CES 2012: a Fusionről szólt az AMD standja

Az AMD nem szánt túl nagy bejelentéseket az idei CES-re, de azért több terméket is bemutattak a standon, illetve a zárt ajtók mögött látható volt a Pitcairn kódnevű cGPU mobil verziója működés közben. Sajnos innen túl sok adat nem szivárgott ki. Információink szerint a rendszer DirectX 11-es játékokat futtatott, jó sebesség és meglehetősen korrekt fogyasztási mutatók mellett. Az AMD ezt a terméket csak később mutatja be a nagyközönségnek, így egyelőre csak a kiválasztott újságíróknak, valamint az üzleti partnereknek szólt a bemutató. A Pitcairn a Tahiti cGPU kisebbik testvére lesz, vagyis 28 nm-es gyártástechnológiával készül, és mindazt tudja, amit a nagyobb modell, csak kisebb fogyasztás, illetve teljesítmény mellett. Később ennél is lesz kisebb, 28 nm-es lapka a Cape Verde személyében. Ezt a terméket az AMD már az elmúlt év szeptemberében demonstrálta.

Ha már szóba kerültek a mobil VGA-k, akkor az AMD számos Radeon HD 7400M-mel, 7500M-mel, illetve 7600M-mel szerelt notebookot állított ki, de mint tudjuk ezek alapvetően még a korábbi 40 nm-es lapkákra építenek, vagyis csak név szerint számítanak újdonságnak. Éppen ezért ezekre nem érdemes túl sok szót pazarolni.

AMD Trinity APU
AMD Trinity APU (forrás: HotHardware) [+]

A legérdekesebb publikus bemutatót az AMD a Trinity APU-nak szentelte. A prezentálás módja nagyon jól volt felépítve, és alapvetően sokan meglepődtek, miután az AMD leleplezte a nem mindennapi turpisságot. A standon a külső szemlélő két monitort látott egy átlagos asztali PC társaságában. Közelebbről nézve persze látható volt, hogy a házon nem forog az oldalsó ventilátor, de ezt kevesen szúrhatták ki. A vállalat munkatársa azt mutatta be, hogy a bekötött gép az egyik csatlakoztatott monitoron a DirectX 11-es DiRT 3-at futtatta, amin természetesen lehetett játszani az asztalon található gamepad használatával. A másik monitoron az ArcSoft MediaConverter legfrissebb verziója futott, mely konvertálgatta át a videókat. Ez tulajdonképpen elég korrekt terhelésnek mondható manapság, de a slusszpoén csak most jön.


(forrás: HotHardware)

Az AMD munkatársa a meglepetést úgy építette be az előadásba, hogy a számítógépházban valójában egy ultravékony notebook volt, amiben egy 17 wattos TDP osztályba sorolt Trinity APU dolgozott, és a mobil masinát még egy HD videó lejátszásával is terhelte a vállalat, amit a rendszer a notebook kijelzőjén jelenített meg. A három munkafolyamat egymás mellett futott, és a videolejátszás, valamint a transzkódolás alapvetően nem befolyásolta a DiRT 3 futtatásának teljesítményét. Nemrég szinte teljesen lelepleztük a Trinity APU felépítését, így abszolút logikus magyarázat van a bemutatóra. A játék lényegében magát a CPU-t és az IGP-t terhelte, míg a videó lejátszása, illetve a transzkódolás az VCE-vel (Video Codec Engine) kiegészített UVD 3.0-s egységen történt. Ezek tulajdonképpen csak a memóriát használják valamennyire, azaz ténylegesen lehetséges, hogy a futtatott játék sebességére nem, vagy csak elenyésző mértékben vannak hatással.

Játék és transzkódolás egymás mellett
Játék és transzkódolás egymás mellett (forrás: PC Perspective) [+]

Ennél érdekesebb a fogyasztás kérdése a Blu-ray tartalmak lejátszásánál. Az AMD azt állítja, hogy a Trinity APU három wattos energiaigény alatt megoldja ezt a problémát, ami szürreálisan hangzik, hiszen ez az érték vetekszik a Blu-ray lejátszókba épített lapkákkal. Alapvetően a Blu-ray filmek GPU-val való gyorsítása már megoldott, ami egyrészt lehetővé teszi az akadástól mentes lejátszást, és energiahatékony is. Problémát jelent azonban a processzormagok terhelése, mivel a Blu-ray kódolt tartalom, így dekódolni kell. Itt javított az AMD, ugyanis az UVD 3.0-s egység kapott egy SAMU (Secure Asset Management Unit) nevű motort, mely leveszi ezt a terhet a processzormagok válláról, és természetesen nagyon energiahatékonyan oldja meg a feldolgozást. Szintén meg kell jegyezni, hogy a processzormagokra ezzel a megoldással nem, vagy csak alig jut terhelés, így mostantól azok másra is használhatók. Akár sebességvesztés nélkül lehet úgy játszani, hogy közben a Trinity APU egy külső megjelenítőre Blu-ray tartalmat közvetít.

Érdekes lehet még az AMD Lightning Bolt kódnevű fejlesztése, melyre lényegben olyan dokkolók épülhetnek, amelyek Trinity APU-s notebookhoz alkalmazhatók. A rendszer DisplayPort 1.2-es felületen kapcsolódik, és nemcsak tölteni tudja a mobil gépet, hanem lehetővé teszi, hogy az adott masinára négy extra kijelzőt lehessen kötni, illetve az adott dokkoló számos USB 3.0-s kimenettel is szolgál majd. Erről képek nem készültek, mivel az AMD ezt nem engedte meg, de a hírek szerint 40 dollárnál olcsóbb lesz a szükséges vezérlő.

Végül érdemes említést tenni a múlt évben bemutatott MSI WindPad 110W-ről, mely ezúttal az Android 4.0 x86-os verzióját futtatta. Ebben a termékben még az AMD Z-01-es APU-ja van, de idén már érkezik a Z-02-es verzió, mely lényegében a Brazos-T platform lesz. A termék ugyanazt a teljesítményt kínálja, mint a Z-01, de az átlagos fogyasztás a felére csökken.


(forrás: HotHardware)

Az AMD az androidos fejlesztéseket is Brazos-T startjához igazítja, így a kiállított rendszer szoftveres szempontból még kezdetleges. A vállalat standján egyébként feltűnt a Windows 8 is a Z-01-es APU-val hajtva, és a BlueStacks programmal androidos alkalmazásokat lehetet rajta futtatni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés