Hirdetés

CPU játékhoz - legyen két maggal több?

Hogyan fejlessze PC-jét, aki játszani szeretne: vegyen négymagos processzort, vagy ruházzon be egy erősebb videokártyába?

Hirdetés

Melyik éri meg?

Azt mindenképpen le kell szögeznünk, hogy direkt és kifejezetten csak olyan játékokat teszteltünk, amelyekről biztosan tudjuk, hogy már tartalmaznak többmagos optimalizációt. Teljesen nyilvánvaló, hogy ebből a szempontból felesleges lenne egy olyan játékot letesztelnünk, amely csak egyetlen processzormagot képes kihasználni (a legtöbb még ilyen), hiszen ez két vagy négy CPU-maggal nagyon minimálisan gyorsulna, azt is csak azért, mert a háttérben futó folyamatokat egy többmagos processzor esetében a második mag magára vállalhatná. Videokártyákból azért választottunk egy-egyet a két nagy gyártótól, mert nem tudhatjuk, hogy a meghajtóprogram a két rivális esetében milyen szinten van felkészítve a többmagos működésre (elvileg mindketten támogatják). Szokásunkhoz híven az összes játékot két beállítás mellett néztük meg, egy kevésbé VGA-izzasztó és egy jobban VGA-ra támaszkodó beállítást választottunk.


2 mag4 mag2 mag4 mag
Unreal Tournament 3
1280x1024 8xAF
Unreal Tournament 3
2048x1536 8xAF
GeForce 8800 GTS 512 MB1181518687
Radeon HD 3870 X211514983115
Crysis DX10
1280x1024 high 8xAF
Crysis DX10
1280x1024 very high 8xAF
GeForce 8800 GTS 512 MB40402324
Radeon HD 3870 X232322222
Lost Planet EC
1024x768 DX10 medium/high 8xAF
Lost Planet EC
1280x960 DX10 high (medium HDR) 8xAF
GeForce 8800 GTS 512 MB1001002020
Radeon HD 3870 X2981012929
Colin McRae DiRT
1280x1024 high 8xAF
Colin McRae DiRT
1600x1200 high 4xAA/8xAF
GeForce 8800 GTS 512 MB45533536
Radeon HD 3870 X243473839
World in Conflict
1280x1024 DX9 high/compressed text. 16xAF
World in Conflict
1280x1024 DX10 high/compressed text. 16xAF
GeForce 8800 GTS 512 MB54584244
Radeon HD 3870 X255574143

Az Unreal Tournamentben remekül látszik, hogy a program motorja jól lett megírva, kettőről négymagosra cserélve is nőtt az fps-ek száma. A játék nem támogat semmilyen élsimítást, ezért a HD 3870 X2-vel még a 2048x1536-os beállítás is CPU-limites volt. A valóság az, hogy tesztünk többi játékában nem leszünk szemtanúi ilyen látványos különbségeknek. Az UT3 volt a kivétel, ami erősíti a szabályt. A Crysis gyakorlatilag sehogyan sem skálázódott a magok számának növekedésével. A Lost Planet esetében csak a gyengébbik beállításnál és csak a Radeonnal tapasztaltunk minimális gyorsulást, pedig CPU-teszjeinkben CPU-limites beállítások mellett ebben a játékban szépen kiütközik a végrehajtóegységek száma. A Colin McRae DiRT is egy kellemes meglepetés, a vegyeslimitesebb (alacsonyabb felbontású) beállítás a processzorcserére mutatott némi reakciót, de az erősebbik beállításnál már ez a játék sem gyorsult négy maggal. A World in Conflictról ugyanez mondható el, csak nagyon kis mértékben változott a játék sebessége.

Következtetés

Olybá tűnik, hogy napjaink játékaiban nincs szükségünk a négymagos processzorokra. A helyzet viszont az, hogy a CPU-k már jó ideje a szálszintű párhuzamosítás irányába mozdultak el, ezért igen valószínűtlen, hogy mondjuk a mostaniakhoz viszonyítva "hiperkomplex", 6 GHz-es processzorokkal találkozzunk a közeljövőben, ehelyett azok egyre több magból fognak felépülni. Ez „rákényszeríti” majd a játékprogramok fejlesztőit arra, hogy kihasználják ezt a lehetőséget, és egyre több játékkal fogunk találkozni, melyek egy sokmagos processzorral gyorsabban fognak futni. Egészen addig, amíg olyan beállítást használunk, ami nem hajtja ki teljesen a videokártyát. Amint elérjük ezt a pontot, a videokártya válik szűk keresztmetszetté.

Aki sok évre előre tervez, és nagy beruházásra készül, annak érdemes már most négymagos processzorban gondolkodnia. Nemcsak a játékok miatt, hiszen az alapvető, mindennapokban használt alkalmazások közül is egyre többet készítenek fel a kettőnél több magos processzorok kihasználására. Viszont aki rövidebb távban gondolkodik, annak mi inkább egy erősebb videokártyát javasolunk. Mint láthattuk a tesztben, a plusz két mag csak kivételes esetben hozott nagyjából 15%-nál több fps-t, ezzel szemben ha VGA-t választunk, lehetőségünk van akár 50–100 vagy még több százalékkal gyorsabbat is venni.

fLeSs

Az Asus Radeonját az Asus, a Gigabyte GeForce-át pedig az Expert Computer Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények