Hirdetés

Samsung F2380 C-PVA panellel

Próbáljuk ki


A panel sötétben és a „barnateszt” [+]

A kalibráció után szemmel teszteltünk, tehát szubjektív benyomásaink következnek. Először a feketét néztük meg, a kijelzőt sötétben, egy teljesen fekete háttér megjelenítése közben lefényképeztük. A kalibráció során bemért fekete értéke itt mérvadó szokott lenni, de ez a szám nem képes kifejezni a panel háttérvilágításának egyenletességét, ezért van szükség a fényképre. Az F2380 itt picit elvérzett, ugyanis a jobb alsó sarkon kívül mind a három oldalról látható volt egy kis fénycsóva, ez azonban használat közben nem észrevehető. Ugyanakkor szélesvásznú filmeknél az alsó fekete sáv szerintünk láthatóan világosabb (igaz, csak picit). A panel homogenitását tovább vizsgálva a második körben a képernyőn megjelenítettünk egy egyszínű képet (eredetileg barna), majd azt figyeltük, hogy a fejünk mozgatásával hogyan változik a szín. Ideális esetben, pontosan középről nézve egy kijelzőt a szélek felé haladva sem tapasztalunk színváltozást. A fénykép pontosan középre állított fényképezőgéppel készült. A tesztkészülék itt sem volt makulátlan, a panel a szélek felé haladva láthatóan világosodik. Bár ebben a két résztesztben a Dell 2209WA sem volt tökéletes, de az F2380-nál szerintünk jobban teljesített. Ugyanakkor egy TN+film paneles típusnál egyértelműen jobb eredmények születtek, hiszen azokon jóval szembetűnőbbek a panel hiányosságai.


A fényerő eloszlása: Samsung F2380 és Dell 2209WA

Ezek után a fényerő eloszlását mértük be a panel kilenc különböző pontján. A monitortesztekben a minimális, maximális stb. fényerő mértékét mindig a képernyő közepén szoktuk meghatározni, viszont a nagyobb paneleken néha már szabad szemmel is jelentős eltéréseket lehet felfedezni a kijelző egymástól távol lévő pontjai között (tehát kissé foltosak). A számok önmagukért beszélnek, a Samsung F2380 kis túlzással a közelébe sem ér a Dell 2209WA-jának, a legnagyobb eltérés 12%-os volt, ami igen magas, és az átlagos érték is 92,7% lett, ami bőven a Dell 97,9%-os végeredménye alatt van. A TN+film paneles típusokkal kapcsolatban itt nem lehet általánosítani, hiszen vannak jobbak és rosszabbak is ebből a szempontból, igaz a rosszabbak vannak túlsúlyban.


A panel különböző szögekből [+]

Megvizsgáltuk a betekintési szögeket is. Az egyes paneltípusok (TN, MVA/PVA, IPS) a gyártástechnológiából kifolyólag ebből a szempontból eltérő jellemzőkkel bírnak. A leghátrányosabb helyzetben a TN+film panel van, mely vízszintesen és függőlegesen sem rendelkezik baráti értékekkel, ez főleg akkor érhető tetten, amikor a monitort szemből nézve már a panel szélén sem olyan színt látunk, mint középen, ez a széles képernyős (widescreen) kijelzőkön hajlamos fokozottan megmutatkozni. Az IPS ezen a téren verhetetlen, bár a PVA jobb, mint a TN+film, de nem tökéletes, a színek itt is fakulnak egy picit, ahogy elfordítjuk a panelt, a kontrasztarány csökken, de a TN-eknél megszokott inverzbe váltástól nem kell félnünk.


1024x768 normál és wide módban [+]


1280x1024 normál és wide módban [+]


A betűk különböző felbontásokban (1680x1050 és 1920x1080) [+]

Megvizsgáltuk, hogy mi a helyzet a betűk megjelenítésével más felbontásokban. Az LCD paneleket a natív felbontástól eltérő módban használva gondok lehetnek a megjelenítéssel. Az F2380 natív és ajánlott felbontása 1920x1080, ebben a módban természetesen minden betű éles. 1680x1050 és 1280x1024-es felbontásban szerintünk életlenné, egyenesen szemzavaróvá váltak a betűk, olyan érzésünk volt, mintha szemüvegen keresztül szemlélnénk a képernyőt. 1440x900-ban és 1024x768-ban az élességgel nem volt gond, de a betűk nagyon megvastagodtak. Bár igen kétséges, hogy egy 23 colos monitort ezen felbontások valamelyikében akarna használni bárki is.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés