Hirdetés
Ishimura 2023
A remake nagyjából megőrzi az eredeti Dead Space vázát, és csak a finom részletek tekintetében változtatott vagy bővített azon – és ezen felül készítői mindent megtettek azért is, hogy organikusan kössék össze a sorozatindító rész történetét a folytatásokkal. Ami a tényleges játékmenetet illeti, a csonkolásra építő, oly élvezetes harcrendszer szinte változtatás nélkül tért vissza – bár az, hogy a fegyverek egyensúlyát átalakították, a gyakorlatban azt jelenti, hogy sok mindent újra kell tanulnunk. Az alap plazmavágó például még csúcsra fejlesztve sem magasodik úgy a többi fegyver fölé hatékonyságban, az eredetiben szinte használhatatlan lángszóró viszont eszelősen hatékony lett. Ezen túl a legtöbb fegyver kapott új másodlagos támadásokat és néhány egyéb kifejleszthető bónuszképességet is – és ezekre szükség is lesz, mert a remake hajszálnyit talán nehezebb lett az eredetinél.
A játéktér is nagyrészt az, amit 15 éve is bejárhattunk, de a változtatásoknak azért itt is van érezhető hatása. Az Ishimura minden szintjén találhatunk például kisebb-nagyobb új területeket – innen egy extra raktárterem vagy iroda érhető el, onnan egy lift visz fel egy pici új területre, amott pedig egy új folyosó köt össze korábban is ismert helyszíneket. Egy kicsit minden emlékezetes helyszín megújult így, és ez kifejezetten feldobja a veterán játékosok élményét. Az egyre magasabbra hágó biztonsági besorolásunk egyre több zárat old ki a hajón, így néha nem árt visszamenni a korábban meglátogatott területekre – és ez egy olyan újdonság, ami a lineáris pályákat használó eredetiben elképzelhetetlen lett volna. Igen, a szabadon használható személyszállító vasútnak köszönhetően az Ishimura tulajdonképpen egy egybefüggő, szabadon bejárható területté vált.
Eleinte aggódtam, hogy ez felesleges modernizálásnak bizonyul majd, de egyáltalán nem lett zavaró ez a dolog. Ennek köszönhetően van értelme a biztonsági besorolásunk fejlődésének és persze a teljesen új mellékküldetéseknek is. Utóbbiak inkább a történetmesélés terén tesznek hozzá a játékhoz, és nem feltétlenül a játékmenet tekintetében – ízlésemhez képest egy kicsit sok ide-oda mászkálás van bennük, de egy, a hajó történetét alaposan befolyásoló személyes ellentét végigkövetése azért hozzátett a sztorihoz. Valamilyen szinten ide tartozik az alaposan felturbózott New Game+ lehetőség is, amelyben egy teljesen új gyűjtögetnivaló teszi továbbra is fontossá a felfedezést.
A megannyi újítás azonban nem jelenti azt, hogy a Dead Space lényegesen átalakult volna, és hiába néz ki minden sokkal szebben, és hiába szórakoztatják a fenti dolgok még a veteránokat is, pár dolgon nem lehetett volna teljes átalakítás nélkül radikálisan javítani – az meg ugye nem volt tervben. Ennek köszönhetően legyen bármilyen élvezetes is az első órákban a harc, a felfedezés és a fejlődés, a viszonylag kevés fegyver és ellenfél miatt még az állandó feszültség ellenére is leül kicsit a játék. Ezt az oxigént nélkülöző, illetve nullgravitációs részek (utóbbiak sokkal jobban irányíthatóak, mint az eredetiben!) egész jól feldobják, de például a főellenfelek csapnivalóak lettek – és 2023-ban ezt már sokkal nehezebb megbocsátani, mint 15 évvel ezelőtt.
De semmiképpen nem akarom panaszkodással zárni a cikket, mert a Dead Space remake-je összességében remek élmény lett. Effektjeiben, arcaiban, technológiájában nincs oly magasságban, ahol a Callisto Protocol minden ízében újgenerációs engine-je volt, de annál sokkal, de sokkal jobb játék lett – ráadásul azért semmi szégyenkeznivalója nincs a grafika terén sem. A fények fantasztikusak, a fémfelületek szinte tapinthatók, a csonkolás pedig taszítóan gyönyörű effekteket kapott. Remélem ez a gárda egy kis pihenést követően folytatja munkáját a második résszel!
A Dead Space PC-re, PlayStation 5-re, valamint Xbox Series gépekre jelent meg.
Összefoglalás
Remake, mégpedig ismét egy kifejezetten igényes darab. A teljes grafikai ráncfelvarrás alatt hiába maradt érintetlen a játék 90%-a, annak a tíz százaléknak az átdolgozása sokkal jobb, sokkal modernebb horror-akcióvá tette a Dead Space-t. Igényesen kibővített térkép, újraegyensúlyozott arzenál, élvezetesebb zérógravitációs részek és persze fényeffektekben, szikrákban és nagyszerű textúrákban tobzódó új grafikus körítés – a nekromorfok méltó formában tértek vissza!
A Dead Space legjobb pontjai:
- A harcrendszer még mindig egyedi és élvezetes;
- feljavított arzenál és kibővített térkép;
- szinte minden változtatás remekül sült el.
A Dead Space leggyengébb részei:
- A főellenfeleken még áttervezés után is gyengék;
- az új mellékküldetések lehettek volna jobbak.
Bényi László