Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • NEXUS-6

    tag

    Látom közben más is leírta, amit mondani akarok :)
    A VR játékokkal egy gond van, ha a címben feltett kérdésre akarok válaszolni, hogy nincsenek! Gyak zéro AAA kategóriás játék van, csak demók jóformán, vagy átiratok, ami ha ez így marad akkor tényleg bukta.
    A szitu azonban marhára hasonló ahhoz, ami a 90-es évek közepén volt, amikor a 3D megjelenítés kezdett bejönni. Talán a Tomb Rider, meg a Descent voltak azok a gámek, amelyek normális támogatást kaptak a hw oldalról, de ugye egy-két fecske nem csinál nyarat. Minden hw gyártó saját hwt, saját api-t használt, a PC-s júzerek gyak a C64-es korszaknak megfelelő DOS-os parancssoros felülettel szenvedtek, memóriát, hangkártyát konfiguráltak minden egyes játékhoz, pluszba jött az új hw, nyögvenyelősen ment az egész. Az áttörés akkor is a Sony-hoz volt köthető részben. Kiadta a PS-t, meglátta mindenki a Wipeout videóját és ilyen konzollal, játékkal akartak játszani. Voltak cross-platform fejlesztések pl. Need for speed, amelyek oda vissza biztosították ezt, vagy hasonló lehetőséget. A konzol és a PC játékipar egymást erősítve, egymás fejlesztve, egymással versenyezve fejlődött. Nem az történt, hogy kiadtak egy új eszközt, egy konzolt és csodák csodájára minden megoldódott, eljött a kánaán. Több cég bukott bele egy bővülő piacon a dolgokba, az api egységesítése is több évet vett igénybe. Hol van már a 3Dfx? Az Ati-t is benyelte az AMD.

    A VR tekintetében ezek a mostani hw-ek gyak az első NV1, meg Voodoo, meg Virge kariknak felelnek meg, meg az első PS-nek. Igen, ha akkor a cégek kihátrálnak, túl kockázatosnak érzik a dolgot, akor ma még mindíg kb 2D Mariószintű játékokkal játszanánk.

    De aki akkor egy 3D játék fejlesztésébe kezdett a korábbi ma már telóra sem igazán eladható játékok után az valóban azt tapasztalta, hogy szopás az egész, újra kell tanulnia a játékkészítést, sokkal magasabbak a fejlesztő hw költségei, a fejlesztési idő is hosszabb, a júzer igényei meg magasabbak. Mobilon elmegy az Angry Birds, de asztali eszközön azért ma már 100 millió $-os fejlesztéseket nevezünk AAA-nak. És mindez a VR-rel csak még szigorúbb lesz!!!

    Jelenleg összesen kb 1,5 millió komoly VR eszközt adtak el, (azért a telós bohóckodásokat ne számítsuk ide, szerintem, bocs). Ez marhára nem elégséges piac, hogy bárki komolyabb költségű fejlesztést próbáljon ide berakni, úgy tűnik ördögi kör. Nincs játék, júzer nem vesz eszközt, nincs elég eladott eszköz, nem elég nagy a piac a fejlesztés megtérülésére.
    Ebből tényleg megint csak egy konzolos cégnek, gyakorlatilag a Sony-nak van kilépési lehetősége. Viszonylag júzerfrendli eszköz, megfelelő pénzügyi háttér, belső fejlesztő stúdiók, kb ennyi kell hozzá. Be kell fektetni, de ők valszeg, ha akarják megtudják csinálni azt, amit ezen a téren áttörésnek hívunk. A Cukerberg, meg a HTC önmagukba, és összefogva meg nem. Azonban a PSVR is egy meglehetősen lopakodó üzemmódban jelent meg, korlátozott területen, gyak ma nem ez az elsődleges hw amiről a karácsony szól, hanem inkább a PS4pro-ról a Sony részéről.
    Kérdés, hogy mi van e-mögött?

    [ Szerkesztve ]

  • NEXUS-6

    tag

    PS4 esetében azonban, ha már rendelkezünk ilyen konzollal (50 milliót eladtak világszerte) a VR headset ára egy jobb telóéval egyezik meg, 130-140 e Ft.
    Ez már szerintem bevállalható kategória annak, akit az átlagosnál kicsit jobban érdekelnek a technikai újdonságok, de még nem a HC gémer kategória. Ez sokkal szélesebb merítés azért.

    A jelenlegi eszközök azért szerintem se átlagfelhasználónak valók. Rengeteg dolog nem kiforrott, az eszközök hosszútávon kényelmetlenek, alapból jelentős vizuális kompromisszummal kell számolni, miközben épp a 4K tévék elterjedését probálják marketingolni.

    Habár a jelenlegi büdzsém gyak a vagy 4K tv, vagy PSVR, vagy PS4pro lehetőségét engedi, ennek ellenére is a PSVR mellett döntöttem és nem igazán bántam meg.

    Van hozzászokás, az élmény már kevésbé földbedöngölős 1 hónap után. De autós játékot már máshogy nem szívesen játszanék, a Resident Evil VII demójában meg a letöltés után most először merészkedtem el a konyháig (öreg vagyok én már ehhez). A SW X-wing demo pálya után meg csak sóhajtozok, hogy mi francért nem tudtak még 4-5 pályát berakni?

  • NEXUS-6

    tag

    válasz Cifu #52 üzenetére

    Kedves Cifu!

    Nagyon köszönöm a pontosításokat, hiszen mindenki tudja, hogy az ördög a részletekben van elásva! :D

    Igen, a 3D gyorsító kártya gyártók esetében a saját API helyett a "más API" a helyes kifejezés.

    Igen, a Wipeout kijött más platformra is, mint ahogy a Crash Bandicoot, meg egy csomo kezdetben exluziv PS cím is, de a fejlesztőstúdiók a Sony tulajdonában voltak, szal a Sony adta a pénzt a fejlesztésre, a marketingre és végül ők gondolták hogy a profitmaximalizálás érdekében más 3D platformokra is jó lesz kiadni. Ez, ha átláttad a gondolatmenetemet és nem vesztél el a részletekben akkor átjött, ugyan is ezzel is a 3D útját egyengette a cég, ami hosszabbidőtávon nagyobb vásárlóerőt jelentett.

    Az hogy a 3Dfx mitől halt be szintén részletkérdés, a lényeg az, hogy a cég egyrészt jelentősen hozzájárult a 3D gyoorsítókártyák elterjedéséhez és másrészt ez az új piac nem volt kockázatmentes. Bocs ha egyetértőleg és nem ellentmondásként írtad le ezeket a részleteket, mert akkor viszont ez nekem nem jött át.

    Erős túlzásnak írtam a 2D Mariószerű játékokat, azonban látva, hogy a mobiljáték-érát gyak az Angry Birds és hasonló játékok tömkelege hozta el alapvetően és most is rahedli olyan technológiájú játék van a Store-okon, ami az Amigás időket idézi, úgy gondolom, hogy ez a túlzás helyén való.

    Szerintem a TPS jellegű jétékok viszonylag fájdalommentesen átültethetők lennének VR-ba (Tomb Rider pl). Az FPS-nél a szédülés, rosszullét elég sok gondot jelent. Ez még nem kiforrott, de a különböző játékok irányítási módjait kipróbálva nekerm látszik halvány remény arra, hogy ez nemsokára megoldható lesz. És akkor a jelenlegi AAA címek is átültethetőkké válnak. Teljesítmény, pályaszerkesztés, játékdinamika azonban optimalizálást, sokszor más filozófiát igényel. A szimulátor jellegűek viszont tény, hogy kiválóan működnek már most is.

    A HSZ végén fejetgetett vásárlóbázis vs fejlesztési költségek kérdését mint láthatod én is hasonlóan látom, viszont nekem az jön át, hogy van benned egy erős szkepticizmus a VR-ral kapcsolatban és ezt a szerintem érzelmi hozzáállást próbálod egyéb érvekkel is megtámasztani. Én kicsit nagyobb nyitotságot javasolnék ebben a témában.

    [ Szerkesztve ]

  • NEXUS-6

    tag

    válasz Cifu #63 üzenetére

    A TPS-nél magam is meglepődtem, én sem gondoltam volna, de működőképes. Nem feltétlenül látod életnagyságban az irányított jószágot, de akár még úgy is van benne ráció, kifejezetten ari valami kis dögöt egy pályán terelgetni.

    A TPS esetén a fix kamera miatt ráadásul kevésbé fenyeget a behányásos effektus, és ez utóbbinál nem pusztán a szokásos tengeri/buszbetegségről van szó. Az előre hátra mozgás plusz attól független fejforgatásnál a legtöbb embernél nem jelentkezik semmi. Azonban amikor egyszerűen nem a fejeddel, hanem a kontrollerrel/egérrel a látómezőt elfordítod akkor egyből beszól a beszédülés. Megoldás lehet szerintem a tankszerű mozgás, gyak fej függetlenül néz adott irányba (mint torony) a test haladási irányához nem kapcsolódóan (időnkénti ráegyeztetéssel), vagy másik megoldás a test adott irányba történő dőntésével történő irányváltoztatás, ez utóbbi esetben sem jelentkezik általában beszédülés.
    De a rosszullét általános volta, ami az ember egyensúlyrendszerének korábban nem kellő szinten megértett jellemzőiből fakad jelenleg még alapvetően akadályozza, hogy egy az egyben ültessenek át akármilyen FPS-t VR-ra. Ez van.

    Anno én is próbáltam a 90-es évek vége felé az akkori VR-t és egyszerűen azon a szinten, amit akkor a PC-hez lehetett kapni nem működött. A mostani VR is a minimális szükséges technológia, ezt látni kell. De ez már működik! Ronda, alacsonyfelbontású, ha egy évet várnak, akkor a duplafelbontás már épp elég lenne (kb 720p 2D kijelzőnek felelne meg). Talán az átlag hw is elérné ezt a szintet, ami kell. Aki most megveszi az az un. early adopter, vagy evangelista. Valaki felvállalja hogy a cégeknek gyak bétatesztere és fizetetlen PR alkalmazottja legyen, de a többségnek értelemszerűen az újdonság varázsa kevés.
    Engem speciel felvillanyoz, hogy testközelből átélhetem egy új technológia megszületését, vajúdását. Láttam már halvaszületett állapotban is és ezért gondolom, hogy ez a mostani alom végre életképes lesz. :)

    Az OR-rel meg sajna jól át lett baxva mindenki. SZVSZ az OR jelenleg kiadható lenne, lett volna az eredetileg meghirdetett árszinten. Semmi olyan nincs benne, ami indokolná a jelenlegi árfekvést. Egy dolog indokolja, hogy Cukerberg nem kevés pénzt fizetett a jogokért, a cégecskéért és annak egy részét legalább vissza akarja kapni. Nem neki kellett volna eladni, hanem az M$-nek, vagy az Apple-nek, vagy a Samsungnak. Akik mondjuk 5-10 éves termékciklusban gondolkodnak, meg gyak megvan náluk az összes technológia sorozatgyártásban, csak nem telefondobozba, hanem sisakba kell rakni.

    Pár héten, hónapon belül várható, hogy megcsinálják a PSVR PC-s portját, ha nem hivatalosan, akkor maszekban, és akkor ott lesz a PC-re is az olcsó viszonylag jó VR szemcsi! ;)

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák