Memóriareform, vízimádó mod, digitális Polaroid

A héten történt: NAND, Radeon, konzolok

A múlt heti-hétvégi nagy kánikulára való tekintettel a Heti Szemle akkor elmaradt, most a négynapos hosszú hétvége előtt viszont senki sem marad olvasnivaló nélkül. Sőt, akik esetleg a teljes múlt hetet kihagyták, azok számára jó hír, hogy az elmúlt hét történéseiből is szemezgetünk egy picit.

A tapasztalat azt mutatja, hogy míg egyes cégek visszavonultak az ilyenkor szokásos, jól megérdemelt szünidőre, mások csak most indultak be igazán. Igaz ez például az NVIDIA-ra és az AMD-re egyaránt, de például a Samsungnál sem malmoztak a (vélhetően) légkondicionált irodákban. A koreai vállalat bejelentette a múlt héten, hogy tömeggyártásban van az iparág első, 3D-s struktúrát alkalmazó flashmemóriája, a V-NAND. A strapabíró, tehát több írási ciklust elviselő, emellett számos más előnnyel kecsegtető memórialapkák felhasználására nem is kellett sokat várni, a Samsung saját márkanév alatt pár nappal ezelőtt bemutatta az erre épülő SSD-ket – igaz, elsősorban vállalati igényekhez igazítva.

Samsung V-NAND: egy időre megoldhatja a problémákat
Samsung V-NAND: egy időre megoldhatja a problémákat

Kicsit a memóriák vizén tovább evezve érkezett még egy olyan fejlesztéssel kapcsolatban érkezett hír, mely szintén a NAND memóriákhoz kapcsolódik, pontosabban annak leváltására gyúr (sok más technológiával párhuzamosan). Az RRAM névre hallgató újdonság ugyan még nem áll olyan szinten, mint az imént említett V-NAND, de a fejlesztés hosszú távon is gyógyírt jelenthet a NAND típusú tárolók alapproblémáira. Még mindig memória: a Hynix egy kész fejlesztéssel rukkolt elő. Ez a GDDR5M, ami bevethető a DDR3 memóriák helyett mind a VGA-kon, mind pedig az SO-DIMM modulokon.

Az RRAM a NAND memóriák helyettesítőjeként hosszú távú megoldást jelentene
Az RRAM a NAND memóriák helyettesítőjeként hosszú távú megoldást jelentene

Nem aludt az elmúlt két hétben az AMD sem, mint azt említettük, sőt, egy "új" VGA-t is bejelentettek, noha a belépő szintű Radeon HD 7730 valószínűleg nem ír majd történelmet, de mindenképp említésre méltó, ahogyan a Radeon kártyákhoz adott játékok promóciója is megér pár szót, hiszen a Never Settle Forever egy igazi játékdömpinget kínál, mely keretin belül mostantól a vásárlók dönthetik el, mely játékot vagy játékokat szeretnének a megvásárolt AMD VGA mellé megkaparintani. Aki egyébként az új Radeonokra vár, azoknak is szolgálunk egy kis hírcsemegével a sok homályos információ ellenére.

AMD Radeon HD 7730: "szegény ember GCN-je"
AMD Radeon HD 7730: "szegény ember GCN-je"

Az NVIDIA kapcsán is érkeztek információk a készülőben lévő VGA-k alapjáról, azaz a Maxwell kódnevű fejlesztésről, de úgy tűnik, a gyártó alaposan rákapcsolt a többi fronton is, hogy több lábon álljon. Az persze kérdéses, hogy ez a láb mennyire lesz stabil, ha a Microsoft RT operációs rendszerre akarnak támaszkodni, hiszen a zöldek dolgoznak egy Surface RT tableten, amit a Tegra 4 köré építenének fel. E chipnek lendületet adhat egyébként a nemrégiben bemutatott NVIDIA Shield kézikonzol is, hiszen a kaliforniai vállalat szabadon bütykölhetővé tette ennek rendszerét, sőt a cég maga nyújt ehhez bizonyos mértékű támogatást, azaz várhatóan nem kis közösség épül majd a kezdeményezés köré.

Ezen a héten is NVIDIA Shield: a nyílt rendszer előnyeit használja ki
Ezen a héten is NVIDIA Shield: a nyílt rendszer előnyeit használja ki

Egyébként a konzolpiacra úgy tűnik, hogy az Amazon is szemet vetett, legalábbis a hírek szerint, de hogy ebből mi valósul meg, az egyelőre bizonytalan. Nem úgy, mint az Xbox One rajtja, mármint olyan értelemben, hogy a Microsoft konzolja biztosan el fog rajtolni, a kérdés csak az, hogy pontosan mikor, ugyanis a Redmondiak épp a héten variáltak ezen egy keveset.

Xbox One: előbb vagy utóbb megjelenik - van, ahol csak utóbb...
Xbox One: előbb vagy utóbb megjelenik - van, ahol csak utóbb...

Érdekes lesz látni a közeljövőben, hogyan alakul majd a különféle nyílt és zárt rendszerre épülő konzolok, játékgépek és játékra alkalmas tabletek csatája, és mindez hogyan formálja majd át a játékpiacot. Ám egyelőre úgy néz ki, az Android lépéshátrányba kerülhet, ha nem támogatja az OpenCL felületet, megfosztva ezzel az egyre erősödő ARM architektúrájú rendszerchipeket attól, hogy a fejlesztők kiaknázhassák azt a bennük rejlő erőt, ami felé a hardverfejlesztések haladnak. Márpedig tisztán látszik, hogy a cégek nem ülnek a babérjaikon, ha mobil irányú fejlesztésről van szó.

Nincs megállás az ARM-os fejlesztések frontján sem
Nincs megállás az ARM-os fejlesztések frontján sem

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés