Nagyjából két év múlva lehet versenyképes a SteamOS

Szeptember közepén pedzegettük, hogy nagyjából milyen esélyei lehetnek a SteamOS-nek a Windows 10 ellenében. Utóbbi éppen aktuális téma, mivel a Valve gyakorlatilag végzett a 2.40-es verziójú rendszer fejlesztésével, amely tulajdonképpen előtelepíthető lesz a novemberben érkező Steam masinákra. Ennél égetőbb kérdés, hogy mikor lesz a SteamOS versenyképes, ugyanis a gyártók egyáltalán nincsenek megelégedve azzal, amivel elvileg kínálni kellene a gépeket. Ezzel kapcsolatban kiderítettük, hogy több gond is van, mivel a SteamOS messze nem olyan jó, mint például a Windows 10.

Az már korábban kiderült, hogy az energiatakarékosság szempontjából a Windows 10 előnye befoghatatlan. Egyszerűen ugyanaz a gép teljesen átlagos használat mellett jóval kevesebb energiát használ fel Windows 10-zel, mint SteamOS-sel. Többek között a Valve is jó előre bejelentette, hogy egyelőre nincs lehetőség az olyan funkciók beépítésére, mint például az alacsony fogyasztású alvó üzemmód, amit manapság minden gyártó, illetve felhasználó alapszolgáltatásnak tekint.

Ennél nagyobb problémát jelent a stabilitás. A SteamOS megbízhatósága az aktuális állapotában a Windows 98-hoz hasonlítható. Az egyik legfontosabb funkció, ami nem igazán működik az az úgynevezett GPU reset. Ezt ugyan a Linux kernel elméletben támogatja, de a gyakorlatban nem igazán üzemképes. Ez azt jelenti, hogy ha a grafikus adapter valami miatt nem válaszol a rendszer számára, akkor az konkrétan fagyáshoz vezethet, amit csak a PC újraindításával lehet megoldani. Előfordulhat az is, hogy fagyás miatt a SteamOS nem bootol be többször, de ez szerencsére nagyon ritka. A Windows 10 operációs rendszer ebből a szempontból fényévekkel modernebb. Egyrészt megoldható csupán a grafikus vezérlő újraindítása, ráadásul csak az adott munkafolyamatra levetítve, így az aktuális munkamenet nem veszik el.

A gyártók szerint a problémát a SteamOS esetében az OpenGL API jelenti, amely nem teszi jól kezelhetővé a Linux GPU reset funkcióját. Ha az OpenGL API-n futó programok esetében erőforrás valami hiba miatt elveszett, akkor az az operációs rendszer teljes összeomlását vonja maga után. Szintén probléma, hogy nincs lehetőség kiválasztani azt, hogy két GPU esetén melyik erőforrást vegye számításba a program, de ez alapvetően kezelhető úgy, hogy a Steam masinákba csak egyetlen grafikus vezérlőt raknak. Ennél nagyobb gondot jelent az a szituáció, amikor az adott PC-re két kijelző van kötve. A tesztek alatt kiderült, hogy bizonyos játékok elindítása során nem a fő kijelzőre ment a kép, hanem az éppen inaktív másodikra, és ezt addig nem volt lehetőség korrigálni, amíg ezzel kijelzővel a összeköttetés fizikailag meg nem szűnt. Öröm az ürömben, hogy a Vulkan API előzetes tesztjeiből az derült ki, hogy az erőforrás- és a kijelzőkezelés szerencsére sokkal jobb, mint OpenGL-en, és a GPU reset funkció is valamennyire üzemképessé válik, bár még így is elmaradt a megbízhatósága a Windows 10-be épített funkciótól.

Sajnos a Valve lépéskényszerben van, mert a SteamOS fejlesztése már régóta húzódik, és nem várhatnak tovább, de versenyképes operációs rendszer ebből várhatóan csak két év múlva lesz. Addig persze elfér mint alternatíva a Windows 10 mellett, de a Microsoft piacára egyáltalán nem lesz veszélyes. Két év múlva azonban változhat a helyzet. Jelentős újítások vannak előkészítve, mint a Linux driver modelljének alapos frissítése, leginkább a funkcionalitás feljavítása egy WDDM 2.0-hoz hasonló szintre, illetve a stabilitás nagymértékű javítása. A SteamOS is megállapodik majd a jövőben egy aktuálisnál modernebb ablakkezelő és kompozitor mellett, így később csak ezek fejlesztésére koncentrálnak. A tervezett irányok elvben nagyszerűek, és valóban megvan velük az esély arra, hogy még ebben az évtizedben eljöjjön a Linux éve, de úgy néz ki, hogy az nem idén és nem is jövőre lesz.

A Valve hozzáállása azonban még így is becsülendő, hiszen talán még rémálmaikban sem gondolták volna, hogy egy operációs rendszer fejlesztése ilyen nehéz, és ennek ellenére nem adják fel. Gondot jelent azonban, hogy az erőforrásaikat szinte teljesen elvonják a játékfejlesztéstől, aminek pont azok a rajongók nem örülnek, akik gyakorlatilag naggyá tették a céget.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés