DJI Mavic Air 2: a levegő kompakt ura

Nálunk járt a DJI új, középkategóriás, komoly feladatokra is használható drónjra.

DJI Mavic Air 2

Egy évtizede mutatta be a Parrot AR.Drone nevű drónját, amely megváltoztatta a világot. Bebizonyította, hogy komoly igény van a távirányítós repülő robotok iránt, és több cég repült rá erre a termékcsaládra, hogy kihasználja a feltámadó érdeklődést. Sokan próbálkoztak, de a legjobban a DJI érzett rá a dologra, így mostanra ez a vállalat uralja a mechanikus madárkák piacát.


[+]

A kínai cég kínálata az apró és olcsó játékdrónoktól a milliós értékű, professzionális felhasználóknak szánt, akár filmkészítésre is alkalmas gépekig terjed. A vállalat a közelmúltban egy új, középkategóriás, kamerarendszerrel ellátott masinát dobott piacra Mavic Air 2 néven, ami egy korábbi népszerű eszközük továbbfejlesztett változata. A márka egyik hazai forgalmazójának köszönhetően néhány napot nálunk is eltöltött ez a készülék. Arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen vezetési élményt kínál, milyen minőségű anyagok készíthetőek vele, mennyire sokoldalú, és egyáltalán mire lehet használni.

Felépítés, kialakítás

A DJI Mavic Air 2 a hagyományos kialakítású, viszonylag kompakt, négyrotoros, kihajtható karú modellek táborát erősíti. Összecsukott állapotban 18 centiméter széles, 9,7 centiméter széles és 8,4 centiméter magas. A súlya 570 gramm, ami azt jelenti, hogy még bőven a hordozható kategóriába esik, de persze azért csak úgy nem illdomos zsebre vágni vagy betenni egy szatyorba. Jár mellé egy külön, szépen kipárnázott hordtáska, amelybe beférnek a szükséges kiegészítők is.


[+]

Egészen pontosan két szett (8 db)  tartalék rotorlapát, egy távirányító, egy kicsi és egy nagy (1, illetve 3 akksi töltésére szolgáló) töltő, 3 RC kábel (ezzel lehet a távirányítóra rádugni a telefont), egy USB Type-C kábel, egy kameravédő burkolat, szűrők, valamint három akkumulátor található meg a nálunk járt Fly More Combo változat dobozában.


[+]

A gimbalos kamera az orrban található, mellette érzékelőket helyeztek el, amelyekből jutott a gép aljára és hátuljára is (az oldalára viszont tnem!). Az akkumulátor bölcsője a felső részen kapott helyet; az energiacella könnyedén eltávolítható, a behelyezést követően pedig stabilan ül, és ennek a tetejére pakolták a bekapcsológombot. A rotorok alatt a szokásoknak megfelelően helyzetjelző lámpákat helyeztek el.


[+]

Főbb paraméterek
Drón típusa DJI Mavic Air 2
Technológia Négyrotoros, behajtható karokkal, akkumulátoros
Propellerek Behajtható, alacsony zajkibocsátású, gyorszáras
Maximális vízszintes sebesség 68 km/h
Maximum magasság tengerszinthez viszonyítva 5000 méter
Maximum repülési idő (szélmentes környezetben) 34 perc
Akkumulátor LiPo 3S, 3500 mAh
Kameraszenzor 1/2" CMOS, 48 MP
Lencse 84° / 24 mm / f/2.8 / 1 m to ∞
ISO 100 - 6400
Fotó módok Single, Sorozat, Timelapse, Panoráma
Formátumok Fotó: JPEG, DNG (RAW)
Videó: MP4, MOV
Videómódok 4K Ultra HD: 3840x2160, 24/25/30/48/50/60 fps
2.7K: 2688x1512, 24/25/30/48/50/60 fps
FHD: 1920x1080, 24/25/30/48/50/60/120/240 fps
4K Ultra HD HDR: 3840x2160, 24/25/30 fps
2.7K HDR: 2688x1512 24/25/30 fps
FHD HDR: 1920x1080 24/25/30 fps
Maximum bitráta 120 Mbps
MicroSD kártya max. mérete 256 GB
Zoom Nincs
Adatátviteli rendszer OcuSync 2.0 (2,4/5,8 GHz)
Élőkép felbontása 720p@30fps / 1080p@30fps
Csúszás 120-130 ms
Támogatott telefonbemenetek Lightning, micro USB, USB Type-C
Műholdas rendszerek GPS+GLONASS
Méret Összehajtva: 180 x 97 x 84 mm
Kihajtva: 183 x 253 x 77 mm
Súly 570 gramm
Gyártó honlapja www.dji.com
Termék honlapja DJI Mavic Air 2
Fogyasztói ár DJI Mavic Air 2: 300 000 forint
DJI Mavic Air 2 (Fly More Combo): 380 000 forint
Garancia 24 hónap

Működés közben

Üzembe helyezés

A DJI Mavic Air 2 használatához egyszerre van szükség a távirányítóra és egy okostelefonra, amin fut a cég saját DJI Fly alkalmazása, amely Androind és iOS alapú eszközökre is letölthető, és amely magyarul nem kommunikál. A megfelelő RC kábellel (van Lightning, micro USB és USB Type-C csatlakozós) össze kell kötni a két eszközt, a mobilt behelyezni a tartóba, elindítani az appot, bekapcsolni drónt és a távirányítót, és ezt követően kezdődhet a móka. A szoftver tartalmaz egy tutorial szekciót, ami lépésről lépésre végigvisz ezen a folyamaton, valamint megtanít a repülés alapfogásaira, tehát hogy hogyan lehet változtatni a magasságot, forogni, oldalra, előre és hátra haladni. Mindez nagyon hasznos, és jól jöhet még annak is, aki egyébként látott már drónt korábban közelről.

Vezérlés

A néhány funkciógombbal kiegészített távvezérlő az analóg karok révén elsősorban az irányításra szolgál, a különféle beállítások módosításához (pl. felbontás) vagy extra szolgáltatások (pl. automata követés) aktiválásához az applikációra van szükség. Itt beállítható többek között az engedélyezett maximális sebesség és magasság is, valamint e szoftveren keresztül látható a kamera képe valós időben a mobil kijelzőjén, ami jelentősen megkönnyíti a gépmadár vezetését. A Full HD felbontásnak és a 30 fps-nek köszönhetően a kép minősége rendben van; a késleltetés mértéke 120-130 ms, ami azért már érzékelhető, de még bőven a tolerálható határon belül marad.


[+]

A Mavic Air 2 a gyártó saját, OcuSync 2.0 névre hallgató rádiós technológiáját használja, amely 2,4/5,8 Ghz-en üzemel. A gyakorlati próba során azt tapasztaltuk, hogy a stabilitással nincs gond, és ezen eljárásnak köszönhetően a hatótávolság is nőtt. A DJI szerint akár 10 kilométerre is eltávolodhat a drón a gazdájától, de hogy őszinték legyünk, ezt nem próbáltuk ki. Mégiscsak egy teszttermékről van szó, ezért látótávolságon túl nem engedtük. Rendelkezik GPS+GLONASS vevővel, aminek köszönhetően ellenőrizhetjük, hogy mikor merre járt, illetve ez teszi lehetővé, hogy egy előre beállított helyre küldjük el.

[+]

A beépített érzékelők megóvják az ütközésektől, tehát ha közelítünk valamihez, akkor a drón  automatikusan megáll. Azonban ezek a szenzorok csak előre, hátra és lefelé látnak, eltérően a vállalat magasabb kategóriás termékeitől, úgyhogy azért viszonylag egyszerű vele balesetet szenvedni a biztonsági rendszer ellenére. E funkciók egyébként akár ki is kapcsolhatóak, hogyha valaki bravúroskodni szeretne, esetleg valamiért extrém közel kíván repülni valamilyen objektumhoz, akkor azt gond nélkül megteheti.

A 3500 mAh kapacitású akkumulátor durván fél órás (34 perces) üzemidőt szavatol, ami ebben a kategóriában szuper értéknek számít! De ettől függetlenül különösebben soknak sem mondanánk, ezért érdemes beruházni tartalék akksikra, vagy olyan kiszerelést választani, ami ezeket tartalmazza. A forgalmazó munkatársai felhívták a figyelmet arra, hogy nagy esőben nem szabad használni, és megkértek, hogy ha lehet, akkor kerüljük a víz feletti repkedést, mert a berendezés nem tolerálja túl jól a sok nedvességet. Mi egyébként belefutottunk vele egy kisebb zivatarba, és semmi gondja nem lett, simán le tudtuk hozni a földre.

Repülés közben

A szokásoknak megfelelően az egyik karral lehet a magasságot növelni és csökkenteni, valamint forogni, a másikkal pedig előre-hátra, illetve jobbra-balra oldalazva repkedni. A leszállás automatizálható, tehát elég megnyomnunk a megfelelő gombot, és a drón hibátlanul landol, de akár arra is megkérhető, hogy térjen vissza a felhasználóhoz az akadályokat kikerülve, és parkoljon le. (Ha egyébként alacsony az akkumulátor töltöttségi szintje, akkor ezt teljesen magától megteszi, kérés nélkül.) Emellett bekapcsolható a követés mód, ilyenkor a gépmadár jön utánunk, mint egy engedelmes háziállat, megkérhetjük, hogy repüljön körbe minket. Sőt az alkalmazáson keresztül komplex útvonaltervet is készíthetünk, amit aztán teljesen automatikusan bejár, és a "pilótának" már hozzá sem kell érnie a karokhoz.


[+]

Ahhoz képest, hogy alapvetően egy kompakt drónról van szó, repülés közben meglepően stabil. Kilengéseket még szélben sem tapasztaltunk, a magasságot is nagyon pontosan tartja, a kiadott parancsokra pedig azonnal reagál. Az irányításba hamar bele lehet jönni, igazi kezesbárány, és emiatt a repkedés tényleg nagy élvezet. Maximális sebessége 68 km/h, ami azért már tekintélyes tempó, ennek köszönhetően kényelmesen tud követni akár egy autót is.

Kamerás funkciók

Ma már általános, hogy már a lényegesen olcsóbb, belépőszintű drónok is rendelkeznek beépített kamerával, és ezen eszközök megítélésénél, értékelésénél fontos szempont, hogy milyen minőségű fényképek és videók elkészítését teszik lehetővé. A DJI Mavic Air 2 az orrba épített, háromtengelyes optikai stabilizátorral ellátott gimbalos kamerarendszert kapott, ennek köszönhetően a heves mozgásokra, rázkódásokra is viszonylag jól reagál, és ilyenkor sem lesz élvezhetetlenül remegős a végeredmény. Az anyagok a 8 GB-os belső memória mellett rögzíthetőek microSD kártyára is, amelyek közül akár a 256 GB tárolókapacitású verziók is szóba jöhetnek.


[+]

A modellt 48 megapixeles 1/2"-os CMOS érzékelővel, 84 fokos látószögű, f/2.8 fényérzékenységű, autofókuszos lencsével ellátott, forgatható kamerával szerelték fel. Alaphelyzetben 12 megapixeles fotókat lehet vele lőni, ám kiválasztható a 48 MP opció is is, ha valakinek erre lenne szüksége. Nem hiányzik a panoráma, sorozatfelvétvel, valamint a time-lapse mód sem. Ez utóbbinál kiválasztható a "8K video" lehetőség, de ez ugyebár valójában nem videó, hiszen csak nagyfelbontású fotókat pakol egymás után a szoftver. A fotóknál a JPG mellett menthetőek a képek RAW formátumban is, ami akkor jöhet jól, ha később utómunkázni szeretnénk a képeket.

[+]

A 4K, 2K és Full HD felbontásnál elérhető a 60 képkocka/másodperc rögzítési sebesség, viszont ha HDR anyagokat szeretnénk, akkor be kell érni 30 képkocka/másodperccel, ami gyors mozgások esetén már kevés lehet. Lassított felvételre is van lehetőség, hiszen Full HD felbontásnál kiválasztható a 120 és 240 képkocka/másodperc mód is, ilyenkor a szoftver automatikusan lassított anyagot készít, így ezzel utólag már nem kell vacakolni.

A kép minősége világosban, jó fényviszonyok mellett remek. A dinamikával nincs gond, a színek szépek, hibákat nem nagyon tapasztalni, de ez azért ezen a szinten ma már alapelvárás. A kevés fényt, sötétet viszont ez a masina sem szereti túlzottan. Ilyenkor már némi zajosodás érzékelhető, elő-előfordul, hogy az átmenetek csúnyák lesznek. Csak hogy valamihez hasonlítsuk, nagyjából azt a szintet hozza, mint amit ma egy felső ligás telefon produkál. Tehát a végeredmény messze van a tökéletestől, de hát ebbe az ár- és méretkategóriába ennyi fért bele. Aki ennél többre vágyik, az vehet nagyobb és komolyabb tudású drónt is a DJI-tól.

Értékelés, vélemény

A rövid időszak során, amíg nálunk volt a repülő szerkezet, arra jutottunk, hogy a Mavic Air 2 egy kifejezetten felhasználóbarát, sokoldalú eszköz. A vezérlésébe nagyon hamar bele lehet jönni, ha valakinek minimális érzéke is van az ilyen jellegű eszközök irányításához, akkor ez sem okozhat neki komolyabb problémát. Meglepően stabil, szó sincs arról, hogy csak egy hermetikusan lezárt kamrában lehet vele repkedni. A különféle biztonsági és kényelmi szolgáltatások remekül működnek, a kamerás funkciók is rendben vannak, remek képminőségű anyagok is készíthetőek vele, és a hordozhatóságba sem lehet belekötni.


[+]

A nálunk járt változat (Fly More Combo) ára 380 000 forint, de ennél kevesebbel kár beérni, mert ugyan az alapkészlet 300 000 forintért is beszerezhető, viszont akkor kevesebb tartalék propellert kapunk, valamint le kell mondani a hordtáskáról, és ami a legfontosabb, a tartalék akkumulátorokról is. Ez utóbbi pedig nagyon fontos, hiszen a két extra, egyszerűen cserélhető energiacella segítségével radikálisan megnövelhető az üzemidő.

Ez nyilván nem kevés pénz, és éppen emiatt érdemes nagyon meggondolni a vásárlást, továbbá érdemes annak is utánanézni, hogy ahol használni szeretnénk, ott erre adottak-e a feltételek, illetve milyen szabályozások vonatkoznak a drónröptetésre. Mindenesetre, ha valaki egy kompakt, kényelmesen irányítható, stabil, értékelhető felvételeket készítő, megfizethető drónra vágyik, annak a DJI Mavic Air 2-t bátran tudjuk ajánlani.


DJI Mavic Air 2 kamerás drón

elefant

A DJI Mavic Air 2 drónt a MyActionCam bocsátotta rendelkezésünkre.

  • Kapcsolódó cégek:
  • DJI

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés