Hirdetés

Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Mr Dini

    őstag

    Sziasztok!

    A Dacia Lodgynál elkövettem azt a hibát, hogy frissítettem a beltéri Medianav egységen a firmwaret 1.0.15.1-re talán. A lényeg, hogy az egyik verzió szám biztosan 15-öt tartalmaz. Korábban az 1.0.13.valami alatt gyönyörűen muzsikált minden, de az új verzió állandóan kifagy vezetés közben, elmegy a rádió, meghal a navi stb. Totál instabil lett a rendszer, meg lassabb is. A zenéket tartalmazó pendriveot is percekbe telik neki felismerni...

    Van valami mód downgradere? Akármeddig elmennék, csak működjön stabilan.

    Állítólag még a video playert is kiszedték ebből a verzióból, amit amúgy is ki akartam volna próbálni (Indiára állítva a kocsit egy teszt körre :DDD)...

    Eleinte angol billentzuyetet akartam. De aztán megismerkedtem a nagy 'Ő'-vel!

  • Mr Dini

    őstag

    Először is köszi a tippeket mindenkinek! :R

    Írtam az említett emailre, hátha tud valamit segíteni az úr, illetve a Dacia supportnak is. Bár kétlem, hogy segítenének.

    Az orosz fórumokat is átrágtam csekély orosz tudásommal, de ott se nagyon esik szó downgraderől. Ahogy nézem a korábbi wince-s oprendszernél csak annyi volt a történet, hogy az upgrade.lgu-t meg az md5-jét ki kellett írni egy pendrivera. Gondoltam teszek egy próbát én is. Leszedtem a firmware-t a windowsos appbó kihámozva az elérési utakat, majd beillesztettem a kocsiba, ami fel is dobta az update dialógust, de azonnal el is utasította firmware frissítést egy nem túl beszédes "invalid firmware" hibával.

    Ezután gondoltam kibontom a firmware frissítő fájlt, hátha meglelek egy shell szkriptet, vagy akármit, ami frissít majd. Igen ám, de az fw frissítés a régebbi modelleken igen macerás volt. Szerencsére valaki írt egy lgu2dir nevő exe fájlt, ami megoldja a kicsomagolást. Na ez nem működött, szóval nekiestem nagy erőkkel magam visszafejteni a titkosítást, amikor feltűnt, hogy az egész egy mezei tar fájl becsomagolva :DDD. Nem nagyon védték le

    Végül, bár updater shell szkriptet nem találtam, kiderült, hogy a frissítés gyökerében elhelyezett AppUpgrade bináris felel a frissítés lebonyolításáért teljes egészében. Sajnos ehhez nincsen elérhető forráskód sehol, szóval nekiestem a visszafejtésnek. Megtaláltam a függvényt, ami szándékosan megakadályozna abban, hogy lefele frissítsek. Nem igazán értem, mert a korábbi verziókon ilyen megint csak nincs és szépen lehet lefele is frissíteni. De a jó hír, ahogy láttam, nincsen benne sehol hardcodeolva a frissítés verziószáma, illetve hashek, ami alapján eldöntené, hogy mehet-e a frissítés, vagy nem. Úgy tűnik, hogy a verziót a /app/share/version.txt fájlból olvassa ki, ami valóban létezik is az autón. Van még egy micom és egy dab verzió check is, előbbit a bootloader változókból olvassa ki az updater, utóbbival még nem foglalkoztam, de számomra ez szürke zóna, mivel nem standard linux modulok ezek, hanem feltételezem a kocsi belső írányításért felelő rendszerei. Bár ezzel kapcsolatban jó lenne egy kis megerősítés.

    Ami egyelőre kérdés, hogy a /app/share/ alatt a version-*.txt-k mire valók pontosan és hogy mindig ugyanaz-e a verzió bennük, mint a normál version.txt-ben. Nekem az volt.

    Ezek alapján elgondolkoztam, hogy hogyan tudnám végre downgradelni. Sajnos böngészés közben feltűnt, hogy van egy pár sha-t tartalmazó kicsi fájl a frissítésben. Később bebizonyosodott a sejtésem, hogy ezek arra célra szolgálnak, hogy ne nagyon lehessen a frissítést módosítani, mert akkor ha nem a gyártó írja alá a frissítő csomagot, akkor az egész frissítés a kód alapján feltételezve corrupted lesz és a rescue boot fog elindulni. Ez alapján érthető, miért nincs nagyon custom fw még ezekre, vagy miért nem próbálkozott egyetlen orosz sem a Google alapján moddolni. Szerencsére viszont a gyártó kulcsa bele van kódolva a binárisba, mint egyszerű szöveg, amit így gyerekjáték lenne lecserélni, de eddig nem szerettem volna elmenni. Szóval az elmélet az, hogy a futó rendszerrel kell majd szórakoznom és a version.txt-t, meg esetlegesen az u-boot változókat kell majd átírnom. Elméletileg akkor sikerülni fog a frissítés. Magát a futó rendszert könnyű elérni, hála az oroszok által felfedezett autorun.sh fájlnak.

    Amit viszont nagyon fontosnak látok, az a bootloader verzió visszaállítása. Enélkül ugyanis a frissebb 1.0.15-ös fw-ből marad meg a BL, ami totál káoszt okozhat a rendszerben. Visszaírva ennek is újra kell flashelődnie.

    Tehát az elmélet nagyjából megvan, már csak az a kérdés, hogy tégla lesz-e az alig egy éves autóból... És ha igen, mennyire lesz használható a rescue módja a boxnak, illetve, hogy van-e a lapon soros port, vagy valami belső SD kártya a rendszerrel, amit lehet használni. Nem tudom ezzel van-e esetleg tapasztalata valakinek bármilyen verziójú rendszer alól. Hogyha egy frissítés akármilyen indokból balul sülne el, akkor milyen lehetőségek vannak.

    Az utóbbi bekezdés kapcsán gondolkoztam, hogy virtuális gépen kísérleteznék, de ezt egyelőre elvetettem a kijelző emulálásának nehézsége miatt. Sajnos még az updater is egy grafikus program... :F

    Illetve akit érdekel, a rendszer armhf alapú és a gui teljes mértékben a qt keretrendszerre épül. Így az fw lemezképet kicsomagolva, meg egy megfelelő toolchaint beszerezve lehet fejleszteni teljesen saját qt appokat, amiket simán lehet például pendriveról a ramdiszkbe felmásolva futtatni. Próbaképp csináltam egy hello world appot és remekül ment. Egyedül a touchscreen részt nem ismerem még, mivel zárt forráskódú az is, de már ez is simán elég pár dologra, amihez nem szükséges interakció. Bár ezekhez sem kizárt, hogy talál az ember némi header fájlokat dokumentáció gyanánt, mivel a rendszer nagyon durván tele van szeméttel. Csodálkoztam néha, hogy mennyi input lag van a kocsin, ha megnyitom a rádiót meg stb, már kezdem érteni. A teljes systemd, wifi (pedig tudtommal nincs wifi modul a kocsiban, bár ki tudja) meg csomó felesleges LG forrás van mindenhol.

    Sokkal többet egyelőre nem tudok magáról a hardverről, mivel az egyetlen input perifériám jelenleg kimerül egy USB ki-be dugásában. Hamarosan erről is lesz több infóm.

    Amit eddig elértem magán a rendszeren, az az, hogy a navigáció binárist lecseréltem úgy, ahogy van a régi rendszerére. Így legalább az nem fog fagyogatni. Szerencsére a jövőbeni frissítések sem fognak emiatt gondot okozni, mert a navigációs mappa minden fw frissítéskor felülíródik amúgy is. Sajnos a rádióval, meg a többi komponenssel nem ez a helyzet első blikkre, azok jobban függnek az aktuális rendszertől.

    --------------------------------------------------------------------

    A hatalmas és nem éppen átlagos kocka posztért egy békés autós topikban pedig elnézést kérek! :B Általában nem vagyok ilyen elvetemült, de nagyon nagy csalódás részemről az, hogy van egy autó, amit Magyarország családosainak igen nagy zöme is használ, és ennek ellenére a beépített egysége egyik napról a másikra olyan szinten tropára megy, hogy 30 perc vezetés után már egy rádióból navigációra váltás is megöli szegénykét. Információ meg nem nagyon van a neten, pláne nem magyarul. Szóval számomra ez egy emlékeztető poszt is a továbbiakra. Illetve hátha valakit érdekel. :B

    Eleinte angol billentzuyetet akartam. De aztán megismerkedtem a nagy 'Ő'-vel!

Új hozzászólás Aktív témák