Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Pingüino

    senior tag

    válasz dokanin #20 üzenetére

    Nem igazán kapcsolódik szervesen a témához, de ha már szóba került.
    Rengeteg helyen már aktívan tesztelik közúton a teljesen önvezető autókat.
    Hiába a bonyolult jogi helyzet, hiába a nehéz technikai kérdések, már ma is működik. Évek kérdése, hogy világszinten engedélyezzék, és te is vehess egyet.

  • Pingüino

    senior tag

    válasz dokanin #26 üzenetére

    Kérdés, hogy mit nevezel 100%-nak?!
    Ha azt, hogy úgy vezet, mint egy élő ember, akkor azt már sok tekintetben túl is lépték.
    Persze, a különleges helyzeteket, mikor kreatív megoldást kell találni (pl. furakodni, vagy útról lehúzódva kikerülni valamit, stb.) lehet, hogy nem a legjobban kezelik, de ezek sem megoldhatatlan problémák.
    Ha meg mondjuk a reakcióidőt, vagy mondjuk a korlátozott látási viszonyok közötti akadályfelismerést nézzük, bőven az ember előtt járnak már.

    Ettől függetlenül, nekem soha nem kéne önvezető autó. Nem azért, mert nem bíznék bennük, hanem mert kiveszi az autózásból a vezetés élményét. Én meg szeretek vezetni. Ezen kívül az önvezető autó előre megadott útvonalon közlekedik. Ha mondjuk munkából hazafelé meglátok egy boltot, és eszembe jut, hogy kenyeret kellene venni, akkor most fogom magam, kiteszem az indexet, és elmegyek a bolt felé. Önvezető autónál mire frissítem az útvonalinformációkat, rég otthon vagyok. Majd talán ha beszédfelismerős MI vezeti őket, jók lesznek általános használatra is.

    Most megvan ezeknek a célterülete. Akkor jönnek jól, ha hosszú monoton úton kell menned valahova, ahol jó esélyel nem történik semmi. Ha pl. elmennél nyáron Budapestről a balatonra. A nagy része autópálya. Ott nyugodtan rá lehet bízni a vezetést az autóra, te meg kinyújthatod a lábad, és pihenhetsz. Erre pedig nagyon is alkalmasak már most is.

  • Pingüino

    senior tag

    válasz LurkerSheik #32 üzenetére

    Nem feltétlenül a sportautózásra gondoltam. Én az egyszerű mindennapos közlekedésben is szeretek vezetni. Úgy el tudom képzelni a dolgot, hogy ki-be kapcsolható az önvezető funkció, és mondjuk ha felmegyek a pályára, akkor vezessen magának, de rövid, településen belüli, vagy településközi közlekedésre viszont jobb szeretek magam vezetni. A gond ott kezdődik, hogy több gyártó is megmondta, ők a teljes kontrollos önvezetésben látják a jövőt, vagyis ha olyan szintre jut a technika, teljesen kihagyják a kezelőszerveket az autóból. Na, ez lesz egy hatalmas bukta sztem, mert senki nem lesz vevő rá.

  • Pingüino

    senior tag

    válasz dokanin #46 üzenetére

    Ez egyébként egy olyan dolog, hogy az emberek rendszerint csak egy szűkített szemszögből nézik a rendhagyó eseteket. Te például csak a biciklist, a záróvonalat, és az önvezető autót veszed bele a gondolatmenetbe, és az alapján kérdezed, van-e joga az önvezető autónak egy kis kényelmetlenség elkerüléséért a veszélyt kockáztatni?! Ez így ilyen megfogalmazásban nyílván elég nehéz kérdés.

    Azonban ha hozzá veszünk más jelen lévő tényezőket is, pl. hogy ha az az önvezető autó biztosan nem előz, és ezt mindenki tudja, akkor a mögötte jövő autósok fogják nem csak a biciklist, de az önvezető autót is előzni, jóval nagyobb veszélynek kitéve magukat, és másokat. Innentől pedig változik a kérdés. Van-e joga az önvezető autónak két veszélyes helyzet közül mérlegelni, és a kevésbé veszélyes megoldást választani, akkor is, ha ezzel kresz szabályt szeg?! A válasz pedig erre már egyértelműen igen.

    Hiszen ha valahol baleset, terelés, rendőri intézkedés, stb. van, azokat a helyzeteket is fel kell ismerniük, és azokban az esetekben is el kell térniük az eredeti kresz szabályoktól, a helyzethez igazodva. Ezek nem megoldhatatlan gondok, csak nyilván jól kell kiépíteni a jogi hátteret, hogy mindíg pontosan egyértelműen megállapítható legyen a felelősség kérdése.

    Szerk.: Egyébként pár évvel ezelőtt még mindenki azt mondta, hogy prototípus szintjén sem lesz önvezető autó. Nem azért, mert nem lehetne megycsinálni, hanem mert a gyártó nem vállalná a felelősséget, ahogy te mondod. Aztán láss csodát, ma tucatszámra szaladgálnak az utakon, és nemsokára kereskedelmi forgalomban is kaphatók lesznek. A pénz nagy úr, a cégek nyilván felmérik a kockázatokat, és várt bevételt, és ha megéri, akkor belevágnak.

    [ Szerkesztve ]

  • Pingüino

    senior tag

    válasz dokanin #48 üzenetére

    Szerintem a neheze már megvan. Az ilyen rendszereknél a legnehezebb az észlelés, és felismerés kérdése. A megfelelő szenzorok és elhelyezésük helyének megválasztása, és hogy a kapott információkból a rendszer felismerje, hogy mi van körülötte. Ez pedig bár nem 100%-os, de elég jól áll. Innentől a különböző helyzetekre történő forgatókönyvek megírása már nem olyan nehéz feladat.

  • Pingüino

    senior tag

    válasz Alchemist #53 üzenetére

    Na, én attól venném el a jogsit, meg az autóját is, aki ki meri mondani, hogy parkoljon helyette az autó. :D
    Aztán meg be kell ülni egy olyan kocsiba, amiben nincs parkolórendszer, és csak néznek széjjel, hogy mi van. Így is balfaszok nagyon sokan.

  • Pingüino

    senior tag

    válasz strogov #64 üzenetére

    Azért a parkolást segítő, és a helyetted beparkoló rendszer két külön dolog. Én is raktam az enyémre tolatókamerát. Akinek van, az pontosan tudja, hogy az pl. nem helyettesíti a tükröket sem, mert arra nem alkalmas, hogy csak a kijelzőt nézve betolass valahova. Annyira jó, hogy lásd, mennyit mehetsz hátra. Amire nagy segítség időnként, ha pl meg kell fordulni, és minden centi számít, de attól ugyanúgy parkolsz, mint máskor. Ha viszont valakinek full magától parkol az autó, az bizony el fog felejteni parkolni. Ismerek embereket, akik csak néhány év vezetést hagytak ki, és már nem tudtak elindulni sem, mikor kocsiba kellett ülni.

    Az automata váltó megint más dolog. Azzal is lehet felejteni, de azért gyorsan visszazökkensz, ha kell. Nekem pl. Egyedüliként van viszonylag modernebbnek mondható autóm a családban (mondom a modert 2006-ossal), és én pl. a fordulatszámtartó automatikával vagyok úgy, hogy én full gáz nélkül indulok el mindig, mert gázt ad magának, hogy ne fulladjon le. Aztán mikor beülök anyám ősrégi suzukijába, 1-2 alkalommal mindig lefulladok az elején, mire megszokom, mennyi gáz kell a kuplung engedése mellé. De ez gyorsan megszokható különbség, mint a váltó kérdés is.

  • Pingüino

    senior tag

    válasz Alchemist #67 üzenetére

    Hidd el, az autóvezetés erősen olyan dolog, amit ha nem gyakorolsz, nagyon gyorsan elfelejted. Tapasztalat. Aztán meg ne húzza meg senki a kocsimat a parkolóban, csak mert eddig az autója parkolt helyette, most meg hirtelen magának kell. Ennyire ne kényelmesedjünk el.

    Pesten am ez érdekes kérdés. Amikor már nem csak az van, hogy megvan a hely, és beparkoltatod magát az autóval, hanem jelentősen messzebb van csak üres hely, mint ahova menned kell. De oda egyrészt nem elég a parkolórendszer, hanem olyan autó kell, ami képes felügyelet nélkül közlekedni is, másrészt ott valami teljesen mást kellene kitalálni. Az elmúlt néhány évben elég sokat jártam Pestre (egyébként nem arrafelé lakom), és hát nem egyszerű a helyzet, az biztos. Bár akár hiszed, akár nem, van rosszabb a Pesti közlekedésnél. Pl. Debrecen borzalom.

Új hozzászólás Aktív témák