Volt szerencsém fotózni szerencsére aktuális királylányokkal is, ők olyankor mindig épp top formát hoznak. (muszájból). Volt aki smink és minden nélkül is tökéletes. És volt aki bomba alakkal volt megáldva, de a smink tökéletesítette az arcát. A héten is ex királylányokkal dolgozunk.. az egyik tökéletesen nőies, a másik sportosan bomba. Szóval még válogatni is tudsz, melyik áll ízlésedhez közel.
    Árakat azért nem írok/írhatok, mert feladattól függ hogy mennyiért fog elmenni a modell neked pózolni.

    #33507Jahno Vannak olyan ws oktatók, akik a ws meghirdetésekor odaírják hogy portfólióba betehető- nem tehető be. A témához első hozzászólásomban írtam, hogy az nem " tefotód"
    - nem te pózoltatsz
    - nem a te ötleted a helyszín
    - nem a te "világításod" mert az oktató vagy segédje derít
    - nem a te általad fizetett modell és nem tudod mi van a megállapodásba
    Plusz sok esetben az elkészült kéepk nagyon nem férnek bele a profi modell (fizetős) portfóliója. Minőségben, kidolgozásban...
    Plusz a fotózáshoz kapcsolódó jogszabályok előírják hogy minden publikáció előtt a képen szereplő modelltől engedélyt kell kérned. Tudnia kell amodellnek hogy hova használod stb... és pont ugyanúgy nem lehet feltenni stockra sem. Mert nálad nem lesz modellengedély.

    #33505Timer Helyi ws volt nyugi :) Olyanok oktattak akik tudását 5 perc alatt el lehet mesélni egy ws-n. Imádom az ablakfényes ws-t pl... meghirdeti 1 hónappal korábban. Ha meg nem süt a nap, akkor a ws elvesztette fő elemét- a fényt. És mivel én a közösségi médiában élem az életem hanem most is jövő évi katalógust retusálok... ezért olyan ismerős aki tudja hogy úgysem láttam volna a neten- átküldik. Én meg ránézek, nyugtázom hogy ilyen is van és kész.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz gjoco1 #33517 üzenetére

    Jó eséllyel amit a keresőben látsz az a mattüvegen tapadt meg. A mattüveg kiszedése nagyon egyszerű (tényleg) kb 10 sec és körtepumpával le tudod fújni.
    Ez persze dslr vázra igaz.. ha Milc, akkor az érdekesebb dolog mert azt max a szervíz kapja szét.
    (mattüveget egy rugós fém keret tartja amit egy pl egy kis műanyaggal (rámelegített zsugorcső) bevont lapos csavarhúzóval csak ki kell billenteni a helyéről. )

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz gjoco1 #33521 üzenetére

    mattüveg kiszedés
    (Canon dslr, hirtelen ezt találtam- yt video időpontlink.. ) Kb itt látod majd a lényeget.
    Sok sikert!

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz gjoco1 #33523 üzenetére

    Az objektíven beérkező fényt (látványt) a 45°-ban álló tükör felfelé vetíti a mattüvegen keresztül a keresődben lévő lencserendszerbe. A mattüvegen lévő koszokat élesen látod, mert a kereső lencséi íg ykerültek kialakításra- hogy lásd a mattüvegen lévő számokat, af mezőket stb... De az exponáláskor a tükör felcsapódik, és a mögötte lévő szenzor fogja fel a lencséből hátrafelé egyenesen haladó fénysugarakat. (itt elsötétül a keresőd, mert a tükör vízszinte helyzete miatt nem jut fény a szemed irányába). Tehát a mattüveg nem vesz részt a képalkotásban, nem azon keresztül érkezik a szenzorhoz a rögzített kép. Ezért nincs jelen a fotódon a szösz, porszem...

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz #04331520 #33560 üzenetére

    A marketing bullshitet leszámítva? Semmi. Bár itt még a marketing sem tesz különbséget.
    Nincs átfedés a két terméksoruk között, tehát pl ND szűrőből a 8-as az EX a 4-es meg sima pro. ( 3-6-9-10 stoppos szűrő EX fedőnévvel fut, a többi meg pro csak)

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz #04331520 #33562 üzenetére

    Nincs mit...
    Tizenéve volt egy fotós cikk arról hogy mi az amit megveszel és teljesen felesleges. A divat ugyan változik (pl képstílusban), de a szűrők többsége párszor felkerül, utáne nem fogod sem vinni, sem használni. Ha spórolni akarsz akkor 2x gondold át milyen szűrőbe ruházol. A jók- drágák. Az olcsó meg kb semmit nem ér. Van B&W ND1000 szűrőm. Kb 3x használtam. Elfér... de már nem venném meg. (mondjuk én nem is ennyiért szereztem be anno- ez már beteg egy ár)

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Taci #33688 üzenetére

    Több mint 20 állványom van a stúdióban. Soha semmiféle kenőanyaggal ne kezeltem őket az elmúlt 15 évben. Egysem romlott még el. Az más kérdés hogy van pár légrugós... és ha valamit, az ki fogom vágni a búsba. A marketing engem is meggyőzött anno hogy mennyire jó hogy nem csúszik össze ha meglazítod a csavart. Ja, csak épp véletlenül sosem lazítok meg semmit- és ha állítani kell bármit ezeknél, akkor meg "egy örökkévalóság" mire össze tudod nyomni az erősebb példányokat.

    AZ állványok egy része kültérre is jön velem. Voltak már homokban (pl Lupa, Balaton, Velencei taw), kimostam a tó vizében max és kész. A C stand alsó része pl vastagon gyárilag zsírral van bekenve. Oda ha az elfogy róla, akkor veszek valami minőségi kenőanyagot. De az még sok év mire az lejön.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Timer #33717 üzenetére

    A jogszabaly egyszeru
    Szinte minden epulet fotozas engedelykoteles.
    Az epitesz szerzoi joga csak egy resze a dolgoknak, de a tulajdonos is jogokat fyakorol. Kozintezmenynek meg plane.
    A oarlamentnel a szerzo halala ota hiaba telt el tobb mint 70 ev, az orszaggyulesrol szolo tv kimondja hogy sem reszleteben sem egeszeben kereskedelmi celbol nem fotozhato.
    Van egy un panorama szabaly is, de olyan apro kibuvokkal hogy jobb fotozas elott inkabb engedelyeztetni, mint utolag torolni es birsagot fizetni.
    Szoval jo eséllyel nem, nem fotozhatod a kozintezmenyt, sem annak reszleteit legalisan csak ugy, arra jarva...

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #33720 üzenetére

    A kereskedelmi celt s parlamentre irtam. Azt hogy jogszabaly irja elo az epuletek fotozasahoz mi szukseges azt pedig magara az altalanos kepkeszitesre.
    Tegnap pl dronnal repultek a fesztival felett, ezres tomeg alattuk. Kint ket operator a fesztival teruleten kivul vett fel snittenet.
    Ha vegre komolyan venne az allam a sajat jogszabalyait, akkor pl a fesztivalt rogzito csapatot 10 evre eltitana a kepkeszitestol, plusz adnanak nekik egy 10 millas birsagot. Csak hogy szokjak meg hogy a szabaly az szabaly ..

    Nalunk pl az egyhaz tiltotta meg hogy az epuleteik elott, azokat hatternek használva keszuljenek fotok, videok.
    Megtehetik? Igen. Ahogy te is hogy a sajat hazadrol ne keszuljon barki altal foto. Se lejarato celbol, mert leszakadt az eso satornad, se egy oornofilm hattere ne legyen.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Timer #33721 üzenetére

    Az epulet tervrajza, firmaterve szerzoi jogvedelem alatt all. Szerzo halalanak evet koveto jan 01 tol 70 evig
    A korhazak ha ennel oregebbek, akkor a leirt masodik szabaly miatt nem fotozhatoak csak ugy. Szoval a tulaj engedelye kell. Fuggetlenul attol hogy csak magadnak fotoztad vagy penzt akarsz belole.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #33724 üzenetére

    De, tok egyszeru. A tulajdonjog erosebb szerencsere mint az hogy mit szeretne egy fotos.
    A jog szerteagazo. Azert mert par okos fotos kitalalta hogy a fotojoghoz is ert, meg nem lett jogadz. Olyannyira hogy jogadzoknal sem veletlen a szakosodas pl csaladjogra, ceges dolgokra, buntetojogra.
    A fotosoknal meg szinte mindenki azt hiszi mindenhez is ert. Sokkal tobb alazattal a fitosok 80%-a keresne mas munkat, mert rajonne hogy atveres kategoria amit adni tud.

    Ha pedig a fedztivallal kapcsolatban nem volt egyertelmu:
    A felkegyelmu videos kvazi a parkban, setalo turistakrol keszit felvetelt. Ezzel megsertve az arcmasahozoz, hangjahoz fuzodo jogait. Bent a fesztival teruleten videozzon, mert ott talan a jegyen rajta volt hogy keszulhet felvetel...de a dron emberek feletti reptetese ott sem engedelyezett.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #33730 üzenetére

    Ismet leirom. Azert mert valaki jogot vegzett meg nem jelenti azt hogy a jog minden teruletehez ert. A fogorvos sem szivsebesz, a fogdaor sem tudja a kresz reszleteit.
    A fotosok jo reste pedig nem tud ertelmes kepet alkotni

    A fesztival a balaton partjan van. 2.5 km szadad strand eljeritett 200m es reszen. Nincs szomszed telek, de van fesztival kerites. Ez az arc ha nemfelusmerheto dumat meg el kell felejteni. Egy ember nem csak az arcarol ismerheto fel. Es olyan hogy utcai emberfoItozas szinte nincs legalisan.
    A jogasz baratod meg ha maskent gondolja akkor ekes peldaja a hazai jogaskepzes szinvonalanak
    Fotozas nem alapjog. Sokminden mas az.
    A fotozas ciki lett. Mar nem meno meg csajozos sport. A balatonnal oruljon a streetotios ha nem a vizben kot ki gepestol.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz lugosi #33735 üzenetére

    Magyarorszagon nincs precedens jog. Ez azt jelenti hogy minden esetet kulon vizsgalnak, nincs olyan mint az amcsi filmekben hogy Kodaly kontra allam ugyben szuletett dontesre hivatkozunk...
    Vannak alacsonyabb szintu jogszabalyok pl onkormanyzati rendeletek. Vannak a kormany dontesei pl hatarozatok, rendeletek. Ezek felett allnak a torvenyek, es felettuk regen az alkotmany, most alaptorveny.
    Ez a hierarchia. Amiben vannak keretek, athivatkozadok, kulon vegrehajtasi utasítások... (Nem, nem a netrol szedem ossze ezeket az infokat, hanem jogot tanultam, es sok sok evig alkalmaztam...) A lenyeg hogy amig a szemelyhez fuzodo jogban benne szerepel az arcmas vedelme, addig nincs olyan azonos szintű jog hogy fotozashoz fuzodo...
    Ugy ahogy az is aggalyos sokszor a sajtoban hogy x y hangfelvetelt keszitett. Mert ez is vedelem alatt all.
    Ahogy a tulajdont is vedik, es a nagy oriblema negkerulo google is benne kellett hogy hagyja a lehetosegekben azt hogy a streetview nezetben teljes homalyositast kerhetsz az ingatlanodrol.
    Streetfoto itthon halott, ha jogi oldalrol nezzuk. Egyszeruen az expo elott engedelyt kell kerni. Vannak kivetelek, de elenyeszo szamban. Es amig 15 eve egy nagyobb varosban is tudtak ki fotos es ha kepet keszit, tudja hol a hatar, ez mar reg megszunt. Nincs tisztelet, nincs jogszabalyismeret. Minimalis szinten sem. Eltoroltek a jepzettseg szuksegesseget, ez sem használt ennek az egesznek.

    A fotozas nem csak annyi hogy zarido, iso meg rekesz. Ahogy az autozas sem csak egy jarmu meg nemi benzin.

    Most epp nyaralok, es fajo olvasni azt hogy nyilvanos forumon a hozza nem ertes szorgalommal parosul.
    Biztos kevesbe vestelyes feligazsagokat osztogatni fotózással kapcsolatban mint pl villanyszereles eseten, de itt is jocskan tudunk kart okozni. Becsuletben, tisztesseges bemutasban, vagy akar anyagiakban azzal hogy valakit valahol lefotozunk. Mert az a jo csaj lehet hogy epp egy vizsgarol log mas kifogassal, vagy az a ferfi aki az utcan setal nem a feleseget oleli... Semmi jogunk tonkretenni valaki eletet azert mert fotozni van kedvunk egy part az utcan, es a fb on megosztani...

    https://prohardver.hu/tema/azonnali_fotos_kerdesek_oraja/hsz_33739-33739.html

    Nem. Nem kell perelnie. Van gyorsabb, tisztabb megoldas a ptk ban. Vannak serelmi dijra soecializalodott ugy vedek mert konnyu penz. Tizezreid banjak szinte azonnal, ha valakit lefotozol. Nem kell hogy kar erje...akkor meg nagyobb lenne az osszeg. Es serelmi dijnal nem kell elore fizetnie, szoval jo jatek, de nem a fotosnak .

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz #04331520 #33742 üzenetére

    (végre pc közelbe kerültem és nem telefonon kell nyaralás közben leírnom azt amit szeretnék...)

    A törvények azért vannak, hogy jogokat biztosítsanak- és köelezettségeket rójjanak.
    Idealizmus lenne részemről azt mondani hogy mindenki betart minden szabályt és happy az élet. De itt most arról van szó mint pl a sebesség jelentős túllépésénél...
    Lehet hogy valaki egész életében 50 helyett mindig 90-el megy a városban, és sosem fogják meg. De attó még 50 km/h a hivatalos sebességhatár. És lesz akit egy nap alatt akár 3x is megfognak, egy városon belül, mert nincs szerencséje.

    A kérdés az volt hogy lehet-e legálisan épületeket fotózni. Lehet. De mégsem. AHogy a google is végigfotózza, de ott hagyta a kiskaput más engedély kapcsán hogy saját ingatlanod nem jelenik meg a streetview nézetben. Nem kell indoklás, írsz nekik és csak homály lesz minden róla készült kép. Van olyan ország ahol egyáltalán nem mehetett a google végig.
    A fotózás nem mindenkinek jelenti ugyanazt. Erre írtam korábban példának azt hogy ha egy detektív üveges kisbuszban pornót forgatnak a házad előtti kapubejáróban - és végig a te házad látszik a film alatt, aminek a kapuján ott virít a Újgyerek fotós KFt felirat... akkor te sem fogod szó nálkül hagyni.
    Az pedig hogy kérhetsz másik bírót... ez nem az USA. Van járásbíróság- törvényszék (ez a másodfok) - ítélőtábla - kúria . (vannak átfedések, és vannak olyan ügyek melyek elsőfoka nem a járásbíróság, de ez most nem is fontos) ... Szóval ezeken a szinteken lehet lépkendi, ha nem tetszik egy itélet.
    "Én sem szeretem ha idegenek fotóznak engem. " Más sem. Pont ezért nem lehet csak úgy sem profiként, sem amatőrként fotózni egy idegent. Sőt rokont sem... mert joga van eldönteni bárkinek hogy róla elkészülhet az a kép, st ha el is készült, joga van eldönteni hogy az nem kerülhet ki nyilvánoság elé.
    Ha a fb-on találkozol a rólad készült fotóval, ami a tudodtod nélkül kerül oda, akkor a sérelemdíj megillet. Rövid idő alatt hozzájutsz, és pont ezért írtam azt hogy erre szakosodtak ügyvédek mert könnyű pénz.

    #33744Jahno "Aztán addig jutunk, hogy max. levesszük a képet. " Ha van normális weblapod, ha látja pl egy újság, netes lap hogy te ebből élsz akkor nálam még sosem így kezdődött a beszélgetés. Volt hogy fitness fotómat használták a cikkhez (engedély nélkül). (sima netes felület) rájuk írtam, plusz jeleztem a modell felé hogy hol találja a képet.
    Az oldal 24h-n belül jelentkezett és kérdezték hogy mekkora összegre gondoltam- állítsam ki a számlát és utalják ha az összeg nem haladja meg az X számot. (van hivatalos ára a képeknek... plusz a modell sérelemdíja, már együtt eléri egyetlen fotónál is a 100e Ft-os összeget ha ez egy népszerű oldal )

    #33738Taci Az arcmáshoz való jog nem szószerint az arcra értendő. Nem fotózhatod le a tolószékes embert nyaktól lefelé azzal a gondolattal hogy a feje nincs rajta- tehátnem felismerhető... Itt most inkább idézek "A képmás az ember külső megjelenésének valamilyen módon történő képi ábrázolása. Tehát a képmás az ember személyiségének kifejezésére, azonosítására, egyediesítésére szolgál" A lényeg, hogy minden ember egyedi, így annak egyedi részletének fotózása is törvénysértő. Legyen az egy műláb miatti felismerhetőség, vagy bármi más hasonló... Így irreleváns az hogy milyen arc szerepel a képen, ha mindenki tudja hogy a zöld tolószékben a Bosnyákon a Pista ücsörög egész nap... és nem az az AI fejű valaki akit a kép ábrázol.
    A gond mindig akkor kezdődik amikor ez nyilvánosságra kerül, és nem jó helyen.
    Pl illusztrációként az hogy valaki sétál ki a kórházból. Átatlan pillanat valaki nővéréről, hugáról... de ha a cikk címe az hogy a HIV fertőzöttek száma megemelkedett hazánkban.. akkor már másként nézel arra a képre a rokonodról, akiről tudod hogy semmi köze a leírtakhoz. Más meg a picon ha meglátja, akkor félrehúzódik. No pont ezért van az hogy
    1. ne fotózd le az engedélye nélkül azt aki ennek nem örül
    2. ne publikáld az engedélye nélkül
    3. ismételd meg az engedélykérést minden publikálás előtt, mert épp másra használod a fotót mint korábban.
    Szóval nem csak a fotós oldal létezik egy ilyen kérdésben, hanem az emberi oldal is.
    Leht hogy sosem fog a fotós lebukni a jogsértő módon készült képpel. Lehet hogy ő lesz akövetkező fotón amit egy LMBTQ poszterre tesznek fel egy szivárványos zászló alá...

    #33745Timer A nagy PC világ lett. ezzel sokmindent nem tudunk kezdeni. A jogszabályokat ehhez alakítják... ami téged is véd. Csak ezt nem mindig érzed.
    Meg néha ellehetetleníti az élet bizonyos területét.

    [ Szerkesztve ]

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #33756 üzenetére

    Úgy látom te nem akarod megérteni a lényegét az épületek fotózásának.

    1. nem a te tiszted eldönteni hogy melyik épületet lehet lefotózni
    2. ezt úgy tudod megoldani hogy megkeresed az épület tulajdonosát, és engedélyt kérsz az adott fotózással kapcsolatban

    Idézek jogásztól- erre is rákereshetsz mint az általam korábban leírt parlamentről szóló törvényre

    Az építészeti mű megjelenési formái:
    Ahogy a szerzői jogi törvény rögzíti, szerzői jogi védelem alá tartozik - függetlenül attól, hogy a törvény megnevezi-e - az irodalom, a tudomány és a művészet minden alkotása. Ilyen alkotásnak minősül különösen az építészeti alkotás és annak terve, valamint az épületegyüttes, illetve a városépítészeti együttes terve. A szerző pedig az építésztervező, aki a művet megalkotta, és akit a mű létrejöttétől kezdve megilletnek a szerzői jogok, a személyhez fűződő és a vagyoni jogok összessége.

    "A szerzői jogi védelem nem függ mennyiségi, minőségi, esztétikai jellemzőktől vagy az alkotás színvonalára vonatkozó értékítélettől. Senkinek nem tiszte eldönteni, melyik épület érdemli meg a szerzői jogi védelmet, így egy sokak által „csúnyának" talált épület is élvezhet szerzői jogi védelmet."

    Dr Fodor Klaudia ügyvéd cikkéből idéztem. És a végén van alatta kérdés is:

    "Feltételezzük, hogy egy ikonikus, építészeti körökben igen ismert bérház lépcsőházát szeretném fotózni, közösségi médiában róla a képet megosztani - ne adj isten a lépcsőházat rövid filmmel bemutatni (nem kereskedelmi céllal). A ház a harmincas években épült, tervezői a negyvenes években meghaltak - a szerzői jogi védelem már nem áll fenn. De én a fotókat magánterületről (a lépcsőházból és a lépcsőkről) készítem, tehát ezt csak a lakóközöség engedélyével tehetem. Jól értem?

    Így van. Attól, hogy a szerzői jogi védelem már lejárt, a tulajdonosoknak még fennáll az épülethez, mint ingatlan dologhoz kapcsolódó hasznosítási joguk. Mivel a dologról fotó/felvétel készítése tulajdonjogi értelemben alapvetően a dolog használatának vagy hasznosításának minősül, ezért emiatt kell a tulajdonosok hozzájárulása."
    És nem azétr engedélyköteles mert magánterületről fotózza, hanem mert nem a saját tulajdonát örökíti meg. És még csak nem is kereskedelmi céllal.

    Részemről azomban a témát befejeztem. és hagyom hogy nyugodtan félrevezess félinformációkkal embereket.

    #33755lugosi A jog nem fekete vagy fehér. Van amit szabadn tudsz fotózni, de ahhoz jogi ismeret, helyismeret és kapcsolatrendszer kell hogy tudd mit fotózhatsz szabadon. Én járok be olyan helyre fotózni ami ipari műemlék. Magántulajdon. De ismerem a tulajt, ráírok és megyek... Összesen ketten kaptunk rá engedélyt. És amikor bent találok "fényképezőgép tulajdonoskat" "modellekkel" és felhívom a figyelmüket hogy ez magánterület és a tulaj mérges lesz akkor jön a duma hogy ez nem az, meg más is itt fotózik meg hasonlók..
    Mindig üzleti célból fotózom. Mindig engedélyt kérek írásban attól a területtől ahova megyek dolgozni. Legyen az önkormányzati, vagy állami non-profit cég, vagy bármi más.
    Nincs annál kellemetlenebb amikor "közterületen" egy modern épület előtt céges csoportképek készülnek és jön a biztonsági őr hogy húzzunk el, mert nincs negedélyünk... és ilyenkor a kinyomtatott mail csodákra képes. Miszerint de... van engedély.

    A Dégi kastély honlapján pl nem szerepel hogy fotózni hogy is lehet... írtam nekik, és kiderült hogy X tízezer Ft. Bent is, meg kint is... Ha odamész fotózni, akkor kifizettetik. Ha ezt tudod előre akkor nincs meglepetés. Ja és állami nonprofit...
    Kértem ajánlatot a magánkézben lévő Turai kastélytól is. Ott nem volt kérdés hogy fizetni kell- az más kérdés hogy olyan árat amit kevesen fognak kicsengetni.

    [ Szerkesztve ]

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz lugosi #33759 üzenetére

    " a törvényben írt feltételek betartása mellett mentesítést ad az engedélykérés alól:
    A szabadban, nyilvános helyen, állandó jelleggel felállított képzőművészeti, építészeti és iparművészeti alkotás látképe a szerző hozzájárulása és díjazás nélkül elkészíthető és felhasználható."
    A szabad felhasználás lehetőségét szűken szabad értelmezni, tehát minden feltételnek együttesen meg kell felelni ahhoz, hogy az engedélytől el lehessen tekinteni.
    Szabadban".
    A szabad felhasználás egyik feltétele, hogy az építészeti alkotásnak szabadban kell állnia. Tehát nem lehet szabadon fotózni egy múzeumban felállított makettet, vagy olyan építészeti alkotást, ami egyébként fedett helyen, zárt helyen van.
    Ha tehát egy épületről „kint és bent" is készül fotó, csak az épület szabadban lévő „részéről" készült felvétel eshet a mentesítés alá.
    Nyilvános helyen".
    A másik feltétel, hogy az épületnek nyilvános helyen kell állnia. Nem beszélhetünk szabad felhasználásról azon épületek esetében, amelyeket például magánterületen, egy magánház elkerített kertjében építenek fel. A bírói gyakorlat értelmében nem mentesül az a fotós sem, aki magánszemély lakóházáról készít fényképeket, amiket reklámcélú kiadványban szerepeltet.

    A nyilvános hely nem jelent egyet azzal, hogy az épület a nyilvánosság által látogatható. Egy gyakorlatban felmerült példát idézve: a nyilvánosság számára nyitva álló templom belső teréről készült képek nem felelnek meg a szabad felhasználásnak, hiszen, ez nem jelenti a „szabadban", „nyilvános helyen" kritériumok teljesülését.

    Ha a kastély magántulajdonban van, akkor a tulaj engedélye kell. A Bory-vár Székesfehérváron pl nem árul külön fotós jegyet. És ki is írták- menjenek a párok fotóssal, vegyen mindenki jegyet (alapáras felnőtt jegy) és érezzék jól magukat.
    Más kastély szerződést köt a párral (10 oldalassal dolgoztunk két hete... végigolvasni sem volt kedvünk) és publikálás előtt meghatározza hogy mehet vagy sem.

    A kérdéses kastélyt ahol jártál nem ismerem, de egy mail után pontos infot kapsz. Mi a várkertbe is előzetes egyeztetés után mentünk. Mert az a tuti... És nem feltétlenül a fizetés a kérdés, hanem hogy épp beengednek-e, van-e más rendezvény és társai.

    A túrizmust ha jogi olalról közelítjük akkor semmiben nem tér el attól ha hivatásos fotóz örökíti meg. De ott esélyes hogy senki nem fog rádszólni. Nem úgy mint a Tescoban ahol még mobillal sem lehet képet készíteni. A saját üzletsorukon bérlő tulajnak fotóztam, és 30 nappal előre kellett engedély a központtól- nem elég a helyi áruház igazgató bólintása. Vicc. De magánterület, megtehetik.

    Az a helyzet hogy ezek a cikkek mindig csak 1-1 szemszögből szokták megközelíteni a problémát. Kereskedelmi cél minden olyan fotózás is, ami ugyan nem kézzelfoghatóan pénzért történik, de önreklám, marketing tevékenység... stb. Gyanítom hogy a legtöbb bírót még az sem érdekli hogy Kovács János photography a Kovács János provát oldalára tölti -e fel a képet (megjelölve a fotós oldalát) vagy a fotós portáljára.

    #33760Jahno "Lehet megsütötte a nap :-D " Azt a különbséget már látom kettőnk között hogy én valódi élettapasztalattal rendelkezem mind a jogszabályok értelmezésében, mind napi gyakorlatában. (végzettségeim miatt ) Plusz fotózni is szoktam olyan embereknek akiknél nem mindegy sem az emberi stílus, sem az átdott képanyag. Szóval lehet hogy megsütött a nap, de amig vannak ügyfeleim ilyen számban, és nincs panasz sem a munkámra, sem annak kivitelezésére a szervezéstől az átadásig, addig nem érzem problémának a nyári napsütést. Meg azt sem hogy normálisan körüljárok egy feladatot a megoldáshoz. Legyen az engedélykérés, modellszerződés, munkaidő nyilvántartás vagy bármi ami a melóhoz kötődik. (és nyugi, mostantól figyelmen kívül hagyom a kommentjeidet, mert nem fogom a stílusod átvenni, függetlenül a témától)

Új hozzászólás Aktív témák