Hirdetés

Már Windows 8.1-gyel is szállíthatók a Steam masinák

A nyár közepén számoltunk be arról, hogy még az ünnepi szezon előtt megérkezik az Alienware Alpha, amely a vállalat hivatalos Steam masinája lesz. Utóbbi annak ellenére igaz, hogy a SteamOS operációs rendszert még csak a közelébe sem engedik. Felmerülhet persze a kérdés, hogy SteamOS nélkül mégis hogyan lesz belőle Steam masina. Nos, a Gamescomról származó információink alapján az utóbbi kategóriába sorolt gépek esetében a Valve áprilisban megváltoztatta a szabályozást. Korábban egy Steam masina kötelezően SteamOS-re épült volna, de mostantól Windows 8.1-gyel is szállítható, amennyiben a Steam alapból telepítve van rá, és a program a bootolás után automatikusan a Big Picture móddal indít. A legfrissebb adatok szerint nem az Alienware Alpha lesz az egyetlen olyan Steam masina, amelyről lemarad a SteamOS. A legtöbb partner az eredeti tervekhez képest változtat, bár lesz olyan koncepció is, ahol a Windows 8.1 mellé a SteamOS-t is előtelepítik, utóbbi viszont csak opcionálisan lesz elindítható.

Az Alienware egyébként meglehetősen igényesen oldja meg a nappalik meghódításának kérdését. A rendszer bekapcsolása után egyrészt előhívható egy paraméterezhető menü, másrészt a Windows betöltése előtt lesz egy választási lehetőség, hogy a gép úgynevezett konzol móddal induljon, ami a Steam Big Picture módját jelenti, vagy szimplán bootoljon a Windows munkaasztalra. Ha a felhasználó pár másodperc elteltével sem választ lehetőséget, akkor a konzol mód automatikusan betölt. A termék egyébként nem köti majd meg a felhasználó kezét, aminek hála az opcionális asztal módban úgy viselkedik, mint egy normál PC.

Alienware Alpha bootmenü

Nagyon fontos tényező, hogy amíg a többi Steam masina iránt érdeklődő cég megvárja a Valve Steam kontrollerjét, addig az Alienware Alpha a Microsoft Xbox 360-hoz készült gamepadjével lesz szállítva. Utóbbi később akármire cserélhető, például a Valve saját megoldására is. Mindemellett már most lényeges szerepet kap a marketing. A Steam masinák a hivatalos megfogalmazás szerint konzolok, annak ellenére, hogy igazából PC-k. Ez leginkább egy stratégiai megfontolás a szegmens potenciális szereplői és a kereskedőpartnerek részéről. A probléma az, hogy a PC-vel mindenki a bonyolultságot köti össze, ami rossz hatással van az eladásokra, míg a konzol a legtöbb vásárló szemében maga az egyszerűség, így nem is csoda, hogy leginkább e termékeket keresik. Ennek értelmében a kereskedők és a marketingesek tudatosan konzolnak nevezik majd az összes piacra kerülő Steam masinát, beleértve az Alienware Alpha nevű terméket is.

Bár ez nem tűnik fontos dolognak, de valójában kulcsfontosságú tényezőről van szó, hiszen a Valve számára a problémát pont az Xbox One és a PlayStation 4 jelenti, és ezek mellé szánják a Steam masinákat. A gond forrása is egészen nyilvánvaló: az utóbbi két konzolra nem érhető el a Steam kliens, hiszen mindkét gépnek saját és exkluzív áruháza van.

A Valve számára egyébként a helyzet nem kedvező, legalábbis a SteamOS szempontjából. Az operációs rendszernek még különféle javításokra van szüksége, de ami ennél is nagyobb baj, hogy nem igazán alkalmas játékfejlesztésre. Az OpenGL-lel és a fejlesztőkörnyezetekkel kapcsolatos problémákról korábban is írtunk, és ezekre igen egyértelmű bizonyíték, hogy az új Source 2 motor egyelőre csak DirectX 11-es API-n fut, annak ellenére, hogy az OpenGL 4.4-et használó leképzője az elsődleges. Utóbbi viszont nincs kész, és ennek a legfőbb oka, hogy az AMD GPU PerfStudio 2 csak OpenGL 3.3-ig használható, fölötte már jönnek stabilitási problémák. Az Intel és az NVIDIA debuggere még ennél is rosszabb, mivel egyszerűen belefagynak az olyan méretű OpenGL alkalmazásokba, mint az AAA kategóriás játékok. Éppen ezért készül a VOGL, ami a Valve házon belüli problémáját valószínűleg megoldja, de több fejlesztő is elmondta már korábban, hogy a Linux és a SteamOS támogatásuk elsődleges gátja az OpenGL, ugyanis erre a rendkívül elavult API-ra nem szívesen dolgoznának.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés