Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Teréz Atya

    senior tag

    válasz Teréz Atya #3088 üzenetére

    Berakom ide, hátha valakinek hasznos lesz:
    Mini / mikro / nano méretű szénkefés kvadkopterek

    Bevezető
    A kvadkopter nem más mint egy négyrotoros helikopter. Felénk szokás drónnak is hívni, de én személy szerint nem szeretem a kifejezést, mivel amit egy átlagos halandó nálunk meg tud fizetni nem képes autonóm működésre. Egyedül a repülésstabilizátor ami automata.
    Tehát van négy rotorunk amiből a két szomszédos ellenkező irányba forog, a kettő átellenes azonos irányba forog. A képen piros ill kék színnel jelölve.
    Mozgása nagyon hasonlít a hagyományos helikopterekhez. Tehát képes dőlni előre-hátra, jobbra-balra illetve fordulni a saját tengelye körül és emelkedni-csökkenni.
    A helikopetereknél a döntést a ciklikus karral oldják meg, az emelkedést gázkarral a tengely körül fordulást pedig pedálokkal.
    Irányítás
    Kvadkoptereknél az irányítást két joystickel oldják meg. A legelterjedtebb konfigurációban a bal oldali adagolja a gázt illetve szabályozza a jobbra-balra fordulást míga jobb oldaliva tudjuk megadni a az előre-hátra, jobbra-balra dőlést. Ez a „MODE 2” kiosztás. A „MODE 1”-nél a bal oldali a dőlés és a jobb oldali gáz/fordulás.
    Kis fizika
    A kvadkoptereknél nem a rotorofej ill. lapátok döntésével érik el az irányváltoztatást hanem a motorok forgási sebességének változtatásával. Logikusan, ha mind a négy motor egyszerre gyorsul/lassul a kopter emelkedik, süllyed. Ha csak két egymás melletti motor gyorsul (világos zöld), lassol a kopter a lassabb motorok irányába dől be és indul el (világos zöld).

    Ha a tengely körül akarunk fordulni akkor a két átellenes motornak kell adni kakót. A hatás-ellenhatás törvényének értelmében ha az óramutató járásának ellentétes irányába forgó motorokat gyorsítjuk fel (kék) a kopter az óramutató járásának irányáb fordul el a saját tengelye körül (szintén kék)

    Stabilizátorok

    A piacon kétféle stabilizátorral ellátott kvadkoptert lehet kapni:
    3-axis gyro – három giroszkóp alapján számolja ki, hogyan is áll a levegőben. Mamár elvault, mivel lassan stabilizálja magát. Amennyiben egy ilyet akarnak ránk sózni meneküljünk.
    6-axis gyro – helyesebben 3 axis gyro + 3 accelerometers. A giroszkópokon kívül gyorsulásmérőt is tartalmaz. Sokkal gyorsabban stabilizálja magát es gyorsabban reagál a váratlan helyzetekre, pl. a széllökésekre. Annyira gyors, hogy pl. egy H8 minit fejjel lefelé is eldobhatunk a levegőbe, egy gázfröccsre szinte azonnal stabilzálja magát.

    Szénkefés motorok
    A kvadkopterek mechanikai szempontból sokkal egyszerűbbek a hagyományos helikoptereknél.
    Azonban arra oda kell figyelni, hogy a mtorok egyforma teljesítményűek legyenek. Motorcserénél mind a négyet ajánlott cserélni amennyiben az új motoroknak jelentősen eltér a karakterisztikája.
    Mivel a szénkefementes motorok egyelőre aránylag nagyok a megfizethető árú kopterekbe, jellemzően 150 dollár alatt, szénkefés motorokat építenek. Előnyük, hogy aránylag olcsóak és a vezérlésük is egyszerű. Hátrányuk, hogy a szénkefék aránylag érzékenyek és gyorsan kopnak. A kopter méretétől és vezetési stílustól függően a motorok 5-10 órát bírnak. Személyesen találkoztam olyan motorral ami 3 óra után befuccsolt míg a haverja 20 órán túl is vígan pörög.

    Forgásiránytól függően vannak az óra járásával megegyező irányba forgók (ClockWise - CW) és az óra járásával ellenkező irányba forgók (CounterClockWise CCW)
    Legelterjedtebb méretek (bővítendő):
    0720 – 7 X 20 mm – pl. Hubsan X4, Revell Atomium, Wltoys V939, Walkera Ladybird
    0820 – 8,5 X 20 mm – pl. Hubsan X4 Camera – H107C, Dromida Ominus

    1S Akkumlátorok:
    A legelterjedtebb akkumulátorok a kvadkopterekben a LiPo akkumulátorok.
    LiPo, azaz lítium-polimer alapúak. Névleges feszültségük 3,7 volt (feltöltve 4,2), könnyebbek a Li-Ion-nál mivel nem kell műanyag tokba zárni őket. Mivel csak egy alu csomag védi őket sokkal sérülékenyebbek, mechanikai sérülésnél, pl szúrás hajlamosak kigyulladni és sötét, átláthatatlan füsttel magas hőmérsékleten égni. A LiPo akkukat ne dobjuk ki a háztartási szeméttel együt mert könnyen tüzet okozhatunk. A LiPo töltőnek és akkunak is rendelkeznie kéne védőelektronikával. Sajnos a legtöbb „charging cable” tényleg csak egy kábel és minden védelem az akkura hárul. Amennyiben az akku nem rendelkezik ilyennel konnyen túl lehet tölteni az akkut és már jön is a puffadás, tűz, füst, túzoltók.
    Egy tipikus LiPo akku jellemzői – a képen Dromida Ominus zöld akkuja:
    JST Plug;1S – 3,7V; 700 mAh; 25C; 2,6Wh
    Magyarázat:
    JST plug – kétféle dugaszt használnak a kisebb kopterek. Ez a piros JST vagy a (utána kell néznem)
    Ez utóbbinál nagyon oda kell figyelni mert pár gyártó perverzója megfordítani a polaritást.
    1S – 3,7V – Egycellás akku, cellánként 3,7V feszültséggel. Logikusan 2S - 7,4 V; 3S – 11,1V, stb.
    A kisebb kvadkopterek jellemzően 1S akkut használnak hogy egy olcsó töltővel is tölthetők lehessenek az USB 5V-os feszültségével.
    700 mAh – kapacitás. 700 mA-t tudna leadni óránként, 1,4 A-t fél óra alatt, stb.
    25C – A névleges kapacitás 25-szeresét képes leadni rövid ideig. 0,7*25=17,5 Amper!!!
    2,6Wh – Tárolt energia = feszültség * kapacitás. E = U*I*t
    [http://kepfeltoltes.hu/view/150802/20150802_150202_oldalazas_www.kepfeltoltes.hu_.jpg]
    Ismertebb kvadkopterek

    1. Cheerson CX-10 / CX-10 A
    Nano méretű kvadkopter 6 axis gyro. Kimondottan apró, ellenben nagyon stabil. Kezdőknek ajánlott. Nagyobb távolságokra ne használjuk mivel már 5 méterről alig látható. Beépített 100 mAh akku. Töltési idő kb 20 perc. Repülési idő kb. 7 perc. Kb 13-14 euró
    2. Eachine H8 Mini / JJRC H8 Mini
    Mikro / Nano méretű kvadkopter, 6 axis gyro. Nagyon agilis, még 10 km/h szélben is használható. Az eddigi legolcsóbb kvadkopter. Kimnodottan ajánlott. Cserélhettő 150 mAh akku. Töltési idő kb. 40 perc, repülési idő kb. 7 – 10 perc. Kb. 13 euró
    3. Dromida Ominus / Dromida Ominus FPV, avagy Revell Rayvore / Nine Eagles Galaxy Visitor 6
    Mini méretű kvadkopter, 6 axis gyro. Belépő szintű akrobata kvadkopter. Vigyázat az F-mode nevű gombra amely kikapcsolja a stabilizátort - „Acro mode“. Így mindenféle kunsztot megcsinálhatunk, de a kvadkopter nem fogja magát stabilizálni. Szerencsére bármikor visszakapcsolható. Nagyon agilis, kegyetlenül gyors, szinte elpusztíthatatlan. Achilles ina az áttételezés, illetve a puhább alutengely. Cserélhető 700 mAh akku. Töltési idő 40 perc, repülési idő 7-15 perc. Létezik belőle kamerás verzió (FPV) ami WiFi-n keresztül a képet a mobilunkra küldi.
    Kb 70 - 75 Euró a csupasz, 150 az FPV
    4. Revell Atomium – avagy Isten csapása. Elavult 3 axis gyro, abból is valam T* gazdaságos. Összetett mozgásra alkalmatlan. Ha előrehaladás közben el akarunk fordulni kitör oldalra, amit a másodperc tört része alatt kell megfogni. Így pl dugóhúzót nem lehet vele repülni. Fordulóköre kb. 6 méter! Jobb esetben. Az H8 mininél kb. 5 cm! A képen szinte már csak a tartórudak és az FCB az eredeti, minden más cserélve lett.
    Game of Drones:

    [ Szerkesztve ]

    A hedonizmus egyetlen elfogadható formája a kvadkopterezés! - koptergeza.blog.hu - www.youtube.com/channel/UCLtnLDubykhLEvDX0ZVUM8w - www.facebook.com/koptergeza

Új hozzászólás Aktív témák