Képminőség
24,3 MP egy APS-C szenzoron? Hell yeah! Ez az érték full frame lapkára vetítve kb. 54 MP-nek felel meg, ami igen sűrű pixeleket eredményez. Vajon bírni fogják ezt a felbontást a NEX rendszerhez kapható objektívek? És a szenzor nem lesz túl zajos? Milyen lesz a képminőség a széleken? Mennyit javult a Sony JPEG motorja legutóbbi találkozásunk óta? Nos, többek között ezekre a kérdésekre szerettünk volna mi is válaszokat kapni. Természetesen lenne még mit próbálgatni ezeken túl is, de egyelőre nincs épkézláb RAW konverter a NEX-7 fájljaihoz, így most be kell érnünk a JPEG-ek vizsgálatával. A RawTherapee 4.0.4.2 változata már megnyitja a NEX-7 ARW adathalmazait (átlagban 25 MB egy nyers fájl), de mi inkább megvárjuk az ACR NEX-7 támogatását. Ne feledjük, amit már cikkünk bevezetőjében írtunk, hogy ez még nem a végleges fényképezőgép. Többek között a képminőségen is lesz még idejük finomítani a mérnököknek, míg végre a boltokba kerülhet a NEX-7.
Előző pontunkban említettük, hogy a menüben be- és kikapcsolható az elektronika objektívekre vonatkozó hibajavítása, mint a vignettálás, a színi hibák és a geometriai torzítások. Tesztünk során ezeket végig kikapcsolva tartottuk, tehát elvileg a 18-55 mm-es kitobjektív nyújtotta nyers képeket fogjuk látni. Fenti ábrákon a 18, 24, 28, 35 és 55 mm-es állásban tapasztalt geometriai torzítások láthatóak.
A Sony NEX-7 zajszűrése nem kapcsolható ki teljesen. Kétféle szűrés van: a hosszú záridős felvételek szűrése (1 mp-nél hosszabb expozíciók esetén kapcsol be) és az általános szűrés, ami alacsony, közepes és erős szinten iktatja ki a kásásodást. Míg a hosszú záridős szűrést teljesen ki lehet kapcsolni, addig az általánost csak alacsonyra lehet venni, ezért a fényképező állandóan szűr, amikor úgy ítéli meg, hogy mosnia kell a pixeleket. Első lépésben nézzük meg a szokásos zajos képeinket:
Amint látható, a szűrés már ISO 800-1600 között bekapcsol, de hatása igazából csak ISO 3200-on és fölötte lesz jól érzékelhető. A 24 millió pixel azonban ad akkora felbontást, hogy még ISO 16 000 mellett sem mosódnak el vészesen az apró részletek a tesztábrákon. Később látni fogjuk, hogy ez sajnos nem érvényes a való világban elkapott pillanatokra magas érzékenységi értékek mellett. Alábbi két ábra a fényképezőgép beépített zajszűrő fokozatainak hatását szemlélteti:
A tesztelt Sony NEX-7 hajlamos volt a jelentős alulexponálásra, átlagosan egy-másfél FÉ-t kellett korrigálni, amennyiben a kiértékelő fénymérést használtuk. A középre súlyozott mérés már nagyjából pontos volt, de még itt is megesett, hogy 1/3 FÉ-t kellett felfelé javítani. A bőrtónusok természetes fény mellett valósághűek voltak, de műfénynél a vörös színcsatorna dominált: a képek vöröses-sárgás tónusúak lettek.
A NEX-7 portrék készítéséhez ad többféle digitális segédet: bekapcsolhatjuk a „sima bőr effektust”, de a sémák közül választhatjuk a „portrét” is. A sima bőr hatásnak háromféle szintje van, melyek befolyása a bőrfelületre fenti két fotón látható. Képmintáink között természetesen megtalálható az összes fénykép nagyban is (lásd következő oldal).
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!