Hirdetés
Melyik éri meg?
Azt mindenképpen le kell szögeznünk, hogy direkt és kifejezetten csak olyan játékokat teszteltünk, amelyekről biztosan tudjuk, hogy már tartalmaznak többmagos optimalizációt. Teljesen nyilvánvaló, hogy ebből a szempontból felesleges lenne egy olyan játékot letesztelnünk, amely csak egyetlen processzormagot képes kihasználni (a legtöbb még ilyen), hiszen ez két vagy négy CPU-maggal nagyon minimálisan gyorsulna, azt is csak azért, mert a háttérben futó folyamatokat egy többmagos processzor esetében a második mag magára vállalhatná. Videokártyákból azért választottunk egy-egyet a két nagy gyártótól, mert nem tudhatjuk, hogy a meghajtóprogram a két rivális esetében milyen szinten van felkészítve a többmagos működésre (elvileg mindketten támogatják). Szokásunkhoz híven az összes játékot két beállítás mellett néztük meg, egy kevésbé VGA-izzasztó és egy jobban VGA-ra támaszkodó beállítást választottunk.
2 mag | 4 mag | 2 mag | 4 mag | |
Unreal Tournament 3 1280x1024 8xAF | Unreal Tournament 3 2048x1536 8xAF | |||
GeForce 8800 GTS 512 MB | 118 | 151 | 86 | 87 |
Radeon HD 3870 X2 | 115 | 149 | 83 | 115 |
Crysis DX10 1280x1024 high 8xAF | Crysis DX10 1280x1024 very high 8xAF | |||
GeForce 8800 GTS 512 MB | 40 | 40 | 23 | 24 |
Radeon HD 3870 X2 | 32 | 32 | 22 | 22 |
Lost Planet EC 1024x768 DX10 medium/high 8xAF | Lost Planet EC 1280x960 DX10 high (medium HDR) 8xAF | |||
GeForce 8800 GTS 512 MB | 100 | 100 | 20 | 20 |
Radeon HD 3870 X2 | 98 | 101 | 29 | 29 |
Colin McRae DiRT 1280x1024 high 8xAF | Colin McRae DiRT 1600x1200 high 4xAA/8xAF | |||
GeForce 8800 GTS 512 MB | 45 | 53 | 35 | 36 |
Radeon HD 3870 X2 | 43 | 47 | 38 | 39 |
World in Conflict 1280x1024 DX9 high/compressed text. 16xAF | World in Conflict 1280x1024 DX10 high/compressed text. 16xAF | |||
GeForce 8800 GTS 512 MB | 54 | 58 | 42 | 44 |
Radeon HD 3870 X2 | 55 | 57 | 41 | 43 |
Az Unreal Tournamentben remekül látszik, hogy a program motorja jól lett megírva, kettőről négymagosra cserélve is nőtt az fps-ek száma. A játék nem támogat semmilyen élsimítást, ezért a HD 3870 X2-vel még a 2048x1536-os beállítás is CPU-limites volt. A valóság az, hogy tesztünk többi játékában nem leszünk szemtanúi ilyen látványos különbségeknek. Az UT3 volt a kivétel, ami erősíti a szabályt. A Crysis gyakorlatilag sehogyan sem skálázódott a magok számának növekedésével. A Lost Planet esetében csak a gyengébbik beállításnál és csak a Radeonnal tapasztaltunk minimális gyorsulást, pedig CPU-teszjeinkben CPU-limites beállítások mellett ebben a játékban szépen kiütközik a végrehajtóegységek száma. A Colin McRae DiRT is egy kellemes meglepetés, a vegyeslimitesebb (alacsonyabb felbontású) beállítás a processzorcserére mutatott némi reakciót, de az erősebbik beállításnál már ez a játék sem gyorsult négy maggal. A World in Conflictról ugyanez mondható el, csak nagyon kis mértékben változott a játék sebessége.
Következtetés
Olybá tűnik, hogy napjaink játékaiban nincs szükségünk a négymagos processzorokra. A helyzet viszont az, hogy a CPU-k már jó ideje a szálszintű párhuzamosítás irányába mozdultak el, ezért igen valószínűtlen, hogy mondjuk a mostaniakhoz viszonyítva "hiperkomplex", 6 GHz-es processzorokkal találkozzunk a közeljövőben, ehelyett azok egyre több magból fognak felépülni. Ez „rákényszeríti” majd a játékprogramok fejlesztőit arra, hogy kihasználják ezt a lehetőséget, és egyre több játékkal fogunk találkozni, melyek egy sokmagos processzorral gyorsabban fognak futni. Egészen addig, amíg olyan beállítást használunk, ami nem hajtja ki teljesen a videokártyát. Amint elérjük ezt a pontot, a videokártya válik szűk keresztmetszetté.
Aki sok évre előre tervez, és nagy beruházásra készül, annak érdemes már most négymagos processzorban gondolkodnia. Nemcsak a játékok miatt, hiszen az alapvető, mindennapokban használt alkalmazások közül is egyre többet készítenek fel a kettőnél több magos processzorok kihasználására. Viszont aki rövidebb távban gondolkodik, annak mi inkább egy erősebb videokártyát javasolunk. Mint láthattuk a tesztben, a plusz két mag csak kivételes esetben hozott nagyjából 15%-nál több fps-t, ezzel szemben ha VGA-t választunk, lehetőségünk van akár 50–100 vagy még több százalékkal gyorsabbat is venni.
fLeSs
Az Asus Radeonját az Asus, a Gigabyte GeForce-át pedig az Expert Computer Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.