Fotósuli: a színpad másik oldalán

Bayer színszűrő

Mindezek mellett még problémát okozhat, hogy az átlagos, Bayer színszűrővel rendelkező fényképezőgépek nem „szeretik” az erősen szaturált vörösöket és kékeket, amelyek pedig eléggé uralkodó színpadi színek. Túlságosan talán nem érdemes belefolyni ebbe a témába, de egy egyszerű példa talán elmagyaráz mindent. Így néz ki egy Bayer színszűrővel ellátott digitális fényképezőgép 10*10 pixeles szelete:

A képen látható, hogy a zöld színszűrőkből kétszer annyi van, mint a vörösekből és kékekből. Erre az emberi látás karakterisztikája miatt van szükség, a szemben lévő színérzékeny csapok (nagy része) a zöldessárga színre a legérzékenyebb. Nekünk viszont a színpadon bizony sokszor előfordul, hogy szinte teljesen monokróm világítás adott, s abból kell dolgozni. A fénymérő hajlamos az ilyen vörösöket/kékeket még jobban túlexponálni, tehát figyelni kell erre is. De ez csak az egyik probléma. Ha ilyen vöröses/kékes uralkodó világításban exponálunk, akkor elég sok információ elvész. Hogy miért? Nézzünk egy példát. A mellékelt kép erős vöröses fényben készült.

Mint látszik a háttéren (ha lehet annak nevezni a sötétséget), erőteljesen bele kellett nyúlni a fénymérésbe, így is a kiégés határán van az arc. Most pedig lássuk, hogy a képen lévő sárga kijelölés helye hogyan néz ki nyers állapotban, ahogy a gép „látja” (azzal a különbséggel, hogy ebben az esetben színcsatornákra bontva nézzük, nem egyben).


Összehasonlításra alkalmasabb, nagyobb méretű (1236*696), animációhoz kattints ide!

No igen, a vörös fények megtették hatásukat. A kékben szinte semmi információ, a zöldekben elég sok árnyalat figyelhető meg, de a világosságinformáció jó nagy szelete a vörös szűrőkkel ellátott pixelekre korlátozódik. Ne feledjük, a vörös/kék szűrők az összes pixelszám 25-25 százalékát teszik, míg a zöld 50%-ot. Így hát már el is dobtuk az információ negyedét, ami mindenképpen érezteti hatását (élességben és részletességben) majd a kész képen. Ugyanez figyelhető meg a kék fénynél is, csak akkor a vörös szűrővel ellátott pixelek maradnak ki szinte teljesen a képalkotásból. Zöldes vagy sárgás fényeknél viszont elég egyenletesen osztoznak meg a színszűrők, meg ugye eleve a zöldek vannak jókora többségben.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés