Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • arty

    veterán

    válasz #54625216 #46 üzenetére

    Elfelejted, hogy az a növekvő összbevétel sokkal több játékból is jön össze, ill. mikrotranzakciókból, lootboxokból IS, ami kvázi NEM JÁTÉK(BEVÉTEL), hanem rossz helyre sorolt szerencsejáték.

    És ezen az egyre telítettebb piacon kellene a 60 dolláros játékodból egyre többet eladnod (hiszen a költségeid növekednek!).... nem reális. Illetve ha ez nem reális elvárás (nem lesz a semmiből plusz 2 millió vásárlód), akkor pedig az árat kell(ene) növelni... mert VALAMIT azért tenni kéne ;) De az áremelkedés FUJ. Azt csak a paradicsomnak nézzük el.

    Egyébként pedig lehet ragaszkodni a 60$ indulóhoz, de akkor meg a lootboxok, game as service, multionly, battleroyaleonly térnyerése miatt nem kéne sírni (én inkább ezek miatt sírok). Ugyanígy a "nincsújítás, fűrészpor, unalmas" kritikák sem jogosak 60$ mellett, hiszen szűkülő proft mellett ne várj kockázatvállalást se...

    [ Szerkesztve ]

    "ugyanitt hazájából elüldözött nigériai herceg aranybányájának tulajdonjogát megtestesítő NFT jegyezhető."

  • Marvinyo

    aktív tag

    válasz #54625216 #57 üzenetére

    Bár már rég foglalkoztam MMO-kkal de szerintem ez icipicit csúsztatás. A WoW "egyedüli" "különlegessége" hogy havidíj ÉS a játék maga is fizetős. Illetve azért skinek, névváltoztatás és valós pénzért való gold vásárlás nélkül is a mai napig tökéletesen játszható.

    De ez igazából részletkérdés, a Blizzardot se hallani, hogy (oké, azon kívül, hogy már rég nem 11 millióan WoWoznak) sírna.

    Az igazi gáz a következő:
    - FIFA (és stb.) lootbox mánia. Mai napig nem értem hogy fajulhatott el csak ez csak a fifa esetén több tíz (száz?) millió dolláros üzletté.
    - Amit pl. a már említett NBA 2K is csinál. Az egyik legnépszerűbb játékmód ahol csak egy játékost irányítasz. Na, ha jól emlékszem a 2k17-nél (de a 18-nál biztosan!) már eljutott a játék oda, hogy teljes ár mellé van választásod:
    Farmolsz (és szenvedsz) nagyjából 200 mérkőzést, vagy még egyszer beleteszel a játékba ~60 dollárt, hogy egyáltalán használható legyen a játékosod.
    A 19-be meg már nézz reklámokat is.

    Na, ez az ami kinyitja az ember zsebében a bicskát. Mert amíg én pl. a World of Tanksal is eljátszom prémium lőszer és account nélkül, vagy az Overwatchot csak megvettem 1x és azóta egy forintot nem látott tőlem a Blizz, vagy a Path of Exile-t ami ugye ingyenes teljesen, addig vannak amíg konkrétan játszhatatlanok amíg nem tolsz bele még 1-2-200x annyi pénzt mint amibe eredetileg került.

    És ennek ellenére nagyjából kizárólag azt olvasod, hogy az EA lelőtte ezt a fejlesztést ("a játékosok nem tudják mit akarnak" jeligével), a 2K amazt... onnan, ahol van pénz dögivel.

    [ Szerkesztve ]

  • arty

    veterán

    válasz #54625216 #52 üzenetére

    El lehet adni a bűvülő, nagyobb piacon több terméket, de ez csak 1-1 kirívó termékre lesz igaz, a többiek valójában vesztesei a nagyobb versenynek, ami viszont visszahat a termékminőségre, választékra is. Ergo én, a játékos, csak látszólag nyerek a versennyel... (pláne, hogy mivel ez egy borzalmasan szubjektív termék, sokat nem érek vele, ha nem az én ízlésemnek megfelelő az a bizonyos 1-1 sikeres játék...)

    Pont ahogyan csak látszólag nyerek a 60 dolláros árral: torz, vadhajtásos elkerülő taktikákba "kergetem" a kiadót/fejlesztőt, azokat IS, akik az én ízlésemnek megfelelő terméket gyártanak... egyszerűen irreális, hogy ugyan annyiba kerüljön egy lootboxos évenkénti fifa, mint egy egy "nulláról" írt "eredetibb" játék (friss IP).

    "ugyanitt hazájából elüldözött nigériai herceg aranybányájának tulajdonjogát megtestesítő NFT jegyezhető."

  • arty

    veterán

    válasz #54625216 #61 üzenetére

    Egy ternék árát emelheti az előállítási ár növekedése.... nem?
    A kenyérdrágításnál miért etetnek mindig a liszt árának növekedésével? ;)

    De miféle versenyről beszélsz, amikor F1 játékból csak egy van?
    Ráadásul ezt te magad is látod (a következő bekezdésedben), hogy szó sincs valódi versenyről... (amilyen értelemben legalábbis pl a mosóporok versenyeznek)

    A fifa és társai akkor tűnhetnének el, ha lenne feltörekvő alternatívájuk. Nincs.
    Így látszólag ez vég nélkül fenntartható... (de legalábbis a játékos karrierem alatt aligha fog megdőlni, hiszen már 10+ éve nem változik ~semmi ezzel kapcsolatban)

    A Nintendojáték nagyon sokszor pont drágább, mint mondjuk a ps4-es - a drágább fizikai hordozó miatt (mégiscsak befolyásolja a végárat az előállítási ár?). Továbbá ha megnézed ezeket a nintendojátékokat, azért ezek nem éppen a 200 milliós szuperprodukciók, licenszköltségek szintén nem léteznek, stb ;-) S mivel az N ráadásul egy platformot is birtokol, neki az se gond, ha a marióból nem jön be annyi millió, amennyibe az előállítása került - éppen elég, ha az exkluzívok miatt megveszik a gépüket, majd az így létrejött "piacon" a 3rd partyk eladásain IS kaszálnak. Plusz persze a játékot futtató gépen is, elvégre nintendorol van szó...

    Sony jópár studiót zárt be az elmúlt években, de nyilván nincs összefüggésben azzal, hogy esetleg nem jött ki a matek (szerintem de) ;) Szerintem az nem segít - az eladói oldalnak biztos nem - hogy a termékei ára kőbe van vésve, ergo a beker költséggel és a minőséggel játszhat egyedül. Jobbat, drágábban - na ilyet ez az iparág nem visel el ;)

    [ Szerkesztve ]

    "ugyanitt hazájából elüldözött nigériai herceg aranybányájának tulajdonjogát megtestesítő NFT jegyezhető."

  • arty

    veterán

    válasz #54625216 #63 üzenetére

    "Egy termék ára növekedhet, de az nem az egyes piaci szereplők kiadásainak függvénye. Az nem úgy működik, hogy nekem kétszer annyiba kerül előállítani ugyanazt a terméket, nosza kétszer annyiért adom."

    Hanem, attól teljesen független?
    Ezekszerint 1 dollárba szabadna kerülnie minden játéknak és a matekot a volumennel kell és lehet csak megoldani?

    "A rejtett költségekkel manipulálás mindig átmeneti jellegű, mert a vásárlók egy idő után beárazzák az adott terméket az árcédulától függetlenül."

    Egy ideális világban, talán. Itt, a valódiban IS lehet, h van egy szint, de az látszik, hogy ezt még(?) nem érte el sem a ryanair, sem az activision :) Pedig mára mind a repülés, mind a játék elég "genny" módon van árazva.

    "A piaci versenyt nem úgy kell felfogni, hogy egy kék bögrével csak egy másik kék bögre tud versenyezni. Mindennek attól függ az értéke, hogy az adott áru vagy szolgáltatás megszerzéséért miről kell lemondania a vásárlónak. (Ez nem csak pénzt, de időt, kényelmet, stb. is jelent.)

    Ha a Fifa ára - rejtett költségekkel vagy direktben - felmegy 300 dollárra, akkor azon fog dilemmázni a user, hogy a Fifa2022 valóban megér-e neki annyit, hogy ne álljon át az új konzolgenerációra. Vagy ne vegyen új biciklit vagy menjen fesztiválozni vagy akármi."

    Nem véletlen nem 300$ KEZDETBEN a fifa ára :) Miközben pár év alatt annál akár még jóval több is lehet annak, aki kellően sokat költ lootboxra... ha pedig nem költesz rá ennyit, akkor te egy szar(abb) fifával játszol évről évre. (ez most csak példa, senki ne jöjjön azzal h márpedig fizetés nélkül is lehet fifázni :D )
    És egyelőre/látszólag nincs valódi, gyakorlati alternatívája a fifázásnak - legalábbis nem érzékelhető, hogy a lootboxozás ellenére milliók hagynák ott és mennének fesztiválozni.... és pont ugyanezt látod a COD esetén is, évről évre, még csak nem is egyedi a jelenség.

    Fogyasztóként nem tudsz tenni ~semmit az eladói gyakorlat ellen, részben pont az árazás sajátossága miatt (mehetsz te fesztiválozni, a lootzabáló bálnától beszedik a rajtad kiesett pénzt), ill. mert nincs jó kiváltó szolgáltatás (egy "fifára"). Nem látszik legalábbis a fesztiválozó ex-gémerek közössége ;)

    "Mivel a drágább fejlesztésű játékokból is nyereséget lehet termelni ugyanolyan árcédula mellett a nagyobb értékesítési volumennek köszönhetően, ezért a kiadóknak még a fix árak mellett is megéri többet költeni a fejlesztésre."

    Csakhogy nem az értékesítési volumennel termelik ki a nyereséget a drágább játékból, hanem a lootboxal, ingame itemmel, dlcvel, seasonpassal(=rejtett áremelés). A nagyobb volumen egyre kevesebbeknek elérhető út. (kíváncsi leszek pl a cyberpunk2077 "árazására", ami mondjuk azért mindenképpen speciális, mert lengyelországban fejlesztik, ergo "olcsó(bb)" munkaerő által és persze az egyre népszerűbb, "olcsó(bb)" openworld formulára épül)

    "ugyanitt hazájából elüldözött nigériai herceg aranybányájának tulajdonjogát megtestesítő NFT jegyezhető."

  • MeszesKPT

    őstag

    válasz #54625216 #54 üzenetére

    A beragadt árat arra értettem, hogy az előző generációs konzolok megjelenése óta (2005 vége) nem történt drágulás, mert akkor lett 50 helyett 60€ AAA címek esetén.

    "Versenyképes meg versenyképtelen ár van."

    Ez teljesen igaz és én is "beáraztam" a játékokat. Azoknál a kiadóknál, ahol várható DLC dömping már kívárom a GOTY, Reloaded, etc. verziókat. Így legalább garantálom, hogy ezért az árért teljes játékot kapok.

  • arty

    veterán

    válasz #54625216 #67 üzenetére

    Felteszem ez valami közgáz-tankönyvi szöveg lehet, kényszeresen a játékiparra adaptálva.

    "Egy adott cég költségei és a piacon kapható termékek árai között nincs direkt összefüggés, mert az ár nem azon múlik, hogy a cégnek mennyibe került a termék, hanem hogy mennyiért tudja eladni."

    Ez máris nem igaz a játékiparra, ahol az alapár "fix 60". (AAA játék esetén)

    "Egy cég természetesen megteheti, hogy a teljes gyártási költséget megjeleníti az árban, de csak akkor lesz vele sikeres, ha nem ront a versenyképességén, mert úgy piacot veszíthet és a végén rosszabbul jön ki, mintha benyeli a magasabb költségeket."

    Ha egy játék a gyártási költséget sem hozza vissza, akkor az cég csődbemegy. Én nem a sok és a még több haszon közt evickélőket (EA/Activision) féltem ám, hogy fáj nekik a 60 eur alapár.... ;)

    " "Ezekszerint 1 dollárba szabadna kerülnie minden játéknak és a matekot a volumennel kell és lehet csak megoldani?"

    Nem, mert ez fordítva is működik. Ha egy játék előállítása csak $1-be kerül, akkor is $60-ért fogják adni, ha annyiért eladható."

    Tudjuk, hogy nem 1$-ba kerülhet a játék előállítási ára, mert ekkora volumenben nem lehet szoftvert eladni.
    De mivel tudjuk, hogy bizonyos volumen FELETT tartható a 60 EUR, adná magát, hogy bizonyos volumen ALATT viszont már ne érje meg a fejlesztés... hiszen a fix eladási ár (60 EUR) miatt a szorzásunk ezen tagja fix, ahogyan a programozóm bére is... és sajnos egy ralliszimet sose fognak milliók játszani, ergo az eladhat volumen is "adott". Mi a mozgástér tehát?

    "Alapvetően ott siklott félre a játékpiac, hogy a különböző üzleti modellek, mint a kozmetikai micropayment, dlc szisztéma, pre-order, early-access, stb. alapvetően adott célközönségek elérésére lettek kitalálva és nem arra, hogy ezeket egymásra halmozva tízszer fizettessék ki a vevővel ugyanazt."

    Igazad van, viszont ennek az ügyeskedésnek/túlésértküzdésnek (kinél melyik...) eredő oka az árazás. A piac (a játékosok) nem hajlandóak hagyni a játékok szabad árazását, az fix60, senki nem nyúlhat hozzá. Más piacokon a kis példányszámban eladható (réteg)termékeket magasabb áron eladva működik piac! (lásd pl: hifi)

    De várom a példát a játékiparhoz hasonló, fixáras termékekkel és őrült versennyel operáló területről :)
    (lehet h van, de lehet az is/ott is torzan működik)

    A hsz-ed maradékával pedig abszolut mértékben egyetértek, noha a végkövetkeztetésben az optimizmusod nem osztom :R

    [ Szerkesztve ]

    "ugyanitt hazájából elüldözött nigériai herceg aranybányájának tulajdonjogát megtestesítő NFT jegyezhető."

  • arty

    veterán

    válasz #54625216 #72 üzenetére

    De pl a holdon más a gravitáció, légkör sincs... a földi képleted nem működne ;) Ha már példázunk...

    A piac elbírNA 60$ feletti árat - lásd gold edisönök. Csak ehez gold edisönnek kell hívni és kell mellette adni egy csonkolt alapváltozatot 60-ért, hogy az inflációtagadók megnyugodjanak.

    A különböző anyagi lehetőségű usereknek vannak az akciók, az nem lenne megoldás a problémára? (már most is az, csak most 60-ról indulunk lefelé)

    Szóval...

    "Ez pedig nem valamiféle felelőtlen, jövőt felélő vásárlói makacsság miatt van így, hanem egyrészt ez a különböző emberek különböző vásárlási szokásainak, anyagi lehetőségeinek, stb. a végeredménye, másrészt meg a piaci versenyé." - szerintem DE :) elég megnézni az árakat firtató topikokat, hogyan vélekedik a többség a témáról...

    "Mivel a piacbővülésnek köszönhetően a jelenlegi árral is nyereségesek a kiadók, nem emelnek árat, mert azzal versenyhátrányba kerülnének. Ez tartja fixen a játékok árát, ahogy egyébként a programozók bérei is a piacbővülés és az erősebb verseny miatt nőnek. Igen, ez egy öngerjesztő folyamat, amiben nem mindenki képes talpon maradni, főleg az nem, aki nem hajlandó időben reagálni a felhasználói szokások változására."

    De pontosan azért szomorkodik néhány ember, mert látja, hogy az említett reagálás a futószalagon készült, 60 eurós "lootboxos battleroyalek" irányába mutat... :) (máshol a csonkolt alapjátékok és lehuzós dlc taktikák felé, stb) Tehát igazából a user itt két rossz közül a szerintem(!) rosszabbat választja a fix60euróval.

    Nem vitatom, hogy a piac le tudja reagálni a helyzetet, az a bajom hogy látjuk hogyan.

    "Ha pedig egy cég képtelen megélni a piacon, az bezony csődbe megy, ez már csak így van a sütödétől kezdve az uránbányászatig, így ha egy kiadó képtelen megfelelő volumenben eladható játékot gyártani, az sajnos lehúzhatja a rolót."

    Más piacon a rétegtermék - magasabb árral - is meg tud élni. Ez TÉNY. (nyilván nem minden rétegtermék él meg, de legalább van rá kísérlet...)

    "Ugyanakkor a volumen kérdésről már korábban volt szó: az egész játékpiac növekszik immár évtizedek óta brutális mértékben, azaz lehet, hogy mondjuk ralliszimet nem tudnak annyit eladni, mint Fifa-t, de a tíz-húsz évvel ezelőtti állapotokhoz képest biztosan többet tudnak eladni, így ha akkor megérte ralliszimet fejleszteni, akkor most is, mert a több játékosból bejövő bevétel növekedése bőven kompenzálja az inflációt és a fejlesztési költségek növekedését."

    Sajnos nem növekszik egyáltalán a "ralliszim" piac, sőt! Pont ez a probléma, hogy ez állandó, a beker költség nő, az ár megint állandó... ezért nem jön ki a matek. És a usernek fáj, amikor kevesebb a tartalom az új ralliszimben, ill. lehúzós dlckkel tömődik ki.... (mert végül ehez nyúlt a kiadó/fejlesztő, ahelyett h populárisabb játékot készítene)

    És én, a játékos, örülök neki, hogy továbbra is van ralliszim, mert még mindíg ez a legjobb kifutása a dolognak.

    És igen, az indie tök jó dolog, rengeteg halódó műfaj feltámadt általa - a ralliszim sajnos nem ilyen, ott kell komoly tőke és stáb az előállításhoz.

    Szóval simán lehet, hogy jól látod a volumen kapcsán a dolgokat, de sajnos valamiért a piacbővülés - pl ralliszimeket - nem igazán érte el.

    "ugyanitt hazájából elüldözött nigériai herceg aranybányájának tulajdonjogát megtestesítő NFT jegyezhető."

Új hozzászólás Aktív témák