Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Tin

    veterán

    Game Optimizing Service kikapcsolás

    Bár a videóban az S22 Ultrát tesztelik, de elég érdekes ez a "botrány". Ugye annyi az alap, hogy a Samsung a GOS-t a hő- és akkumenedzsmentre kezdte el használni, csak aztán idővel az évek alatt kiterjesztette több, mint tízezer appra. Nagyjából annyit jelent, hogy az egyes appokban valamilyen beállítások szerint korlátozza a GPU és a CPU teljesítményét, hogy hosszabb távon is stabilan tudjon működni az alkalmazás, moderált melegedés és akkufogyasztás mellett. A probléma, hogy mindezt titokban csinálta, és a GOS-t nem lehet leszedni sehogy sem a telefonokról, csak adb-vel ideiglenesen, illetve rootolva. Ez nem új keletű dolog, már 2 éve is voltak videók róla, tehát a "csalás" ismert volt, évek óta kérték a Samsungot, hogy tegye uninstallálhatóvá, de valamiért csak most kapta fel az internet. Eredmény: elismerték, "utánanézünk", raknak be kapcsolót, ami a teljesítményt fogja preferálni (magyarul kikapcsolja), a GeekBench pedig már le is tiltotta a Samsungokat, és azt mondták, nem is fogják visszaengedni őket.

    Mi a gond ezzel? A hűtés és a fogyasztás. Nem véletlenül hagyta ott pár hete a Qualcomm a Samsungot, egyszerűen szar chipeket gyártanak, jobban melegszenek és többet fogyasztanak, mint a TSMC gyárai, amivel jövőre iszonyat nagy különbség lesz az Exynos és a Snapdragon között, hiszen eddig a Snapdragon is "szar" volt (kisebb különbség), de jövőre a Qualcomm már a TSMC-vel gyártat, magyarul laza 30%-al jobb akkuidő és kisebb melegedés várható, sőt, így annak a teljesítményén még tovább emelhetnek, tehát akár 2x olyan nagy teljesítményű is lehet egy Snapis S23.

    Mi az a thermal throttling? A CPU-k és GPU-k már évtizedek óta nem hagyják "leégni" magukat. Ha túl magas a hőmérséklet, visszaveszik a teljesítményt, amíg a hűtés "elszállítja" a hőt, de ez egy folyamatos használat mellett nem jelent visszahűlést, csak a max hőmérsékleten tartást. A Samsungoknál ezt olyan 40-45 fokos készülékházra lövik be, ami nagyjából a Snapdragon 865 hőtermelése. Magyarul, az elmúlt 2-3 év összes SOC-a ennyit tud hosszútávon, és mindegy, hogy 5 vagy 10 perc után, de a teljesítmény a Snapi 865 szintre fog beállni a jelenlegi passzív hűtéssel. Az volt az utolsó olyan SOC, amihez ez a fajta hűtés elég volt ahhoz, hogy "maxon" hosszú távon se vegyen vissza. Ennyit tud a passzív hűtés, és már 2-3 éve trükköznek a gyártók mindenfélével, de azt a hőt onnan passzívan már nem lehet elvezetni. Ahhoz gaming telefon kell aktív hűtéssel (ventillátor), de akkor oda a vízállóság és a frankó design. Lehet játszani a szuperkomoly passzív hűtéssel, ahogy a Samsung idén tette, de maximum 1 generációt tudnak nyerni vele. A mobil SOC-ok elérték a passzív hűtés határait, és nem, nem csak a Samsung, az Apple chipje is (azok is throttlingolnak). Ideje kettéválasztani a vékony csúcsmobilt a gamer csúcsmobiltól, mint annak idején a laptopokban, és elfogadni, hogy aki gamingre akar telefont, annak sípolni fog a ventillátor.

    Érdemes kikapcsolni ezt a GOS-t? Egyértelműen NEM. Egyrészt a játékok nagy része képes MAX-on futni egy 2-3 éves "vason" is, tehát semmi értelme ennek a teljesítménynek, talán a Genshin Impact az egyetlen, ami nem 60-on fut, de a videóból jól látszik, hogy kikapcsolt állapotban 5-10p után úgyis visszaesik a teljesítmény arra a szintre, a thermal throttling miatt. Jól látszik a videóból, hogy azért a +10-15 fps-ért cserébe 20-30%-al többet fogyaszt a telefon, és melegszik. Persze túlmelegedni nem fog, és 5-10p után a túlmelegedés elleni védelem miatt visszaveszi a teljesítményt úgyis, szóval nem nyerünk vele semmit, csak arra az időre azt hihetjük. hogy hú de erős a telefonunk. A benchmarkokban ezért van fejlődés, mert azok jellemzően pár percig futnak, ott nincs visszafogja GOS-al a teljesítmény, így amit ott látunk, annyit tud az új csúcsteló - de csak pár pecig. Utána meg úgyis a Snapdragon 865 szintre megy vissza.

    Évek óta mondogatom, hogy nem értem, miért nem kínál a Samsung fogyasztásprofilt. Miért nem adhatja meg a felhasználó kézzel, hogy mondjuk a CPU vagy a GPU a max teljesítménye hány %-án menjen, hiszen nem mindegy, hogy negyed másodperccel lassabb egy app megnyitása, ha a legtöbbnél, ami nem játék, nagyjából a jelenlegi teljesítmény negyede is bőven elég ahhoz, hogy tökéletesen menjen? Amit nyerünk, a sokkal hűvősebb készülékház és a sokkal jobb fogyasztás. Vicc, hogy valójában pontosan ezt csinálja a GOS, csak éppen titokban és a háttérben, helyettünk. Miközben ha ezt elmagyarázták volna, és kézzel állítható, néhány tipikus profilt felkínálva (pl. extra akkukímélés, balanszolt, teljesítményorientált), máris eldönthette volna mindenki, mit szeretne. Én, aki kb sosem játszom, lehúztam volna a CPU teljesítményét a felére, és az is bőven elég, és örültem volna a további akkuidőnek.

    Remélem, hogy ez a botrány majd előtérbe helyezi ezt a problémát, és sorban jelentkeznek be a gyártók arra, hogy milyen megoldásokat kínálnak. Illetve, valóban szétválik az aktív és passzív hűtés a telefonoknál is, hiszen aki sokat játszik, annak nem hiszem, hogy zavaró lenne egy ventillátor és egy "gaming" telefonforma, aki meg nem, ugyanúgy megkaphatja a csúcs SOC-ot a méregdrága designos karcsú telefonjában, csak éppen passzív hűtéssel és throttlinggal. Talán emlékeztek az Inteles csúcs Macbookokra, később a Pro-kra, ahol a teljesítmény esett áldozatul a design-nak, és folyamatosan throttlingoltak a laptopok - még aktív hűtéssel is!

Új hozzászólás Aktív témák