- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Milyen RAM-ot vegyek?
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- OLED TV topic
- Vezetékes FÜLhallgatók
- Nvidia GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- Sony MILC fényképezőgépcsalád
- Házimozi haladó szinten
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
Hirdetés
-
Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar
lo Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.
-
Nálunk is telepíthető a One UI 6.1 a Galaxy S22-re
ma Gyorsan rendbe szedte a frissítést a Samsung, Dél-Koreában újra elérhető, itthon pedig először.
-
Homeworld 3 - Amit a játéktól várhatunk
gp Akik a drágább verziót vették meg, már játszhatnak a teljes változattal.
Új hozzászólás Aktív témák
-
azbest
félisten
A klasszikus geostacionárius műholdaknál azért nem ugyanaz a helyzet, mint a mini műhold swarmmal. Műholdas tévé adáshoz, különböző műszerekhez később sem lesz túl olcsó a felszerelés és pár hónapos üzemkiesés sem vállalható.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ez is egy új lehetőség, ami eddig önmagában is csak a legdrágább műholdaknál lehetett korábban opció a fellövés költségei miatt. Ezután pedig szélesebb körben megérheti. Akár úgy is, hogy ha eladogatják fejlődő országok szolgáltatóinak a régi hibás műholdakat, amelyek parkolópályán vannak.
De, ha más szolgáltatások, feladatok is megoldhatóak swarm megközelítéssel, akkor az is új piac. Továbbra sem megy fel magától semmi
-
nagyúr
Szvsz azért nem lesz ez opció, mert a kifogyott üzemanyagú 10+ éves műholdakkal nem csak az a gond, hogy kifogytak, hanem nagyon durván elavultak is. Miért érné meg foltozgatni egy lepukkant technikát, amikor olcsón fel lehet lőni helyette egy tizedárút, ami ötszörös felbontású képeket készít, vagy tízszeres sávszélességen sugároz, vagy bármit, amit tudnia kell, sokkal jobban megold?
Aki él és nem boldog, az téved!
-
azbest
félisten
Mert mocskosul drágák az új eszközök is. Ha annak töredékéért képes ellátni a feladatot az "elavult" technika, akkor nem fogják lecserélni, ha nem muszáj és van olcsóbb megoldás. Vagy éppen, ha lecserélik, akkor nem dobják szemétre, hanem eladják olyannak, aki nem tudja megfizetni a csúcstechnikát.
Vannak olyan területek, ahol a szabványok miatt sem lehet csak úgy váltogatni az üzemeltetést. Például a televíziós sugárzás. Nem dobnak ki valamit csak azért, hogy új legyen, ez üzlet.
De a műszerek kapcsán is, mindig tudnak találni más hasznosítási lehetőséget, ha még olcsón működésben tartható valami. Messze vagyunk attól, hogy minden kutatónak jutna kapacitás. Az állami finanszírozású területeken is korlátozott a finanszírozás.
Ha egy nagyságrenddel olcsóbb egy segéd modult legyártani, mint egy teljesen új eszközt, akkor lesz, aki örömmel folytatja a régi üzemeltetését is. Meg ugye a tömege is kisebb lehet a szervizmodulnak, így a feljuttatás is olcsóbb, mint a hasznos teherrel terhelt eszköznek.
Az újabb műholdaknál pedig már némelyikre tettek csatlakozási pontot, hogy például újratölthető legyen - oda nem is kell állandó szervizmodul, hanem egy modul több műholdat is feltölthet. Ez is olyan, mint az rakéták újrahasznosítása, ha van más mód, nem dobják ki a járgányt, mert kifogyott az üzemanyag, hanem megtankolják.Ezzel párhuzamosan én is azt várom az olcsóbb felviteltől, hogy újabb és jobb eszközök is felkerüljenek. Csak azok mindig drágábbak lesznek, mint egy korlátozott képességű szervizmodul.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Több tényező is van, ami az ilyen igényeket csökkenti.
- Egyre egységesebb műhold buszokat használnak a műsorszóró és kommunikációs műholdakhoz -> egyre olcsóbb egy új példány.
- Folyamatosan csökken az igény a GEO műholdakra. Az átvitel egyre inkább az IP alapú felé terelődik, az egyre több helyre elérő optika, az 5G és a műholdas net csak gyorsítja a folyamatot.
- A tévé szerepe is folyamatosan csökken.A GEO műsorszóró és kommunikációs műholdakon túl még a katonai műholdak és az űrszondák szoktak nagyon drágák lenni. Az előbbiekhez nem mehet oda akármi, az utóbbiakhoz nem tud odamenni...
A nagyobb konstellációk (telekom/navi) rendelkeznek pályán és földön tartott tartalékokkal + ütemezetten frissítik is ezeket."Az újabb műholdaknál pedig már némelyikre tettek csatlakozási pontot, hogy például újratölthető legyen"
Szintén az újabbakat ion/plazma/miegymás hajtóművekkel szerelik, vihet magával a végletes elavulásig elegendő üzemanyagot. Mire az kifogyna, már napelemekből is új kellene neki (az űrben sokkal gyorsabban öregednek, mint a földön).
Aminek talán lehetne jövője, az egy "szupergazdaságos", moduláris műhold platform, ami bővíthető módon kínálna változatos műszerekhez és kommunikációs egységekhez energiaellátást és meghajtást.
-
nagyúr
Egészen durván mutat a két Starship egyszerre. Majdnem, mint valami scifiben egy űrkikötő, ahol ütött-kopott űrhajók vannak mindenfelé, a gengszternek kinéző pilótáik meg valami közeli kantinban iszogatnak
Aki él és nem boldog, az téved!
-
BatchMan
senior tag
Légtérzár kiadva, légtérengedély visszavonva avagy fordítva?
Lényeg: kaptak végre engedélyt a febr 1 startra? -
lev258
veterán
Talán ma megtörténik. Az engedélyek rendben vannak.
Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő
-
Tuomas
addikt
Így igaz, így esélye sem volt visszahúznia magát függőlegesbe, túlbillent és elhasalt.
Én úgy látom az elv szépen működik a gyakorlatban, a műszaki oldalát kell rendbe tenni, a Raptorok még nem annyira megbízhatóak, static fire után rendszeresen cserére szorul 1-2 db a 3-ból.
Hogy ez most külső behatás (törmelék), vagy valami műszaki hiba miatt van így, azt nem tudjuk meg.
Az emelkedés, az átfordulás és a szabadesés viszont tökéletesen irányított volt, mind az SN9 és az SN8 esetében is (bár mintha a mostani zuhanás elején a Starship orra kicsit lejjebb lett volna, mint az SN8-nál, de ha így is volt, szépen korrigált).[ Szerkesztve ]
We were here
-
Dare2Live
nagyúr
Az SN8 óta sztem proof of concept megvan.
Vki írta a nem hisz az 5évben. Raptoron is elcsúszhat. Én reménykedek. Ha megvalósul kb bármilyen tudományos eszközt, drónt akármit bárhova olcsón eljuttatható. Egy kétszer szélesebb rakteret mondjuk nem bánnék de onnan tényleg minden is belefér.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
csillagkapu
csendes újonc
Jó írás, köszönjük!
-
Dare2Live
nagyúr
"Lehet... már csak azt nem tudom, hogy mi az, amit eddig még nem vittek fel az űrbe, és hát borzasztóan hiányzik. "
Ezek szerint neked semmi. Vszeg téged nem érdekel a "honnan jöttünk hova tartunk vonal miért hogy van ez a világ a világon..." vagy hogy hogy is működik miért is úgy működik vagy hogy....
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
azbest
félisten
uh ez a mai első starlink fellövés szerintem nem lett sima... [link]
A közepén még nevettem, hogy a földgömbön pörgött valami hiba miatt a telemetria ábrázolása. A végén viszont, amikor a deploy-t mutatták már nem nevettem... nem hosszanti, hanem keresztirányú forgásban volt a második fokozat. Sajna magát a deployt nem mutatták, de szerintem ilyen forgásnál az elengedett pakk műholdjai is így forognak és csúnyán összekoccolnak egymással. Szerintem lesznek veszteségek a 60as pakkból.Ha minden igaz, nemsoká indul mégegy starlink pakk ma még.
szerk: oh a második adagot már korábban elhalaszották egy nappal.
[ Szerkesztve ]
-
azbest
félisten
Nem, nincs ott Ahogy kinyílik és elindulnak, vége. A rendes közvetítésen is ott volt szakadás/vágás. Igen, közben én is megtaláltam, hogy már korábban elhalasztották.
szerk: Szerintem a kiengedés után jött volna a látványos rész, ahogyan slingshot módra kidobódik a pakk és a rossz irányú forgás miatt maguk a műholdak is forognak, összekoccolnak és szétszóródnak. Persze lehet bírják azok, de nem emlékszem, hogy lett volna ilyen módon forgó deploy eddig. Bár korábban is volt már vadulás, amikor tengely mentén gyorsabban pörgött és rögtön széjjelebb váltak kiengedés után.
[ Szerkesztve ]
-
Tuomas
addikt
Ha pörögnének forognának, az látszódna ezen a képen is. Egyébként pedig van saját hajtóművük, mindig azzal veszik fel a végső pozíciójukat, és annak a segítségével szóródnak szét. Így nyilván ha pörögnek, forognak, akkor korrigálnak.
Egyébként a lendületmegmaradás miatt mindegyik egy irányba megy, nem összevissza.[ Szerkesztve ]
We were here
-
nagyúr
FAA nagyon keménykedik.
Csak aztán nehogy Elon fölb@ssza magát, és átvigye az egész SpaceX-et MexikóbaAki él és nem boldog, az téved!
-
azbest
félisten
Nem lehet, még kanadába sem vinni. Tilos felvenniük külföldi munkaerőt is. Valami nemzetbiztonsági korlátozás. Közben vicc, most olvasom, hogy az igazságügy vizsgálódik a spacex ellen, amiért az hátrányosan megkülönbözeti a nem amcsi munkaerőt
Miközben a dolgozók iratainak másolatát követeli az igazságügy. [link]A nemzetközi vizek viszont érdekes kérés. Elvileg oda talán nem kéne FAA engedély, de lehet az irányítóközpont miatt mégis. De eddig nem nagyon volt rá precedens Szóval a két készülű tengeri kilövőállomás (Phobos és Deimos) érdekes kérdéseket feszeget.
[ Szerkesztve ]
-
-
azbest
félisten
Azt tudja valaki, hogy miben más a nyártól hatályos "streamlined" szabályozás, miben lesz másabb az FAA szerepe az új rendszerben?
Most úgy tűnik, mintha légikatasztrófákat akarna játszani az FAA, amiért felrobbant a két teszt jármű. És szimulációkat / kiszámolt robbanás hatástanulmányt követelnek, ha tervezett a robbanás. Közben meg az önmegsemmisítő készülék a legfontosabb garancia, hogy lakott területet ne veszélyeztessen.
Nekem azért bűzlik ez az egész, mert az FAA az évtizedek során sorozatosan önellenőrzési jogot ad a Boeingnek, amit a bizonyítottam megszegtek többszöris, méghozzá a normál légiforgalomban részt vevő repülők gyártása során, amelyekből balesetek lettek. A boeing kapszula rosszul járó órája is önellenőrzös sztori volt. Nagyon kettős a mérce. Talán a boingot szeretnék előnybe hozni azzal, hogy gáncsolják a spacex-et?
-
llax
senior tag
Lényegesen egyszerűbb lenne a helyzetük, ha ezt a telephelyüket és indítóállásaikat nem szorosan lakott terület, természetvédelmi terület, közút és államhatár mellé építik. Ez mind vastagon beleesik a veszélyeztetett zónába. Már az is kisebb csoda, hogy egyáltalán kapnak engedélyt...
Amikor Boca Chicába települtek, rohadtul nem napi szintű útzárakról, a lakosság gyakori evakuálásáról, toronyház méretű szerkezetek robbantgatásáról volt szó (természetvédelmi terület mellett).
Évi max 12 F9/FH indításról volt szó. -
azbest
félisten
A "lakosság" pár ember, akik üzletet látnak abban, hogy nem hajlandók eladni a telküket, hanem kamerákkal odatelepülhetnek jó pénzért a hobbi tudósítók
Az élővilágot a legkevésbé sem érdekli, hogy mi történik, de élvezik azt, hogy emberek nem jaszkarizhatnak sokat arrafele. Ennyi erővel sehová sem költözhettek volna, csak a nasa telepén működhetnének, mert mindenütt van valami. A hely pedig kifejezetten ideális arra, hogy ne a lakosság közelében repkedjenek rakéták, hanem az óceán felett.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
A hely egyáltalán nem ideális arra, hogy az óceán felett repüljenek. Csak néhány kitüntettet irányba tudnak onnét felszállni, tetszőleges pályára nem. Ugyanis a felszállás veszélyzónájába hol szárazföld/szigetek, hol tengeri olajkutak esnek...
Eredetileg ezért is dobták az F9/FH repüléseket...[ Szerkesztve ]
-
Dare2Live
nagyúr
NASA eset jut eszembe, hogy a Crewet agyon ellenőrizték, auditálták miközben SpaceXnél állítólag top az SW fejlesztés. Ehez képest starlinernél kb 737MAX FAA szinten rábízták Boeingre. Aztán 2020ban ugye csúnyán kiborult a bili.
Azt gondolná az ember, hogy egy cég levonták a tanulságokat a 737 MAX esetéből. Hát Satrliner alapján nem.
[ Szerkesztve ]
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
azbest
félisten
válasz Dare2Live #185 üzenetére
737 NG sorozatnál is volt balhé. Nem az előírások szerint gyártották az alkatrészeket és úgy kókányolták össze a gépeket. Az faa embere a tárgyaláson a boeing által írt bszédet olvasta fel a boeing védelmében a hatóság állásfoglalásaként, miszerint ebben az iparágban így szokás. 4 gép tört össze túlfutásos balesetnél később, ahogy jósolták a strukturális hibák miatt anno. Nem szabadott volna szétesni a gépeknek túlfutáskor, ott tört szét 3 darabra mind, ahol a minőségellenőrök kifogásolták [link]
Aztán nemrég, 2019ben újra kísértett ez: volt repedezés miatti letiltás és karbantartásra visszahívás. Az NG kapcsán is magukat ellenőrizhették és kicsinálták a hibát jelentő, eltusolás miatt panaszt tevő boeingnál dolgozó minőségbiztosítási ellenőrőket, amiért beszéltek. Dokumentumfilm 2010.ből [link]
És ugye ezuán jött a 737 MAX balhé. Szintén sunyulással és tusolással, önellenőrzéssel.
De megígérték, hogy most már jók lesznek.[ Szerkesztve ]
-
azbest
félisten
Wow, szerintem tényleg keresztbe pörgetősen lökik ki mostanában a starlink pakkot... a reggeli fellövésnél is úgy forgatták be... és tényleg, az azelőttieknél is így volt már.
viszont hallani a videóban és látni a képen, ahogy az állványzat a pakk távozásakor megúz valami lapos alkatrészt ami a pakk közepéből áll ki [link]
Tiszta galaxy questes kidokkolás [link]
[ Szerkesztve ]
-
azbest
félisten
Tudom, hogy mi a célja. Csak régebben mintha máshogy csinálták volna. Mostanában már sokkal agresszívabban dobják ki őket.
És arra is rácsodálkoztam, hogy van hang a második fokozatról és hallatszott, ahogy kicsit összeütkötött kiengedéskor a tartóval pakkról valami. Persze a hang nem a szinte légüres térben terjed, hanem a fokozat anyagában
-
azbest
félisten
arra, amikor nekiütközik a műhold pakk a második fokozatnak és utána integet az a lemez ami lekaristolta a festéket. Még egy pillanatra el is hallgat a hölgy a deployment szónál, mert közben hallani az ütközést. Persze lehet, hogy csak letépett egy kis szuvenírt a fokozatról a pakk
A kettővel korábbi videóban a közvetítő mérnök hölgy is úgy fogalmaz, hogy "listen in and watch live as the payload deploys" - avagy, hallgassuk és nézzük meg, ahogy a rakományt kirakják.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Az így első ránézésre az (a "fényszennyezést" csökkentő) árnyékoló elemek egyike lehet. Ha nem zavarja semmi működését, akkor lóghat ott magának. Ha mégis kuka lenne a műhold, az sem nagy veszteség. Egy ilyen 260 kilós darab költsége egy átlagos 1U cubesat (1kg, 10x10x10cm) körül van...
Amire sokkal kíváncsibb lennék, az a booster le nem szállása. Valami szokatlanabb és/vagy komplikáltabb hiba lehet, ha eddig még egyetlen tweet sem érkezett vele kapcsolatban.
-
azbest
félisten
néztem is, hogy vajon van-e a neten erről publikus adat... de ezen a 3d földgömbön még az összes, helyét kereső példány piros. Bár a régiek közül lehet aa szanáltak is pirosak, csak nem vagyok benne biztos, hogy a már elégettek is szerepelnek -e [link]
ja közben látom, hogy a sőtétszürkék a füstbe mentek.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Leszállás a Marsra. Ilyet se láttunk eddig. Ennyi kamerával, ilyen felbontásban...
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen