A reformok útjára lép az új, Radeon 7900 sorozat

Az extrák és a képminőség

A Tahiti a reformoknak hála még számos meglepetést tartogat. Az AMD nem titkolja, hogy a rendszert a Fusion projekt igényire szabta, így az újítások egy része még nem kihasználható, de az integráció csak idő kérdése. A GCN architektúra például kezeli a C++ programnyelvet, így támogatja a virtuális funkciókat, a kivételkezelést, a rekurziót, valamint a pointereket. Sőt, utóbbi esetben a rendszer ugyanazokat a 64 bites pointereket használja, amelyeket az AMD64 utasításkészletű processzorok. Ez a legérdekesebb része a fejlesztésnek, ugyanis a CPU és cGPU egységes címtartományt kap, így a GCN architektúra képes címfordításra az AMD64-es címtartományon belül, mindemellett támogatja a virtuális memóriát az AMD IOMMU technológián keresztül, így a cGPU képes lesz kezelni a laphibákat. Ezek jó része platformszolgáltatás, vagyis csak a jövőben megjelenő Fusion APU-kon lesz kihasználható. A virtuális memória támogatása természetesen az aktuális operációs rendszerek szintjén is nehézségekbe ütközik, így az új architektúra jelenleg félkarú óriás, de az AMD pár extrát azért megpróbál hasznosítani kisebb-nagyobb trükkök bevetésével.

Partially Resident Textures

Az új architektúra egyik legérdekesebb újítása a Partially Resident Textures (PRT) eljárás, mely lehetővé teszi a hardveres virtuális textúrázást (ismertebb néven megatextúrázást) és a hardveres textúra streaming algoritmusok kreálását, valamint jelentősen több adat kezelése oldható meg segítségével. Az AMD trükközéssel próbálja hasznosítani a cGPU virtuális memória támogatását, így az új funkció az OpenGL API-hoz lesz elérhető egy specifikus kiterjesztés formájában. A PRT segítségével a VRAM egyfajta hardveresen menedzselhető gyorsítótárrá válik, így tökéletesen alkalmas lesz a textúra adatok streamelésére. A Tahiti cGPU nem kevesebb mint 32 terabájtos tömörítetlen textúrát támogat a PRT kiterjesztésen keresztül.


[+]

Az AMD a PRT képességeit egy technológiai demonstrációs program formájában fogja bemutatni, mivel manapság csak a Rage című játék és az ID Tech 5 nevű motor igényli a PRT alkalmazását. Az előbb említett játékról az AMD nem beszélt, de John Carmacket nagyon sok támadás éri a megatextúrázás minősége kapcsán, így elképzelhető, hogy egy érkező patchben az AMD PRT kiterjesztését is beveti, amivel a Rage végre olyan formát ölthet PC-n, amilyet a fejlesztők eredetileg megálmodtak. Az AMD elmondta, hogy a virtuális textúrázás vagy megatextúrázás nagy jövő előtt áll, és arra számítanak, hogy számos új generációs motor épít majd a technológiára. A vállalat szerint a PRT legnagyobb előnye a szoftveres alapokra helyezett virtuális textúrázással szemben, hogy könnyebb az implementáció, emellett a hardveres megvalósítás tökéletesen támogatja a teljes sebességű anizotropikus szűrést, amire például a Rage-ben csak limitált formában van lehetőség.

Feljavított képminőség

A Tahiti cGPU nemcsak a sebesség, hanem a képminőség terén is előrelépést jelent. A mai GPU-k esetében a textúrák szűrése jelenti a legkényesebb pontot a virtuális világ képminősége kapcsán. Az AMD és az NVIDIA már nagyon jó minőségű anizotropikus szűrést alkalmaz, és ebből a szempontból alig van különbség a két vállalat technológiája között. Az persze igaz, hogy az AMD teljesen szögfüggetlen eljárást használ, de valós körülmények között ez szinte észrevehetetlen eltérést eredményez az NVIDIA enyhén szögfüggő algoritmusához viszonyítva. Máig probléma azonban a shimmering néven ismert jelenség, mely a magas minőségű textúrák esetében egyfajta rezgést okoz a texeleken, ami mozgás közben illúzióromboló. Ez az állóképeken nem látható, mivel csak mozgás közben jelentkező pillanatnyi elváltozásokról van szó.

A shimmering a szűréshez használt algoritmus, valamint a mintavételezés minőségétől függ. A jelenséget nem lehet teljesen elfedni, mivel ez a technológia velejárója, de lehet csökkenteni a mértékét. Sajnos a Microsoft a referencia raszterizálóhoz viszonyított képminőség tekintetében ebből a szempontból egyáltalán nem vizsgálja a GPU-k képességeit, így a WHQL tesztek során alapvetően a magas minőségű szűrés vezet értékelhető eredményhez. Az AMD az előző generációs termékek képminőségét is e tesztekhez igazítja, az NVIDIA azonban nem, és inkább vállalják a WHQL teszteken a gyengébb eredményt. Azt ugyanis a Microsoft is elismeri, hogy a shimmering létező jelenség, és lehet tenni ellene, éppen ezért tökéletesen megértik az NVIDIA indokait.

Az egyik megoldás a shimmering visszafogására a szűrés minőségének csökkentése, ami nagyon enyhén életlenebb textúrákat eredményez, de cserébe redukálja a problémás jelenséget. Ezt nagyon jól össze lehet hasonlítani a Trackmania Nations című játékban, ahol tipikusan megfigyelhető a shimmering jelensége és a textúrák szűrésének minősége is. A legtöbb játék persze nem ilyen, így jóval kevésbé észrevehetők ezek az eltérések a gyártók megoldásai között. Konkrétan nagyítóval is nehéz kimutatni a különbségeket.


A textúrák minősége az AMD és az NVIDIA szűrésével [+]

Az AMD ugyanakkor rájött, hogy a felhasználókat általában jobban zavarja a shimmering, és még a textúrák minőségéből is engednek, hogy ezt a jelenséget eltüntessék, így a Catalyst 11.2-es meghajtóban megváltoztak a textúraszűréssel kapcsolatos beállítások. A legjobb minőségű és az alapértelmezett opció továbbra is olyan szűrést használ, mely megfelelő a WHQL tesztek szempontjából, de a legalacsonyabb performance beállítás a shimmering jelenség eltüntetésére törekszik, így a Geforce driverekhez hasonlóan csökkenti a szűrés minőségét. Ez valóban hatásos megoldás volt, és észrevehetően redukálta a shimmeringet, de nem annyira, amennyire az NVIDIA algoritmusa teszi. Mindenesetre az AMD-nek továbbra is fontos volt, hogy a driverek 100%-os minősítéssel végezzenek a WHQL teszten, így kompromisszumot kellett kötni az alkalmazott rutinok szempontjából.


[+]

A Tahiti esetében a mérnökök kidolgoztak egy teljesen új szűrési algoritmust, amely a textúrák enyhe elmosása nélkül is képes jelentősen redukálni a shimmering jelenségét. Az AMD szerint az algoritmus átmegy a Microsoft szigorú tesztjein is, így mindenki elégedett lesz az eredménnyel. Sőt, az új Radeon generáció nagyjából olyan képminőséget képvisel, amilyet a 3DCenter Filter Tester alkalmazásának ALU rendering szintje, ami valóban komoly előrelépés.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés