Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #316 üzenetére

    ''Előtte meg Paco De Lucia és Al Di Meola gitározták a rózsaszin párduc zenéjét...''
    Ez felkeltette az érdeklődésemet...
    Gyorsan utána is néztem a neten, sajnos csak 128 kbps MP3-ban találtam meg a Friday Night in San Francisco-t, de még így is, laptopról fülbevalóval hallgatva is nagyon jó. :D
    Kösz a tippet. :)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Khaal #2480 üzenetére

    ''nem érdemes tízezreket költeni számítógépes hangkeltésre ha cd-t szeretnénk hallgatni. Az mondjuk igaz hogy pc-n könnyeb kezelni a zenéid, [...] Szerintem azonban ahhoz hogy ez igazán jól szóljon nagyon sok pénzt kell rááldozni.''
    Ha tényleg kizárólag CD-t akar hallgatni valaki, akkor esetleg. Viszont sokkal könnyebb és kényelmesebb számítógépen kezelni a zenéket, mint lemezeket pakolászni, és ha van egy jó PC alapú (Mac is lehet :D) hangrendszered, azon még a (nem rettenetesen szarul kódolt) mp3-ak, egyebek is jobban fognak szólni.
    Egyébként nem elérhetetlenül drága egy normálisabb hangkártya vagy valami olcsóbb DAC (pl. Lupus DAC-ot már 25e-ért is láttam használtan, egy M-Audio Audiophile 2496 újonnan áfával 26e, használtan nyilván kevesebb).

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Ebit #2485 üzenetére

    ''egy célorientált eszköz előnye,az univerzálissal szemben kúlőnősen ha minőségi alkatrészekből, átgondoltan tervezték hozzáértő emberek''
    Ez kétségtelen. De fogsz egy normális reclockos külső DAC-ot, és megvan a célorientált eszköz. Azelőtt már csak bitek meg byte-ok vannak, ahol hangminőségről vagy adatveszteségről (hacsak szándékosan el nem rontjuk) nem lehet beszélni.

    Egyébként nem akarok én senkit lebeszélni a CD lejátszóról, ha az tetszik neki valamiért, csak arra próbáltam felhívni a figyelmet, hogy ez a ''jobb a CD lejátszó'' dolog leginkább egy régi, mára irracionálissá vált beidegződés, és érdemes előítélet nélkül figyelembe venni az alternatívákat, egyszerűen mert kényelmesebbek.

    (Nyilván, ha valakinél a zenehallgatási rituálé része, hogy kézzel behelyezi a lemezt a lejátszóba, és ezt élvezi, azzal nincs semmi gond, csinálja. Csak ennek semmi köze a hangminőséghez.)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Khaal #2483 üzenetére

    ''Én személy szerint inkább vettem egy 20 ezerrel többe kerülő hangfalat, pedig fontolgattam egy M-audio beszerzését.''
    Véleményem szerint nagyon jól tetted, a jobb hangfallal sokkal többet nyersz. :)

    ''A live árából meg vettem egy alap cd-játszót, és végeredményben nem bántam meg.''
    Ha ennyire olcsón sikerült elfogadható minőségű CD lejátszót szerezned, akkor valószínűleg tényleg jobban jártál ezzel hangminőség szempontjából.

    ''A mai internetes lehetőségekkel és memória árakkal én életképesnek tartanék egy olyan online áruházat is, ahol lossless tömörítésű zenéket lehet letölteni.''
    Vannak ilyenek, bár még eléggé gyerekcipőben jár a dolog. Két példa: Linn Records [link], Magnatune [link]

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz csizzah #2484 üzenetére

    ''hogyha digit kimeneten keresztül csatlakoztatom a hangkártyámat az erősítőhöz, akkor onnantól kezdve csak az erősítőm képességein múlik a hangminőség, tehát ilyen megoldás esetén teljesen elegendő az alaplapi integrált hangkeltő is nem?''
    Így van. Legfeljebb akkor lehet gond, ha valami rendkívül szutyok DSP akkor is belerondít a hangba (rárak valami effektet), ha nem kéred tőle, de ez azért nem jellemző. A hangkártyát meghajtó esetlegesen hibás driver is okozhat gondokat, de kb. ennyi.
    És természetesen teljesen szükségtelen drága kábel a hangkártya és az erősítő digitális bemenete közé.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Ebit #2489 üzenetére

    ''Természetesen az is fajta megközelitési mód amikor hangszerek nélkól ''készitenek'' zenét''
    Nem értem, ezzel mit szerettél volna mondani, és hogyan kapcsolódik az előzőekhez.

    ''egy másik problémás kérdés, hogy a számitógépben levő audió eszközök mennyire alkalmasak a minőségi zenehallgatásra.''
    Eleve a CD-ről volt szó, amely egy digitális adathordozó, és ezzel vetjük össze a számítógépet. Ha nem akarunk semmilyen előfeldolgozást (és megtehetjük, hogy nem akarunk, mert még a hangerőszabályzást is pl. az előerősítő végzi), akkor a számítógép dolga mindössze a CD-ről beolvasott, és mondjuk merevlemezen tárolt, digitális információ hiba nélküli továbbítása a DAC felé, márpedig erre tökéletesen alkalmas. Az audio adatokhoz képest óriási mennyiségű információt dolgoz fel egy bit hiba nélkül még a legkisebb otthoni számítógép is.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Cyrin #2504 üzenetére

    Nekem sem éppen olcsó rendszerem van, de még a kábelek cseréjétől sem hallottam soha semmi változást (mondjuk kifejezetten rossz kábelt még nem próbáltam), nemhogy ilyesmitől. Egyébként nagyon kíváncsi lennék egy fizikus illetve egy mérnök véleményére a dologról... :D

    Más: Találtam egy érdekes tesztet:
    Wadia CD lejátszó és egyéb felső kategóriás komponensek vs. olcsó Sony DVD lejátszó és olcsó komponensek mérkőznek vaktesztben
    [link]
    Elég érdekes eredmény született. Persze mivel nem voltam ott, nem tudom kommentálni.
    Viszont nemrég meghallgattam egy-két (legalábbis az én pénztárcámnak) meglehetősen drága CD lejátszót kb. $5000 és $25000 között, és őszintén szólva egyáltalán nem tartom hihetetlennek a fenti teszt eredményét.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Zsolt!! #2508 üzenetére

    ''Vagy bebeszéli magának h jobbat hall?''
    Bizonyára nem mindig erről van szó, de úgy gondolom, hogy nagyon sok esetben igen. Főleg akkor, amikor csak nagyon hosszú idő után vél különbséget felfedezni valaki. Javaslom, hogy nézz utána a vakteszteknek (elolvastad az általam belinkeltet?), ha érdekel a téma, tanulságos. Talán meglepő, de rendkívüli mértékben lecsökken az emberek által hallani vélt különbség, ha nem látják (tudják egyéb módon), hogy miből jön a zene.

    Persze, a hallás finomodhat, ha foglalkozik vele az ember, én is sokkal érzékenyebb vagyok ilyen szempontból, mint mondjuk öt éve, és egészen biztosan közelében sem vagyok az igazán jó hallással rendelkezőknek. Viszont konkrétan pl. egy egy-két millás rendszer már nem a ''hűdehúha'' kategória számomra, hogy mindegyiktől el legyek ájulva. Márpedig ebben a kategóriában már ódákat írnak néha egy-egy kábelhez...

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Zsolt!! #2510 üzenetére

    ''Érdekes h ennyire érdekel a téma amikor ennyi csalódás ért ezen a téren.''
    Mármint engem? :)
    Nem ért csalódás, legalábbis nem így élem meg. Nem költöttem sokat olyasmire, amit utólag megbántam. Mindig úgy voltam vele, hogy bármennyire is dícsérnek valamit, nem veszem meg csak azért, mert mások szerint jó. Más kérdés, hogy a tanácsot elfogadom, és esetleg meghallgatom a cuccot.
    Sokáig azt hittem, hogy bizonyos dolgokat csak én nem hallok, mert nem annyira jó a hallásom, illetve úgy voltam vele, hogy nem nagyon hangoztatok ilyen véleményt olyasmikről, amit amúgy sem engedhetnék meg magamnak, mert esetleg azt gondolnák egyesek (teljesen érthető módon), hogy csupán ''savanyú a szőlő''.
    Aztán a hallásom is finomodott, valamivel több tapasztalatom is lett ilyen téren, az anyagi lehetőségeim is javultak, de a véleményem alapvetően nem változott, és meglepő módon jellemzően az ilyen téren profikkal (hangmérnökök, kodekfejlesztők, stb.) értek egyet (én nem vagyok az). Azért érdekel a téma egyébként, mert szeretek zenét hallgatni, és szeretem, ha szépen szólnak otthon a felvételek, és ezért utánajártam néhány dolognak. Meghallgattam sok mindent, és szerencsére már nem igazán számít néhány 100e Ft ide-oda (legalábbis ilyen hosszabb távú ''befektetéseknél''), mégis vannak dolgok, amelyekért egyáltalán nem tudok lelkesedni (pl. egzotikus kábelek, méregdrága CD lejátszók). Ez nem csalódás, inkább meglepetés számomra. :)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Zsolt!! #2510 üzenetére

    ''Az általad emlegetett kategóriáról én csak álmodok.''
    Ne sajnáld! Én sokáig egy használtan 100e Ft alatti (jól megválasztott) sztereo rendszeren hallgattam mindent, és élveztem. Most persze még inkább, de annyival nem jobbak ezek a drága cuccok, mint amennyivel többe kerülnek, közel sem. ;)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Ebit #2516 üzenetére

    Hozzá kell tennem, hogy nagyon vékony kábellel sem próbáltam még. Jelenleg egyébként balanced XLR megy az előerősítőtől az aktív monitorokig, legjobb tudomásom szerint azok eleve kevésbé érzékenyek ilyesmire, ezeken kívül az interkonnektet tudom még cserélni. Kíváncsi vagyok erre egyébként, úgyhogy mindenképpen kipróbálgatom, ami a kezem ügyébe kerül. ;)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Khaal #2519 üzenetére

    Tényleg különösen hangzik, de több helyről is hallani ilyesmit. Az egyik kedvenc példám pl. a Hydrogenaudio [link], ott kifejezetten hangsúlyozzák a vaktesztek fontosságát és azt, hogy az embert nagyon könnyen félrevezeti az elméje.

    Érdekes hozzászólás pl. ez, hogy egy frisset említsek: [link]
    Idézek belőle:
    ''In blind tests with matched output level, CD Players and transistor amplifiers (not tube amplifiers) all sound the same, with casual exceptions [...]
    Some people hear them, some don't, but no one can recognize reliably the source that is playing when it is hidden.
    [...]
    This is true for CD players, DVD players, transistor amplifiers, interconnects, S/Pdif cables, power cords, stands, DACs, preamplifiers, CD drives...
    This is not true for speakers, because their frequency response is not linear. They have an objective sound quality that can be recongnized in blind tests.
    Speaker cables may have an objective sound quality if they are quite long.
    [...]''

    Számomra azért kifejezetten érdekes ez, mert - bár nem végeztem vakteszteket - jelentős mértékben (azért nem teljesen) egybeesik azzal, amit én hallok.

    Ajánlom mindenki figyelmébe ezt a tesztet is: [link], nagyon meglepő eredményre jutottak itt is.

    Szerk.: ''Ez alapján ha nem tökölök erősítőkkel / cd lejátszókkal hanem megveszem az elérhető legjobb hangfalat aztán rányomom az otthoni dvd-re valami alap végfokkal, ugyanott vagyok mintha 100 ezreket költök el.''
    Én pont ezt csináltam, vettem kifejezetten jó hangfalakat, az erősítő rész csak azért nem a legalapabb, mert aktív hangfal ugye, és akkor már pont hozzá illő előerősítő ''biztos ami biztos'' alapon (meg a balanced kimenetek miatt is), plusz egy olcsó DAC. És meg vagyok elégedve a hangzással, volt alkalmam összehasonlítani milla fölötti CD lejátszókkal és előerősítővel, és nem hiányoznak. :D

    Senkit nem akarok egyébként rábeszélni erre, nincs alapom azt mondani, hogy nekem van ''igazam'', a többi pedig feltétlenül képzelődés. Viszont szerintem érdemes elgondolkodni az ilyen véleményeken is, és nem kritika nélkül elfogadni a hifi/highend világból jövő tanácsokat (ahogyan ezt sem), mert sok pénzről van szó, amit nyilván okosan szeretne elkölteni az ember.

    Ebit, #2518: Megvan a CD. :)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz dabadab #2539 üzenetére

    A mp3 témához annyit szeretnék most hirtelen hozzáfűzni, hogy nemrég hallgattam élő illetve korai (amelyeket nem *** el valami #@%!! hangmérnök, mint pl. a Laundry Service-t) Shakira albumokat komoly (több milliós) sztereo rendszeren (normálisan kódolt) mp3-ból, és fantasztikusan szóltak. Ennyit arról, hogy az mp3 feltétlenül szar vagy hogy mp3-hoz fölösleges a drága hangcucc. :)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Zsolt!! #2554 üzenetére

    Márpedig a FLAC veszteségmentes formátum. Ha különbséget hallottál, az csakis a következőkből adódhat:
    - szakszerűtlen CD grabbelés
    - hibás CD író
    - hibás lemez
    - hibás vagy gyengén olvasó CD lejátszó
    - placebo

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Zsolt!! #2553 üzenetére

    Nem hallgattam meg az eredetit mellette, de erre is sor fog kerülni a közeljövőben. A tömörített file-okat nem én készítettem, annyit tudok róluk, hogy egyik sem volt 192 kbps-nél alacsonyabb bitrátájú.

    Bizonyára van különbség egyébként az eredeti és ezek között, bár valószínűleg nem feltűnő. Inkább azt tartom érdekes tanulságnak az egészből, hogy az mp3 a hiányosságai ellenére simán tud annyira jó lenni, hogy egyáltalán ne legyen fölösleges hozzá az igen komoly hangcucc.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz rauschie #2558 üzenetére

    Harmincezer Ft-ból még használtan is nagyon nehéz normális erősítőt plusz hangfalpárt venni. Nagyon nagy szerencsével esetleg lehet, de persze attól is függ, hogy hol kezdődik számodra az, hogy "szépen szól".

    "ugyebár nem mp3at szeretnék hallgatni, mert amellé felesleges gyakorlatilag bármien [sic] hangcuccot beszerezni"
    Ajánlom figyelmedbe a 2552-es hozzászólásomat. :) Írtad korábban, hogy "tökéletes hifi analfabéta vagyok", és a fentiekből úgy tűnik számomra, hogy az mp3-hoz sem igazán értesz. Ez persze nem baj, de javaslom, hogy tájékozódj, mielőtt esetleg ehhez hasonló téveszmék alapján adnál ki pénzt.

    "lehet hogy sokkal jobban járnék egy jó minőségü szreteo fülessel( sennheiser hd 555pl)?"
    Az borítékolható, hogy sokkal jobb hangminőséget kapsz egy jó fejhallgatóval. Viszont, hogy számodra nagyobb élmény lesz-e vele zenét hallgatni, azt csakis te tudhatod. (Anno, amíg nagyságrendileg hasonló keretből gazdálkodhattam, a fejhallgató mellett döntöttem, és nem bántam meg. Mióta viszont megengedhetek magamnak tényleg jó hangfalakat, eszembe nem jutna bármit is fejhallgatón hallgatni.)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Zsolt!! #2562 üzenetére

    Konkrétan számomra pl. a Shakira: MTV Unplugged albumon mp3-ból is meglepően jó volt a térérzet. De mindenképpen össze fogom hasonlítani ugyanazon a rendszeren eredeti CD-vel is, és be fogok számolni az eredményről.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Khaal #2572 üzenetére

    Az, hogy "a joint stereo rossz", egy ősrégi mítosz, amelynek már évek óta semmi alapja nincs. A joint stereo azt jelenti, hogy az mp3 kódoló szabadon választhat aközött, hogy a két csatornát "Simple Stereo" vagy "Mid-Side Stereo" kódolással ábrázolja. Tessék utánanézni ezek matematikájának, önmagában mindkettő veszteségmentes. Valaha régen egyes korai MP3 kódolók hülyén kezelték ezt a dolgot, innen a hiedelem, hogy a joint stereo feltétlenül rossz hangminőséget eredményez. Mai, modern MP3 kódolók esetében semmi probléma nincs a joint stereo használatával, sőt, pont enélkül kapnánk gyengébb minőséget.

    Szerk.: Létezik egy ún. "Intensity Stereo" kódolás is, amely valóban ront a sztereo hangképen, viszont ezt eleve arra találták ki, hogy rendkívül alacsony bitráta mellett a semminél valamivel jobb sztereo élményt adjon, és ezt (legalábbis modern mp3 kódolók, a régiekben nem vagyok biztos) soha nem használják joint stereo üzemmódban.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Zsolt!! #2567 üzenetére

    Tegnap sikerült összehasonlítanom az említett zenéket (Shakira: MTV Unplugged illetve Live & Off The Record - egyébként szubjektív véleményem szerint ezek igen jók, sokkal élvezhetőbbek, mint a stúdióalbumai) mp3-ból és eredeti CD-ről játszva komoly hangcuccon. Figyelmesen hallgatóztam, próbáltam az itt említett dolgokra külön figyelni, de - picit saját magam számára is meglepetésként - semmilyen különbséget nem sikerült felfedeznem. Ha időnként úgy éreztem, hogy hallottam valamit, újból meghallgatva a részletet már nem volt nyilvánvaló a különbség.

    Aztán megnéztem jobban az mp3 file-okat, és kiderült, hogy 200 kbps feletti LAME VBR-ről van szó... Így már egyáltalán nem meglepő a fenti eredmény. Ilyen kódolást rendkívül kevés ember tud megkülönböztetni az eredetitől, és ők is csak kifejezetten problémás hangmintákon.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2578 üzenetére

    Nagyon egyszerűen:
    mp3 -> számítógép -> DAC
    CD -> számítógép (EAC, paranoid beállítások*, semmi átkódolás) -> DAC

    Szerk.:
    * A biztonság kedvéért minden szám kétszer beolvasva, mindkét alkalommal ugyanaz az eredmény, egy bit eltérés nélkül.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz frankie! #2579 üzenetére

    Erősen kétlem, hogy a rendszerrel lett volna bármi gond. Ha valami itt nincs rendben, akkor az a saját fülem. :)
    De valószínűleg nincs okom kétségbeesni, ugyanis a témában online rendelkezésre álló (nem kevés) információ alapján ilyen típusú mp3-at korrekt duplavak tesztben szinte senki nem képes megkülönböztetni az eredetitől.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz frankie! #2582 üzenetére

    Nagyon kíváncsi lennék arra, hogy azok, akik azt állítják, hogy hallják ezeket a különbségeket, milyen eredményt produkálnának egy ABX vagy ABC/HR teszten.
    (Az emberi érzékelést, a hallást is beleértve, ugyanis rendkívül könnyen befolyásolja az elme. Nem véletlenül találták ki a duplavak teszteket, és alkalmazzák is őket rengeteg tudományos kutatásban.)

    Egyébként, még a LAME 3.92/3.93 idején, egyszer én is produkáltam egy 7/8 p=0.035 ABX eredményt egy számomra különösen problémásnak tűnő zenerészlettel, méghozzá "alt-preset standard" kódolás mellett. De még itt sem volt zavaró az mp3, noha nagyon odafigyelve hallható volt az apró torzulás, amit okozott.

    Szerk.: Pl. itt elérhető egy jó kis program, ha valaki ki szeretné próbálni a hallását.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2587 üzenetére

    Ha tényleg hallod ezek között a különbséget, akkor rendkívül érzékeny - és ritka - hallásod van. ABX eredményt megosztanál velünk? (A #2583-ban linkeltem egy programot, az pl. megfelelő erre.)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz frankie! #2603 üzenetére

    Tőled is szívesen fogadnék egy ABX eredményt. Ha ennyire könnyen hallod a különbséget, akkor az egész nem tarthat tovább néhány percnél, 8 próba már elég lehet.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz frankie! #2605 üzenetére

    A dabadab által megadott teszt file-ok WAV (PCM) formátumúak, azt meg kell nyissa. Egyébként annyit csinál a program, hogy néhány alkalommal véletlenszerűen lejátssza valamelyik hangmintát, és el kell döntened, hogy melyiket hallottad. Közben természetesen tetszőlegesen váltogathatsz közöttük, és bármelyiket meghallgathatod újra, ahányszor csak akarod.
    Végül, az alapján, hogy az ismeretlen mintáról hányszor találtad el, hogy melyik, kiszámolja annak a valószínűségét, hogy csupán találgattál. Ha ez kellően alacsony, akkor biztosan tudhatod, hogy tényleg hallod a különbséget.

    (A korábbi hozzászólásomban említett ABX eredmény pl. így értelmezhető: 8 alkalommal próbálkoztam, ebből 7-szer találtam el, hogy melyik az mp3, és annak a valószínűsége, hogy csupán találgattam, mindössze 3.5%, tehát feltehetően tényleg hallottam a különbséget.)

    Szerk.:
    Ha valakit esetleg érdekel, itt a valószínűség kiszámításához használt képlet:

    t = próbák száma
    c = helyes válaszok száma
    p = annak a valószínűsége, hogy csak találgatott a próbálkozó

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2610 üzenetére

    Jól értem, hogy azt állítod, hogy egy AB teszten nem ismernéd fel azt a különbséget, amelyet korábban így jellemeztél:
    "Hááát elég nagy a különbség. Én még a pc-ről hallgava Logi Z2200-on keresztül is hallom, [...]
    Az egyik
    [...] dinamikailag kevésbé kiegyensúlyozott és szűkebb a dinamikatartománya. Ez leginkább a dob hangjainál jön elő (kopogás) az egyiken sokkal határozottabb (nem tolakodóbb!) végig a felvételen. A térleképzésben is van különbség, mert az egyiken sokkal határozottabbak a pozíciók."
    ?

    Most akkor kicsi a különbség vagy nagy? Egyértelműen hallható számodra vagy nem? Ha a 20 másodperc körüli mintákat túl rövidnek találod, próbáld akármilyen hosszúval.

    Szerk.: Egyébként ismersz az AB-n kívül másféle teszt módszert, amely tudományosan elismert?

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz frankie! #2612 üzenetére

    Ha ennyire könnyen kiszúrja, és a korábbi hozzászólásod alapján, feltételezem, te is, akkor igazán semmibe nincs rászánni azt a néhány percet, és megcsinálni a tesztet, és cserébe bizonyíték lenne a kezünkben, nem csupán vélemény. :)

    Szerk.: Én a magam részéről nem hallom a különbséget dabadab hangmintáin, ezért is érdekel, hogy igazán érzékeny hallású és ilyen téren tapasztalt ember mennyire könnyen tudja megkülönböztetni őket.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2610 üzenetére

    "Tessék végigböngészni a '80-as évek eleji brit hifi sajtót, ahol ez szépen le van vezetve."
    Ez elég tág forrásmeghatározás... Tudnál közvetlen linket adni?
    Még jobb lenne, ha összefoglalnád röviden az AB tesztek módszertani hibáit és a hibák elemzését.

    Vonatkozik ez általában minden vaktesztre, vagy létezik olyan, nem az "AB teszt" kategóriába sorolható, vakteszt, amely elfogadható szerinted hangminőség tesztelésére? Mely teszt vagy tesztek ezek? Ha nem létezik, akkor mi az oka annak, hogy a különféle tudományos kutatásoknál széleskörűen elfogadott, kifejezetten az emberi előítéletek és a placebo hatás kiszűrésére használt, módszer nem jól működik ebben a speciális esetben?
    ____

    "tessék zenét hallgatni!! Ilyen 15-20 másodperces vackokkal semmire nem lehet menni. Tessék letömöríteni 5-6 jól ismert különböző stílusú zenét és azt hallgatgatni. Nem kapcsolgatni össze-vissza. A "jól ismert" jelző magában foglalja a médiát is. Ja és nem idegen rendszeren, hanem a szintén jól ismert sajáton."

    Sokszor csináltam már ilyet. Nem egyszer előfordult pl., hogy megszereztem valamilyen zenét jó minőségű mp3-ban, hallgattam egy ideig, és annyira megtetszett, hogy megvettem eredetiben, azóta azt hallgatom, de a hangzásban semmilyen különbség nem tűnt fel hosszabb távon sem.

    Olyan is volt persze, hogy gyengébb minőségű mp3 után feltűnt az eltérés, de ha ilyenkor kíváncsiságból rövid mintát is összehasonlítottam az eredetivel, mindig, kivétel nélkül, hallottam a különbséget ott is. Soha nem tapasztaltam még olyat, hogy hosszabb távon észrevett különbséget jól kiválasztott nagyon rövid (néhány másodperces) mintán ne tudtam volna azonosítani.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2619 üzenetére

    Igazából nem az a kérdés, hogy melyik szól kellemesebben, hanem az, hogy van-e egyáltalán ember által érzékelhető különbség köztük, illetve hol a határ. Más szóval, az általad említett érzelmi vonalat is beleszámítva (ezt nevezhetnénk egyszerűen placebonak), ha valaki azt hiszi, hogy az eredetit hallgatja, akkor más (nem jobb!) élmény-e számára tényleg az eredetit hallgatni, mint pl. egy jó minőségű mp3-at.

    Ilyesmit objektíven mérni tényleg igen nehéz, ezért is szükséges, hogy több mérést végezzünk, és valószínűségekkel operáljunk (ld. képlet fentebb), ha értékelhető eredményt szeretnénk kapni.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2621 üzenetére

    Továbbra is rendkívüli módon érdekelne a válasz erre:
    "[...] mi az oka annak, hogy a különféle tudományos kutatásoknál széleskörűen elfogadott, kifejezetten az emberi előítéletek és a placebo hatás kiszűrésére használt, módszer nem jól működik ebben a speciális esetben?"

    A linkeket szívesen fogadom, de biztos vagyok benne, hogy a saját szavaiddal is el tudod magyarázni a lényeget.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz frankie! #2626 üzenetére

    Ebben maximálisan egyetértek. :) Én is veszteségmentest keresek, ha mód van rá, és az eredeti lemezeimet is mind veszteségmentes formátumban tárolom számítógépen. Elfér...
    Ez egyrészt csak paranoia, mert szörnyen ritkán tűnik fel a különbség egy jó minőségű mp3 és a veszteségmentes között (igazából szinte soha), másrészt olyan szempontból racionális dolog, hogy pl. hordozható lejátszóhoz bármikor átkódolhatom az egészet valamilyen új veszteséges formátumba, ha pl. kijön egy jobb kodek, stb.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2632 üzenetére

    Bocs, de ezt a hozzászólásodat nem tudom értelmezni... (talán az én hibám, de elmagyaráznád?)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2631 üzenetére

    "ez semmiképpen nem mutatható ki AB teszteken."
    Miért nem? ABX tesztet lehet akár hosszú időn keresztül is végezni, teszem azt, hetente egy próbával.

    Te magad honnan tudod, hogy pl. az mp3-nak lehet olyan hatása, hogy "kevésbé van kedvem zenét hallgatni" (vagy valami hasonló), ha nem onnan, hogy tudatosan felfigyeltél erre, észrevetted, hogy van ilyen összefüggés? Ha pedig erre fel tudtál figyelni, akkor ez már mérhető, legfeljebb körülményes a dolog.

    A dabadab által megadott mintákra visszatérve: Ezekről igen határozott véleményt fogalmaztál meg, és más is, pontosan leírva, hogy az mp3 kódolás miben változtatja meg a hangot. Ha ilyen pontosan, és saját bevallásod szerint könnyedén, meghallod a különbséget (és nem csak te), akkor ennek bármilyen teszten kiugróan meg kell jelennie.

    Végül továbbra is kérdés, hogy ha egyszer köztudott és tudományos vizsgálatoknál minden esetben figyelembe vett tény, hogy az emberi érzékelésnél a képzelt különbségek is nagyon nagy szerepet játszanak, akkor a hangminőség vizsgálatakor hogyan lehet ezt a hatást kiküszöbölni?

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2636 üzenetére

    "Ezt a próbát te is megcsinálhatod. csináltass a jól ismert zenéidből cd-ket [...] Ezeket az alkalmakat fel kell jegyezni. néhány nap után ki lehet értékelni a dolgot."
    Ez, bár időigényes, de nagyon egyszerűen kivitelezhető teszt. Mindenképpen kipróbálom, és be fogok számolni az eredményéről.

    "Ezeket a hatásokat nem lehet kiküszöbölni, mert akkor a kialakult körülmények (teljesen igermentes környezet) fogja stresszelni az alanyt és a "mérés" felbontása tovább csökken."
    Pont erre találták ki a duplavak teszteket, ahol a teszt levezetője sem tudja, hogy melyik mintát vizsgálják éppen, és akkor nem szükséges ingermentes környezet. A mérés "felbontásának" esetleges csökkenését pedig ellensúlyozza, ha több próbát végeznek.
    ____

    A fentiek azonban nem számítanak abban az esetben, ha olyasmit tesztelünk, amit a tesztalanyok saját bevallásuk alapján könnyedén képesek azonosítani, mint pl. te vagy frankie! az mp3-at. Az általatok leírt különbségek olyan nagyok, hogy közel sem ideális tesztkörülmények között is biztosan meghalljátok. Továbbá, feltételezem, nem töltöttél el napokat a tesztminta hallgatásával, tehát egy rövid teszt is elég.
    Mindez vonatkozik mindenkire, aki könnyen meghallja, hogy (jó minőségű) mp3-at hallgat-e vagy eredetit, tehát hasznos lenne akár igen egyszerűen levezetett ABX tesztek eredményét is megismerni.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2638 üzenetére

    "Azzal egyébként mire mennél, ha megtudod, hogy 8-ból 8x tudtam, hogy melyik melyik? Semmire. Addig úgy sem fogod elhinni, hogy van különbség [...]"
    Tudom, hogy van különbség, hiszen egyértelmű matematikailag, én magam is hallottam már, plusz sokan sokszor hallották ABX teszteken. A kérdés az, hogy mennyire könnyen meghallható.

    Az a furcsa számomra, hogy ha ennél a néhány másodperces mintánál elsőre feltűnő és pontosan körülírt különbségeket neveztél meg hosszas tesztelés nélkül, akkor a tesztek felvetésekor miért nem az a reakció, hogy hogyne, persze, 5 perc alatt megvolt, 10-ből 10 vagy 10-ből 9, nyugodtan küldjetek még 20 mintát, bármelyikről kapásból megmondom, melyik, hiszen ez teljesen egyértelmű. Ehelyett jött az, hogy az AB tesztek nem igazán jók, hosszú idő alatt lehet csak hallani, hosszú mintán lehet csak hallani, kicsik a különbségek, az embernek csupán a zenehallgatási kedvében jelentkezik a különbség, stb.

    Mi a helyzet valójában? Óriási a különbség vagy alig hallható?

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Zsolt!! #2640 üzenetére

    "Én legalábbis nem olvastam olyan tesztet ami a normál cd-t hozta volna ki gyöztesnek."
    Próbálj olyan tesztet találni, ahol tudományos vizsgálat azt mutatta ki, hogy valaki a CD-nél (44.1 kHz, 16 bit) nagyobb felbontású hangot (vagy akár analóg forrást) meg tudott különböztetni a CD felbontásútól.

    Nem azt állítom, hogy nem létezik ilyen eredményű vizsgálat, de biztos, hogy nem sok van, mert legalábbis a legtöbb hasonlóban arra a következtetésre jutottak, hogy a CD több mint elég az emberi fülnek a jelenleg rendelkezésre álló hangtechnika mellett. Nagyon érdekelnének a részletek egy más eredményű vizsgálatról.

    "Kötöd ám a kutyát a karóhoz."
    Kénytelen vagyok, mert egymásnak ellentmondó kijelentéseket olvastam itt, vagy én nem értek jól valamit... lényeg, hogy nem világos, mi a helyzet az mp3 körül valójában.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Zsolt!! #2643 üzenetére

    Tudom, hogy mit írnak, és nem véletlenül említettem tudományos vizsgálatot. Ezer meg egy oka lehet annak, hogy valaki úgy gondolja, hogy jelentős a különbség, az SACD réteg eltérő masterelésétől kezdve egészen odáig, hogy egyszerűen jobbnak akarja hallani, és az elméje becsapja (placebo).
    Ahhoz, hogy tudjuk, hogy tényleg hallja-e, körültekintően megtervezett vizsgálatok szükségesek. Erre való a tudomány. :)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2647 üzenetére

    "Majd rájössz, hogy bárhogyan állítod össze a mérést nem lesz a te felfogásod szerint tudományos eredménye akkor, ha vki hallani fogja a különbséget."
    Ezt a mondatot vagy nem értem, vagy elég rosszindulatú feltételezést tartalmaz. Konkrétan pl. tetszőlegesen magas bitrátájú mp3 és az eredeti között is bizonyítottan hallja a különbséget... nagyon-nagyon kevés ember, speciális hangmintákon. Ezt senki nem kérdőjelezi meg.

    "Minél jobb a felbontása a mérőeszköznek annál kisebb a megkülönböztethető eltérés. Csak jelen esetben a felbonás meghatározása soktényezős dolog."
    Ugyan már, ennyire azért nem bonyolult ez a dolog...

    Van valami, amit sokan (legtöbben) nem érzékelnek (de minimum nem tudatosul bennük, hogy érzékelnék), mások pedig azt állítják, hogy érzékelik, méghozzá könnyedén, egyértelműen, stb. Lehetne ez akár apró különbség két kép színe között, vagy bármi. Erre az előbbi társaság azt mondja, hogy jó, akkor próbáljuk ki, hogy ha véletlenszerűen megmutatjuk hol az egyik képet, hol a másikat, eltaláljátok-e, melyik melyik. A második társaság pedig hol eltalálja, hol nem, hajszálpontosan úgy, mintha csak találgatna.

    Így néz ki (nagyon kevés kivételtől eltekintve) minden teszt, amit pl. magas bitrátájú modern mp3 kodekekről olvastam.

    "Szóval uccu neki próbálkozz és ne csak várd, hogy a szádba repüljön a sült galab."
    ABX vagy ABC/HR teszt, de másféle duplavakteszt is jó (nem én találtam ki, utóbbit számtalan tudományágban használják). Semmi olyasmit nem hallottam még (tőled sem), amely azt bizonyítaná, hogy ezek kellően sok próbálkozás mellett ne adnának statisztikailag helyes eredményt, amely értelmezésére szerencsére megvan a matematikai apparátusunk. De továbbra is nyitott vagyok tudományos igényű elemzésekre, linkekre, stb.

    (Szerk.: A fenti bekezdés a #2648-ra is válasz.)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2646 üzenetére

    "Arra is adtam már választ legalább 3x, hogy mi a baj az AB tesztekkel."
    A következőket említetted:
    - A tesztet levezető befolyásolhatja az eredményt. Ez igaz, de egy korrekt AB teszt egyben duplavak teszt is, tehát ez nem probléma.
    - A tesztben résztvevők befolyásolhatják az eredményt. Ez is igaz, de semmi nehézséget nem okoz egyetlen embert tesztelni egyszerre, tehát ez sem probléma.
    - A teszt okozta stressz csökkentheti az alany érzékenységét, stb. Ez akár igaz lehet, de ez a hatás csökkenthető, erre külön figyelni szoktak, ahogyan pl. a Matrix-Hifi-ről általam korábban belinkelt tesztekben is megtették. Továbbá nagy számú teszttel még így is lehet statisztikailag értékelhető eredményt kapni.

    Milyen egyéb gond van még?

    "Úgy érzem, hogy közel 20 év tapasztalattal (amely nagy részben készülék fejlesztés - elektronika és kábel - és tesztelésből áll) a hátam mögött nem kell minden szavamat bizonyítgatni."
    Tudod, ebben az a rendkívül különös, hogy kevesebb erőfeszítésedbe került volna megcsinálni néhány tesztet, mint ennyit magyarázgatni arról, hogy miért nem jók a tesztek szerinted, stb. Az is rendkívül különös, hogy nem te vagy az első, aki a hozzád hasonló véleményét ellenőrizni próbáló felvetésből így hátrál ki.
    Miért?

    Írtad, hogy kábeleket is tesztelsz, méghozzá régóta, tehát bizonyára nagyon benne vagy a témában. Tudsz olyan vaktesztről, amelyen az derült ki, hogy két (nem idióta kialakítású) kábelt valaki meg tudott különböztetni a hangja alapján? Mert én nem tudok ilyenről. De baromi kíváncsi lennék erre is. (Tényleg kíváncsi lennék rá, ha van ilyen!)

    "Szervezz egy hosszú tesztet legyen az akár AB-is. Csak, hogy lásd miről ugatok."
    Mint írtam korábban, ezt meg fogom tenni.

    ____

    Azért lovagolok ezeken a témákon, pl. az mp3-on, mert feltűnt, hogy egy rakás profi (fizikusok, hangmérnökök, stb.) radikálisan eltérő véleményt képvisel bizonyos kérdésekben, mint az audiofil/hifista társaság. Továbbá rengeteg olyan vaktesztet találtam, amely az előbbiek véleményét támasztja alá, míg a másik oldal vagy látványosan elbukik a vakteszteken, vagy kihátrál belőlük. Meghallgattam, kipróbáltam ezeket a dolgokat én is, amennyire a lehetőségeim engedik (és szerencsére újabban legalábbis anyagi téren viszonylag tágak a lehetőségeim), és majdnem teljes egészében a vakteszteken kapott eredményekkel egyezik meg az, amit magam hallani vélek.

    Szóval nagyon különös ez az egész, és ezért érdekel a téma. Nem állítom, hogy amit a műszereink nem tudnak mérni, az nem létezik. (Főleg azt nem állítom, hogy amit én nem hallok, az nem létezik!) De ha valaki nagyon gyakran elvéti a próbát, ha nem látja vagy tudja, hogy mit hall, az igencsak gyanús... Ennek próbálok utánajárni.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz WN31RD #2650 üzenetére

    Az előbbi hozzászólásom záró soraihoz kapcsolódik ez:
    The Ten Biggest Lies in Audio
    Nagyon különös és érdekes megállapítások találhatóak itt. Nem tudhatom egészen pontosan, hogy miben és mennyire van igaza, nincs is mindenről saját tapasztalatom, de ami saját tapasztalatom van, az mind megegyezik a fentiekkel. Kezdetben meglepődtem ezeken, ma már nem annyira.

    A vaktesztek fontosságáról (angolul): link

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz gery03 #2651 üzenetére

    Nem semmi a hallásod... Egyébként köszi, hogy vetted a fáradságot, és elvégezted a tesztet. Nem én adtam ugyan a mintákat, de számomra is érdekesek ezek az eredmények. Megkérdezhetem, mennyi idős vagy, legalább körülbelül?

    "például eldönteni az mp3 lossless vitát"
    Az mp3 vs. lossless vita itt abból indult, hogy vajon érdemes-e mp3-hoz komoly hangrendszert beszerezni, avagy ahhoz teljesen fölösleges. Erről mi a véleményed?

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    Na, most ezzel talán látszólag magam ellen beszélek, de ez van:
    Az előbb megcsináltam egy AB tesztet* dabadab mintáival, és 7/8 (p=3.5%) lett az eredmény. Talán ma pihentebb voltam, mint tegnap, amikor ugyan teszt nélkül, de az volt a véleményem, hogy abszolúte semmi különbséget nem hallok. A következő észrevételeket fűzöm hozzá ehhez:
    - épphogy hallottam a különbséget komoly koncentrálás mellett
    - nem tudom megmondani, melyik az eredeti, csak annyit tudok, hogy eltér a két minta
    - amire legjobban figyeltem, ahol leginkább feltűnt a különbség a két minta között, az a "blue eye" után közvetlenül következő kb. egy másodperc

    * Nem ABX volt, mert Linux alá hirtelen nem találtam könnyen beüzemelhető ABX programot, úgyhogy csak egy rém egyszerű AB tesztet dobtam össze, de szerintem teljesen korrekt teszt volt, ha valakit érdekel, részletezhetem.

    Szerk.: dabadab, egészen pontosan melyik LAME verziót, melyik build-et, és milyen beállításokkal használtad?

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz dabadab #2657 üzenetére

    A LinABX-et próbáltam, de JACK kell neki, azzal pedig gondok vannak a jelenlegi rendszeremen, és nem volt kedvem utánajárni ennek, mert egyébként nincs rá szükségem.

    Amit csináltam, az a következő: egy kis script készített a WAV-okról 8 másolatot, és közben véletlenszerűen felcserélte őket, aztán lejátszóba be, és feljegyeztem, hogy melyiket melyiknek gondolom, végül összehasonlítottam az MD5 értékekkel. Nem tudtam megmondani, melyik az eredeti, de az első hét alkalommal eltaláltam, hogy melyik az, amelyikben hallottam egy apró részletet, ami feltűnt (a nyolcadik próbát elvétettem). Egy ilyen sorozatnak az esélye 9/256 azaz 0.035.

    Ha egyszer elég pihentnek érzem magam, és lesz rá energiám (elég megerőltető volt a tegnapi teszt), meghallgatom ezt a mintát -b 320 (preset insane) mellett. Egyébként az én fülem számára egyik minta sem volt zavaró, és egyik sem volt kellemesebb a másiknál. Ha nem tudom, hogy eltérőek, és keresem kifejezetten a különbséget, nagyon odafigyelve, akkor valószínűleg soha nem tűnik fel. Szóval ez már a hallásom ilyen irányú érzékenységének a határa körül lehet.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Zsolt!! #2660 üzenetére

    Őszintén szólva nem tudom, hogy így van-e. A technikai fölényéről viszont nagyon megoszlanak a vélemények. Legjobb tudomásom szerint nem csak a fogyasztói változata nem igazán terjedt el, de az is igen ritka, hogy stúdiókban használnák a DSD formátumot pl. archiválásra. Ezeken túl pedig nem olvastam még olyan tesztet (nem véleményt!), amely azt bizonyítaná, hogy hallják az emberek a különbséget.
    Nem ez lenne az első alkalom, hogy marketing megfontolások (új lejátszó, nehezebben másolható formátum, újból kiadott anyagok, stb.) alapján próbálnak eladni valamit...

    Én magam talán egyszer hallottam SACD-t, de maximum kétszer, és nem igazán jó körülmények között, szóval első kézből származó tapasztalatom gyakorlatilag nincs róla. Különösebben nem foglalkoztat a dolog, mert nem veszek olyan lemezt, amelyet nem tudok archiválni, nem tudok kedvem szerint másolgatni (saját eszközeim között), és fizikailag kell behelyeznem minden egyes alkalommal egy lejátszóba, ha hallgatni akarom, ahelyett, hogy néhány billentyűleütéssel előbányásznám a vinyótömbről. Ezen kényelmetlenségek vállalását legfeljebb szörnyen nagy minőségi ugrásért cserébe venném fontolóra, de ilyenről egyértelműen szó nincs.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz Zsolt!! #2662 üzenetére

    Talán igen. De a legtöbb ember már egy 14 (nem 16!) bit felbontású PCM-et alig tud megkülönböztetni a nagyobb felbontásútól, 128 kbps körüli AAC-t vagy kicsivel magasabb bitrátájú MP3-at az eredetitől, stb. Erősen kétlem, hogy tömeges igény lenne ilyesmire. A több csatornára inkább van igény, de azt sokkal egyszerűbben kezelhető formátumok is biztosítják (AC3, DTS, DVD-A).
    Én is pl. vért izzadok, hogy egy jobb mp3-at meg tudjak különböztetni az eredetitől, mint az az imént kiderült, pedig az átlaghoz képest elég igényes vagyok pl. hangfalak terén (nem kerül különösebb erőfeszítésembe 1m körüli hangfalak között a hangjuk alapján válogatni).

    Szerk.: Arról nem is beszélve, hogy - teljesen szubjektív véleményem szerint - a rossz hangmérnöki munka (pl. a dinamikatartomány nulla felé közelítése) sokkal többet ront egy felvétel élvezhetőségén, mint akár egy közepesen gyenge mp3 kódolás...

    "A lemez pakolgatás nekem nem hátrány ha anyagi helyzetem megengedné vennék egy bakelitet különösen mióta hallottam h milyen irgalmatlan mélyek jönnek le"
    Én vehetnék (nem a legjobbat, de minőségit), de - a magam részére - nem látom értelmét, bár kétségtelenül nagyon hangulatosan nézne ki a szobámban. Irgalmatlan mélyeket eddig csak irgalmatlan méretű (és árú) hangfalakból hallottam, forrástól függetlenül. (Legutóbb pl. SCM150ASL-ből... élmény volt.)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2671 üzenetére

    "Honnan a rákból tutod, hogy pl. a SACD nem ad szörnyen nagy minőségi ugrást? Ha neked nincs első kézböl tapasztalatod? Ha vulgáris akarok lenne akkor azt kell kérdeznem, hogy fonom a tehénsz...? Hiszen több milliárd légy nem tévedhet!"

    Nagyon egyszerű: Ami keveset hallottam, amit nem akartam "tapasztalatnak" nevezni, mert kevés ahhoz, hogy részletes véleményt alkossak, egyértelművé tette számomra, hogy "szörnyen nagy" (bevallottan szubjektív meghatározás) minőségi ugrás nincs. Ha lett volna, az a nem túl jó hallgatási körülmények között is feltűnt volna, ahelyett, hogy zéró különbséget hallok. A finom eltérésekről viszont értelemszerűen nem tudok nyilatkozni.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2668 üzenetére

    "Ugyanis te nem a véleményemet próbálod ellenőrízni, hanem olvasmány élményeiddel próbálsz cáfolni."
    Ez nem így van. Egyfelől a kíváncsiság - benne nem kevés szkepticizmussal - motivál, nem pedig a meggyőzés. Ha számomra meglepő dologra jutok valamiben, azt is közlöm, mint azt meg is tettem nemrég.

    Másfelől nem az olvasmányélményeimről van szó, hanem arról, amit magam is hallok, a következőkből talán jobban érthető lesz:
    Régóta érdekel a "hifi téma" valamennyire, igyekeztem a lehetőségeimnek megfelelően a lehető legjobb hangú cuccot összehozni, érdekel valamennyire a technikai oldala is, olvasgattam erről, hallgatóztam itt-ott stb. A tapasztalataim ezek voltak: Igen kevés kivételtől eltekintve nem hallottam különbséget (normálisabb) félvezetős erősítők között. Soha, egyszer sem hallottam különbséget audio kábelek között. Nem egyszer fordult elő, hogy körülöttem majdhogynem ájuldoztak egy nagyon jónak mondott eszköz hangjától az elvileg hozzáértők, én pedig - ciki, de - semmit nem hallottam, pedig nagyon próbáltam hallani. És így tovább, lehetne folytatni...

    Jó ideig azt gondoltam, hogy biztos egyszerűen nem túl jó a hallásom, bár az azért egyértelmű volt, hogy az átlagnál legalábbis válogatósabb. Aztán megváltoztak a körülményeim, és lehetőségem lett több dolgot kipróbálni, nagyon drága cuccokat is meghallgatni, és feltűnt, hogy egyfelől, ahol korábban nem hallottam különbséget, ott a méregdrága, már tényleg szörnyen jónak tartott, eszközök és az igen olcsó között sem hallok, nemhogy nagy különbséget, de semmilyet. Másfelől egyes dolgokban nagyon is hallom, pl. hangfalaknál.

    A fenti saját tapasztalataim után kezdtem el jobban utánaolvasni a dolognak, és azt találtam, hogy majdnem mindenről, amit én egyáltalán nem hallok, egy rakás fizikus és egyéb szakember azt állítja, hogy azokat kb. senki nem hallja, ehelyett csupán képzeli (ld. pl. nemrég belinkelt pdf). Ez nagyon furcsa egybeesés, és nekem volt a legnagyobb meglepetés. Ennek próbálok utánajárni.
    ____

    Az MP3 kapcsolódik a fentiekhez, de némileg eltérő téma is, mert itt csak az a kérdés, hogy mennyire hallható illetve zavaró a különbség. Az, hogy itt is akadtak néhányan, akik hallják az eltérést, mindenképpen tanulságos, mert azt jelzi, hogy a téma iránt nagyon érdeklődők között nem ritka az ilyen szempontból igen jó hallású ember. Az is tanulságos ugyanakkor, hogy jellemzően kis különbségek kerültek szóba (nem magamra gondolok).

    Egyébként az általad említett hosszabb távú zenehallgatással már most is elég sok tapasztalatom van, sokszor előfordult, hogy hosszú ideig hallgattam valamit (jó minőségű) MP3-ból, aztán váltottam veszteségmentesre (pl. mert meglett a CD), és azóta azt hallgatom hosszú ideje. Nem állítom, hogy semmiképpen nem volt semmiféle változás a zenehallgatási kedvemben (mert eddig erre nem figyeltem külön oda), de az biztos, hogy soha nem tűnt fel, hogy jobban élvezném vagy szívesebben hallgatnám az eredetit (hacsak nem volt igen gyenge az MP3), pedig (magától értetődően) sokkal pozitívabb hozzáállással közelítettem az eredetihez.

    Az is érdekes volt számomra, hogy annak idején sokan figyelmeztettek, hogy az MP3 kevésbé lesz élvezhető jobb minőségű hangrendszeren. Ez - lényegében - nem jött be. A másik figyelmeztetés viszont, miszerint a gyengébb minőségű (hangmérnöki munka, stb.) felvételek lesznek kevésbé élvezhetőek, bejött. (Bár nem olyan nagy mértékben, mint amilyenre számítottam, ehelyett feltűnőbb, hogy a jó felvételek még élvezhetőbbek lettek.)
    Különös.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    válasz DDL #2677 üzenetére

    "Ezek alapján ki mered jelenteni, hogy pl. kábelek között nincs hangzáskülönbség? Mert te nem hallod és mert néhány "fizikus" ls egyéb "szakember" szerint nem hallható (nem véletlen az idézőjel)?"
    Nem tudom, miért gondolod, hogy az idézőjelekre szükség van. Peter Aczel, az Audio Critic szerkesztője, aki meglehetősen határozott véleményt fogalmaz meg a témában, pl. fizika/matematika szakon végzett egyetemen, tartott az AES-nek előadást, Ph.D-t is találni ezen emberek között, neves hangfalgyártó embere nyilatkozott már úgy, hogy a drága kábel átverés, stb. De ezek csak példák, ettől még nem lesz feltétlenül igazuk, mindenesetre nem az utcáról szalasztott emberekről van szó.

    Egyébként nem jelentem ki, hogy nincs a kábelek között hangzásbeli különbség, csak azt, hogy én soha nem hallottam. Amit olvastam erről, az az, hogy audiofrekvenciáknál a kábel egy RLC és nem több, és nem kerül különösebben sokba kihozni belőlük a legtöbbet, amit lehet.
    Az is figyelemre méltó, hogy a profi hangtechnikában használt kábelek viszonylag olcsók és egyszerűek, és nincs belőlük ötezer fajta.

    "Főleg a csöves kontra félvezetős és a digit kontra analóg fejezetekben."
    Ez jól kapcsolódik az előzőhöz: Feltűnt valakinek, hogy a profi hangtechnikában igen ritka a csöves (nem gitár) erősítő, továbbá rengeteg a digitális eszköz?

    "Ha van kedved lefordítani és ide beírni annak a pdf-nek a részleteit akkor rávilágíthatunk közös erővel"
    Talán belevágok, bár ezzel az a probléma, hogy további angol nyelvű cikkekre hivatkozik, akkor azokat is fordítani kellene, az meg már nem kevés, ráadásul nem vagyok villamosmérnök.
    ____

    "Ja és nem utánolvasgatni kellene a dolgoknak, hanem a több százezer/milliók egybehangzó állításai alapján egyértelmű tapasztalatot igazolni saját füllel?"

    De hiszen pont ezt teszem évek óta (igaz, nem a kezdetektől tudatosan), és az eredmény konzisztensen nem egyezik meg a százezrek/milliók (?) által képviselt véleménnyel. Ha nem ezt hallanám, én sem hinném el, sőt, hosszú ideig nem is hittem el :DDD, de bizony ezt hallom.
    Sokáig nem mertem ezzel előállni (nem csak itt, máshol sem), de ma már úgy gondolom, hogy gyűjtöttem annyi tapasztalatot, és meggyőződtem arról, hogy nem vagyok teljesen süket, hogy kijelenthessem: Legalábbis az én fülemnek, a király bizony meztelen. Ez van, ezzel együtt nem zártam le a témát magamban, hanem vizsgálódok tovább.

    Szerk.: Egyébként azt sem állítom, hogy pl. semmi különbség egy (nem túl magas) szint fölött a (nem hibás, elegendő teljesítményű) félvezetős erősítők hangja között. Ezt olvastam ugyan, de saját tapasztalatom alapján csak ennyit mondhatok: ha esetleg van is különbség (akár nagyságrendileg (!) eltérő árú eszközök esetén), az árnyalatnyi (én már nem hallom), és eltörpül mondjuk a hangfalak közötti óriási különbség mellett. Pl. CD lejátszók dettó.

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

  • WN31RD

    addikt

    Akadt jelentkező James Randi 1 millió dolláros felhívására. Nagyon kíváncsi vagyok, sikerül-e kimutatni, hogy hallja a különbséget az igen jó kritikákat kapott extrém drága "PEAR Anjou" kábel és egy sokkal olcsóbb között.
    (A félreértések elkerülése végett: Itt nem az a kérdés, hogy lehet-e hallható hatása egy hangfalkábelnek, hanem csupán az, hogy az extrém drága hangja megkülönböztethető-e egy jó minőségű de sokkal olcsóbbétól.)

    ''... we as consumers want our content free (as in Freedom) and if we don't get it, we'll take our content free (as in beer).''

Új hozzászólás Aktív témák