Radeon HD 7770 és HD 7750 teszt

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk


Résztvevők balról jobbra: HD 6870, GTX 550 Ti, HD 7770, HD 6770, HD 7750 [+]

Tesztkörnyezet
Videokártyák AMD Radeon HD 7770 1024 MB GDDR5 (Catalyst 8.950.0.0)
AMD Radeon HD 7750 1024 MB GDDR5 (Catalyst 8.950.0.0)
AMD Radeon HD 6870 1024 MB (Catalyst 8.950.0.0)
Sapphire Radeon HD 6850 1024 MB (Catalyst 8.950.0.0)
Sapphire Radeon HD 6770 flex 1024 MB (Catalyst 8.950.0.0)
ASUS GeForce GTX 550 Ti DirectCU 1024 MB (Geforce driver 295.73)
ASUS GeForce GTX 560 DirectCU 1024 MB (Geforce driver 295.73)
Processzor Intel Core i7-2600K (3,40 GHz)
EIST / C1E / C-state bekapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap

MSI P67A-GD65 (BIOS: 1.C) – Intel P67 chipset

Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 510 250 GB SSDSC2MH250A2 (SATA 6 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit


ASUS GTX 550 Ti DirectCU – ASUS GTX 560 DirectCU
Sapphire HD 6770 flex – Sapphire Radeon HD 6850

Középkategóriás kártyákról lévén szó úgy döntöttünk, hogy i7-2600K processzorunk órajelét most alapon hagyjuk, valamint 16 GB memóriánk üzemi órajelét is a gyárilag maximálisan támogatott 1333 MHz-re állítottuk be. A Radeonokhoz a Catalyst 12.2 Pre-Certified verzióját, valamint a CAP 12.2-es kiadását telepítettük fel. Az NVIDIA kártyáihoz a közelmúltban befutott 295.73-as verziójú WHQL minősítésű meghajtót használtuk. Középkategóriás kártyák lévén a játékokat 1680x1050-es és 1920x1200-as felbontásban, közvetlenül a maximális alatti vagy ahhoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor 16x-osra kapcsoltuk. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Játékok

  • Batman: Arkham City
  • Battlefield 3
  • Crysis 2
  • Deus Ex: Human Revolution
  • DiRT 3
  • F1 2011
  • Metro 2033
  • Total War: Shogun 2
  • Aliens vs. Predator

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis 2-nél a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Total War: Shogun 2, Metro 2033, Batman: Arkham City, DiRT 3 és F1 2011 esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Deus Ex esetében a játék elején található demót vizsgáltuk hasonló módon. Az Aliens vs. Predatornál szintén FRAPS-szet használtunk. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 és a Crysis 2 sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, melyet a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, ergo nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

Üresjáratban a két új Radeon vitte a prímet, valamint figyelemre méltó, hogy két, CrossFire-be kötött kártya esetében sem volt lényegesen magasabb az érték. Ez a ZeroCore Power szolgáltatásnak köszönhető, amely CrossFire-nél terhelés hiányában szinte azonnal lekapcsolja az elsődleges kártyán kívül a többit. Ebben az esetben a ventilátor is leáll, és az adott kártya fogyasztása 3 watt körüli értékre csökken. A szolgáltatás egyetlen kártya esetében is működik. Ez akkor következik be, ha a számítógépen az operációs rendszer készenlétbe (stand-by) helyezi a monitort. A ventilátor ekkor is leáll. Természetesen mindez egyáltalán nem befolyásolja a többi részegység működését, azaz például a CPU vagy a memóriák gond nélkül dolgozhatnak a háttérben akár 100%-os kihasználtság mellett is. Terhelés alatt is szépen teljesítettek a HD 7700-asok. A 7770 durván 20 wattal kért magának kevesebbet, mint az előd HD 6770.

Megnéztük a ZeroCore Power hatását is; 8-9 wattos további csökkenést tapasztaltunk az üresjárati értékekhez képest.

Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU-k hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is. A HD 7750 esetében be kellett érnünk százalékos értékekkel.


HD 7750 – HD 7770

A mérést egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció egy asztalon volt összeállítva. Rossz hír, hogy a HD 7750 mind üresjáratban, mind pedig terhelve elég hangos volt, mindez köszönhető a kis bordának és kis ventilátornak. Ezzel szemben jó hír lehet, hogy ilyen hűtéssel nem valószínű, hogy találkozni fogunk majd a különböző gyártók végleges termékein. Amennyiben ez mégis megtörténne, akkor a csendet kedvelő vásárlóknak érdemes kerülni ezt a megoldást. A HD 7770 esetében már lényegesen jobb volt a helyzet, ugyanis üresjáratban és terhelve is viszonylag halkan végezte dolgát a referenciahűtés.


Itt még alapon...

A tuning természetesen ezúttal sem maradhatott ki egy gyors teszt erejéig. Az órajeleket a Catalyst Control Centerben állítottuk be, de mindenekelőtt a HD 6900-as sorozatnál megismert PowerTune határát toltuk ki +20%-ra. A HD 7750 esetében 880 MHz-es GPU órajelet értünk el, ami 10%-os túlhajtásnak számít, míg a HD 7770-nél 1130 MHz-ig jutottunk; utóbbi 13%-os emelést jelentett. A memóriákat mindkét kártya esetében a Catalyst által kínált maximális értékig, azaz 1250 MHz-ig tekertük fel.

VGA megnevezése Radeon
HD 7770
Radeon
HD 7750
Radeon
HD 6770
Radeon
HD 6850
GTX 550 Ti GTX 560
Kódnév Cape Verde XT Cape Verde Pro Juniper XT Barts Pro GF116 GF114
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC) 40 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN VLIW5 Fermi
Tranzisztorok száma 1,5 milliárd 1,04 milliárd 1,7 milliárd 1,17 milliárd 1,95 milliárd
GPU lapka mérete 123 mm2 166 mm2 255 mm2 238 mm2 332 mm2
GPU/shader órajele terhelve 1000 MHz 800 MHz 850 MHz 775 MHz 900 MHz
1800 MHz
810 MHz
1620 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz 157 MHz 100 MHz 51 MHz
101 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor szuperskalár stream
Számolóegységek száma 640 512 800 960 192 336
Textúrázók száma 40 textúracímző
és -szűrő
32 textúracímző
és -szűrő
40 textúracímző
és -szűrő
48 textúracímző
és -szűrő
32 textúracímző
és -szűrő
56 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 4 blokk (16) 8 blokk (32) 6 blokk (24) 8 blokk (32)
Memória mérete 1024 MB
Memóriavezérlő 128 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 192 bites crossbar 256 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1125 MHz (GDDR5) 1200 MHz (GDDR5) 1000 MHz (GDDR5) 1026 MHz (GDDR5) 1001 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 300 MHz 67 MHz
Max. memória-sávszélesség 72 000 MB/s 76 800 MB/s 128 000 MB/s 98 500 MB/s 128 100 MB/s
Támogatott DirectX 11.1 11
Dedikált HD transzkódoló VCE nincs
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) Purevideo HD (VP4)
Hivatalos TDP 80 watt 55 watt 108 watt 127 watt 116 watt 150 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés