Hirdetés

LG 32UD99 monitor HDR-rel: sokat ígér

Messiásként vártuk az LG legújabb, 4K felbontású, HDR10-kompatibilis kijelzőjét. Lássuk, érdemes volt-e!

HDR és vélemény

Nem volt könnyű dolgunk, hiszen PC-n jelenleg nem sok HDR tartalom érhető el. A HDR-es YouTube videók nem játszanak, és működő, HDR-képes médialejátszó nincs egyelőre, amivel a HDR fájlokat le lehetne játszani. Így tehát maradtak a HDR-t támogató játékok, melyekből szintén nincs túltengés, de szerencsére a Hitmanbe egy frissítéssel már bekerült a HDR mód. Ehhez természetesen HDMI 2.0 kimenetre váltottunk, ugyanis a kijelző bemenetén a DisplayPort 1.4 nem támogatott, így a HDR-nek sem lett volna elegendő sávszélessége, noha a HDMI 2.0-nak is vannak korlátai ezen a téren, de legalább működik.

A Hitmanben kapott látványt megpróbáljuk fotókon visszaadni, bár az élmény messze nem ugyanaz, mint élőben.


HDR ON / HDR OFF [+]


HDR ON / HDR OFF [+]


HDR ON / HDR OFF [+]

A Hitman azonnal felismerte a HDR monitort, és a monitor is felismerte a Hitman HDR jelét, és ennek megfelelő módba váltott át, aminek a képvilágán lehet finomhangolni a menüből. A gyakorlatban amit látni lehetett HDR mód alatt, hogy a csúcsfényeket megnyomta a kijelző, de ezzel együtt a sötét részeket is túlságosan kivilágosította (a local dimming hiánya). A színek néhol kicsit mesterkéltek lettek, de bizonyos helyzetekben a végeredmény sokkal inkább hasonlított arra, mint amit a valóságban is látnánk hasonló helyzetben szabad szemmel, mégis kissé szokatlan az összkép. A fotók alapján úgy tűnhet, hogy az effektek kissé túl vannak tolva, de ezen a játékban is lehet állítani, mindenki a saját kedve szerint finomhangolhatja a rendszert. Mindazonáltal úgy gondoljuk a látottak alapján, hogy a HDR egyelőre nem feltétlenül ad olyan pluszt, ami nélkül nem lehet élni tovább.

Rég volt már, hogy annyira vártunk egy kijelzőt, mint a tesztelt LG-t, ugyanis az év eleji CES óta kíváncsiak voltunk arra, hogy mire képes. Szó se róla, a képminőség meglepett bennünket, a kontrasztarány növelése jót tett az IPS panelnek (és ez esetben a gyárilag megadott értéket is meghaladja a tudása), határozottan látható az előrelépés. A kép élessége kiváló, a panel enyhén matt bevonata is több mint szuper, kalibrálva pedig tényleg nagyon jól esik a 32UD99 képét nézni, ami köszönhető a nagy színtérnek is. Utóbbinak a profi felhasználók örülnek majd csak igazán, nekik ráadásul a hardveres kalibrálási lehetőség is rendelkezésre áll, noha ehhez a kalibrátort most sem mellékelik, külön kell megvásárolni. Arról nem is beszélve, hogy a kalibrált eredmények is igen alacsonyak, ergo csak jót tudunk mondani erről is. A homogenitás ugyan nem tökéletes, de ha nincs szükség extrém fényerőre, akkor a digitális korrekció megoldja a gondot.


[+]

A felépítés nem hozott újat, így meglepetést sem tartogatott. A C alakú talp kevés helyet foglal, és ami még pozitívum, hogy a billegésen határozottan sikerült javítani azokhoz a modellekhez képest, ahol a magasságállítást az állvány egymásba csúszásával oldották meg. A csatlakozókkal kapcsolatos részt kibeszéltük, de azt nem említettük, hogy integrált hangszórókat is kapunk, melyek 2 x 5 watt teljesítményűek. Ezekkel nem fogunk házibulit rendezni, de hangjukban fellelhető némi teltség, a hangerő pedig helyén van, így végszükség esetén be lehet vetni, nem reménytelen cincogás a végeredmény.


[+]

A 4K felbontásból adódóan a frissítés nem veri az eget, be kell érni a 60 Hz-cel és a szűk FreeSync tartománnyal, de a megjelenítés sebessége rendben van, mind az input lag, mind a válaszidő korrekt, játékokhoz megfelelő, ha arról van szó. Ami kevésbé volt meggyőző, az a HDR-rel kapcsolatos tudás. Egyrészt ez az egész HDR-mizéria nincs letisztulva PC-s oldalról, konzoloknál már sokkal több cím van, ami támogatja a HDR technológiát, de ők nyilván nem ezt a monitort fogják választani, hanem egy nagy tévét, és erős a gyanúnk, hogy a filmnézésre specializálódott vásárlók is hasonlóan fognak dönteni. Ez viszont csak az érem egyik oldala, a másik, hogy a kijelző sem tudja azt, ami a maximális HDR-élményhez szükséges, tehát a combosabb fénysűrűség és a local dimming mind hiányoznak. Azt kell tehát mondanunk, hogy csak a HDR miatt nem érdemes ezt a monitort választani, minden más miatt viszont számításba kell venni.

Ami pedig a végszót illeti, a 329 990 forintos árazással a kijelző egyszerre több terepre is rátévedt. Egyrészt ez az ársáv már a 34-35 hüvelykes gamer monstrumok territóriuma, de értelemszerűen nem ezekkel versenyez az LG, így nagyon nem érdemes párhuzamot vonni velük. Sokkal inkább érdemes a 4K felbontású, 32 hüvelykes, nagy betekintési szöggel rendelkező, félprofesszionális kijelzőket vizsgálni, melyek között vannak olcsóbb és drágább darabok is, de ezekben közös, hogy egyikben sincs HDR támogatás, és mindegyik valamilyen célterületet kíván lefedni félprofesszionális formában. Az olcsóbbak (ami 300 000 forintot és valamivel az alatti árazást jelenti) azok számára megfontolandóak, akiknek elengedő a 100%-os sRGB színtér, de amennyiben ez nem elég, muszáj feljebb keresgélni, és az árak itt jellemzően 350 000 forintnál indulnak. Az LG kijelzője árban e szerint jó helyen van, hiszen ez alatt marad, cserébe el kell viselni, hogy külsejét és felépítését tekintve a 32UD99 sokkal inkább egy konzumer monitort idéz, mintsem egy árnyékolóval is ellátható félprofi kijelzőt. Emiatt kicsit nehéz belőni, hogy az LG tulajdonképpen melyik célcsoportnak szeretne kedvezni ezzel az amúgy remek kijelzővel.


LG 32UD99 monitor

Daywalker

Az LG 32UD99 monitort az LG magyarországi képviseletétől kaptuk tesztelésre.

  • Kapcsolódó cégek:
  • LG

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés