Vélemény: félrevezetők lehetnek a GTX 970-et vizsgáló tesztek

Egy ideig úgy néz ki, hogy téma marad a GeForce GTX 970-es VGA-val kapcsolatos felháborodás, bár a kedélyek kezdenek lenyugodni azután, hogy az OcUK számára több gyártó is jelezte (KFA2, Inno3D, EVGA, Palit és MSI), hogy biztosan felvállalják a csere vagy a pénzvisszafizetés költségeinek egy részét.

Mint ismeretes a termékről az elmúlt héten derült ki, hogy helyenként miért produkál furcsa eredményeket, majd később előkerültek a korrigált specifikációk. Magát a működést több oldal is elkezdte kielemezni, és a helyzet főleg a ComputerBase cikke után vált kellemetlenné, ahol a Far Cry 4 és a The Talos Principle eredményei, magas felbontás mellett a minimum képkocka/másodpercre vonatkozó értékek szempontjából nagy különbséget mutattak a GeForce GTX 970 és 980 között.

A teljesítmény visszaesése a Far Cry 4 és a The Talos Principle játékokban
A teljesítmény visszaesése a Far Cry 4 és a The Talos Principle játékokban (forrás: ComputerBase) [+]

Nyilván teljesen logikus azt mondani, hogy biztosan abból ered a gond, hogy a GeForce GTX 970 a 980-nal ellentétben nem egységesen 224 GB/s-os memória-sávszélesség mellett éri el a 4 GB-nyi memóriát, hanem 3,5 GB-nyi terület 192 GB/s-mal, míg a maradék 512 MB-nyi rész 28 GB/s-mal férhető hozzá. Ugyanakkor nem feltétlenül ennek köszönhetők a linkelt cikkben szereplő nagyobb eltérések a két termék között.

Meg kell érteni a VGA-k kapcsán, hogy a memória vezérlése a grafikus meghajtón keresztül működik. Magáról a videomemória menedzseléséről nemrég részletesen írtunk, és ebből leszűrhető, hogy rendkívül sok múlik magának az eszközillesztőnek a paraméterezésén.

Többek között nagyon úgy tűnik, hogy a GeForce GTX 970 és 980 a grafikus meghajtón belül egységes vezérlési rutinokat használ, holott ez jelen esetben nem szerencsés. Ugyan a termékek memóriamodellje nem eltérő, de a hozzáférhető memória mérete, illetve inkább a kialakítása már az, ugyanis a GTX 970 elsődlegesen a gyors elérésű 3,5 GB-nyi területre kihasználására koncentrál. Ehhez alapból olyan pufferek allokáció ajánlott, amelyet 3,5 GB-nyi memóriához szabtak a rendszerprogramozók, különben bizonyos időközönként a hardver a nem megfelelő vezérléstől problémákba szalad bele, amelyek akadásokhoz vezethetnek, főleg akkor, ha a videomemória használata igen magas.

A ComputerBase cikkében bemutatott jelenség tehát önmagában létezik, és ezt senki sem vitatja, de nem valószínű, hogy csak a hardverben kell keresni az okát. Figyelembe kell venni, hogy az NVIDIA ilyen vezérlési koncepcióval még nem adott ki terméket, tehát a rendszerprogramozóiknak is kevés a tapasztalatuk a működés optimalizálása szempontjából. Ilyenkor előjönnek a problémák, amelyeket ki kell elemezni és a videomemória menedzselésének megváltoztatásával lehet a gondokra megoldásokat találni. Például az aktuálisan alkalmazott pufferek allokáció módosítása egy olyan terület, ahol megéri elkezdeni a kutakodást, vagy állandóan engedélyezni lehetne a 3,5 GB-os és a 0,5 GB-os memóriaterületet, amelyet párhuzamosan is lehetne címezni. Például az egyik memóriarész olvasása mellett a másik írható, és fordítva. Mindemellett alkothatók egzotikusabb menedzselési formák is, amelyek bőven javíthatnak a GeForce GTX 970 amúgy teljesen normális működésén.

Ugyanez vonatkozhat az alacsony szintű hardverelérésre is. Az új API-kban ugyan a grafikus meghajtónak nincs túl sok szerepe, de figyelmeztethetők a programozók, hogy a GeForce GTX 970 és a 980 még az azonos lapka ellenére is eltérő memóriamenedzsmentet igényel, így a GeForce GTX 970-re különállóan írható akármilyen specifikus optimalizálás az adott alkalmazáson belül.

A fenti eredmények okai tehát inkább a szoftverben, semmint a hardverben keresendők. Való igaz ezt az NVIDIA számára érdemes kielemezni, és lehetőség szerint korrigálni. Azt is figyelembe kell venni, hogy nem először látnánk példát arra, hogy egy VGA-t vagy egy architektúrát csak sok-sok hónappal a kiadása után kezdik megfelelően használni még a tervezők is. Ez főleg felhozható, ha egy hardver a működés szempontjából annyira egzotikus, mint amilyen a GeForce GTX 970.

Annak ellenére, hogy az NVIDIA hivatalosan nem tervez olyan meghajtót, amelyben kifejezetten a GeForce GTX 970 optimalizálásra koncentrálnak, biztosan folyamatosan kutatják a termékek hatékonyabb kihasználásnak lehetőségét, főleg az említett VGA-ét. A hivatalos álláspont csupán arra vonatkozik, hogy a vállalat nem szeretne felelőtlenül ígérgetni, ami az elmúlt hetek eseményei után teljesen érthető. A pénzvisszafizetés pedig kétélű fegyver, mert bár jogilag a vásárlóknak igazuk van, ugyanakkor a tesztek alapján mindenki tudta mit kap majd a pénzéért. Azt is biztosra vehetjük, hogy többen csak azért akarják visszavinni a kártyát, mert azt hibásnak vélik, de alapvetően maga a termék nem az. Legalábbis nem annyira, vagy nem úgy, ahogy ahogy a piac és a sajtó erre az ügyre reagált. Ez sajnos rengeteg felesleges félreértés forrása lett, ami miatt pedig azok a felhasználók is felháborodtak, akik egyébként sem voltak tisztában a VGA működésével, vagy teljesen elégedettek voltak azzal, amit kaptak, és ez egyébként a mai napig sem változott, ezáltal a vásárlók viselkedése is megkérdőjelezhető az ügyben.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés