Teljesítmény
Okos; talán ez a legjobb szó az MSI GX660 hazai piacon kapható konfigurációjára. Jól tették, hogy a játékban legfontosabb komponenst, a grafikus alrendszert szabták a legerősebbre. A Mobility Radeon HD 5870 – bár neve többet sugall – az asztali Radeon HD 5700 szériával áll közeli rokonságban. Nyolcszáz számolóegysége és 1 GB GDDR5 memóriája van. Még okosabb húzás volt mellé olyan processzort tenni, ami ki tudja hajtani, de mégsem terheli annyira a hűtést és az akkumulátort. Láttunk már olyan „gémer” laptopot, amit a Core i7 zabagép forralt fel, szóval most örültünk a csupán kétmagos, korábbi tesztjeink alapján nem túl torkos Core i5-460M-nek, ami 2,53 GHz-es alap és 2,80 GHz-es Turbo Boost órajelével elég korrekt teljesítményt ad le, ráadásul erre a GX660 turbója rátesz még egy lapáttal.
A felhasznált 500 GB-os, percenként 7200-at pörgő merevlemez is jó választás, bár még jobb – igaz, drágább – lett volna egy kisebb SSD az operációs rendszer alá. Egy ilyen nagyétkű masinánál alapkövetelmény a nagy akku, az MSI 87 wattórása talán tovább bírja majd tíz-húsz percnél. Lényegében az GX660 valamivel 300 000 forint fölötti ára is rendben van. Nem kevés pénz ez, de aki a konkurenciától akar hasonló játékos teljesítménnyel – értsd grafikus kártyával – notebookot venni idehaza, annak félmillió forint körüli összeget kell kicsengetnie. Igaz, hogy kap jóval erősebb processzort, még egy merevlemezt, Blu-ray olvasót, talán jobb körítést is, csakhogy ezek teljesen fölöslegesek a játékos képességek szempontjából.
Termék megnevezése | MSI GX660 |
---|---|
Processzor | Intel Core i5-460M, 2,53/2,80 GHz, 3 MB L2 cache |
Lapkakészlet | Intel HM55 |
Memória | 2 x 2 GB DDR3-1333 |
Kijelző | 15,6"-os, 1920x1080 pixeles TN+film panel LED háttérvilágítással, AUO B156HW01 |
Grafika | AMD Mobility Radeon HD 5870 1 GB GDDR5 RAM |
Hang | Realtek ALC888 |
Merevlemez | 2,5"-os Seagate, 500 GB, 7200 rpm |
Optikai meghajtó | Lite-On DS8A55 DVD-író |
Kommunikáció | Intel IEEE 802.11b/g/n, Realtek Ethernet, Bluetooth 2.1+EDR |
Interfész | - 2 db USB 3.0, - 2 db USB 2.0, - eSATA -D-Sub és HDMI monitorkimenet, - Ethernet, - audio ki- és bemenetek |
Extrák | webkamera, kártyaolvasó, 2.1 hangszórókészlet, világító díszítés, ajándék táska és egér |
Akkumulátor | 9 cellás - 87 Wh |
Méret | 396 x 269 x 55 mm |
Tömeg | 3,5 kg |
Operációs rendszer | Windows 7 Home Premium 64 bit |
Gyártó honlapja | www.msi.eu |
Termék honlapja | MSI GX660 |
Fogyasztói ár | kb. 320 000 forint |
Garancia | 2 év |
Korábbi notebooktesztjeinkben már rengetegszer megvizsgáltuk a 2,5-3,00 GHz közötti Core i5 processzorok teljesítményét. Arra jöttünk rá, hogy bőven elégségesek minden hétköznapi feladatra, játék alatt lazán kihajtják a közepes VGA-kat. Sokkal érdekesebb, hogy mire képes a Mobility Radeon HD 5870, ami bár nem mai gyerek, még mindig a notebookos megoldások elitjébe tartozik. Annak a Cypress kódnevű GPU-nak a mobil változatát (Broadway) használja, amire a sikeres Radeon HD 5770 is épül. Természetesen az órajel alacsonyabb, de a teljesítmény is így korrekt. Ezt most új módszerrel mutatjuk be. Egyrészt megnézzük, mire képes a monitor natív 1920x1080 pixeles felbontásán, mindent maximumra húzva. Emellett megmutatjuk, hogyan viszonyul teljesítménye az egy kategóriával alacsonyabb (felső közepes) mobil grafikus kártyákéhoz, amit most a GeForce GT 425M képvisel, ami az MSI FX603-ban járt nálunk.
Grafikus alrendszer megnevezése | Mobility Radeon HD 5870 |
GeForce GT 425M |
---|---|---|
GPU kódnév | Broadway XT | GF108 |
Shader egységek száma | 800 skalár | 96 vektor |
GPU/Shader órajel | 700 MHz | 560/1120 MHz |
Memória mérete és típusa | 1 GB GDDR5 | 1 GB DDR3 |
Memóriabusz szélessége | 128 bit | 128 bit |
Memória alapórajel | 1000 MHz | 800 MHz |
Unreal Tournament 3 - 1366x768, maximális | 81 | 83 |
Unreal Tournament 3 - 1920x1080, maximális | 69 | |
Far Cry 2 - DX10 - 1366x768, magas | 73 | 43 |
Far Cry 2 - DX10 - 1920x1080, maximális | 50 | |
GRiD - 1366x768, közepes | 44 | |
GRiD - 1920x1080, maximális | 58 | |
World in Conflict - DX9 - 1366x768, közepes | 62 | 39 |
Oblivion - 1366x768, magas | 57 | 35 |
Oblivion - 1920x1080, maximális | 43 | |
Stalker Benchmark - 1366x768, közepes | 72 | 36 |
Stalker Benchmark - 1920x1080, magas | 50 |
A legidősebb Unreal Tournament játékunknak volt csak olyan egyszerű a grafikája, hogy processzorlimitbe futottunk az egyszerűbb notebookok felbontásán. Lényegesen nagyobb pixelszámnál is lazán játszható maradt a tempó. A modernebb Far Cry 2-ben már látszott, hogy a Mobility Radeon HD 5870 más ligában játszik, mint a GeForce GT 425. Még az MSI GX660 magas natív felbontásán, minden grafikai részletet felhúzva is korrekten folyamatos képet kaptunk. Hasonló volt a helyzet autós játékunkban (GRiD), ahol valamiért a nagy Radeon csak maximális felbontáson és grafikai részletességen volt hajlandó elindulni. A nagyigényű, stratégiai World In Conflict is futott szépen, bár itt még a komoly vassal sem merészkedtünk DirectX 10-es vizekre. Az Oblivion és a Stalker benchmark verziója is korrekten futott magas minőségben. Van még annyi tartalék a vasban, hogy a következő években érkező játékokkal is boldoguljon, legfeljebb idővel majd vissza kell vennünk a részletességből.
Szerencsére az adattárolós szekciót is jól oldották meg az MSI-nél. Egy ilyen fürge hardvernél komoly kerékkötője lehet a mókának a lassú winchester. A Seagate-től származó, percenként 7200-at pörgő ötszázas nem ilyen, átlagos sebessége és elérési ideje is a notebookos élmezőnybe sorolja. Persze egy SSD-vel meg lehetne bolondítani a masinát, az javítaná kicsit az operációs rendszer és az alkalmazások válaszidejét, de így is meg voltunk elégedve a GX660-nal ezen a téren.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!