- Karácsonyfaként világíthat a Thermaltake új CPU-hűtője
- Az USA vizsgálja a RISC-V kínai terjedésének kockázatát
- Kicsit extrémre sikerült a Hyte belépője a készre szerelt vízhűtések világába
- Egészen nagy teljesítményspektrumon fedné le a mobil piacot az AMD
- Kihívás a középkategóriában: teszten a Radeon RX 7600 XT
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Autóhifi
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Vezetékes FÜLhallgatók
- A Samsung hazánkban is piacra dob idén egy friss Micro LED tévét
- NVIDIA GeForce RTX 4060 / 4070 S/Ti/TiS (AD104/103)
- E-book olvasók
Hirdetés
-
Konzolokra is megjelenik a Fera: The Sundered Tribe
gp A kooperatív szörnyvadászós játékhoz a minap egy friss trailert kaptunk.
-
Az Apple iPadOS-t is megrendszabályozza az EU
it Az EB közölte: az Apple iPad táblagépekre írt iPadOS rendszere is kapuőrnek számít, az üzleti felhasználókra gyakorolt fontossága miatt.
-
Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar
lo Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.
Új hozzászólás Aktív témák
-
con_di_B
tag
Ennyi erővel nyugodt szívvel rátolhatnak egy Gauss blurt a képre, mosni mos az is
-
con_di_B
tag
AA azért kell, mert a képernyőre vetítésnél az él egy olyan nagyfrekvenciás összetevő, amit ha túl alacsony felbontással mintavételezel, akkor ugyanolyan aliasos lesz, mint bármi más. (Lásd Fourier analízis.)
Ahhoz, hogy ne legyen aliasos, vagy aluláteresztő szűrő kell az adott területre (mint némelyik AA), vagy túlmintavételezés, mint pl. a néhai supersampling AA volt.
A lényeg az, hogy elég magas "frekvenciájú" éllel tetszőleges rögzített felbontást ki tudsz akasztani, az ultimate megoldás az az adaptív túlmintavételezés, de azt a deferred shading nem igazán fogja kultiválni.
Kevésbé frekvenciaorientált megközelítésben szólva, az alapprobléma az, hogy ahol él húzódik meg, ott amikor levetíted pixelekre a jelenetet akkor az élnek vagy erről vagy arról az oldaláról fogsz mintát venni, és egyik sem igazán reprezentálja azt a színt, aminek ott ténylegesen lennie kéne, ezért egy pixelnyi területen belül körbe kéne még lövöldöznöd valamilyen egyenletes véletlen elosztással az élt és a mintáknak valamiféle "átlagát" venni.
De ahhoz, hogy ne legyen aliasos a kép, nem kell feltétlenül retinafelbontású kijelzőkben vagy taknyolós AA-kban gondolkodni, ez volt a mondandóm lényege.
-
con_di_B
tag
Ebben az esetben ha nem csinálsz semmit akkor elvileg az történik, hogy az az él vagy az egyik, vagy a másik pixelhez fog tartozni, aminél durvább aliast nehéz csinálni, de az MS Paint is kiválóan alkalmas a feladatra.
Ha túlmintavételezed, akkor az fog történni, hogy az egyes pixeleken belül nem "vagy átmegy rajtam a vonal, vagy nem" stílusban fog előállni a fekete-fehér eredmény, hanem a véletleneloszlás szerint vett k darab minta között lesz m fekete, és n fehér minta (k = m + n), és ha jól sikerült az elosztás, akkor ez egy n/m faktorú lineáris interpoláció lesz a két szín között.
Magyarul megnézi, hogy adott pixelt mekkora mértékben szeli ketté ez a vonal, és aszerint fog előállni a végleges színe. Ha telibe találja, akkor fekete lesz, ha egyáltalán nem, akkor fehér, és a kettő között valamilyen szürke. Ez valamilyen értelemben mosás, de nem ilyen TXAA stílusú dolgokra kell gondolni.
Az meg, hogy közelről meglátod magának a monitornak a felbontását, az nyilván igaz, de az nem maga az aliasing probléma, azzal nem lehet mit csinálni. De ezeknek az algoritmusoknak nem is célja.
-
con_di_B
tag
Alap:
Túlmintavételezett:
Az összehasonlítás nem állítom, hogy totál korrekt, főleg, hogy így szemre rá tudod vágni, h "na de az egyik vastagabb", de a módszertan az alábbi volt - lévén kódolni lusta voltam.
Szóval, ha már felhoztam MS Paint barátunkat, akkor az alap amit láthatsz az egy 100x100-as kép ahol -0.75-ös meredekséggel húztam egy egy pixel széles vonalat.
A Túlmintavételezett kép úgy állt elő, hogy ugyanezt 3 pixel széles vonallal csináltam meg egy 300x300-as képen, amit aztán Lanczos szűrővel átméreteztem ugyanúgy 100x100-asra, szóval valami hasonlót kéne látnunk, csak alias nélkül. És lőn.
Ebben persze nem köszön vissza az adaptivitás, de a nagy fehérségre édes mindegy ebben az esetben, hogy mit csinálunk vele, de a lényeg kb. ennyi.
(Szerk: és ha megnézed, simán lehet, h 900x900 is ráfért volna, mert még így is maradt benne egy kevés, bal fölül pl.)
[ Szerkesztve ]
-
con_di_B
tag
A frekvencia tartományban az történik, hogy ha nem volt elég magas a mintavételezés a frekvenciához képest, hogy egy periodikus tulajdonság miatt a már nem mintavételezhetően magas frekvenciák "visszakanyarodnak" a spektrum aljára, fals alacsonyfrekvenciás összetevőkként feltűnve. Ez az alias jelenség. Ennek semmi köze a szemed érzékeléséhez, vagy direktben a monitor felbontásához.
Ezért ha csinálsz egy gigabrutál felbontású monitort, akkor sokkal magasabb frekvenciahatáron túl lesz tapasztalható az alias jelenség, de lesz olyan petabrutál magasfrekvenciás jel/él, ami még azon is aliasos lesz. És szerintem azt pont látni fogod, mivel alacsony frekvenciás zajként jelenik meg.
Gondolj a hangra. Papíron nem hallasz 20kHz fölött, szóval elég a 40kHZ-es mintavételezés, de kell egy 20kHz-es aluláteresztő szűrő is a mintavételezés elé, különben bejön az alias, és azt már hallani fogod.
[ Szerkesztve ]
-
con_di_B
tag
http://en.wikipedia.org/wiki/Aliasing
Ebben korrektebbül van elmagyarázva.
A hanggal pedig arra akartam rávilágítani, hogy önmagában az a tény, hogy az érzékszerveid érzékenységének megfelelő a mintavételi frekvencia az még miért kevés az üdvösséghez.
Ha csinálsz egy retina felbontású kijelzőt, az ugyanez az eset.
-
con_di_B
tag
Igen, arra nincs ilyen jellegű megoldás, de az nem is alias jelenség, ergo nem anti-alias-szal akarod megoldani. De van más, amit meg az anti-aliasing-gal akarsz megoldani, akkoris ha retina display-ed van.
Ezeknél az FXAA/TXAA dolgoknál azon megy az izmozás, hogy van egy rögzített felbontásod, azon megcsinálják a deferred shadinget, és utólag mit lehet hackelgetni, hogy ne legyen ocsmány. Lokalizálni próbálják az éleket (vagy nem), aztán mosogatnak jobbra-balra, ami egyébként egy aluláteresztő szűrő, és akkor hátha jobb lesz.
És hát lehet aluláteresztő szűrővel is, de akkor azt még a mintavételezés előtt kéne, nem utána, mint ezek. Szóval a szekpticizmusodat értem, de nem általánosságban az AA-val van baj, hanem egyes megoldásaival.
És egyébként ezek sem esnek az en bloc baromság kategóriába, csakhát ha deferred shading van, akkor deferred shading van, ami van, abból kell főzni.
-
con_di_B
tag
Így van, magasabb k jobb eredményt ad, de egyre többet kajál. Az adaptivitás amit mindig hangsúlyozom, az szól arról az elvi tulajdonságról, hogy akár pixelenként eltérő lehessen a k értéke, és így, ha csak ott alkalmazol magasabb k-t, ahol valóban szükséges, az erőfforásigény a teljes képre nézve viszonylag alacsonyan tud maradni.
Ha nincs adaptivitás, akkor kb. arányosan lassul a k-val, ami nem igazán jó.
Ezen kívül pedig a gyakorlatban nem csak a k értéke számít, sőt, alacsony k esetén nem elsősorban az, hanem az, hogy maga a mintavételezés mennyire egyenletes és "szabálytalan" egyszerre.
Új hozzászólás Aktív témák
- Eladó ASUS GeForce GTX 1660 Super 6GB Phoenix videokártya (PH-GTX1660S-6G)
- Rog 4070 Ti //KERESEM!!//
- BESZÁMÍTÁS! SAPPHIRE RX 460 2GB GDDR5 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte AORUS MASTER RX 6800XT 16GB GDDR6 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- PowerColor RX 6700 XT 12GB GDDR6 RED DEVIL Eladó! 105.000.-