Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Apollyon #4 üzenetére

    Akkor a belsőégésű motor is zsákutca. Abból is kifogyhat az üzemanyag. :D

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • válasz Apollyon #4 üzenetére

    Miért zsákutca? Mert szénnel mennek?

    A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

  • Csapoati

    nagyúr

    válasz Apollyon #8 üzenetére

    Melyik lesz az? Az üzemanyagcella?

    tehát a két csoportból a lassabbik legjobb idővel rendelkezőben lévők közül az ötödik legjobb időt futó indul majd a poleból.

  • válasz Apollyon #8 üzenetére

    Ja, az akkumulátor technológia nem valami jó. Ha ezt megoldják, onnantól viszont működni fog.

    Vagy jön az ammónia-hajtású autó. :D Ami valójában hidrogén-hajtású.

    A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

  • Drenadar

    veterán

    válasz Apollyon #11 üzenetére

    Mert az üzemanyaggal működő autók még közvetve se adnak terhelést a természetre, sőt használnak neki.
    Az üzemanyag kitermelése, finomítása majd eljuttatása a végfelhasználóknak, és nyilván ezekbe se kell akksi, de ha kell is akkor az +10 évig is jó lesz, meg különben is ezek bio akksik. (jó nyilván sokkkkkkkkkkal kisebb akksi, de mennyivel több ilyen sok kis akksi van, mint elektromos autó?)

    szerintem járjon mindenki gyalog :) (de még az is terheli a környezetet :D )

  • llax

    senior tag

    válasz Apollyon #11 üzenetére

    Ezt a hidrogén témát végig kellene gondolni... Erőlködtek vele egy ideig, de mostanra mindenütt az akku az elsődleges, a hidrogén vonalon elindultak alternatív irányokba.

    1. A képen látható szituációban csak a tréler segíthet. (Esetleg vontatás, már amelyiket szabad...)
    2. Komoly problémák vannak a hidrogén energiasűrűségével. A Teslák hatótávja is nehezen elérhető hidrogénnel. (vagy csomagtartó helyett is hidrogén tartály?)

    Az a több száz kilós akksi nem tartalmaz annyi veszélyes anyagot, mint egy Swift akkuja... Mivel a lítium egyre inkább hiánycikk lesz, az elhasználódott akku értéke is egyre nagyobb lesz.

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Apollyon #11 üzenetére

    "Így van, a hidrogénre gondoltam."

    A hidrogént is elő kell állítani valamiből. Leginkább a vízből.
    Mivel a víz nagyon stabil hidrogén oxid, nagyon sok energiát kell fordítani a víz bontására. Sokkal többet, mint amit az oxidációjával nyerünk.
    A hidrogén rendkívül robbanásveszélyes anyag. De legalább veszteségmentesen sem tárolható. Legalább is szobahőmérsékleten. Persze szilárd héliumból készült tartályban tárolva nem nagy gond.

    Hamar kiderül, a hidrogént érdemesebb valami bonyolultabb molekulában tárolni. Gyorsan felfedezzük a gázolajat, újra. Szóba jöhet még a folyékony gázzal hajtott motor, mint megoldás. Vagy az akkumulátor.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • llax

    senior tag

    válasz Apollyon #25 üzenetére

    A jelenleg rendelkezésre álló technikát használják a elektromos autókhoz. A jövőben meg az akkor rendelkezésre álló, sorozatgyárhatót fogják.
    Mi ezzel a baj?
    Bárkinek kötelező olyat venni?
    Mert itt többen úgy írnak róla, mint ha valami egyedüli, kötelező, megkerülhetetlen dolog lenne, most és azonnal meg kellene oldani minden problémáját, mint ha egy darab beszerzése után már csak és kizárólag azzal közlekedhetne a gazdája... Tudtommal szabadon lehet választani...

    A belsőégésű:

    "könnyen szerelhető"

    Egy Trabant vagy Zsiguli igen, de ahogy egyre modernebb és környezetkímélőbb a jármű, annál nehezebben, a legújabbak majdnem sehogy (nagyon drágán).

    "pár perc töltés után azonnal rendelkezésre áll"

    Sokaknak régóta pár másodperc... Kikerekedett szemekkel nézni, ahogy a kis 12 éves Clio-t csurig tankolom, míg ő a koromokádó (kiiktatott részecskeszűrő és EGR) használt német prémium mellett állva a kutast utasítja: Lökjé' bele kétezeré' :)

    "a motor 10, vagy még több év után is ugyanazt, vagy közel ugyanazt a teljesítményt képes leadni"

    Beszélgessünk az elmúlt pár évben (és jelenleg is) gyártottakról is. Mert azok a régi, majdnem örök életű szívómotorok folyamatosan kopnak ki, egyre inkább olyanokból kezd sok lenni, ami összemérhető, vagy alulmúlja az elektromos autók akkuinak élettartamát (és a szakszerű, károsanyag kibocsátás növekedéssel nem járó javításuk igen drága - nyugaton gyak. gtk, rá is sózzák a keleti népekre).

    "a fűtés / klíma nincs drasztikus hatással a hatótávra"

    Elektromosnál sem annyira vészes a dolog, ha nem akarod az előnyeit élvezni (előfűtött/hűtött jármű, vagy azonnal induló fűtés).

    Amit ellenérvként írtál az elektromos autóra:
    Az olcsóbbjánál valóban kicsi a hatótáv, de városba, második autónak akár az is kényelmesen elegendő lehet. A töltés ideje csak akkor problémás, ha nagy távolságokra akarod használni. A jelenleg használt akkukhoz a nyersanyagok rendelkezésre állása a fosszilis üzemanyagokéhoz hasonló (jelenleg csak néhány évtized a tuti), csak utóbbit nem lehet újrahasznosítani, jelen állás szerint leváltani sem (pl. a bioüzemanyagok is problémásak), az akku újrahasznosítható és később újabb technológiák elérhetőségével is lehet számolni. A hidegben kisebb teljesítmény egy átlagos használatú jármű esetnén nem probléma, észre sem vehető (esetleg a motor teljesítménye el sem éri az akku hidegben leadható teljesítményét - ekkor padlózva sem észrevehető). Már vannak annyi ideje elektromos autók forgalomban, hogy ez az akku élettartam para kezd csitulni...

    A belsőégésűnek több évtized kellett a nagy sorozatú gyártásig és volt további 110 éve fejlődni. Ehhez képest az elektromos autók igazi (mai mércékkel) tömeggyártása kevesebb mint 10 éve kezdődött.

  • Jhonny06

    veterán

    válasz Apollyon #30 üzenetére

    Bukta lesz? Nem tudom, hogy mikor mentél ki utoljára az utcára, de az elmúlt 5 évben brutális mértékben elterjedtek az elektromos autók és ez nem fog megállni. Lehet, hogy lesz majd egy fizikai korlát, de amíg lazán tudnak már többszáz km-es hatótávot produkálni (még drágán, de majd ez is változni fog), addig teljesen mindegy, mert bőven elég ez is. Főleg, hogy a töltőhálózatok is folyamatosan fejlődnek. Ahova még necces eljutni, oda jövőre már nem lesz az.

    "Mert jelen állapotában azon kívül hogy trendi, nem sok előnye van, főleg városban nem"

    Az elektromos autóknak pont, hogy városban van a legtöbb értelme, ahol kis hatótávokat mész. Common sense.

    [ Szerkesztve ]

  • t72killer

    titán

    LOGOUT blog

    válasz Apollyon #30 üzenetére

    "Na ez is csak egy lázálom. Legalábbis az akkus autók esetében."

    Lítiumakksis autók esetén. Ha feltalálnak egy hatékony akkutechnológiát, 10x-es energiasűrűséggel tizedáron, akkor életképes lehet. Addig meg miafrásznak szivassam magam és a családot vele:F?

    30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

  • t72killer

    titán

    LOGOUT blog

    válasz Apollyon #36 üzenetére

    Így van, tehát ha városiként nyaralásra/családlátogatásra is vinnéd a családot, arra vegyél egy másik kocsit (és persze adózz utána, köss rá biztosítást+parkold le), mert a leaf félúton le fog merülni. A gyerkőcöknek meg magyarázhatod, hogy miért kell a 300km-es, korábban egy nekifutásból teljesített úton 2xfél órát egy benzinkúton dekkolni a drága új kocsival. Erre az szokott lenni a kifogás, dehát dízelessel is van pisiszünet - hja, csak aki ezt írja, vagy kamuzik, vagy sose látott gyereket, akinek véletlen se akkor támadnak szükségei, amikor épp szembejön az ország 5 gyorstöltős villanykútjából az egyik.

    [ Szerkesztve ]

    30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

  • llax

    senior tag

    válasz Apollyon #30 üzenetére

    "Ebben van igazság, de még mindig egyszerűbb javítani mint a villanymotort és aksit."

    Szerintem meg rövidesen egyszerűbb (és sokkal olcsóbb) lesz javítani a villanymotort. Kicsit csiszolódik a "know how", kicsit bővül az ezek javítására szakosodott műhelyek száma, a probléma megoldódik. Egy Tesla akkuját jelenleg is sokkal egyszerűbb javítani, mint egy belsőégésű motort. Ne a pillanatnyi magyarországi helyzetet, hanem a dologban rejlő további lehetőségeket nézd (a téma egészében).

    "Második autónak városba, az meg igen lol."

    Viszonylag sokan tartanak második autót. Nyugatabbra többen, keletebbre kevesebben. Ilyen asszonynak bevásárlós, gyereket óvodába/iskolába hordós autónak, esetleg azzal jár dolgozni (csak az én ismeretségi körömben többeknél - persze nem elektromos). Még a jelenleg kapható, kisebb kategóriás, kisebb hatótávúakkal se lenne gond ezt megoldani, már csak annyi kell, hogy legyenek egyre olcsóbban elérhető ilyen autók, egyre többeknél lesz ilyen (persze nem Magyarországon fog elkezdődni).

    "Ugyanez az akkuval. Egy pontnál tovább nem fogsz tudni tárolni több elektromosságot adott méretű cellában, mivel ennek is fizikai korlátai vannak."

    Az elméleti korlátoktól még nagyon távol vannak a jelenleg sorozatgyártott akkuk. A lítiumnál jobb technikák továbbra is csak laborban működnek, de vélhetően nem örökké.

    Sunyin, a háttérben ott figyel a szuperkapacitás... Ami szintén fejlődik. A lítium akkukhoz képest a kapacitás/tömeg arány jelenleg még csak 8-10%, egységnyi kapacitás sokkal drágább, viszont minden másban nagyon sokkal jobb (pl. töltés-kisütés gyorsasága, ciklusok száma). Az elektrokémiai úton működő akkut leváltani vélhetően nem fogja, viszont ki lehet(ne akár most is - csak drága) egészíteni vele, pl a fékezéskori sokkal jobb arányú visszatöltéshez, sokkal nagyobb pillanatnyi csúcsteljesítményhez, a hatótáv egy kis részét sokkal gyorsabban lehet tölteni, stb...

    A lényeg hogy ez az akkus tárolás még "nem ment el a falig", vannak és lesznek lehetőségek tovább fejleszteni.
    A másik lehetőség a plug in hibridek, olyan kivitelben, ahol már nem a belsőégésű motor lesz az elsődleges teljesítményforrás (és nem végez közvetlen mech. hajtást). Erre az irányra valamiért még nem ugrottak rá a gyártók (nem úgy, mint az adókedvezményes alibi hibridekre), de ahogy jött egy Tesla, jöhet még más is. Ahogy Bazsó Gábortól is elhangzott egy előadásán: a jövő autóját vélhetően tech. cégek fogják gyártani nem a "hagyományos" gyártók.
    (Én jelenlegi autóipart kb. a gyógyszer biznisszel sorolom egy szintre, több okból is...)

  • Feketelaszlo

    senior tag

    válasz Apollyon #25 üzenetére

    Végigolvastam a hozzászólásokat kíváncsiságból és szerintem nagyon pozitív dolog, hogy sok embert ennyire érdekel a téma, de csak röviden reagálva laikusabb felvetésekre:

    "A hidrogént is elő kell állítani valamiből. Leginkább a vízből."
    Legkevésbé vízből, azt általános iskolai kémiaórán azért csinálják, mert biztonságos, de nagyüzemben drága. Az ipar a földgázban található metánból (CH4) állít elő hidrogént - ellopjuk a hidrogénatomjait, a maradék szenet pedig oxigénnel lekötve CO2-ként kinyomjuk a légkörbe. Van a folyamatban víz, de nem elektrolízissel állítják elő.

    ...a benzines autó előnyeit és hátrányait:
    (...)
    Pro:"+ hidegben is képes ugyanazt a teljesítményt leadni a motor"

    Ha ennyire brillírozik hidegben, akkor miért is félünk évtizedek óta a hidegben indítástól és miért gyártunk olyan dolgokat, mint hidegindító-spray, motor-előmelegítő vagy téli üzemanyag? Az igazság az, hogy a belsőégésű motor utálja a hideget s az egész, működési hőmérséklet alatti világot (60-80 °C olajhőmérséklet alatt), csak többé-kevésbé tudunk védekezni ezen tulajdonsága ellen. Az elektromos autók akkumulátorainál a legegyszerűbb megoldás az, hogy melegíti a hűtőfolyadékot, mikor érzékeli, hogy a külső hőmérséklet kritikusan alacsony. Ha ezt jól csinálják, minimális hatótáv vesztést okoz.

    "Akkus elektromos autó:
    Kontra:
    (...)
    - az akkutelep élethossza kérdéses, bizonytalan"

    A bizonytalansággal nem tudok vitatkozni, de egyéb felhasználási területek tapasztalataiból viszonylag pontos becslést lehet adni rá. Meghatározhatna a gyártó kötelező 10 éves csereperiódust is, ahogy más alkatrészeknél is van ilyen, de mivel igen drága egységről van szó, sokan lehúzásnak éreznék, ha egyébként 1-2-5-10 további évet mégis kibírna az az akku, s a garancia időn túl valószínűleg senki nem is tartaná be ezt az ajánlást.

    "még mindig egyszerűbb javítani mint a villanymotort és aksit."
    A kefe nélküli villanymotor nem csak hogy gondozásmentes gép, de legalább egy nagyságrenddel alacsonyabb meghibásodási aránnyal bír, mint a belsőégésű társai. Annak az esélye, hogy egy személyautó élettartama alatt pont a hajtó villanymotor fog javításra szorulni minimális. De ha meg is történne, nem vagyok benne biztos, hogy bonyolultabb javítani, mint mondjuk egy repedt blokkot helyrepofozni, kopott vezérműtengelyt újraköszörültetni vagy törött hajtórudat cserélni.
    Az akkumulátor javítása annyiban kimerül, hogy megkeresi a technikus a hibás cellákat (vagy a BMS kapásból megmondja neki melyek azok) és kicseréli őket, nagyon mást nem lehet vele csinálni.

  • Jhonny06

    veterán

    válasz Apollyon #36 üzenetére

    "Ja, és van egy sok millió forintba került autód, amivel a városban ugyan tudsz biztonságosan közlekedgetni, de a városból kihajtani már nem"

    Miért ne tudnál kihajtani a városból? Már a legátlagosabb elektromos autók is legalább 200km-t tudnak, 1-2 megállással lazán el lehet menni bármilyen környező országba. Látszik, hogy alap dolgokkal nem vagy tisztában a témát illetően, csak akkor nem tudom, hogy miért kaptál kedvet ahhoz, hogy ilyen hevesen magyarázz baromságokat. :(

    "Igen, láttam már, hogy sok akkus elektromos autó van, azért írtam azt, hogy bukta lesz."

  • llax

    senior tag

    válasz Apollyon #55 üzenetére

    "de azért ne csináljunk már úgy, mintha már most teljesen jó alternatívája lenne egy mai benzinesnek"

    Hol lett olyan írva? (feltételek nélkül)

    Van egy irány, a maga előnyeivel és korlátaival. Aki igényei beférnek ezen korlátok közé, annak akár jó választás is lehet majd, amikor már árban is versenyképesebb lesz. De itt még nem tartunk.
    Ezt nem csak én gondolom így, hanem szerintem a többség, aki nem tekinti zsákutcának az akkus elektromos autót.

    Példának ott a korábban említett Clio. Sok éve megvan, de talán még egyszer sem ment annyit egy nap alatt, mint amennyi egy Leaf hatótávja. Tökéletes megfelelne helyette egy 200+km hatótávú elektromos is. Van másik is, azt már nagyon bajos lenne mai elektromosakkal kiváltani.

    [ Szerkesztve ]

  • szebe

    őstag

    válasz Apollyon #55 üzenetére

    "Vagy esetleg többel, több órára... :D"

    Kíváncsiságképp beütöttem a Tesla (ha már olyan kocsi, amivel kényelmesen lehet utazni hosszabb távon) trip plannerjébe korábbi téli vakációs célállomást.
    ~1300km, 4 megálló, 35-40 perces töltések. Különböző szükségletek miatt amúgy is megáll ennyiszer az ember, aztán az, hogy a töltés miatt legurul egy kv pluszban, belefér.

    De hogy említsek reálisabb célpontot, BP-Rijeka, egy útközbeni 35 perces töltéssel abszolválható.

    Nyilván nem ez a villanyautó fő profilja, de van akkora fejlődés, hogy nem hal meg az út szélén az ember, ha át kell szelnie a városhatárt.

    [ Szerkesztve ]

    "ha ledobsz a Mecsekbe egyszer késsel, meg egy banki terheléssel, én megiszom a h*gyomat, megeszem a lárvát, de akkor is fizetem a villanyszámlát"

  • Norb79

    őstag

    válasz Apollyon #55 üzenetére

    Ahogy korábban is írták, a belső égésű motornak remek alternatívája volt, a már bevált, nagyobb hatótávú ló. Azzal szekeret vagy kocsit lehetett vontatni és így jóval több személy szállítására volt alkalmas, nagyobb távolságra, és útközben a fogadóban ott volt a váltott ló lehetősége, míg azért benzinkút csak elvétve volt itt ott akkoriban. Ha most belegondolsz azokba az időkbe, akkor pont ugyanezeket az érveket fel lehetett hozni a belső égésű motor ellene a lóval szemben amiket ma felhozol mellette a villanyautóval szemben. Aztán most már el tudjuk spoilerezni, hogy hol tart a történet, mennyien járnak lóval és mennyien belső égésű motoros autóval.
    Igen, sokak igényeinek nem felel meg az elektromos autó jelenleg, de amikor két éve még én is napi szinten ingáztam Pestre meg haza, összesen ~150 km-t, akkor is arról álmodoztam, hogy basszus, egész éjjel tölteném a konnektorról az autót meg minden, ha a többiek is így tennének és az M3as bevezetőn azt a röpke 40 perces araszolást csöndben és hegyi levegővel körbevéve töltenénk el.
    És igen, sokak igényeinek már megfelel. Pl nekem is jó lenne, és az se zavarna, hogy Splitig meg kell állni 3*45percet tölteni, mert mi megállunk amúgy is ennyiszer ennyit, mert három gyerek van, és azokat muszáj ~2-2,5 óránként kivenni egymás mellől, mert a legjobb jószándék mellett is egymás agyára mennek ennyi összezártság után, mert nagy az autó, széles a hátsó sor meg minden, de akkor is egymás nyakán ülnek. Szóval kiszállunk, ott esszük a szendvicset, sétálunk pár lépést, pisikaki, stb.
    Mindegy, én drukkolok nagyon az elektromos autónak, mert a városi forgalomban hiperugrás lenne a zajterhelés csökkentése és a levegő minőségre is kiugró hatása lenne. ~4 év múlva lesz aktuális az autóváltás, már izgatottan figyelem, hogy SUV méretben (2 felnőtt+3 gyerek+2 hét nyaralásra csomag elnyelésére alkalmas kasztni) mi kapható. Jelenleg szinte semmi.

  • Norb79

    őstag

    válasz Apollyon #66 üzenetére

    Nem azonos a két technológia, és mindkettőnek vannak/voltak hátrányai. Ezzel kapcsolatban csak két dolgot akartam átadni neked, az egyik, hogy amikor ugyanígy gyerekcipőben járt a belső égésű motor akkor ugyanilyen vagy nagyon hasonló korlátai voltak, szóval helyén kellene ezt kezelni. A belső égésű motornak is sok év kellett mire odaért ahol most tart akár maga a szerkezet akár az infrastruktúrája. Szóval a jelen helyzetből szerintem nem helyes azt levezetni, hogy ez az elektromos autó tech az ötven év múlva is pont ugyanitt fog tartani.
    A másik, hogy minden technek van előnye és hátránya. Amiket te sorolsz az a belső égésű előnyei és az elektromos hátrányai. Csinálhatnánk listát fordítva is, hogy csak az elektromos előnyeit és a belső égésű hátrányait soroljuk fel, és máris sunshine-happiness az elektromos autózás és a belső égésűt használók az ördög földi követei. Mindkettő abszurd megközelítés. Látni kell, hogy mit nyerünk és veszítünk, és én látom azt az életkörülményt ahol a hátrányokat eltakarja az előnyök köre. Ezekből egy pár nem is azonnal jelentkezik, mert a légszennyezés se érdekel senkit, amíg azt nem mondja a doki, hogy na akkor önnek is tüdőrákja lett, vagy kruppos lesz a gyerek, esetleg asztmás, vagy csak simán 10 évvel korábban dobja el vki a kanalat a zaj és koszos levegő miatt. Szóval elektromos autó vs benzines autó kérdést úgy is megfogalmazhatod, hogy szeretnél 10 évvel kevesebb ideig élni, vagy szeretnél 10 évvel tovább élni, és azt a 10 évet elektromos töltőállomásokon eltölteni a családod körében társasozva, kártyázva, beszélgetve? :DDD
    Na mindegy, én megértem, hogy a mai rohanó világban sokaknak elfogadhatatlan ez az egész meg nem életszerű, mert nekem is volt olyan szakasz az életembe ahova tökre nem passzolt volna egy elektromos autó, én csak annyit mondok, hogy létezik az ellenkezője is, különben nem terjedne. Pl most én is egy ilyen életszakaszban vagyok, aztán lehet amikor váltok akkor egy másikban leszek és a pokolra fogom kívánni az egészet. :)

    /szerk: Ma reggel suliba menet a lányom is azt kérdezte (9éves), hogy amikor felnőtt lesz akkor már mindenki elektromos autóval fog járni? Egyszer vagy kétszer beszéltünk erről, de vmiért őt is foglalkoztatja a dolog. Gondolom őt is megüti minden reggel, amikor jövünk le a hegyről, az erdő közepéről először az öccsét kirakva még Budán a sulijában, át Pestre, állni egy kicsit a dugóban, hogy más a levegőminőség meg a zaj.

    [ Szerkesztve ]

  • Norb79

    őstag

    válasz Apollyon #69 üzenetére

    Nem tudjuk hol a vége. Szerinted ez a vége, ennél nem lehet tovább fejleszteni sem a kapacitást sem a hatékonyságot (mert ugye mindkettő növeli a hatótávot), szerintem meg nem ez a vége. Azért a belső égésű hatékonysága is sokat nőtt mondjuk csak az elmúlt ~20-30 évben is. Nem végtelenpluszkettő százalékot, de azért szemmel látható módon nőtt a hatékonysága a belső égésűnek is. És még ma is fejlesztik, pedig ahogy mondod az egy csepp km-re elérhetetlen.
    Meglátjuk. Az jogos felvetés, hogy én jobban bízok, mint amennyire megalapozott dolgokra támaszkodok a jövőt illetően.
    Abban viszont nem, hogy a jelen állapotban mennyire alternatíva egyeseknek az elektromos autó és mennyire nem.

  • cinemazealot

    addikt

    válasz Apollyon #69 üzenetére

    "...sosem lesz az, hogy egy csepp benzinnel km-eket teszel meg, mert fizikailag lehetetlen."

    Mármint jelenlegi tudásunk szerint. Ha belegondolsz abba, hogy a belsőégésű autó motorja miért forrósodik fel (ugye a pocsék hatásfok miatt), és hogy egy későbbi technológiai fejlődéssel ezt a környezetbe disszipált hőt is hasznosítani tudnánk majd, máris továbbjutunk az 1 méter/csepp hatékonyságnál.

    És ez is csak azért van, mert ilyen szarul állunk az energia anyagból való kinyerésével, ami benzin esetén 46.7 MJ/kg. Ha ezt képesek lennénk einsteini szintre emelni, máris 90 PJ/kg-nál tartanánk, ami ha jól számolok, a millió kilométer/csepp hatékonysággal mérhető össze.

    Igazad van, lehet, hogy nem az akkus autóé a jövő. De része a kutatások sorának, és ma azt mondani, hogy "soha", komoly meggondolatlanság.

  • llax

    senior tag

    válasz Apollyon #69 üzenetére

    "Ahogy a benzines autót nem lehet, ugyanúgy az akkut sem lehet egy ponton tovább fejleszteni már."

    Lásd: F1, rendszerhatásfok. 50% körül van, ami egy átlag közúti autóhoz képest durván jó. (Mivel mind a versenytávon elérhető üzemanyag mennyiség, mind az üzemanyag átfolyása limitált, plusz lóerőket szerezni csak a hatásfok javításával tudnak.) Mindez egy végletekig agyonszabályozott környezetben, az adott szabályokon belül ennyit tudnak elérni, a szabályok nélkül lehetne többet is. Némely megoldása régóta ismert és közúton is létező, más megoldásai apránként kerülnek át a közúti autókba.

    Ugyanígy az akku fejlődésének sincs még vége. Sőt!
    Jelenleg csak azért azt használják amit (pl. Tesla: Li-ion), mert az a legolcsóbb, még vállalható kapacitás/tömeg mellett. Ez még változhat, 4-5-6x jobb kapacitás/tömeg nem elérhetetlen néhány éven belül, hosszabb távon ennél több is elérhetőnek tűnik.
    Mi kell ahhoz hogy fejlődjön? Sok pénz. Mostanra az autógyáraknak is egyre komolyabb érdekük, hogy fejlődjön a dolog, nem csak 1-2 gyártóé, hanem lassan mindegyiké. Ez még 5 éve sem volt így...

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz Apollyon #75 üzenetére

    Ja hangosak... Ha kellene, lehetnének nagyon sokkal halkabbak is (minimális veszteséggel akár egy szgk.), de jelenleg mindent megtesznek, hogy még hangosabbak legyenek, mert a mai turbós hibridek túl halkak az F1 számára.

    Mi a spekuláció??? (Ha a "nagy" autógyárak nem lovagolják meg kellőképpen a dolgot, akkor jöhet egy 2.-3.-x. Tesla jellegű "tech" cég, akik nem csak apránként csorgatják a fejlesztéseket és mindenről 15 bőrt akarnak lenyúzni, úgy, mint a "hagyományos" autógyárak, akik képesek a korábbinál olcsóbb megoldást is drága extraként eladni...)

    [ Szerkesztve ]

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Apollyon #75 üzenetére

    "Az F1-es autóknak valóban faxa a motorjuk, csak olyan hangosak hogy konkrét halláskárosodást lehet tőle kapni."

    Teljesen hétköznapi probléma. A német közlekedésirendőrök szolgálat eszköze a zajszintmérő. Gondolkodás nélkül kapják le a rendszámot, az utakon közlekedő, túlhangosított járművekről.
    Ja, hogy F1-es autó nem közlekedik közúton?
    Nem gond. A hangos jármű, sem a motor problémája. A kipufogórendszer felelős a hang visszafogásáért.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Apollyon #78 üzenetére

    "pl. hogy alapjáraton nem igazán szeretnek működni,"

    Érdekes.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • dabadab

    titán

    válasz Apollyon #14 üzenetére

    "azt állítom, hogy az elektromos autó akkumulátoros verziója sem fogja kevésbé."

    Ez egy remek állítás, csak nem láttam még ennek semmi rendes alátámasztását.

    DRM is theft

Új hozzászólás Aktív témák