Hirdetés

Tévedésből ajánlja a Safarit a Windows?

Az Európai Bizottsággal (EB) kötött kompromisszum folyományaként egy évvel ezelőtt kezdte meg a Microsoft annak a modulnak a terjesztését, amely a szabad böngészőválasztás lehetőségét nyitja meg a felhasználók előtt. Ez a kiegészítő azokra a Windowsokra települ, melyeken valamely uniós tagország van területi beállításként megadva, az Internet Explorer az alapértelmezett böngésző, és aktív az automatikus frissítés.

A választóképernyőre a 12 legnépszerűbb windowsos böngésző kerül, mégpedig úgy, hogy a leggyakrabban használt öt látszik a nyitóképernyőn, a továbbiak megjelenítéséhez pedig oldalirányba görgetni kell. Azt, hogy pontosan mi hogyan kerüljön az ablakba, a legapróbb részletekre kiterjedő, gyakorlatilag a riválisok kívánságműsorává fajult véleményezési folyamat során alakították ki. Ennek köszönhető például, hogy a választható böngészők nem ábécésorrendben követik egymást, ahogy eredetileg gondolták, hanem véletlenszerű sorrendben: mind az első öt, mind a fennmaradó hét program pozíciója változó lesz.

Hirdetés

Módszertani baki

A piaci részesedés alapján az első oldalra kiemelt öt böngésző egy éve változatlanul az Internet Explorer, a Firefox, a Chrome, az Opera és a Safari. A második oldalra szorult egyik kisebb konkurens azonban most azt mondja: a listát nem körültekintően állították össze, és a Safari tévedés miatt szerepel rajta.


[+]

A panaszos a kínai gyökerű Maxthon. Az azonos nevű böngésző sajátossága, hogy harmadik féltől származó megjelenítő motorra épül, melyet a kínai fejlesztők testre szabnak és bővítenek, ahogy jónak gondolják. A Maxthon korábbi verziói a Microsoft Internet Explorer alatt dolgozó Trident motort használták, az újabbak pedig az egyebek mellett a Safariban és a Chrome-ban is szolgálatot teljesítő WebKitet is, azaz két leképező engine-t használnak.

Ebből már sejthető, hogy mi a probléma. A választóképernyőhöz a piaci adatokat három nemzetközi mérésből (ComScore, Net Applications, StatCounter) aggregálják. Csakhogy: egyrészt ezek közül csak egy képes felismerni a Maxthont, a többi a megjelenítő motorok alapján vagy az Internet Exploreréhez vagy a Safariéhoz számolja annak részesedését. Másrészt szintén nem mindegyik mérés sorolja külön kategóriába a Safari Windowson, illetve más operációs rendszereken futó változatait.

A Microsoft-EB paktum szerint a böngészőválasztó képernyőn a 12 legnépszerűbb windowsos böngészőnek kell megjelennie. Márpedig Windowson a Safari szerény, néhány tized százalékos részesedéssel rendelkezik csupán – állítja a Maxthon a Net Applications adatait citálva –, így e platformon a Maxthon a közel 1 százalékos részesedésével megelőzi. Ebből az következik, hogy a „choice screen” ablakban helyet kellene cserélniük: a Maxthon helye az első oldalon, a Safarié a másodikon van.

Ez már egy évvel ezelőtt is így volt – magyarázta Jeff Chen, a Maxthon vezérigazgatója. „Megelőzni az Apple-t, és megőrizni a vezetést, nagy teljesítmény mindenki számára. Szeretnénk ezt az egyéves évfordulót felhasználni arra, hogy az Európai Közösséget felkérjük ennek a mai napig meglévő hibának az orvoslására a böngészőválasztó képernyőn” – tette hozzá.

Majd elválik

Noha a választóképernyő megjelenése gyakorlatilag nem volt hatással a böngészőpiaci erőviszonyokra, egy ilyen alig ismert, kis szereplőnek akár jelentős lökést is adhatna az első oldal által biztosított nyilvánosság. Egyelőre azonban nem tudni, hogy a kínai cég érvelését elfogadják-e Brüsszelben és Redmondban.

A listát a friss piaci adatok alapján félévente aktualizálja a Microsoft. Amint az EB versenypolitikai alelnökének szóvivője az IT café-nak elmondta: a böngészőválasztóba bekerülő szoftverek listáját az amerikai cég állítja össze, de azt a Bizottságnak is jóvá kell hagynia, mielőtt frissítenék. „A választóképernyőn az Európai Gazdasági Térség területén legnépszerűbbnek számító 12 böngészőnek kell szerepelnie. A rangsor három független adatforrás alapján készül. Majd elválik, hogy e független mérések igazolják-e a Maxthon nyilvános állításait” – fogalmazott a szóvivő.

Aki elmondta azt is, hogy a választóképernyőn keresztül eddig több mint 80 millió letöltést kezdeményeztek a felhasználók.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények