- Vezeték nélküli fejhallgatók
- Hivatalosan is reagált a Core CPU-k stabilitási gondjáira az Intel
- Milyen egeret válasszak?
- Nvidia GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Nem indul és mi a baja a gépemnek topik
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Mini PC
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- E-book olvasók
- Apple notebookok
Hirdetés
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
-
Poco X6 5G - egy Redmi álruhában
ma Ez az egyik legolcsóbb készülék Dolby Vision kijelzővel, és más jó tulajdonságai is vannak, de nem tökéletes.
-
Megjelent az EasySMX okostelefonok mellé szánt, multiplatformos kontrollere
ph Az 5,9, 6,4, illetőleg 6,8 hüvelykes készülékeket is fogadó "gamepadból" a Bluetooth lapka sem hiányzik.
Aktív témák
-
Degeczi
nagyúr
válasz Szten Márs #8255 üzenetére
és (pár méregdrága profi gépet leszámítva) jegyzetelned kell a beállításokat, különben nem tudod, mi milyen értékekkel készült
mivel mindig ott van, az ember nem is gondol bele, mennyire hasznos egy ilyen apróság, mint az Exif adatok
-
Degeczi
nagyúr
válasz Szten Márs #8274 üzenetére
magad írtad, h nem látod rögtön az eredményt - és pár héttel később, amikor végül kézhez kapod, már rég elfelejtetted melyik képhez pl. milyen rekeszt használtál
még később már az sem feltétlenül biztos, melyik obit - tényleg magyarázni kell, miért rossz ez ha tanulni is szeretnél az elkövetett hibákból?
nyilván nem kizáró ok, én is kacérkodom a régi SLR beüzemelésével - de egyértelműen hátrányha kivétel nélkül minden teszt egybehangzóan állít vmit, legföljebb azt lehet vitatni, vkinek a saját felhasználásában ez mennyire vehető észre, ha egyáltalán
márpedig ha ott egyszer nem probléma a szűkebb dinamika, akkor egy jóval tágabb miért nem elég? -
Degeczi
nagyúr
válasz Szten Márs #8277 üzenetére
lehet, bár a jobb tesztoldalak (pl imaging-resource, dxomark) RAW-ban vizsgálódnak, ott pedig viszonylag kis különbség valószínű, ha valóban egyforma két érzékelő
-
Degeczi
nagyúr
az, h valahol teljesen elfogadható eredményt adott az Oly, még nem jelenti azt, h ugyanott ne lett volna láthatóan jobb egy másik, nagyobb dinamikájú váz
a tesztoldalak pedig pontosan ezt végzik: azonos, kontrollált körülmények között vetik össze a vázakat
a stílusodért viszont kár (pláne egy házigazdától... ) - korábban éppen a jobb hangulatért kedveltem az itteni topikokat más oldalakkal szemben
-
Degeczi
nagyúr
válasz Szten Márs #8283 üzenetére
JPG-ben biztosan
de pl. a RAW-ban tesztelő dxomark szerint nincs lényegi különbség ezek között, csak nagy érzékenységen jobb vmivel a Pentax -
Degeczi
nagyúr
igen, a dinamika talán legfontosabb szempontja, h ne égjen be menthetetlenül egy fontos részlet
a másik fele viszont a sötétebb részek viselkedése: ha azokon történik pl. világosítás az utómunka során, mennyire ugrik meg a zaj, ill. mennyire jönnek elő értékelhető színek.
Kompakton ez volt a legnagyobb gondom: ugyan szépen lehetett pl. a PS Shadow/Highlight funkciójával világosítani - de hiába, ha onnan csak egyre színtelenebb részletek jöttek vissza és persze nagyon zajosana dinamikateszteket ezért befolyásolja a zajszint is - és így már érthetőbb, miért nem remekelnek ebben az Olyk
sehol nem kérdőjelezem meg, h jól bevált az E3 a gyakorlatban, szépek a fölrakott képeid - de nem mondanak ellent ennek azok a tesztek sem, amiken más kamerák jobban teljesítenek (és ezért mondtam korábban, h utómunkán átesett, 2Mp-re leméretezett képek alapján nemigen lehet ebben véleményt alkotni)
Ugyanolyan körülmények között azok képeiben valszeg több tartalék maradna - de aztán hogy erre szükséged van-e, az már teljesen egyéni szempontszóval szerintem nincs ebben szükségszerűen ellentmondás, ezért is fölösleges bármi indulatot belevinni - csak beszélgetés egy műszaki eszközről
-
Degeczi
nagyúr
válasz dearbear #8302 üzenetére
így van, de nem ez volt a kérdés
ezen a linken a fókusztáv változik, ám ezzel együtt a tárgytávolság is (h a tárgy mérete azonos maradjon) - így viszont persze változik a perspektíva!a kérdés viszont arról szólt, ha a tárgytávolság azonos marad, csak a fókusztáv változik és a crop faktor (vagyis a leképezett méret), akkor változik-e a perspektíva?
erre viszont nem a válaszvagyis perspektívában nem okoz különbséget egy DX-FX váltás, ha látószög-ekvivalens obikat használnak ugyanolyan távolságról
-
Degeczi
nagyúr
a "semlegeseket" is...
az egyik legutóbbi: "szeptember 30-án utaltam át neki az összeget, még a mai napig is hiányzik egy 8 GB-os memóriakártya. Logisztikából, megrendelésfelvételből karó az eladónak. Mellébeszédből viszont csillagos ötös"
és mégis "semleges"-et ad, nem negatívot - pedig mi, ha nem az?
Ebayen ilyesmi elképzelhetetlen lenne... -
Degeczi
nagyúr
válasz philoxenia #8356 üzenetére
az "emberi szem látószöge" egy jó kérdés!
hiszen faltól-falig az még a 180 fokot is meghaladja...persze, perifériálisan már inkább csak a mozgás érzékelődik, a tényleges éleslátás területe jóval kisebb - de egyrészt mennyire, másrészt ezek nem különülnek el élesen, így furcsának tartom a látószög egyeztetést egy obival
-
Degeczi
nagyúr
válasz runner 125 #8365 üzenetére
igen, ez valóban erősen RTFM...
át kell kapcsolni a kamerát: a sorozat-üzemmódok között van az infra, ill. a késleltetett infrakioldás
az pedig menüben setupolható, meddig várjon erre a jelre
(célszerű is nagyobbra állítani, alapban elég rövid) -
Degeczi
nagyúr
nagy ISO csak arra kell, h kikísérletezd: milyen hosszú expó ad jó eredményt
ha ez megvan, ismét a legalacsonyabbat állítod be, az időt pedig fölszorzod annyival, ahányszoros különbség a két érzékenység között van (ill. még a lerekeszeléssel, mert valszeg teljesen nyitva végzed a próbát, ami a végső képhez nem ideális)
-
Degeczi
nagyúr
válasz johnjohn #8385 üzenetére
AF-S obival szerintem elegendő fényben nem számít a váz amikor AF sebességről van szó - hiszen az obin múlik, milyen gyorsan tud beállni a kért pozícióra
(kevés fényben már persze nem mindegy, milyen érzékeny a váz AF rendszere)motor nélküli AF obinál valóban vannak nagy eltérések, a D90 pl. határozottan gyorsabban tekeri a csavarhúzósokat, mint a D70
-
Degeczi
nagyúr
1. Nem tűnt föl ilyesmi. A D90-nél elvben már lehetne az érzékelőtisztításnak is hangja - de a gyakorlatban nem hallani. Az obiban a VR-nek hallható a működése, de az nem dolgozik ki/be kapcsoláskor, csak fókuszálásnál (és egyébként sem magas a hangja, inkább mint ahogy víz folyik egy csőben)
2. Digitális kameránál értelmezhetetlen fogalom a dpi!
Annak csak nyomtatásnál van szerepe, ott határozza meg a maximális nyomtatási méretet egy adott minőség mellett. Egyébként azt ír bele a kamera a file-ba, amit akar. Ettől semmi nem változik.
A "dpi" azt mondja meg, hány képpont van egy inch-ben. Ez értelmezhető egy nyomtatónál (2-300 is elég a jó minőséghez), vagy pl. scannelésnél, hiszen adott, h a használt eszköz hány pöttyöt tud lerakni/beolvasni ekkora területről.De egy digitális kameránál miről akarunk beszélni? Az érzékelő felületéről? Semmi értelme nem lenne, másrészt 4000 fölötti értékek szerepelnének egy mai kameránál.
És mivel nincs értelme, a gyártó egyszerűen fog egy neki tetsző értéket, és a kamerája azt írja a képek fejlécébe, mint "dpi" értéket. 72-t, 300-at - tökmindegy... magad is átírhatod akármire, egy tetszés szerinti képszerkesztővel - ettől a kép nem fog változni, csak a file fejléce, és az elvi nyomtatási méret.
-
Degeczi
nagyúr
a fejlécben a dpi átírása semmit nem változtat a képen!!!
(hacsak nem kérsz mellé átméretezést is, dehát miért kérnél)
kb. olyasmi, mint egy tervrajra írt méretarány - simán építhetsz magadnak pl. egy makettet, ha más értéket veszel figyelembeha egy 6Mp-es, kb. 3000 pixel széles kép mellé azt írod, h "300 dpi", akkor az alapértelmezett nyomtatási méret 25 centis, míg ha 72-t írsz, akkor 105
de mindez tökmindegy, mert ha a nyomtató fölbontása mondjuk 200 dpi, akkor azon egy ekkora kép 38 centis lehet minőségromlás nélkül - és végképp mindegy, mert egyébként is adott, h mekkora méretben kéred a nyomtatást, azt nem a képbe írt "dpi" érték fogja meghatározni
csak arra kell ügyelned, h a kép fölbontása legalább legyen akkora, mint a "nyomtatási méret inch-ben * nyomtató fölbontása dpi-ben" - és teljesen lényegtelen, h milyen dpi érték van a kép mellé írva a fejlécbe
[ Szerkesztve ]
-
Degeczi
nagyúr
válasz johnjohn #8396 üzenetére
igen
a vázaknak nincs komoly szerepe jó fényben saját motoros obinál, de maguk az obik közt bőven lehet eltérés - és van is: pl. a 16-85 is valamivel gyorsabbnak tűnik a 18-135-nél
ez utóbbi tényleg nem kimondott AF sebesség bajnok (no nem is kimondottan lassú, távolról sem, és a mikró-motoros AF-S-eknél persze gyorsabb - de tény, h vannak gyorsabb AF-S alapzoomok)
a 18-105 pedig lényegében a 18-135 egy újabb, VR-es változata -
-
Degeczi
nagyúr
UV-nek miért lenne értelme?
a digitális kamera nem érzékeny az UV-re, így szűrni nem kell, védeni pedig pont jó időben nem kell külön, arra bőven elég az obisapka (aminek mászkálás közben fönn a helye, nem zsebben) + napellenzőegyedül épp rossz időben lehet értelme: sűrű havazásban vagy erősen hullámtörő vízpart mellett, esetleg homokviharban
(de ilyen alkalmakkor a vázat is védeni kell valahogy, és magát az obit is, nem csak a frontlencsét)egyébként érdemes megnézni, pl szobában hogyan tükröződik vissza egy lámpaizzó egy átlagos szűrőről, és mennyivel kevésbé egy obi frontlencséjéről: az obigyártó évtizedeken át kísérletezte ki a megfelelő bevonatot, aminek előnyét aztán egy gagyi szűrő előtte azonnal lenulláza...
a polár teljesen más kategória: az az egyik szűrő, aminek digitális korszakban is ugyanúgy van értelme, mert nem lehet minden hatását utómunkával pótolni
de speciális a felhasználási területe, és még pár hónap kell is, mire szükség lehet rá (igaz, beszerezni talán jobb előre)
gagyit abból sem érdemes, mert a belépő típusok elég vackok, még nagy nevek (pl. Hoya) esetén is -
Degeczi
nagyúr
válasz t_a_m_a_s #8415 üzenetére
nem perspektivikus, hanem az objektív torzítása telében (nagylátóban pont az ellenkező irányba görbülne)
a nagy átfogású Nikon alapzoomok egyik jellemzője
ez a fajta könnyen korrigálható PS-ban
(nagylátóban már nem annyira, mert ott már inkább "bajusz" jellegű: mindkét irányban fordul elő torzulás)de iinkább csak ilyen szabályos alakzatoknál zavaró
-
Degeczi
nagyúr
csak attól függ, mennyire erős és milyen jellegű a környezeti megvilágítás!
önmagában a vakuval semmi gond: gyakorlatilag napfénnyel egyező, 5400K a színhőmérséklete, és vakut használva a sok kamera eleve erre áll be
gond akkor van, ha emellett a környezeti fény teljesen más színhőmérsékletű, erős, és sokat be is engedsz (ami persze általában célszerű, hiszen a vakuval pofánvillantás ronda)
ez a zársebességtől függ: ha azt egyre gyorsabbra állítod (célszerűen M módban), egyre inkább csak a vaku fénye fog érvényesülniegyébként megoldás csak egy igazán jó van: a vaku fényét elé rakott szűrővel közelíteni az egyéb megvilágításhoz
az SB-800-hoz pl. alapban jár is kétféle színszűrő -
Degeczi
nagyúr
válasz runner 125 #8436 üzenetére
mutathatom ingyen is: még a mostani rossz árfolyamon is 700 Ft alatt van - tényleg hülyeség lenne ezért 3-4x ennyit kiadni
(de azt sem értem, aki ilyet próbál itthon elsózni: hiába roppant magas a haszonkulcs, ha ma, a net és paypal korában minimális a bepalizható vevők száma - így az ebből elérhető haszon is...)
-
Degeczi
nagyúr
-
Degeczi
nagyúr
mivel azonban a legalacsonyabb érzékenység ISO100, a beépített vakut olyan fény mellett is tudod használni derítésre, ahol a D40 1/400-at lőne, hiszen az nem tud ISO200 alá menni - így tehát minimális ebben a különbség
a vakuszinkron egyébként onnan adódik, h a D40 elektronikus "zár"-at használ a rövid időkhöz, aminek azért hátránya is van néha: nagyon erős fényforrás, mint a Nap, vagy annak közvetlen visszatükröződése megfolyhat, amin csak erős rekeszeléssel, vagy ND szűrővel lehet segíteni
(mert a záridő csökkentése valójában nem történik meg, a CCD ugyanannyi ideig marad kitéve a fénynek - ezért is csordul túl ilyenkor)a régi, 6 Mp-es érzékelő az átlagnál is izgágább a piros csatornán, könnyen túlcsordul
így mindent összevetve érdemesebb inkább a D40x-et választani - bár a gyakorlatban a fentiek egyike sem kizáró ok, csak egy-egy szempont, amiről jó tudni
-
Degeczi
nagyúr
ízlés dolga...
én pl. kimondottan örültem volna, ha létezik a 16-85-ből egy VR nélküli, olcsóbb, de egyébként optikailag ugyanolyan jó változata stabilizátor nagylátóban nem sokat ér: 1/10 körüli időket anélkül is meg tudsz tartani, annál hosszabbaknál pedig már a VR sem sokat használ, csak szerencsével
esti képekhez szinte mindig kell tehát az állvány -
Degeczi
nagyúr
nem értem, miért ne számítana az érzékenység?
adott egy helyzet: szép napsütés, de jó lenne egy kicsit ráderíteni az arcramivel nem a vaku lesz a fő fényforrás, muszáj a természetes megvilágításhoz igazodni, ahhoz beállítani az expozíciót!
értelemszerűen mindkét gépet alapérzékenységen használod ilyenkor, így a D40x 1/200-as szinkronideje ugyanolyan megvilágítás mellett használható, mint a D40-nél 1/400persze nagyobb teljesítménnyel kell villannia, ez kétségtelen - de ez aligha komoly tényező, hiszen csak derítésről van szó
elhiszem, h valakinek ez is szempont lehet, de biztosra veszem, h csak keveseknek
-
Degeczi
nagyúr
válasz t_a_m_a_s #8483 üzenetére
nem
az csak a ModeI, ModeIII színmódok sajátossága
ha ugyanazt a RAW-t ModeII-ben, vagy más, nem Nikon programmal dolgozod föl, nem szempontaz viszont igen, h a piros csatorna az átlagosnál könnyebben telítődik, amikor már RAW-ból sem hozható vissza részlet
ez részben lehet az érzékelő sajátossága, és azé, h közismerten enyhe az infra szűrés előtte (volt olyan pletyka, h a Sony eredetileg ISO100-as alapérzékenységet tervezett, de az áttervezett, enyhébb szűrővel lett végül ISO200)
ebből adódhat bizonyos körülmények között a fekete szín barnás elszíneződése is -
Degeczi
nagyúr
amíg a modeII-ben feldolgozás megoldja a problémát, nincs szó túlcsordulásról!
egy bizonyos küszöbön túl azonban RAW-ból sem hozhatóak vissza részletek, ami különösen akkor rossz, ha a gépben nincsen RGB hisztogram (de a D40 széria asszem már tud olyat mutatni, igaz, csak képfeldolgozási módban - de az is jobb a semminél)
felhasználástól függ, ki mennyire fut bele
pl. gyerekeknek gyakran van rikítóan piros ruhája, ott könnyen -
Degeczi
nagyúr
válasz tlaci36 #8495 üzenetére
valszeg a beépített AF motorra gondolhatsz, mert egyébként szerintem minden verziója AF-es, csak a korábbiakat a váz hajtja, csavarhúzóval
az újabb, saját motoros változatok drágábbak - de a D70-en ez fölösleges, ha egyébként optikai különbség nincs (márpedig asszem nincs)
de elég gagyi obi, szerintem újonnan nem érdemes megvenni, inkább csak akkor, ha nagyon olcsó egy használt példánya
(és akkor is csak úgy, ha alaposan ki tudod a fókuszálást próbálni, mert Sigmáknál nem ritka a tévesztés) -
Degeczi
nagyúr
ha tudsz rá spórolni (vagy külföldit beszerezni), inkább 600-asat!
az említett probléma elkerülése a plafonra irányítás jó megoldás, és olyankor nagyon hamar kevés lehet a parányi 400-as teljesítménye, illetve mivel nem forgatható a feje, portré módban nem is lehet a plafon felé fordítani
-
Degeczi
nagyúr
de, úgy 2-3 éve rengeteg meghibásodott SB-600-ról lehetett olvasni
(akár pár használat után, fiókban állás közben is megdöglött)
aztán valszeg úrrá lettek a problémán, csak egy rossz széria lehetett, mert azóta már valóban nem jellemző a panasza 800-as persze mindig is megbízhatóbb volt, hiszen a Nikon is csúcsmodellként tekintett rá
(jól jelzi ezt, h a gyártást sem adták ki máshová, végig megmaradt Japánban, míg a kisebb modellek kezdettől fogva kínaiak) -
Degeczi
nagyúr
nem kell, sőt, kisebb vakukon (400, 600) nem is lehet ilyesmit állítani, hanem csak olyan típusokon (800, 900) amiknek van mezei, "nem TTL, de automata" módja is
a kisebbek csak Nikon-TTL módban használhatóak, és olyankor a váz valóban közli velük a rekesz értékét, ISO-t, fókusztávolságot
még vakukompenzációhoz sem kell a vakun matatni, vezérelhető a vázról is
gyakorlatilag csak akkor kell a vakun matatni, ha remote módba rakod, vagy vissza
-
Degeczi
nagyúr
de, dönthető, csak nem forgatható
így akkor nem tudod a plafonra irányítani, amikor álló formátumú képet készítesz
ha ez nem jellemző (végülis a fekvő kép is megvágható, ha nem kell óriási kinagyítás) és normál magasságú lakószobákban használod, tényleg elég lehet az SB-400 is
mert amúgy szimpatikus, pici készülék, ami egy szintén pici kamera (mint a D40/D60) egyensúlyát sem viszi el
-
Degeczi
nagyúr
-
Degeczi
nagyúr
mindig elővillan (kivéve, ha FV-lock-al rögzítetted a vaku értékét), a beépített vakuval is
elereszt egy kisebb mérővillanást úgy, h a tükör még lenn van a helyén, így a fénymérő is él
ez alapján eldönti, mekkorát kell a tényleges képhez villantania, fölcsapja a tükröt, és jön a második, az igazi villanás
ebből adódik, h a két villanás között legalább a tükörfölcsapás ideje eltelik, ami a régebbi modelleknél még kb. 1 tized mp - ami a gyorsabb szemreflexűeknek néha elég ahhoz, h pont a képbe pislogjanak bele...
az újabb típusok már gyorsabbak, 50-70 ms a késlekedés, ami már többnyire kiküszöböli eztplafonról vilantásnál egyébként többnyire így is kell valamennyi + vakukorrekció, azt ritkán méri ki pontosan
de mindez nem a rekeszről és időről szól: ha a vaku a fő fény, az ő dolga a helyes megvilágítást elérni, alkalmazkodni a beállított rekeszhez és távolsághoz M módban is (a záridő eleve lényegtelen a vaku szempontjából, mivel a villanás sokkal rövidebb ideig tart. Hosszabb záridő többnyire csak ahhoz kell, h a környezeti fény jobban kiexponálja a hátteret)
az elővillanás mérése tehát azért történik, h a vaku szükséges teljesítményét állapítsa meg
-
Degeczi
nagyúr
Egyébként a Nikon vakukkal kapcsolatban ezen az oldalon érdemes a cikkeket elolvasni: gyakorlatilag minden elképzelhető kérdést tisztáz, hasznos tippeket ad, jól érthető stílusban
A vakuk használati utasítása inkább csak egy egyszerű funkciófelsorolás, amiből rengeteg fontos jellemző nem derül ki.
-
Degeczi
nagyúr
válasz t_a_m_a_s #8521 üzenetére
mindegy, mire használod, a pontos, precíz exponálás (vagy legalább előre megjósolható, konstans tévesztés pl. bounce módban, így fixen betárcsázható korrekció) mindig fontos!
márpedig az a vaku sajátossága, az abban futó program döntése - és ebben bizony lényegesen jobbak a Nikonok, mint más gyártók vakui
-
Degeczi
nagyúr
válasz t_a_m_a_s #8523 üzenetére
nem mindenért felel a kamera
két fénymérő rendszer van, egymástól függetlenül (bár össze is tudnak dolgozni, és mindkettő a kamerában lévő fénymérő-érzékelőt használja, ettől "TTL"): a kameráé és a vakué
a villanás szükséges mértékét a vaku rendszere dönti el, ezért is van panasz más gyártmányú vakukkal sokkal kevésbé precízen kiexponált képekre
mindezt tényleg nagyon szépen taglalja a link
(angolul tanulni sosem késő - és ahogy áll az ország, nem csak a fotózás terén kerül hátrányba aki ezt nem veszi komolyan...) -
Degeczi
nagyúr
válasz bartosk #8526 üzenetére
nem igazán értem...
DX gépet akarsz venni, vagy FX-et?
elég a 12 Mp, vagy nem?pár hónapon belül egyébként sem valószínű: a D700 nagyon új még, de a D300-nál sem látom miért kellene sietnie a Nikonnak - nincs veszélyben az a modell sem
és ha mégis kihoznának egy D900-at, ott a D3x példája: gyakorlatilag csak a fölbontása lett nagyobb, ám brutális összeget kérnek érte - a profik is nagyon meggondolják, van-e szükségük rá
Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest