Hogy alakul a tabletek jövője?

Előtérben a szolgáltatások

Péntek délután van, lassan vége a munkahétnek. Aki teheti, ilyenkor már kivárásra játszik, igyekszik kibekkelni a munkaidő végéig, jó esetben letudta már a hétre kiszabott teendőkkel, lazíthat kicsit. Jól esik ilyenkor ebéd után hátradőlve kicsit elmélkedni erről-arról, mondjuk a tabletek világáról. Ugorjuk át azt a nyomasztó kérdéskört, hogy van-e értelmük, foglalkozzunk inkább azzal, hogy milyen tablet lehet életképes.

Tiszta sor, hogy a kategóriát az Apple teremtette az iPaddel, ami azóta is uralja a piacot, meghatározó, etalon, koppintja, aki meri, mások csak utánozzák. Szerintünk az Apple két olyan dolgot tud (pontosabban hármat), amit más nem nagyon. Az első, hogy iszonyatosan ízléses külsőt hoz létre élményszámba menő minőségérzettel. A második, hogy Jobsék (Isten nyugosztalja a zsenit) tudják, a tablet nem olyan értelemben hardver, mint mondjuk a netbook, hanem sokkal inkább úgy szolgáltatáscsomag, mint az okostelefon, sőt ereje és mérete miatt annál is több van benne (a harmadik, zárójeles Apple képesség a brutális marketing).

iPad 2 - jelenleg a legsikeresebb tablet
iPad 2: jelenleg a legsikeresebb tablet

Igen, több nagyon komoly vállalat – és még több apró – belefogott a tabletesdibe, de elég sokan (például a HP) úgy tűnik, első körben megégették magukat. Láttunk nem egy iPadnél erősebb hardvert akadozó szoftverrel eltűnni a süllyesztőben. Azért, mert a tablet fejlesztése nem ér véget ott, hogy szerzünk valami bika hardvert, beletesszük egy minél ízlésesebb dobozba, és piacra dobjuk valami jól – vagy kevésbé jól – kalkulált áron. Ezután neki kell feküdni annak, aminek egy kimondottan hardvergyártó nem tud, a szoftveres csiszolásnak.

Ha nem fut flottul az oprendszer, nincsenek extra alkalmazások, egyedi felület, jól megtöltött appstore (vajon melyik vállalat „találta fel”?), akkor halva született az ötlet – szerintünk. Nem véletlen, hogy az okostelefonokkal is foglalkozó vállalatok, (például a Samsung) hozzák ki az igazán ütős megoldásokat, hiszen ott a hardveres mellett komoly szoftveres részleg is van. Érdemes megnézni, mennyi pluszt nyújt egy Galaxy Tab vagy egy HTC okostelefon mondjuk Toshibához vagy ZTE-hez képest, melyek hardverben nem rosszak, sőt, de a körítés nagyon híg. Pedig a Samsung, akit a legjobb androidosnak lehet mondani, még mindig lényegesen le van maradva az Apple mögött ezen a téren.

Nyerő tabletek a jövőben

Van viszont egy vállalat, ami mérete és struktúrája miatt felkavarhatja az ágazat „loholjunk az Apple után” állóvizét: az Amazon. Gondoljunk csak vissza arra, hogyan tarolta le a gigantikus online áruház Kindle termékeivel az e-könyv olvasók piacát. Még nálunk is az USA-ból beutaztatott termékei jelentik a legjobb és egyben legolcsóbb alternatívát. Most pedig ez a vállalat belép a tabletek piacára! A Kindle Fire szeptember legvégén mutatkozott be hivatalosan, a piacra pedig pontosan egy hónap múlva, november 15-én érkezik, egyelőre csak az USA-ban. Az első napon százezer darabot rendeltek elő, a prognózisok szerint ez a szám az első példányok megjelenéséig félmillióra emelkedhet.

Kindle Fire - kétszáz dolláros, ígéretes
Kindle Fire: kétszáz dolláros, ígéretes

Hogy csinálták ezt? Úgy, hogy az Amazon egy teljesen más vállalat, mint azok, akik eddig tabletet próbáltak csinálni, nem hardvergyártó, hanem szolgáltató. Az e-könyv olvasós tapasztalatok alapján csináltak egy igényes (elsősorban kiváló kijelzővel ellátott), sok fölösleges sallangtól megfosztott (jöhet a kövezés), héthüvelykes kütyüt, és kreáltak hozzá egy olyan árat, amitől a konkurenseket megeszi a sárga irigység. Az Amazon megteheti, hogy alacsonyra megy, mert később majd az elektronikus könyvek, áruház és egyéb szolgáltatások pénzt hoznak neki, ahogyan az Apple keres az iTunes-on vagy az AppStore-on.

Nyilván a Kindle Fire nem közvetlen ellenfele az iPadnek, hiszen kisebb, nincs GPS-e, giroszkópja, gyorsulásérzékelője, sőt webkamerája, mikrofonja és 3G modeme sem, de ha visszakanyarodunk a tabletek alapvető kérdésére – hogy mire jó –, akkor bizony elég izgalmassá válik a helyzet. Sokak számára, akik eddig iPadben gondolkodtak, a 140 000 forintos eszköz helyett elég lehet a 40 000 forintos. Ráadásul 40 000 forintot mennyivel könnyebb kiadni, mint a három és félszeresét! Kanapén heverve internetezgetni, olvasgatni, filmet nézni, kicsit játszani vastagon elég a Fire, arra pedig elég nagy pénzt mernénk feltenni, hogy rövidesen előkerül a „Fire DX” nagyobb kijelzővel.

Lemarad, aki nem tud elég erős csomagot létrehozni
Lemarad, aki nem tud elég erős csomagot létrehozni

Szerintünk mindenki kezdhet félni a tabletpiacon. A többi androidos – a Fire-ön is az fut, alaposan átalakított felülettel – azért, mert az Amazon szolgáltatós rendszeréből adódó alacsony árral nem tudnak versenyezni, az Apple pedig azért, mert most egy igazán erős konkurense adódhat. Komoly elemzők is rámutattak arra, hogy egy kisebb vagy legalábbis olcsóbb, 200 dollár körül iPaddel jelentős sikereket érhetne el az Apple. A közeljövőben pedig nagyon egyszerű lesz a fő vonalnál egyszerűbb iPadet csinálni, ugyanis még az idei év végén beindul az iPad 3 gyártása, amelyről úgy hírlik, eddig nem látott felbontású kijelzőt és különösen vékony akkumulátort kap. Mellette egy mondjuk első iPad kaliberű, akár héthüvelykes, olcsó masina egészen jól megélne.

Mi lesz a többiekkel? Szerintünk az extra szoftver- és szolgáltatásvonalon továbbra is gyengélkedő, elsősorban hardvert gyártó cégek fokozatosan kiszorulnak majd a tabletpiacról. Úgy gondoljuk, a következő egy-két évben csak azok a termékek maradnak talpon, amelyek képesek egy szoftverrel és szolgáltatásokkal megtámogatott komplett csomagot nyújtani. Nem tartjuk elképzelhetetlennek, hogy rövidesen a hardveresek helyett magazinokat, filmstúdiókat birtokló (Sony?) vállalatok jelennek meg a tabletpiacon.

rudi

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés