Frozen Synapse

Taktikus lövölde

Hideglelés

A Frozen Synapse mondhatni teljes csendben érkezett meg a nyári uborkaszezon elején, de amint kikerült a mélykék óceán vízére, azonnal nagy népszerűségnek kezdett örvendeni. Edge, Eurogamer, Destructoid - csak páran azok közül, akik 9 pont / 90 % fölé értékelték a játékot. "Ezt már nekem is ki kell próbálni!" - gondoltam, és elhatározásomat tett követte.
A játék a közeljövőbe kalauzolja el a játékost: 2050-ben járunk egy Markov Geist nevű megapoliszban, ami annyira, de annyira rákötődött a világhálóra, hogy már-már különbséget se lehet tenni valóság és virtualitás között. Ebbe a Tron és Orwell világa által inspirált helyszínen kerül az egyszeri játékos egy kis csoport lázadó csapat vezéreként, hogy megküzdjön a nagybetűs Rendszerrel.

Vajon mennyi lehet itt egy garzon?

Taktikus kerestetik!

Hirdetés

A játékot felülnézetből irányítjuk, de az egérgörgővel képesek vagyunk rázoomolni is különféle kékes árnyalatokban úszó terepre. Alapból a zöld foltok jelzik a mi zsoldosainkat, a piros az ellenségeinket, a sárga pedig a barátságos NPC-ket - de ízlés szerint lehet ezt változtatni is.
Az embereinkre klikkelve oszthatjuk ki a parancsokat, azaz hova menjenek, merre nézzenek, álljanak-e vagy guggoljanak, stb. Mivel ez elég komplex, ezért érdemes a Tutorialt végigvinni, mert e nélkül nagyon nehezen fog bárki is boldogulni a játékban.
A pálya elején megkapjuk a küldetésünket, ami igen változatos a sima tereptisztítástól kezdve a célszemély likvidáláson át a területvédésig van minden. Ekkor kezdhetjük el a tervezni a lépéseinket, azaz hogy melyik emberünkkel mit is fogunk csinálni. Az első pályán az tűnne fel, hogy gyerekjáték lelőni az álló őröket, ami igaz is - egészen addig, amíg a tervezés lezárásaként meg nem nyomjuk a PRIME gombot.

A játék egyszerű, átlátható főmenüje, jobboldalt a játékosok sokaságával.

Most jön a feketeleves

A fenti gombocska lenyomását követően ugyanis az imént eltervezett akciónk valóssá válik, azaz immáron az ellenség is el kezd mozogni. És ilyenkor derül ki, hogy jól terveztünk-e, avagy kezdhetjük újra az egész menetet.
Fontos tudni, hogy az embereinknél csak egyféle fegyver lehet, ami eleve meghatározza a képességeinket. A gépfegyver messzire visz, de nagyon szór, míg a shotgun csak közelharcban használható, igaz, a gépfegyveresnél gyorsabb reakcióval. Van még rakétás, akivel akár falakat is bonthatunk, pattogó gránátos a megbúvók kifüstölésére, és mesterlövész, aki messziről igazán hatékony, de lassú.
Ezen fegyvernemekkel kell fölépíteni a küldetésünket, lehetőleg úgy, hogy sikerüljön is. Ha nem sikerül, akkor - kampány esetén - újrakezdheted a pályát, ám a "most már tudom, mit kell tenni" vigyort hamar letörli arcunkról az a picike tény, hogy a térkép ilyenkor véletlenszerűen újragenerálódik.

Az a zöld ember felé szálló golyó rosszat sejtet...

Lövöldés taktika

Sanyi, igyekezz te is pozícióba!

Lehetőségek tárháza

A játék kampánya során hármas helyszíneken követhetjük nyomon a történet előrehaladását, mely fordulatokban sem mentes, egyben egyfajta depresszív lenyomatát is megkapjuk a mai világunknak. Érdemes tehát elolvasni a küldik elején az aktákat meg a feletteseink kommentárját, mert sokat adnak a hangulathoz!
Ezen felül játszhatunk skirmisht is, amikor szimplán az a feladatunk, hogy irtsuk ki a másik csapatot. Ezt megtehetjük egy pályaszerkesztő segítségével is, amelynek eredményeit el is menthetjük, sőt, meg is oszthatjuk a közösséggel, de akár kérhetünk random térképet is.
És ha már közösség: a a visszajátszásaidat meg is oszthatod a világgal, köszönhetően az instant Youtube importnak. Mindez működik multiban is, itt többféle küldetést játszhatunk, sőt, bevehetjük a dark mode-ot is, amikor csak akkor látod a másik játékos katonáit, ha a te egy zsoldosod látómezejében van.

5 sniper vs. 3 shotgunos meg 2 gépfegyveres. Ugye csak viccelsz?

Egyszerű, de nagyszerű

A játék látványvilága leginkább a minimalizmussal fejezhető ki, ez leginkább a színeken látszódik meg, mivel nem használ sokat. A grafika igen sematikus, a tereptárgyak vagy falként (sötétkék), vagy átlőhető elemként (világoskék) jelennek meg, közbevetés: ez utóbbiak csak akkor nyújtanak fedezéket, ha leguggolsz mögéjük. Viszont pont ez a tudatos egyszerű dizájn adja a játék egyik nagy erényét, mivel jól átlátható, és ez egy tervező parancsnoknak nagyon fontos elem.
Márpedig kell is ide agy meg taktika, mert a mesterséges intelligencia se csirke. Felejtsd el a bambán strázsáló őröket, itt tudják a fiúk, hogy behatolás történt, tehát próbálnak téged minél taktikusabban meggátolni célod véghezvitelében. Nem egyszer kellett egy küldetést többször újrakezdeni, amit tovább fokoz a random térkép, de pont ez adja a játék igazi erényét.
És mindezt megkoronázza a nervous_testpilot által készített elektronikus kompozíciók, amely akár külön is megvásárolható a Steamen.

"System primed!"

A Frozen Synapse az idei év egyik PC-s gyöngyszeme, mely noha kis visszhanggal jött, de minőségben annál nagyobbat tarolt. És noha e cikk nem áll be az elöl említett magasztalók sorába, de az értékelésemmel talán nem sokban maradok tőlük:

Értékelés
9
Játékmenet:
Noha eleinte kicsit bonyolult kezelni a lehetőségek tárháza miatt, de ha valaki rájön az ízére, akkor beindul az agya. Hosszú, 50+ pályás kampánya, a beépített skirmish, ja, és a multi révén nem egyhamar megunható darab.
8 Hangulat:
A játékot egy kellemes miliő övezi, ami nem annyira pörgős, ellenben tökéletesen illeszkedik egy a megfontoltságot maximálisan kihasználó játékhoz. Ész nélkül élvezhetetlen, de aggyal már igazi csemege.
9 Grafika:
Noha elsőre elég egyszerűnek tűnik, de rázoomolást követően látható, hogy embereink igen részletesen ki vannak dolgozva. Különösen a vérbő halál animációk, ami persze csak akkor jó, ha nem minket lőnek le.
8 Hangok:
A női kommentátor hangja kellemesen búg, más beszéd nincs a játékban. De nem is baj, mert így legalább élvezhetjük a játékhoz komponált kellemes zenéket, illetve a fegyverropogás effektjeit.
8.5 Összességében:
A Frozen Synapse egy érdekes koncepciójú, napjaink trendjével maximálisan szembe menő, de nagyon hangulatos játék. Talán emiatt is kapta sok helyről az igen magas értékeléseket, és én is azt mondom, hogy ha valaki egy igazi unikális élményre vágyik, akkor mindenképpen szerezze be e gyöngyszemet!

Azóta történt