Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • llax

    senior tag

    válasz Apollyon #11 üzenetére

    Ezt a hidrogén témát végig kellene gondolni... Erőlködtek vele egy ideig, de mostanra mindenütt az akku az elsődleges, a hidrogén vonalon elindultak alternatív irányokba.

    1. A képen látható szituációban csak a tréler segíthet. (Esetleg vontatás, már amelyiket szabad...)
    2. Komoly problémák vannak a hidrogén energiasűrűségével. A Teslák hatótávja is nehezen elérhető hidrogénnel. (vagy csomagtartó helyett is hidrogén tartály?)

    Az a több száz kilós akksi nem tartalmaz annyi veszélyes anyagot, mint egy Swift akkuja... Mivel a lítium egyre inkább hiánycikk lesz, az elhasználódott akku értéke is egyre nagyobb lesz.

  • llax

    senior tag

    válasz t72killer #19 üzenetére

    Szerintem nem több már a gond azzal, mint a belsőégésűvel. Csak más a gond. Szokatlan, új, idő kell az elfogadásához. A piac "robbanásszerű" átalakulása még nem jött el, a nagyon közeli jövőben (1-2-3 év) nem is várható (csak gyorsuló növekedés). Ezért ezek az új akku gondok egyelőre nem sokakat érintenek, egyben akadálya az olcsó és nagy hatótávú elektromos autónak - ez amolyan önszabályozó folyamatnak is felfogható.

  • llax

    senior tag

    válasz t72killer #23 üzenetére

    Ez minden esetben probléma, ha nem kezelhető az "üzemanyag" légköri nyomáson és élhető környezeti hőmérsékleten (H2, LPG, CNG sem...).
    Az áramot nem gyalog kell odavinni az autóhoz. A benzinmotoros aggregátor inkább csak egy átmeneti állapot. Másik (bármilyen hajtású) autóval szállított akkuban kell odavinni a segélyezéshez szükséges energiát (pl. néhány perc gyorstöltéshez elegendőt). Technikai akadálya egyáltalán nincs, ha lesz rá kereslet, megoldják. Akár az elektromos autók egymást segítésének megoldása is felmerülhet.

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz Apollyon #25 üzenetére

    A jelenleg rendelkezésre álló technikát használják a elektromos autókhoz. A jövőben meg az akkor rendelkezésre álló, sorozatgyárhatót fogják.
    Mi ezzel a baj?
    Bárkinek kötelező olyat venni?
    Mert itt többen úgy írnak róla, mint ha valami egyedüli, kötelező, megkerülhetetlen dolog lenne, most és azonnal meg kellene oldani minden problémáját, mint ha egy darab beszerzése után már csak és kizárólag azzal közlekedhetne a gazdája... Tudtommal szabadon lehet választani...

    A belsőégésű:

    "könnyen szerelhető"

    Egy Trabant vagy Zsiguli igen, de ahogy egyre modernebb és környezetkímélőbb a jármű, annál nehezebben, a legújabbak majdnem sehogy (nagyon drágán).

    "pár perc töltés után azonnal rendelkezésre áll"

    Sokaknak régóta pár másodperc... Kikerekedett szemekkel nézni, ahogy a kis 12 éves Clio-t csurig tankolom, míg ő a koromokádó (kiiktatott részecskeszűrő és EGR) használt német prémium mellett állva a kutast utasítja: Lökjé' bele kétezeré' :)

    "a motor 10, vagy még több év után is ugyanazt, vagy közel ugyanazt a teljesítményt képes leadni"

    Beszélgessünk az elmúlt pár évben (és jelenleg is) gyártottakról is. Mert azok a régi, majdnem örök életű szívómotorok folyamatosan kopnak ki, egyre inkább olyanokból kezd sok lenni, ami összemérhető, vagy alulmúlja az elektromos autók akkuinak élettartamát (és a szakszerű, károsanyag kibocsátás növekedéssel nem járó javításuk igen drága - nyugaton gyak. gtk, rá is sózzák a keleti népekre).

    "a fűtés / klíma nincs drasztikus hatással a hatótávra"

    Elektromosnál sem annyira vészes a dolog, ha nem akarod az előnyeit élvezni (előfűtött/hűtött jármű, vagy azonnal induló fűtés).

    Amit ellenérvként írtál az elektromos autóra:
    Az olcsóbbjánál valóban kicsi a hatótáv, de városba, második autónak akár az is kényelmesen elegendő lehet. A töltés ideje csak akkor problémás, ha nagy távolságokra akarod használni. A jelenleg használt akkukhoz a nyersanyagok rendelkezésre állása a fosszilis üzemanyagokéhoz hasonló (jelenleg csak néhány évtized a tuti), csak utóbbit nem lehet újrahasznosítani, jelen állás szerint leváltani sem (pl. a bioüzemanyagok is problémásak), az akku újrahasznosítható és később újabb technológiák elérhetőségével is lehet számolni. A hidegben kisebb teljesítmény egy átlagos használatú jármű esetnén nem probléma, észre sem vehető (esetleg a motor teljesítménye el sem éri az akku hidegben leadható teljesítményét - ekkor padlózva sem észrevehető). Már vannak annyi ideje elektromos autók forgalomban, hogy ez az akku élettartam para kezd csitulni...

    A belsőégésűnek több évtized kellett a nagy sorozatú gyártásig és volt további 110 éve fejlődni. Ehhez képest az elektromos autók igazi (mai mércékkel) tömeggyártása kevesebb mint 10 éve kezdődött.

  • llax

    senior tag

    válasz Apollyon #30 üzenetére

    "Ebben van igazság, de még mindig egyszerűbb javítani mint a villanymotort és aksit."

    Szerintem meg rövidesen egyszerűbb (és sokkal olcsóbb) lesz javítani a villanymotort. Kicsit csiszolódik a "know how", kicsit bővül az ezek javítására szakosodott műhelyek száma, a probléma megoldódik. Egy Tesla akkuját jelenleg is sokkal egyszerűbb javítani, mint egy belsőégésű motort. Ne a pillanatnyi magyarországi helyzetet, hanem a dologban rejlő további lehetőségeket nézd (a téma egészében).

    "Második autónak városba, az meg igen lol."

    Viszonylag sokan tartanak második autót. Nyugatabbra többen, keletebbre kevesebben. Ilyen asszonynak bevásárlós, gyereket óvodába/iskolába hordós autónak, esetleg azzal jár dolgozni (csak az én ismeretségi körömben többeknél - persze nem elektromos). Még a jelenleg kapható, kisebb kategóriás, kisebb hatótávúakkal se lenne gond ezt megoldani, már csak annyi kell, hogy legyenek egyre olcsóbban elérhető ilyen autók, egyre többeknél lesz ilyen (persze nem Magyarországon fog elkezdődni).

    "Ugyanez az akkuval. Egy pontnál tovább nem fogsz tudni tárolni több elektromosságot adott méretű cellában, mivel ennek is fizikai korlátai vannak."

    Az elméleti korlátoktól még nagyon távol vannak a jelenleg sorozatgyártott akkuk. A lítiumnál jobb technikák továbbra is csak laborban működnek, de vélhetően nem örökké.

    Sunyin, a háttérben ott figyel a szuperkapacitás... Ami szintén fejlődik. A lítium akkukhoz képest a kapacitás/tömeg arány jelenleg még csak 8-10%, egységnyi kapacitás sokkal drágább, viszont minden másban nagyon sokkal jobb (pl. töltés-kisütés gyorsasága, ciklusok száma). Az elektrokémiai úton működő akkut leváltani vélhetően nem fogja, viszont ki lehet(ne akár most is - csak drága) egészíteni vele, pl a fékezéskori sokkal jobb arányú visszatöltéshez, sokkal nagyobb pillanatnyi csúcsteljesítményhez, a hatótáv egy kis részét sokkal gyorsabban lehet tölteni, stb...

    A lényeg hogy ez az akkus tárolás még "nem ment el a falig", vannak és lesznek lehetőségek tovább fejleszteni.
    A másik lehetőség a plug in hibridek, olyan kivitelben, ahol már nem a belsőégésű motor lesz az elsődleges teljesítményforrás (és nem végez közvetlen mech. hajtást). Erre az irányra valamiért még nem ugrottak rá a gyártók (nem úgy, mint az adókedvezményes alibi hibridekre), de ahogy jött egy Tesla, jöhet még más is. Ahogy Bazsó Gábortól is elhangzott egy előadásán: a jövő autóját vélhetően tech. cégek fogják gyártani nem a "hagyományos" gyártók.
    (Én jelenlegi autóipart kb. a gyógyszer biznisszel sorolom egy szintre, több okból is...)

  • llax

    senior tag

    válasz t72killer #37 üzenetére

    Ne a jelenlegi helyzetet nézd, mert az jónak még nem nevezhető.
    Ahogyan egyre nagyobbak lesznek az elérhető hatótávok és javulnak a (gyors)töltési lehetőségek, úgy lesz egyre többeknek vállalható az elektromos autó. Ha az árak is csökkennek, akkor elérhetőbb is.

    Zsákutcának nem nevezném az akkus tárolást, legfeljebb nem mindenkinek jó. (Ma, Magyarországon még sokaknak nem lenne jó.)

  • llax

    senior tag

    válasz t72killer #40 üzenetére

    Az akku tömege majdnem lényegtelen, ha az egész rendszer egyébként hatékony.

    Ha a Tesla 540 kilóját emlegeted:
    Bír gyorsulni?
    Hatótáv hogy áll a többihez képest?
    Az autó alján, a tengelyek között elhelyezett jelentős tömegnek milyen hatása van a komfortra és stabilitásra?

  • llax

    senior tag

    válasz t72killer #48 üzenetére

    "Lesz.rom, hogy a még gagyibb villanyverdáknál jobb, ha a 15kEUR-ért pár évesen jó állapotban megkapható Octavia felét se éri el."

    Akkor olyat kell venned... Attól még nem fog téged bántani egy villanyautó sem.

    "Főleg nem a komfortra és stabilitásra van hatása"

    A nagyobb tömeg soha nem árt a komfortnak. Ha ez jó helyen van, még a stabilitáson is javíthat. (alacsonyabb tömegközéppont, és jobb súlyelosztás a tengelyek között)

    "nem ugyanaz a feladat megállítani 1.3 tonnát vagy 2.2-t (Model S)"

    Akár még könnyebb is lehet... (mert ez nem a tömegen, hanem sokkal inkább tömegközéppont helyén múlik) A felemésztendő/elvezetendő(visszatölthető) energiák sokkal nagyobbak, de a megállítás esélyeit ez nem rontja, ha nagyon lehúzza a tömegközéppontot az akku, akkor még jobb is lehet a helyzet.

  • llax

    senior tag

    válasz t72killer #51 üzenetére

    A tömeget (itt gyak. súlyt) kifelejtetted a képletből, mint tapadási súrlódást befolyásoló hatást.

  • llax

    senior tag

    válasz Apollyon #55 üzenetére

    "de azért ne csináljunk már úgy, mintha már most teljesen jó alternatívája lenne egy mai benzinesnek"

    Hol lett olyan írva? (feltételek nélkül)

    Van egy irány, a maga előnyeivel és korlátaival. Aki igényei beférnek ezen korlátok közé, annak akár jó választás is lehet majd, amikor már árban is versenyképesebb lesz. De itt még nem tartunk.
    Ezt nem csak én gondolom így, hanem szerintem a többség, aki nem tekinti zsákutcának az akkus elektromos autót.

    Példának ott a korábban említett Clio. Sok éve megvan, de talán még egyszer sem ment annyit egy nap alatt, mint amennyi egy Leaf hatótávja. Tökéletes megfelelne helyette egy 200+km hatótávú elektromos is. Van másik is, azt már nagyon bajos lenne mai elektromosakkal kiváltani.

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz Apollyon #69 üzenetére

    "Ahogy a benzines autót nem lehet, ugyanúgy az akkut sem lehet egy ponton tovább fejleszteni már."

    Lásd: F1, rendszerhatásfok. 50% körül van, ami egy átlag közúti autóhoz képest durván jó. (Mivel mind a versenytávon elérhető üzemanyag mennyiség, mind az üzemanyag átfolyása limitált, plusz lóerőket szerezni csak a hatásfok javításával tudnak.) Mindez egy végletekig agyonszabályozott környezetben, az adott szabályokon belül ennyit tudnak elérni, a szabályok nélkül lehetne többet is. Némely megoldása régóta ismert és közúton is létező, más megoldásai apránként kerülnek át a közúti autókba.

    Ugyanígy az akku fejlődésének sincs még vége. Sőt!
    Jelenleg csak azért azt használják amit (pl. Tesla: Li-ion), mert az a legolcsóbb, még vállalható kapacitás/tömeg mellett. Ez még változhat, 4-5-6x jobb kapacitás/tömeg nem elérhetetlen néhány éven belül, hosszabb távon ennél több is elérhetőnek tűnik.
    Mi kell ahhoz hogy fejlődjön? Sok pénz. Mostanra az autógyáraknak is egyre komolyabb érdekük, hogy fejlődjön a dolog, nem csak 1-2 gyártóé, hanem lassan mindegyiké. Ez még 5 éve sem volt így...

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz Apollyon #75 üzenetére

    Ja hangosak... Ha kellene, lehetnének nagyon sokkal halkabbak is (minimális veszteséggel akár egy szgk.), de jelenleg mindent megtesznek, hogy még hangosabbak legyenek, mert a mai turbós hibridek túl halkak az F1 számára.

    Mi a spekuláció??? (Ha a "nagy" autógyárak nem lovagolják meg kellőképpen a dolgot, akkor jöhet egy 2.-3.-x. Tesla jellegű "tech" cég, akik nem csak apránként csorgatják a fejlesztéseket és mindenről 15 bőrt akarnak lenyúzni, úgy, mint a "hagyományos" autógyárak, akik képesek a korábbinál olcsóbb megoldást is drága extraként eladni...)

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz Kasya #82 üzenetére

    A többi akku technológiánál is hasonló infók vannak.
    Még nincsenek igazi tömegtermelésben, de kezdenek kiszabadulni a laborokból. Még ha elérhetőbb is lesz, a "klasszikus" autógyártók tutira nem fogják elsietni a váltást. (Tesláéknál van még egy "le nem nyúzott bőr" a Li-ion technológián is, így nekik sem kell sietni.)

  • llax

    senior tag

    válasz Hieronymus #84 üzenetére

    Az "olcsón nagy" nem jön egyik pillanatról a másikra, így gyorsan tarolni nem lehet vele. Így legtöbb gyártónak marad a kivárás (ahogy ezt eddig is mindennel tették).

    "Helyette jönnek frissen feltörekvő cégek."

    Szerintem ideje lenne már itt is változni valaminek... Valaki előállhatna pl. egy "fordított leosztású" hibriddel (ahol egyértelműen a villanyé a főszerep), ha már a nagy gyártók ezt nem erőltetik (míg rá nem kényszerülnek).

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz Hieronymus #86 üzenetére

    "Szinte minden gyártónak van elektromos és hibrid ajánlata."

    Mekkora késésekkel?
    Egyik-másik milyenre sikerült?

  • llax

    senior tag

    válasz Hieronymus #88 üzenetére

    A lényeg nem annyira a részleteken, hanem a(z üzletileg amúgy sikeres) hozzáálláson van.

Új hozzászólás Aktív témák