Samsung NX300 – egy modern klasszikus

Külvilág, ergonómia

A Samsung még 2010-ben indította útjára neoklasszikus vonalakkal felvértezett NX100 tükör nélküli rendszerkompaktját, ami ugyan nem volt rossz minőségű, de a teljesen műanyag felépítés nem tűnt igazán „nemesnek” – már ha ezt egy fényképezőgép kapcsán így mondani szabad. Az egyébként érdekes masinát jó egy évvel később követte az NX200, ami még mindig műanyag volt, de a kivitelezés már egy fokkal jobban sikerült. Az NX200 után, ami még mindig nem hozta meg a koreai mamutvállalat fotós alosztályának a világuralmat (legalábbis a MILC masinák terén), úgy tűnik, hogy a mérnökök kicsit hosszabb időre ültek oda a tervezőasztalhoz, hogy a vélemények és a visszajelzések alapján közelebb kerülhessenek a piaci elvárásokhoz.

Nos, valahogy így születhetett meg az NX300, ami az NXx00 sorozat jelenlegi csúcsgépe és egyben cikkünk főszereplője. A formavilág nagyjából maradt a régi, tehát az NX200-féle lendületes markolatrész és a szépen ívelt tetőlemez itt is központi szerepet játszik a külcsínben. A két generációt azonban össze sem lehet hasonlítani egymással: az NX300 kilométerekkel igényesebb és masszívabb készülék, ami nem utolsósorban az alkalmazott anyagoknak is köszönhető. A tetőlemez például alumíniumból készült, s bár kissé gyanús, nagy az esélye annak, hogy a talplemez szintén fémből van. A váztest nagy valószínűséggel minőségi műanyag, amit jó tapintású, szép mintázatú műbőrrel vontak be.

A hátlapot az érintésérzékeny, 3,31”-os AMOLED kijelző uralja, mely dönthető, s kellően (látszólag is) masszív mechanikára lett felcsavarva. A panel kellemesen vékony, tehát maga a fényképezőgép nem hízott meg általa. A kezelőfelület kialakítása a kategóriának megfelelő, s szerencsére a készülék nem esett áldozatul a miniatürizálási láznak, amit oly sok gyártó követ manapság – a gombok a nagy kijelző ellenére kezelhetőek maradtak. Működésük kattanós, biztos visszajelzést kapunk nyomkodásukról. A hátoldalon a hüvelykujjnak kialakított, gumival bevont kis sziget látható, ami a fogást biztosabbá teszi. Ebbe a „bütyökbe” lett beépítve a videofelvételt indító gomb, amit hüvelykujjunkkal tudunk működtetni.

A markolati rész oldalában, egy kis műanyag ajtó mögött lelünk az USB és a HDMI aljzatokra. Mikrofonbemenetnek vagy fejhallgató-kimenetnek nyoma sincs, ami a gép jellegénél fogva érthető is.

Alul, egy nagy csapóajtó alatt találjuk az akkumulátor és a memóriakártya nyílásait. A fémből készült állványmenet pedig pontosan az optikai tengely alatt látható.

A Samsung NX300 egyetlen egy paraméterező tárcsával rendelkezik, amit ráadásul a tetőlemezen kell keresni a kioldó mögött, a módválasztó tárcsa mellett balra. A tárcsa racsnisan forog körbe, mozgása ennek ellenére nagyon könnyű – pont jó. Itt, a váz tetején az említett kezelőszerveken kívül már csak a Direct Link feliratú gombot láthatjuk, amit a gép menüjében lehet adott funkciókhoz hozzárendelni (lásd kicsit később). A vakusarut a sztereó mikrofon nyílásai veszik közre; külső elektronikus keresőnek vagy más kiegészítőnek a csatlakozóját ne is keressük, ilyennel az NX300 sem rendelkezik.

Az NX300 fogása kényelmes, a markolati résznél ugyan ott van a nyakpánt rögzítését szolgáló fém fülecske, de ennek pont jó lett az elhelyezése, ugyanis a fényképezőgép megmarkolásakor az pont a mutató- és a középsőujjunk közé esik. A markolatba kapaszkodó ujjaknak elegendő helyük van a markolat és az optika között, nem kell folyamatosan fickándozni kezünkkel, hogy kényelmes tartást találjunk használat közben. Régies elgondolást követ a kioldó elhelyezése a tetőlemezen: mivel teljesen vízszintes az elrendezése, kissé kényelmetlen a használata, mutatóujjunk némileg hátracsavarodik nyomkodása közben. A paraméterező tárcsa kezelése sem épp a legjobb, mert ujjunk húsos oldala mindig beleütközik a tetőlemez felületéből kidudorodó módválasztó tárcsába. A többi gomb használata elfogadható terhet ró a fotósra; se különösen jót, se különösen rosszat nem tudunk róluk írni. Hogy a gép formája kinek mennyire jön be, az meg végképp szubjektív. Nekünk tetszett a külső összkép.

Adatlap

Samsung NX300
Érzékelő típusa, mérete CMOS, APS-C (23,5 x 15,7 mm)
Effektív felbontás 20,3 MP
Foglalat Samsung NX
Záridő 1/6000-30 mp (bulb 4 perc)
LCD dönthető 3,31" AMOLED-LCD 768 000 képpontos felbontással
Támogatott memóriakártyák SD, SDHC, SDXC
AF típusa kontraszt- és fázisérzékeléses hibrid
AF módok egyszeri, folyamatos és manuális élességállítás (választható: egymezős, többmezős, követő és arcérzékeléses működés)
ISO érzékenységtartomány ISO 100-25 600; 1 vagy 1/3 FÉ lépésekben
Fénymérés módja TTL 221 mezős mérés (többmezős, középre súlyozott, szpot)
Fehéregyensúly auto, napfény, felhős, izzó, fénycső, vaku, egyedi, kelvin, 7 lépésben borostyán / kék / zöld / magenta tengely
Vaku nincs beépített (mellékelve: 8 kulcsszámú külső)
Vakuüzemmódok intelligens vaku, auto, auto + vörösszem, derítés, derítés + vörösszem, első (1st) redőny, második (2nd) redőny, ki
Exponálás egy kép, sorozatfelvétel (max. 8,6 kép/mp), önkioldó (2, 10 mp)
Üzemmódok P, A, S, M, auto, Wi-Fi, intelligens automata, lencseprioritás
Scene üzemmódok beauty shot, éjszakai, tájkép, portré, gyerekek, sport, közeli, szöveg, napkelte, szürkület, ellenfény, tűzijáték, tengerpart és hó, sound picture, 3D kép
Felbontás 5472x3648 (szuperfinom, finom, normál)
Nyers (RAW) fájl van, SRW (tömörített)
Effektek címke, miniatűr, színesceruza, vízszín, mosott rajz, olajvázlat, tinta vázlat, akril, negatív, választott szín (R / G / B / Y 4 szín)
Videofelvétel van, MPEG-4 (H.264)
Videó minősége 1920x1080 @ 50p, 30p, 24p; 1920x810 @24p, 1280x720 @25p, 640x480 @25p, 320x240;
"Multi motion": x0,25 (640x480, 320x240), x0,5 (1280x720, 640x480, 320x240), x5, x10, x20
Videó maximális hossza 29 perc 59 mp
Extrák Wi-Fi, képhatások, NFC
I/O interfész USB 2.0, HDMI
Áramellátás BP1130B Li-ion akku, 1130 mAh
Méret 122 x 63,7 x 40,7 mm
Tömeg 284 gramm
Fogyasztói ár 199 900 Ft a 18-55 mm OIS optikával
Garancia 1 év

Menürendszer

A koreaiak – úgy tűnik – nem tudnak dűlőre jutni fényképezőgépeik menürendszerének külleme felől. Az összes, eddig nálunk járt NX masinának más és más volt a menüje; ha nem is voltak túl nagyok a különbségek, azért mindig kellett valamin változtatni, nehogy két ugyanolyan kép fogadja az érdeklődőt. Félreértés ne essen, ez nem baj, csak furcsa. Így tehát az NX300 rendszere is némiképp eltér az elődmodellétől. Itt összesen négy fő csoportra oszlik az egyenként többoldalas menürendszer, amiben az érintőképernyő segítségével is barangolhatunk. A nyelv akár magyar is lehet, ugyan a fordítások helyenként érdekesek, de érthetőek.

Mint manapság már minden fényképezőgép, így az NX300 is rendelkezik gyorsmenüvel, amit alapesetben az „Fn” nyomógombbal lehet előhívni. Ebben – működési módtól függően – a záridőt, a rekeszértéket, az ISO-t, a fehéregyensúlyt, a képvarázslót, a fénymérés módját, a fókuszmódokat, a sorozatfelvételt, illetve a vaku módjait érhetjük el.

Az egyes funkciók, szolgáltatások paraméterezése történhet a nyomógombok és/vagy az érintésérzékeny kijelző segítségével – ezt teljesen ízlésünkre bízzák. A menürendszer átlátható, az egyes funkciók besorolása azonban nem minden esetben egyértelmű, nem logikus, azonban pár perc használat után könnyen bele lehet rázódni a kezelésébe. Könnyít a dolgunkon, hogy a gép megjegyzi, hol jártunk utoljára, így ki- és ismételt belépéskor ott folytathatjuk az állítgatást, ahol abbahagytuk. És íme, a teljes menürendszer videón:

Működés

A Samsung NX300 masinát elvileg a gyors működés jellemzi, ami igaz is, csak épp nem minden esetben. A késlekedéssel leginkább akkor találkozhatunk, ha kioldás után azonnal be szeretnénk lépni a menübe vagy a gyorsmenübe – na, ez nem fog sikerülni, míg a fényképező ki nem írta a puffer tartalmát a memóriakártyára. Próbánk során egy SanDisk Extreme Pro 8 GB-os, 45 MB/mp sebességű SDHC kártyát használtunk, ami annak ellenére, hogy már nem egy friss példány, semmiképp sem nevezhető lassúnak. Szerencsére a rossz tapasztalatok listája itt véget is ért, más fennakadással nemigen lehet találkozni az NX300-nál.

A készülék autofókuszrendszere gyors és pontos működésével okozott kellemes meglepetést. Ráadásul a fókuszmező négy lépésben átméretezhető (OK -> paraméterező tárcsa forgatása) és a kurzorokkal gyakorlatilag a kijelző teljes felületén tetszőlegesen elhelyezhető. A sebességet demonstráló filmünk következik:

A sebesség és pontosság mellett a követőfókusz hatékonyságára is kíváncsiak voltunk – vajon az NX300 alkalmas sportesemények fotózására? Itt vegyes eredményt kaptunk: bizonyos körülmények közepette nagyon „ragad” a témára a fókuszmező (kellően kontrasztos, jó megvilágítás esetén lerázhatatlan a rendszer), míg máskor össze-vissza ugrál a szálkereszt és olyan részletekre ragad rá, amit nem mi jelöltünk ki. A jó működésről a felvételünk:

A Samsung NX300 a manuális élességállítást többféle módon segíti. Egyrészt eldönthetjük, hogy kézi fókuszáláskor ne legyen nagyítás, illetve ötszörös, vagy nyolcszoros nagyítású legyen a kép a kijelzőn. Másrészt rendelkezésünkre áll az úgynevezett „focus peaking" funkció, ami színes élvonalakkal jelöli az éppen éles területeket. Az NX300-ban ezt is lehet variálni: nem csak a vonalak színét (fehér, piros, zöld), hanem mértékét, szintjét is lehet állítani (gyenge, normál, erős). Ezek a kombinációk témától és fényviszonyoktól függően lehetővé teszik a FP szolgáltatás 100%-os kiaknázását. Filmünk erről:

Amúgy az érintésérzékeny kijelző nagyszerűen kiegészíti a gombos (analóg) kezelőfelületet; jelen van, de nem erőlteti rá magát a fotósra, nincs útban, nem okoz galibát a használata. Egyébként a panel bal szélén megjelenő piktogramok nyomkodásával igény szerint beállítható, hogy mire hogyan reagáljon a rendszer.

Régi kedvencünk a Samsung fényképezőgépeknél az iFn gomb és az általa elindított szolgáltatás, amit szívünk szerint az összes gyártóval átvetetnénk. Ha fotózás közben megnyomjuk az objektíven az iFn nyomógombot, akkor az adott működési módtól függően többféle funkciót paraméterezhetünk. Egy példa: programautomatika módban egyszer az érzékenységet, az expozíció-korrekciót, illetve a fehéregyensúlyt lehet előhívni (attól függően, hányszor nyomjuk meg az említett gombot), a paraméterezés pedig az objektív elektronikus fókuszgyűrűjének elforgatásával történik. A gép menüjében ki lehet választani azokat a funkciókat, amiket rá szeretnénk bízni az iFn gombra; ezek lehetnek: rekesznyílás, zársebesség, ISO, expozíció-korrekció, fehéregyensúly, illetve zoom. Persze, az NX300 két másik gombjára (a „kuka” és a „Fn”) is igény szerint oszthatjuk a feladatokat, de a szolgáltatások listája itt azért annyira nem hosszú, mint egy professzionális fényképezőgépnél.

A váz tetején látható a „Direct Link” feliratú bütyök, amihez a menüben a vezeték nélküli szolgáltatások egyikét rendelhetjük. Ezek nevezetesen az AutoShare (exponálás után a mobileszközön is automatikusan megjelenik az elkészített kép), a MobileLink (képek megosztása mobileszköz és fényképező közt tetszőleges irányban), a Remote Viewfinder (távvezérlés), az Auto Backup (automatikus mentés számítógépre), az Email (vezeték nélküli hálózaton keresztül a fényképezőgépről küldhetünk fényképeket egy megadott emailcímre), az SNS & Cloud (képeinket vezeték nélküli hálózaton keresztül egyből feltölthetjük közösségi portálokra, mint a Facebook, a Picasa, a Youtube vagy a SkyDrive), illetve az AllShare Play (a fényképezőgép fájljait feltölthetjük az AllShare Play webes tárhelyre vagy a közeli eszközeinkre DLNA-n keresztül).

Az egészben az a legjobb, hogy nem kell hálózati szakembernek lennie senkinek ahhoz, hogy ezeket a szolgáltatásokat igénybe vehesse, használhassa. Aki létre tud hozni például egy Facebook-fiókot, az a Samsung NX300 vezeték nélküli funkcióival is baráti viszonyban lesz. Ilyen pofonegyszerűen eddig még egyik gyártó sem oldotta meg ezt a kommunikációt, ezért hatalmas piros pont jár a koreai mérnököknek! Kis megszokási idő után úgy fogjuk használni ezeket a megosztási lehetőségeket, mint a kenyérszelő kést a konyhában (túlzás nélkül).


A feladó és a címzett is tetszőleges email cím lehet, a tárgyat is igény szerint átírhatjuk. Az elküldött képeket a fényképezőgép átméretezte 1776x1184 pixelesre (600-700 kB)

A Samsung NX300 még több más szolgáltatást és funkciót is kínál, azonban a fentiek voltak a legfontosabbak és legérdekesebbek; említést érdemel még a „képvarázsló”, ami tulajdonképpen nem más, mint egy effektező rendszer. Tucatnyi képhatás közül választhatunk, melyekkel felvételeinket dobhatjuk fel (akár utólagosan is a képszerkesztéskor). Olyanok szerepelnek itt, mint például az élénk, a portré, a tájkép, a régies, a hűvös stb. Az elkészített fotókat utólag szerkeszthetjük, de senki ne gondoljon itt valami óriási nagy dologra: vághatjuk, forgathatjuk, átméretezhetjük, illetve effektezhetjük a képeket. Természetesen van vörösszemhatás-csökkentő funkció és arcretusálás is. Egyébként a képhatásokat lehet paraméterezni is, itt a színt, a színtelítettséget, a képélességet és a kontrasztot szabhatjuk át igény szerint.

Bár az NX300 is számtalan funkcióval teszi könnyebbé, ízesebbé a fotózást, a legérdekesebbek talán mégis a vezeték nélküli szolgáltatások. Rengeteg fotómasina kapható ma a piacon színesebbnél színesebb funkciókkal teletömve, de az NX300 igazi üde színfolt volt egyszerűen, de lényegretörően megoldott Wi-Fi kezelésével.

Képminőség

A korábbi Samsung gépek képminőségével, színvilágával nagy általánosságban mindig meg voltunk elégedve, azonban magasabb érzékenységen (ISO 1600 fölött) csúnyán foltosodott a kép és a színzaj mértéke is magasabb volt az elvártnál. Kíváncsian vártuk, hogy az NX300 hogyan fog teljesíteni, így vizsgálódásainkat azonnal a zajszint felderítésével kezdtük. A mérésekhez a készüléken az összes zajszűrést kikapcsoltuk, s a legjobb minőségű JPEG, valamint RAW fájlokon néztük az eredményt. Íme:

Amint látható, történt némi előrelépés a korábbi NX vázakhoz képest: egyrészt az ISO érték tartományának maximuma immár 25 600, a zajszint is látványosan alacsonyabb lett. Ennek ellenére továbbra is kifogásolható esetenként a képminőség, ugyanis a masina JPEG motorja elkeni a részleteket, főleg a vörös színcsatorna mentén. Nyersfájlokból dolgozva valamivel jobb a helyzet, de még így is mondható, hogy ISO 3200-6400 fölé csak akkor menjünk, ha nagyon muszáj. Bár a RAW fájlok jobban tartják a finomabb részleteket, az ISO 25 600-as érték valószínűleg már kicsit sok a szenzornak.

A Samsung SRW állományait az Adobe Photoshop CS6 próbaváltozatával és a Camera RAW nevű beépülő moduljának 7.4.0.137-es kiadásával alakítottuk tömörített fájlokká (JPEG 10-es minőség) úgy, hogy minden esetben a gyári alapértékeket (zajszűrés, expozíciós értékek stb.) hagytuk meg változatlanul. Mint általában a legtöbb fotómasinánál, úgy a Samsung gépeinél is érvényes az ajánlásunk, hogy a számunkra fontos felvételeket inkább mindig RAW-ban készítsük el, majd azokat utólag alakítsuk JPEG fájlokká. A képminőség látványosan jobb lesz, főleg, ha ISO 1600-nál magasabb értékekkel dolgoztunk. Íme, pár képminta, melyek a fényképezőgép saját JPEG motorja által készültek:

Az NX300 színvilága szubjektív megítélésünk szerint élethű; ezenkívül a bőrtónusok, a természetes fényben lefényképezett virágok megfelelő színtelítettségűek. Egyik színcsatorna sem hajlik a túlcsordulás felé, azonban azt vettük észre, hogy a korábbi Samsung rendszerkompaktokhoz képest valamelyest megváltozott az általános színvilág: kicsit semlegesebb, diszkrétebb lett az összkép ugyanazon beállítások mellett. Tesztképeink zöme a 18-55 mm-es kitobjektívvel készült, aminél RAW hívás esetén mindenképp be kell kapcsolni a színhibák korrigálását, mert erősen jelen vannak a színes szellemélek.

Összességében elmondható az NX300-ról, hogy ISO 3200-ig, esetleg ISO 6400-ig „jól viselkedik”, de az optimális képminőséget csak akkor érhetjük el, ha a nyers fájlokból építkezünk.

Videofelvétel és értékelés

Az NX300 a korábban tesztelt NX1000-hez hasonló módon kellemes meglepetést okozott videofelvételi tudásával: a mozgóképfelvételi mód lehet P, A, S, M (tehát programautomatika, rekeszprioritásos, záridőprioritásos, illetve teljesen manuális). Az A, S, M módokban ráadásul felvétel közben is kedvünkre változtathatunk az expozíciós értékeken, ami még sokkal drágább készülékeknél sem magától értendő dolog.

Az élességállítás filmezés közben történhet manuálisan vagy automatikusan (folyamatos AF). A manuális élességállításhoz kérhető segítség, ami azt jelenti, hogy az élőképet ötszörös vagy nyolcszoros nagyításban látjuk, de használhatjuk a focus peakinget is a pontosabb állításhoz. A segédek azonban csak felvétel előtt használhatóak, felvétel közben nem lehet a képet nagyítani. Ha szeretnénk, hozzáadhatunk a felvételhez fokozatos bevezetést, kivezetést, vagy be- és kivezetést is. A mozgóképek legnagyobb felbontása 1920x1080 @50p, de választható még sok más, kisebb felbontás is. Emellett a képminőség fölött is mi rendelkezünk, ami lehet normál vagy magas. Szélzajszűrés opcionálisan van, a hangot ezen túlmenően engedélyezhetjük vagy némíthatjuk – egyéb opció nincs erre vonatkozóan.

A felvett hang minősége jó, 48 kHz-en 189 kbps felbontással történik a rögzítés. A képminőség szintén jó, legnagyobb felbontás és legjobb képminőség mellett 15 Mbps-os a videó. Csakúgy, mint az állóképekre, mozgóképeinkre is „ráhúzhatóak” a képi hatások. Itt azonban számolni kell azzal, hogy a felvétel – noha példának okáért Full HD-t választottunk ki – csak 640x480 pixeles lesz. A jello hatást (avagy dülöngélést) jól kordában tartották. Van még lehetőségünk gyorsított vagy lassított mozgóképek felvételére is (Multi Motion videó 0,25x, 0,5x, 5x, 10x sebességgel), ilyenkor – a kiválasztott érték függvényében – változhat a maximális képfelbontás. Tesztvideónk.

Értékelés

Bár a MILC gépek világának uralmától még azért messze van a koreai gyártó, szépen haladnak előre tervükkel. Az NX300 egy nagyon ígéretes fényképezőgép lett, ami rengeteg hasznos szolgáltatással és funkcióval segíti a fotós dolgát, kreativitását. Itt elsősorban a vezeték nélküli kommunikációs részleg megvalósítására gondolunk, amit a Samsung mérnökei olyan egyszerűen, olyan magától értendően alkottak meg, hogy még Egyszerű Gerdának is sikerélménye legyen vele.

A készülék fogása, kezelőfelülete jó, nemigen lehet belekötni szinte semmibe – talán csak a kioldó teljesen vízszintes fekvése és a paraméterező tárcsa furcsa pozicionálása lehet kényelmetlen egyeseknek. Az általános működési sebesség jó, azonban bosszantó, hogy kioldás után kicsit leáll a gép, nem lehet egyből belépni sem a menübe, sem a gyorsbeállításokba. Fájó, hogy nincs beépített kereső, de az még fájóbb, hogy opcionálisan sem lehet elektronikus keresőt csatlakoztatni a masinához. Gyakori Wi-Fi-használattal az akku ciklusa is kicsit rövid – ennek kapcsán a hiányzó külső töltő is felróható (az akkut csak vázon belül lehet tölteni). Igaz, a beépített villanók sosem vehetik fel a versenyt egy jó rendszervakuval, de azért a dobozban mellékelt kis csöppséget a gépvázba is beépíthették volna. Ezen észrevételek dacára is határozottan tetszett nekünk a Samsung NX300! Ha a gyártó teker még egy kicsit a JPEG motoron, akkor akár ajánlani is tudjuk majd.

Termék megnevezése Samsung NX300
Jellemzés Kimagasló vezeték nélküli szolgáltatásokkal rendelkező MILC masina.
Pro + Tetszetős, letisztult dizájn,
+ teljesen manuálisan vezérelhető filmfelvétel,
+ különféle színszűrők, keretek, effektek (videóra is),
+ szép színvilág,
+ sokrétű, hasznos szolgáltatáscsomag (pl. Wi-Fi, színszűrők),
+ elfogadható ergonómia.
Kontra - Nem lehet hozzá elektronikus keresőt csatlakoztatni,
- csak alapvető zajszűrési paraméterezhetőség,
- gyenge akkuteljesítmény, főleg Wi-Fi-használattal,
- JPEG állományok nem a legjobbak.
Ergonómia
Képminőség JPEG
Képminőség RAW
Mozgókép minősége
Mozgóképfunkciók
Ár/érték
Felépítés, anyaghasználat
Ennyire kellene


Samsng NX300 fényképezőgép

MLaca

A Samsung NX300 fényképezőgépet a Samsung magyarországi képviseletétől kaptuk tesztelésre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés