2017. november 24., péntek

Furcsa eredményeket hoz a Forza Motorsport 7

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: PROHARDVER!

Utánajártunk, hogy mi okozza a Vega architketúra szárnyalását, és az első processzormag magas terhelésére is van válasz.

A Forza Motorsport 7 az ősz egyik legjobban várt versenyjátéka volt, és a Microsoft biztosította is mögé a megfelelő PR hadjáratot. A program nem is okozott csalódást a rajongóknak, és a szaksajtó jó része is imádta. Erre vonatkozóan nem érdemes több szót pazarolni, ugyanakkor a PC-s port szempontjából vannak érdekes dolgok, amelyekre a ComputerBase tesztje világított rá. Az eredményekből látható, hogy a Radeon RX Vega sorozat egyáltalán nem a megszokott teljesítményt mutatja, hanem egyenesen szárnyal, de nem nagyon tudni, hogy ennek mi az oka. A teszt mellett persze panasz is van, ugyanis sok felhasználó szerint nem jó a játék több magra való skálázása, mivel az első magot terheli nagyon, míg a többit jóval kevésbé. Ezekre jöttek kósza válaszok a fejlesztők részéről, de a pontosság érdekében utánajártunk, hogy mi az igazság.

A közhiedelemmel ellentétben a Forza Motorsport 7 valójában több magra skálázódik. Annak a rendszernek a továbbfejlesztése dolgozik alatta, amit öt hónapja megkapott a Forza Horizon 3. A fejlesztők szerint a PC-n akár 16 magig skálázódik a konstrukció, továbbá Xbox One-on is kihasználják az elérhető hét magot. Amit látnak a felhasználók az első mag extrém terhelésére vonatkozóan az egy tudatos döntés, ugyanis a Forza Motorsport 7 esetében arra használják az első mag szabad processzoridejét, hogy folyamatosan bemeneti információt keressenek. A játék így működik PC-n és Xbox One-on is, és azért alakították így a rendszert, hogy a lehető leggyorsabban elkezdődjön a következő jelenet számítása, és ez szimplán alacsonyabb késleltetésű játékmenetet biztosít.

A fejlesztők szerint a Windows feladatkezelőjének teljesítmény füle rendkívül csalóka, ugyanis ott a processzormagok kihasználtságát az adott mag üresjáratban eltöltött időhányadából határozzák meg. Effektíve nem az számít, hogy a magok mennyi munkát végeznek, hanem az, hogy mennyiszer futtatják a rendszer üresjárati folyamatát. Attól tehát, hogy az egyik magra az operációs rendszer 100 százalékhoz közeli terhelést mond, még közel sem biztos, hogy az valóban annyi, ugyanis az is elképzelhető, hogy programhoz tartozó szálak futnak a magon, de valós számítás így sem történik, viszont az adott programszál mindig megakadályozta a rendszer üresjárati folyamatának a futtatását, vagyis az operációs rendszer azt hiszi, hogy az adott mag dolgozik, de biztosan ezt nem tudja megállapítani. A felhasználók emiatt nagyrészt téves információkból alakítják ki a saját elméleteiket. A fejlesztők elsődlegesen a teljesítményszámlálókat használó profilozókat ajánlják egy program működésének ellenőrzésére, de ennek aligha van realitása az átlagfelhasználók között.

A processzormagok kezelése szempontjából tehát a Forza Motorsport 7 úgy működik, ahogy azt tervezték. Megmaradt a Forza Horizon 3 frissített verziójára jellemző skálázódás, miközben alacsonyabb késleltetésű lett a játékmenetet, és ez volt a cél.

A grafikus vezérlők tekintetében a fentebb linkelt cikkben látható eredmények mondhatni reálisak, kivéve azt a teljesítményt, amit a Radeon RX Vega VGA-k mutatnak. Erre is számtalan elmélet született már, de megtudtuk, hogy a Vega szárnyalásának legfőbb oka a hardver új tervezésű parancsprocesszora. A DirectX 12 hozott pár változást a grafikus vezérlők úgymond etetésének korábbi modelljébe. A Microsoft az új API-val elvette a grafikus meghajtótól a jogot, hogy parancsokat küldjön a hardver fő parancsprocesszorába. Innentől kezdve az eszközillesztő csupán a compute parancsprocesszorokat etetheti az aszinkron compute képesség kihasználása érdekében, viszont a legtöbb parancsot a Windows erre felkészített környezete biztosítja a hardvernek. Na most a korábbi hardvereket egyáltalán nem erre tervezték. Természetesen működőképesek így is, viszont a grafikus vezérlők etetése kevésbé lehet optimális, mivel a Windows minden architektúrát egységesen kezel, holott ezek között azért nem kevés különbség van. A Radeon RX Vega előnye pusztán a későbbi kiadásában keresendő, mivel ezt a hardvert már erre a feldolgozási modellre tervezték, így teljes mértékben igazodik a Microsoft által meghatározott parancsátadási rendszerhez. Ez összességében kisebb processzor oldali többletterhelést, illetve a hardveren belül nagyobb kihasználást biztosít, valamint elkerülhetők a különböző front-end limitációk.

A fentiek arra is rávilágítanak, hogy a GeForce GTX 1080 és 1080 Ti között miért van olyan kevés különbség az alacsonyabb felbontásokban. Mindkét hardvernek ugyanaz a parancsprocesszora, tehát ugyanazokba a limitekbe futnak bele, és bár a Ti verzió több részegységet tartalmaz emögött, ezek etetése egyáltalán nem ideális, így a több feldolgozó csak kevés extrát tud összekaparni, főleg a ROP-ok oldalán. Ugyanez az oka annak is, hogy a Radeon RX Vega miért húz el nagyon a korábbi generációs Radeonoktól. Egyszerűen ez a fajta feldolgozási modell a régebbi AMD hardvereket is limitálja valamilyen mértékben. Kisebb extrát tud még összeszedni a Vega a statikus erőforrás-allokációra fenntartott nagyobb helyi adatmegosztáson, így az előnyből pár százalékot ez biztosít.

Érdekes és egyben fontos adalék a jövőre, hogy a fenti problémával keletkező limitációk az aszinkron compute erősítésével áthidalhatók. Utóbbival ugyanis olyan compute parancsok biztosíthatók a hardverek, és ezen belül is leginkább a régebbi megoldások számára, amellyel a kihasználatlan részegységek munkára foghatók. A Forza Motorsport 7 ugyanakkor még eléggé finoman bánik az aszinkron compute lehetőségeivel, nem kizárható azonban, hogy a későbbi frissítések ebbe az irányba mozdulnak, mivel a legtöbb grafikus vezérlő így gyorsabbá tehető.

A teljesítmény szempontjából ugyanakkor általánosan elégedett a stúdió, mivel egy három éve megjelent középkategóriás VGA-k is képesek futtatni a játékot, méghozzá Full HD-ben, nyolcszoros MSAA-val és maximális grafikai részletességgel, emellett a 4K-s felbontás sem okoz semmilyen gondot a legtöbb modern hardvernek. Ezek az állítások kétségtelenül igazak, a felhasználókban felmerült kérdések ellenére azt nem lehet vitatni, hogy a Forza Motorsport 7 a megjelenített minőséghez képest kiemelkedően jól fut a modern és az átlagosabb képességű PC-ken is.

H​i​r​d​et​és​

Előzmények

Gyártók, szolgáltatók

Hird​eté​s​

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.