Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Pala

    veterán

    válasz alitak #641 üzenetére

    ez így van! Valóban Kb1 a megoldás... a feladvány zökkenőmentes megoldása a szabadgyalog kulcsmezőinek ismeretét igényli, illetve az alapvető mértani oppozíció ismeretét..No meg észre kell venni, hogy Kc3?-ra sötét előnyösen tudja áldozni a saját gyalogját a3!!-mal, amire vagy használhatatlan szélsőgyalog keletkezik, vagy b3/b4 tolás esetén (mivel időt kell szakítani az ''a'' gyalog leütésére) sötét idejében megérkezik a kulcsmezők védelmére.

  • Pala

    veterán

    válasz alitak #641 üzenetére

    Persze általában végig szokás írni minden lényeges változatot, pl. nem árt tudni, hogy 1. Kb1 a3 2. b3 (!) vezet csak eredményre (b4 nem jó), de feltételezem, hogy triviálisnak tartottad ezt, ha csak az első lépést írtad le.

  • Pala

    veterán

    válasz alitak #644 üzenetére

    Szerintem a legnagyszerűbb játék, amit valaha ember alkotott!!:R

    Itt a következő feladvány, jöhet bárki megoldani... viszont picit részletesebb indoklást is kérek, hogy látszódjon, hogy értitek is a megoldás miértjét, és nem csak ''véletlenül'' kitaláltuk:)

    Nehezedő sorrendben adom őket, ez tehát ez picit nehezebb lesz, mint az előző, de még így is very easy szinten van:)

    Világos: Király h8, gyalogok c2 és e2
    Sötét: Király a6, és egyetlen gyalogja áll d4-en.
    világos lép... feladat: megnyerni a játszmát. Sötét természetesen a remiért küzd:)

  • Pala

    veterán

    válasz alitak #647 üzenetére

    Ez az állás fehérrel nyerhető, de magas fokú királymanőverezés kell hozzá

    először is tudni kell, hogy mi a terv? Mi világos terve? Hová kell vinnie a királyát, hogy nyerhessen? Ha erre sikerül rájönni (kulcsmező-elmélet!!), akkor a következő kérdés, hogy ez technikailag milyen eszközzel valósítható meg.

    Segítségül mindkettőre megadom a választ:
    1. kulcsmezős téma: az állásban az ellenséges gyalogok huszártávolságra (huszárlépésnyire) állnak egymástól. ha egy-egy ellenséges gyalog állna egymástól huszárlépésre (szomszédos soron), és mindkét király olyan helyen lenne, hogy a gyalogját védeni tudja, vagy a gyalogcsere kikényszeríthető, akkor döntetlen lenne. Viszont: ha valamelyik félnek gyalogtöbblete van, akkor az jelentősen megnövekednek a nyerési esélyek. Ez pedig csakis a királyok helyzetétől és mozgásától függ. A kulcsmezőről, kukcspontról azt kell tudni, hogy amikor ellenséges gyalogok szomszédos soron huszárlépésre állnak egymástól, akkor ha valamelyik király elfoglalja az ellenfél gyalogja mögötti 2 mező valamelyikét, a gyalog mindenképpen le van nyerve, vagy tolása kikényszerríthető... ez nagyon fontos. Világosnak arra kell játszania hogy a gyalogtolást kikényszerítse vagy a gyalogot lenyerje (hiszen mindkettő a játszma megnyerését jelentené számára, de csakis a többletgyalogja miatt), magyarul a kulcsmezőt (a sötét gyalog mögötti két mező valamelyikét; többnyire a hátsót szokták ilyenkor megemlíteni, mert általában azt lehe könnyebben elérni, ha el lehet) el kell érnie. Tehát egészen pontosan világosnak d6-ra kell mennie a királyával. Ez tehát a terv, a stratégia, ha ismerjük a kulcsmezők adta lehetőségeket, nem kell lépésről-lépésre számolni, csak ránézünk az állásra és azt mondjuk: ha van nyerés az állásban, akkor csakis a d6 felé vezető út lehet a helyes, pontosan az elmélet miatt. A ''ha''-t pedig az rakja oda, hogy minden állásban elsősorban a királyok helyzete a döntő. Bármennyi gyalog, tiszt, akármi lehet a táblán, az állás szemrevételénél először mindenképpen a királyok helyzetét kell figyelembe venni...hiszen tételezzük fel azt az egyszerű esetet, amikor a fenti állásban a sötét király mondjuk pont valamelyik világos gyalog mellett áll, és ő van lépésen....na, tehát ezért a királyok helyzete a döntő

    2. Tudjuk tehát, hogy d6-ra kell menni a világos királlyal. Most jön a technikai része, hogy ezt miként valósítsuk meg!? Rém egyszerű? oppozíció...ugyanis mi fog történni...világos célja: d6-ra menni, sötét célja: a d6-ot védeni (!! nagyon fontos, ki is próbálhatod, hogyha a sötét király egyből a világos gyalogok felé rohanna, akkor világos mindenféle bűvészkedés nélkül nyerne, mert sötétnek nincs ideje lenyerni őket)...világos tehát halad egy cél felé (d6), sötét igyekszik védeni ezt a mezőt....mi az előrehaladás technikai módszere: oppozíció... Az oppozíciót pont ezért ''találták'' fel a sakkban, mert segítségével az ellenfél királya által védett mezőt vagy területet tudunk elérni, vagy betörni az ellenséges állásba. Technikailag tehát a királyok opponálán van a hangsúly...világos arra törekszik, hogy oppozíciót szerezve közelítsen a d6 felé..sötét természetesen igyekszik elkerülni a szembenállást..

    Ezzel adtam némi instrukciót.:) Az állás ezzel a módszerrel nyerhető! Hagyok még időt!:)

    [Szerkesztve]

Új hozzászólás Aktív témák