- Sony MILC fényképezőgépcsalád
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- GoPro Topic
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- LG C3: egy középkategóriás OLED tévé tesztje
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- Apple notebookok
- Milyen belső merevlemezt vegyek?
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
Hirdetés
-
A Video AI lehet a One UI 6.1.1 ütőkártyája
ma Vagy hogy fogja a mesterséges intelligencia manipulálni a mozgóképeket?
-
Lenovo Essential Wireless Combo
lo Lehet-e egy billentyűzet karcsú, elegáns és különleges? A Lenovo bebizonyította, hogy igen, de bosszantó is :)
-
Rossz üzlet az EV-kölcsönzés
it Küszködik az EV-kölcsönzés miatt a Hertz Global, még több EV-t adnak el.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Dylen
aktív tag
Keresgéltem, gugliztam, de mégsem találtam meg. Mert biztos láma vagyok vagy elírtam vagy nemjól kerestem vag mittudomén...
De azt nem értem, hogy miért kell mindig lefutni ezt a kört, miért nem lehet egyszerűen leírni a választ? Fájna?
Ezt úgy általában értettem a topikokra. Mind1.bagoly vagyok! ...de azért királylány is!! ;-)
-
Atapi
senior tag
nincs igazad.
kresz III. A közúti forgalommal kapcsolatos fogalmak
b) Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására. Azt a gyalogost, akinek elsőbbsége van, az elsőbbségre kötelezett nem akadályozhatja és nem zavarhatja áthaladásában.
a zebrát, mint keresztmetszetet definiálja a kresz, ahol keresztezi a gyalog az autós forgalmat, azért van ott elsőbbsége, mert máshol triviálisan nem lehet (ahogyan autósok esetén is a kereszteződés az a hely, ahol az elsőbbséget fizikailag meg kell adni, de az elsőbbség hatálya attól távolabb terjed. nevezetesen ha elsőbbséget kell adnod többnyire lassítasz/megállsz, amíg ha elsőbbséged van, elvileg élvezed annak minden előnyét. de nem csak a kereszteződésben szembesülsz az elsőbbség velejárójával, hanem már előtte is). a gyalogosnak abból áll az elsőbbsége, hogy a zebra felületén ő haladhat át előbb az autóssal szemben. vagyis a járdáról indul, oda érkezik, és eközben végig elsőbbsége van, már akkor is, amikor a járdán tartózkodva egyértelművé válik az áthaladás szándéka. ráadásul eközben nem akadályozhatod, és nem is zavarhatod.
-
FehérHolló
veterán
Amikor én vizsgáztam forgalomban (~7 éve), simán megvágták azokat, akik a fenti ábrán "középen" álldogáló gyalogost nem engedték át. Nem számít, hogy meg volt-e emelve a szintje az úthoz képest.
Persze azóta lehet, hogy megváltozott a világ.[ Szerkesztve ]
Skynet is real. It's called Google.
-
Atapi
senior tag
a járdán alapvetően nem alakul ki elsőbbségi viszony autó és gyalogos között, mivel az autók nem közlekedhetnek a járdán. ahol mégis a járdára merészkedhetnek, ott pedig egyértelműen minden elsőbbség a gyalogosoké.
úgy általánosságban a zebrával kapcsolatban pedig nem a járdán lévő gyalogosnak van elsőbbsége, hanem annak a gyalogosnak, aki a gyalogosátkelőhelyen kíván áthaladni. ha te akadályozod, zavarod abban, hogy a zebrára lépjen, akkor nem adod meg a jogos elsőbbségét, vagyis hogy áthaladjon a zebrán. szerintem ez a jogszabályból egyértelműen kiolvasható, hiszen nem a zebrán való haladáshoz, hanem a rajta történő áthaladáshoz van elsőbbsége a gyalogosnak. az 'át' pedig a festés előtt már elkezdődik, és utána ér véget. ha úgy tetszik, a járdán kezdődik, és a járdán ér véget. ezt erősíti a 17. § (1) a) megfogalmazás is, miszerint "„Kijelölt gyalogosátkelőhely” (103. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az úttestet a táblánál útburkolati jellel kijelölt gyalogosátkelőhely keresztezi;" márpedig ha keresztezi az úttestet, akkor nem csak úgy rajta van kezicsókolom. -
Mela Kehes
addikt
Hát ez az, hogy nem. Visz egy út fel a hegyre, kanyargós, végig záróvonal. Megy a kerékpáros lassan, csak úgy tudnám megelőzni, hogy rámegyek a záróvonalra, vagy nem tartom meg az oldaltávolságot. Most cammogjak utána 500 méteren keresztül?
Más.
Szabálytalan helyen parkol egy autó a záróvonal mellett. Csak úgy tudom kikerülni, ha fokozott figyelemmel rámegyek a záróvonalra. Ott lehet? Nyilván nem állok ott addig, amíg a kocsi gazdája megjön.
Nem hasonló a két helyzet?"Ha lehet menni akkor menjünk, ha meg tökölni kell akkor meg tököljünk."
-
Atapi
senior tag
megállás vs várakozás....
szerk: (#691) -Nemtom- : a kiegészítő tábla ha minden igaz h-014 szám alatt fut, némi keresgéléssel se nagyon sikerült érdemi szabályozási információt találnom róla, de a többi kép alapján én arra tippelek, hogy a kiemelt napokra vonatkozik a korlátozás, vagyis jelen esetben szombatra és vasárnapra.
[ Szerkesztve ]
-
Phobion
őstag
Igen csak ugye már rá kanyarodtam az úttestre mikor jött velem szembe, de jogos, köszi.
Runo - igen, én is ezert voltam "paprikas" mikor nem volt hajlando visszatolatni, de aztan elgondolkodtam...
[ Szerkesztve ]
Sci-fi, fantasy könyvek eladók: https://hardverapro.hu/apro/elado_sci-fi_fantasy_konyvek_4/hsz_1-50.html
-
Phobion
őstag
Ez volt a csavar, hogy mikor körül néztem nem jött senki, mikor már az úton voltam, akkor fordult ki a sorból.
Szerk.: tudom ugy irtam h kanyarodas kozben, de pont azert kanyarodtam mert nem jottek jobbrol sem, es en kis ivben jobbra kanyarodtam
[ Szerkesztve ]
Sci-fi, fantasy könyvek eladók: https://hardverapro.hu/apro/elado_sci-fi_fantasy_konyvek_4/hsz_1-50.html
-
Lassú Víz
őstag
a) Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút).
b) Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló - az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt - része; a gyalogút azonban nem járda.
Hát pl. a piros ház mellett. Elég szar állapotban van, de szerintem az. Egyébként roppant jó ez a megfogalmazás: vagy más látható módon elhatárolt.
A mérnökkel már egy órája vitatkozol valamin, mire rájössz, hogy ő ezt élvezi.
-
Soulfly842
addikt
Nem, olyan konklúziót vonsz le, amiről nem esett szó a videóban - csak szimplán feltételezd, hogy a rendőr ilyen komoly kalkulusok mentén gondolkodott Hogy helyesen magyarázta vagy sem - arról nem történt itt állásfoglalás Lehet, hogy így volt (de lehet, hogy nem - s pont az e miatti kétely miatt kérdeztek meg egy hozzáértő(bb)et is), de ez esetben foghíjas az anyag, mert erről szó viszont nem esett s arról sem, hogy oldalról kanyarodó autó, vagy az adott úton közlekedő autó volt-e aki ütközött... Innen minden más már csak találgatás. A 'szagértő' is csak az általános KRESZ-t illető szabályokat taglalja, s nem gyakorlati esetet elemez.
Szerk.: De úgy látom a cikkhez kapcsolódva a facebookon is többen erre jutottak, hogy a rendőr sem ismeri a KRESZ-t
Viszont van legalább aki kicsit rálát figyelembe vevendő sorrend:
1. rendőr jelzése 2. lámpa 3. tábla 4. útburkolati jel 5. jobbkéz
Értelemszerűen az előbbiek felülírják a későbbieket.
[ Szerkesztve ]
-
Lassú Víz
őstag
Végignézted a videót? Nem ugyanazt láttuk? Van egy kerékpár az autó alatt, meg egy krétával berajzolt nyom, amiből egyértelmű, hogy az autó a kerékpárost balra kanyarodva ütötte el. Onnan kanyarodott, ahol neki pont ugyanaz az elsőbbség adás kötelező tábla van mint a kerékpárosnak. Később Pető Attila egyértelműen elmondja, hogy mindegy, hogy működik vagy sem a lámpa (az adott telezöldes irányítás mellett) minden esetben az irányváltoztatás nélkül továbbhaladó kerékpárosnak elsőbbsége van a balra kanyarodó autóval szemben.
A mérnökkel már egy órája vitatkozol valamin, mire rájössz, hogy ő ezt élvezi.
-
Lassú Víz
őstag
Útkereszteződésben tilos megállni. Szerintem bármilyen okból. Azonkívül a másikat sem ildomos azzal szívatni, hogy nem hagyjuk bekanyarodni. A fordulókör átmérője ugyan járművenként változik, de tetszőlegesen kicsi nem bír lenni.
A mérnökkel már egy órája vitatkozol valamin, mire rájössz, hogy ő ezt élvezi.
-
TazLeacher
nagyúr
-
gyáliSanyi
őstag
Igen. Kicsit veszélyes szituáció.
Mert ha épp azt mondja valaki, hogy nem tudja, hogy ilyenkor mi a kresz legalább óvatosabban cselekszik.
De az meg már erős, hogyha a saját ostobasága mellett áll ki valaki, hogy márpedig ez a szabály és ő nem lehet hibás.
De mennyi ilyen ember lehet az utakon?Live poor, die ritch.
-
-
Lassú Víz
őstag
Arra hasonlít a legjobban, de jobb lenne ha nem az lenne, mert ez az út látszólag alkalmas párhuzamos közlekedésre, de mégsem mert:
36. § (1) [...] Az autóbusz öbölt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító- és a lassítósávot, valamint a kerékpársávot a párhuzamos közlekedés szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.Tehát akkor: 25 § (3) Az autóbuszöblöt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodó sávot, a gyorsító és lassító sávot, a nyitott kerékpársávot, valamint a kerékpársávot a (2) bekezdésben említett jobbra tartási, vagy az úttest jobb szélén való haladási kötelezettség szempontjából figyelmen kívül kell hagyni. [...]
Ennek ellenére mégis: 36§ (9) Ahol kapaszkodósáv van, a kapaszkodósávon kell haladniuk azoknak a járműveknek, amelyek a jelzőtáblán [17. § (1) bek. h) pont] megjelölt - ennek hiányában lakott területen kívül 70 km/óra, lakott területen 40 km/óra - sebességnél lassabban haladnak.
Tehát ha jól értem, a linkelt szakaszon egy 72-vel haladó jármű teljes nyugalommal szívathatja a "belső" sávban a nálánál gyorsabbakat, mert nincs jobbra tartási kötelezettség, nem kell igénybe vennie a kapaszkodó sávot, balról meg ott a záróvonal. Akkor már legyen inkább szimpla párhuzamos közlekedés.
[ Szerkesztve ]
A mérnökkel már egy órája vitatkozol valamin, mire rájössz, hogy ő ezt élvezi.
-
Knaliret
csendes tag
Amúgy igazad van.
Ha nem sikerül konkrét paragrafussal + értelmezéssel alátámasztani, akkor bukó.Még nézegetni kell, de valószínűleg a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest, a párhuzamos közlekedés, jobbra tartási kötelezettség, előzés megfelelő keveréke adja majd ki valahogy. Kell egy másik magyarázat.
[ Szerkesztve ]
-
athomi
veterán
Pont ez az, hogy bár a kresz szerint nem várakozhatunk kapubeállóban, de ez még nem jelenti azt, hogy a parkolótársaság a kapubeállóban pótdíj megfizetésére kötelezhet. Ahhoz hogy ott a parkolótársaság eljárhasson, véleményem szerint a helyi rendeletben is rendelkezni kellene róla. Ezt nem akarják elismerni, hogy ott tévesen intézkedtek, ezért terelnek le, és ezért hivatkoztak méltányosságra.
[ Szerkesztve ]
-
Golyobis
aktív tag
Ötös kép: Tegyük fel hogy vannak lámpák is a kereszteződésben, és mivel a "útkereszteződés alárendelt úttal" tábla nem kötelező, ezért ezt vegyük ki. Az elsőbbséges táblák maradnak. (Sajnos képszerkesztés téren közel analfabéta vagyok ezért nem tudom lerajzolni rendesen.)
"Ha a forgalmat fényjelzõ készülék irányítja, a „Fõútvonal” jelzõtábla, valamint az elsõbbséget szabályozó jelzõtáblák jelzései nem irányadók."
Tehát ha van lámpa akkor az elsőbbséges táblák "jelzései nem irányadók", ez azt is jelenti hogy akkor a kiegészítő táblák sem határozzák már meg az út rajzát gondolom én, mivel csak a fő táblával értelmezhetőek.
A szaggatott vonal meg igazából nem jelent semmit csak segít követni az utat. Ez még csak nem is terelővonal, nem illik rá a definíció,tehát a terelővonal átlépése mint irányváltoztatás sem játszik.
"terelõvonal: hosszirányú - egy vagy [olyan útszakaszon, ahol a forgalmat a 9. § (1) bekezdésének e) pontjában említett fényjelzõ készülék szabályozza] közvetlenül egymás mellett levõ két párhuzamos - szaggatott vonal, amely az úttest felezõvonalát jelzi, a forgalmi sávokat egymástól vagy a nyílt villamospályát a forgalmi sávtól választja el; a szaggatott vonalak közötti térközök csökkenése arra hívja fel a figyelmet, hogy a terelõvonal záróvonalban folytatódik; a terelõvonalon a jármûvel folyamatosan haladni nem szabad;"
Tehát ilyen esetben semmi konkrétum nem határozná meg hogy az autós más útra kanyarodik-e vagy irányváltoztatás nélkül halad tovább?
Ilyenkor az is számít hogy hogyan van elnevezve egy út, tehát ha a "kanyarodó" út a Petőfi Utca akkor az döntheti el a kérdést? (Tehát előzetes térképismeret is szükséges a szabályos vezetéshez?)
Ó, és mielőtt még azt mondaná valaki hogy ilyen kereszteződés nincs:
Maga a cikk szerintem nem túl jó, de a kereszteződés több szempontból is érdekes. Igazából az első képen ahol a kerékpáros van, (a többi képen vagy google térképen meg lehet nézni a többi irányból is a táblákat) ott egyből előjön az alap kérdés, hogy na itt most melyik út melyik, vagyis hogy a biciklis és az autós éppen rákanyarodik-e egy másik útra, vagy egyenesen mennek tovább egy kanyarodó úton. Ráadásul ez nem csak irányjelzés hanem súlyos elsőbbségi kérdés, méghozzá nem egy istenhátamögötti kis faluban hanem BP központjában.
[ Szerkesztve ]
-
Golyobis
aktív tag
"A képen látható jelzés terelővonal, nem tudom miből jutottál arra a következtetésre, hogy nem illik rá a definíció."
A definícióból...
"...hosszirányú...szaggatott vonal, amely az úttest felezõvonalát jelzi, a forgalmi sávokat egymástól vagy a nyílt villamospályát a forgalmi sávtól választja el..."
Annyiban lehetne terelővonal hogy szaggatott vonal, de a többi már nem igaz rá: se nem az úttest felezővonala (mivel a szélén van), se nem forgalmi sávokat választ el, mert itt legfeljebb egy sávot választ el a másik úttól és nem forgalmi sávokat egymástól, a villamost pedig nem kell különösebben magyarázni. Más lehetőséget pedig nem enged meg a szabály.
"plusz jelzésként szolgálhatnak"
Mi dönti el ezt? Nekem abból hogy nem irányadóak inkább az jön le hogy nem kell figyelembe venni őket.
Amúgy az is megfordult a fejemben hogy a kiegészítő táblának önmagában nem szabadna jelentenie semmit, csak a főtáblával kapcsolatban, tehát csak azt jelenti hogy nem a keresztirányú forgalomnak kell elsőbbséget adni hanem azon az úton jövőknek.
Mivel itt az elsőbbséget lámpa szabályozza ezért az egészet figyelmen kívül lehet hagyni.
Ha lenne különálló tábla ami a kereszteződésben szereplő utak vonalvezetését mutatná, na az már jelentene valamit.
A kiegészítő, az kiegészítő, azért is kisebb méretben mint az összes többi tábla."Ettől persze lehetnek kivételek"
És mi határozza meg hogy mik a kivételek?
[ Szerkesztve ]
-
Golyobis
aktív tag
Nem személyeskedésből mondom, de én nem értek egyet, szerintem a terelővonal definíciót is félreértelmezed valahogy, és a kérdéseimet is megválaszolatlanul hagytad. Elolvastad egyáltalán amit írtam?
Mindenesetre én a kérdéseket továbbra is nyitva hagynám, még mindig nem világos számomra a dolog, ha valaki el tudja magyarázni őket akkor szívesen fogadom.
-
Golyobis
aktív tag
Nem, itt arra gondoltam hogy amiket írsz, hogy a terelővonal meg a táblák meg a sávok száma meg ilyenek, ezek igazából csak sugallják, és a kreszben nem találtam meg egyértelműen leírva.
Igen én is általában meg tudom állapítani hogy melyik út megy tovább kanyarodva és melyik ami betorkollik. A cikkben szereplő kerékpáros kontra autós helyzetben viszont nem tudtam, és láthatóan a többi közlekedőnek is problámája van ezzel.
Tippre azt mondanám hogy kerékpárosnak mert nem változtat irányt, míg az autós letér az útról, de erre semmi konkrétumot nem tudok felhozni csak homályos, és zavaros "érveket", hogy pl: a szemből jövőknek szóló elsőbbségadás kötelező alatti kiegészítő táblara (ami a jelzőlámpa miatt amúgy nem is irányadó) valószinűleg az lehet felfestve -mert ebből az irányból nem látszik a tartalma- hogy az én utam kanyarodó formájú, aha. -
Golyobis
aktív tag
"egy kanyarodó főútvonalnál minden betorkolló úton alap esetben kint az elsőbbséget szabályozó tábla, csak a főútvonalon nincs ilyen tábla. Ez a neccesebb helyeken azért segíti a közlekedőt."
Ez a gyakorlati szempontból így müködhet, de a jogszabály szempontjából necces hogy a közlekedőnek, a többieknek szóló jelzésekből, és egyéb indirekt jelekből kell kilogikáznia hogy neki elsőbbséget kell adnia valakinek ami amúgy a neki szóló jelzésekből direkt módon nem derül ki.
[ Szerkesztve ]
-
Golyobis
aktív tag
Szerintem itt simán kell jelezni, bár ez ilyen mellékutcának látszik, ilyen helyeken gyakran nem indexel senki.
Az nem mentesít hogy csak jobbra lehet menni.Az utcanevek azért sem határozhatják meg a kérdést mert akkor szabályos közlekedésnek előfeltétele lenne az utcanevek előzetes ismerete ami abszurd lenne.
Közlekedés szempontjából másnak kell lennie az útnak mint közigazgatásilag.A Batthyány és Somlai kereszteződésnél kint van kiegészítő tábla is szemben ahol valszeg a két utat egy vastag vonalnak, útnak határozzák meg.
-
Golyobis
aktív tag
Lehet rosszul emlékeztem, ez nem pont az amit én mondtam de megválaszolja:
(8) Tilos elõzni:
e) útkeresztezõdésben és közvetlenül útkeresztezõdés elõtt, kivéve
- ha a forgalmat rendõr vagy fényjelzõ készülék irányítja és az elõzés az úttest menetirány szerinti bal oldalának igénybevételével nem jár,
- ha a jármû fõútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsõbbségét jelzõtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.
- körforgalmú úton,
- ha a jármûvel csak jobbról szabad elõzni [(4) bek.].(9) A (8) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott tilalom nem vonatkozik a kétkerekû motorkerékpárnak, segédmotoros kerékpárnak és kerékpárnak gépjármûvel való elõzésére.
-
solena
tag
Ismerek nagyon hasonló helyzetet, de ott tudom, hogy jóeséllyel évekkel ezelőtt ellopták/elkaszálták a táblát, és azóta sem lett pótolva, de az oszlopa ott volt (most már az sincs). És mivel nincs tábla, az ismeretlen arcok simán jobbkéz-szabály helyzetben vannak, ha onnan kijönnek, a környékbeliek, akik megszokták, hogy elsőbbségük van, meg mennek, mint a meszes.
Ba'jur, beskar'gam, Ara'nov, aliit, Mando'a bal Mand'alor, An vencuyan mhi. - Resol'nare
-
Golyobis
aktív tag
"Amennyiben van erre alkalmas útpadka, akkor nem. Ha nincs, akkor szabad."
Ez mi alapján derül ki? Az idézett részlet nem látom hogy ezt kimondaná.Amennyiben én látom, ez egy zárt felsorolás, ahol azokat az eseteket írja le ahol, ha biciklivel közlekedik az ember, "kell" haladni. Vagy tévedek valahol? (Hol?)
Ha lehagyjuk a jobbra tartós tagmondatokat akkor még egyértelműbb hogy nem engedi meg hogy az úttesten normál sávokban haladjon az ember:
(1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán kell közlekedni.
Az úttest nem szerepel a felsorolásban...
Új hozzászólás Aktív témák
- Sony MILC fényképezőgépcsalád
- Xiaomi 12 - az izmos 12
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Robot fűnyírók
- Gran Turismo
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Otthonfelújítási program (2024.)
- Kupon kunyeráló
- GoPro Topic
- Hearthstone: Heroes of Warcraft - free online CCG
- További aktív témák...
- profi traffipax és lézer detektor + blokkoló Kiyo Ultimate AP4 GPS komplett rendszer
- Centro Energy 410W Full Black Prémium napelem panelek
- Részletfizetés. Bontatlan. noblechairs LEGEND székek azonnal . 24 hónap garancia . +36301300000
- Csúcsminőségű biztonsági kültéri okoskamera félár alatt
- Részletfizetés. Bontatlan. noblechairs EPIC székek azonnal . 24 / 36 hónap garancia . +36301300000