Hirdetés
Az XBiten pár napja megjelent egy részletes hír az nVidia új grafikus lapkájáról, az NV25-ről (aka GeForce4, ha úgy alakul...), mely kicsit szerényebb, de sokkal bővebb információt adott, mint a korábbi találgatások (és itt lesz érdekes, hogy korábban ki és mire számított... ezért döntöttünk úgy, hogy noha a hivatalos bejelentés előtti hírek mind pletykáknak minősülnek, azért mi nyomon követjük az eseményeket). A hírt az írója azzal a - mosollyal kísért - megjegyzéssel zárta, hogy mindezt nemsokára törölni lesz kénytelen az nVidia nyomására. Nos, ez ma megtörtént, így az eredeti hír nincs már az oldalon. Mi persze lementettük ... tehát:
NV25-ből is többféle lesz, feltehetően GeForce4 Titanium családnév alatt. A különbség az órajelekben és a kártyán található memória nagyságában lesz. Ez a hír a leggyorsabb Titanium verziót taglalja.
- Grafikus chip (GPU): 0.15 mikronos gyártástechnológia (mint a GeForce3), 63 millió tranzisztor (!!), 300 MHz-es órajel. Az órajelet a megnövekedett tranzisztorszám ellenére sikerült növelni, ugyanis az nVidia egy integrált hűtőbordás, PBGA "tokozásban" gyártja az új chipeket. Tehát a jobb hűtésnek köszönhető a plusz... (érezzük, hogy HANGOS lesz a kártya
)
- DDR SDRAM: 650 MHz-es (DDR) kiszerelésben érkezik, újfajta, BGA tokozásban, maximum 128 MB-ig. A memória-sávszélesség így 10.4 GB/sec lesz (nosztalgiázóknak: ennyi lett volna durván a Voodoo5 6000-es kártyáké is).
- A GPU 4 renderelő pipeline-nal rendelkezik, melyek fejenként 2 textúrát képesek órajelenként feldolgozni. Itt tehát nincs változás a GeForce3-hoz képest (a korábbi hírek még 6 pipeline-ról beszéltek... ez a 0.13 mikronos gyártás előtt biztosan nem következhet be).
- Fejlődnek a GPU képességei is: Lightspeed Memory Architecture II (LMA II), ami a 4:1 arányú Z-puffer tömörítésből, a második generációs Occlusion Cullingból (~~ HSR) és egy "új" csodából, a Quadcache Architecture-ből áll (lehet, hogy a 4 x 32 bites Crossbar vezérlő lett elkeresztelve?).
- FSAA: Accuview AA, mely a fenti sávszélesség-spóroló eljárásoknak köszönhetően igényesebb képet ígér elődjénél (GeForce3... pedig az sem volt rossz!).
- T&L egység: nFiniteFX II, mely gyakorlatilag annyit tesz, hogy 2 Vertex shader egység lesz a chipben, a mostani 1 helyett.
- További extrák a Z-Correct Bump Mapping, illetve a - végre - javított, nView nevű kétképernyős megjelenítés (tehát az nVidia követi az ATi-t, és a high-end kártyákat is megfejeli a "DualHead" technológiával).
Természetesen ezek az információk sem véglegesek és feltétlenül hitelesek. Ugyanakkor érdekes, hogy az XBit semmilyen külső forrásra nem hivatkozott, ugyanakkor meglehetősen pontos információkkal szolgált. Tehát vagy önszántából csinál magából bolondot (ha nem igaz a hír), vagy tényleg belső információkhoz jutott... A fenti specifikációkat figyelembe véve úgy érezzük, hogy nincs mibe belekötni, tehát az NV25 valószínűleg így fog kinézni, és a sok felvonultatott (új) gyártástechnológia miatt kizárt, hogy egy olcsó kártya legyen.
A felmerülő kérdés persze az, hogy vajon mennyire hasonlít majd az NV17 (GeForce4 MX) nagytestvéréhez. Félő, hogy kevéssé. Az új specifikációkat figyelve túl erősnek tűnne egy NV25 alapú, 4 renderelő pipeline-nal bíró MX460 és MX440. Kiderül... február 5-én!